Όταν ο Ηθοποιός Γεράσιμος Γεννατάς «ποιεί ήθος» με τον δημόσιο λόγο του! Από τον «ΠΑΛΜΟ ΤΩΝ ΦΟΥΑΓΙΕ» της Π. Στασινοπούλου
Θα ξεκινήσω με ένα μεγάλο ΕΥΓΕ στον Γεράσιμο Γεννατά, πηγή έμπνευσης του παρόντος άρθρου. Αν και ένα ξερό εύγε είναι λίγο και θα πρέπει να συνοδευτεί από ειδική εύφημο μνεία και τιμητικό έπαινο, για να μη πω και καθιέρωση ειδικών «Γεννατοβραβείων» προς τιμήν του! Στα οποία θα τιμώνται με λαμπρή τελετή, όσοι καλλιτέχνες διαθέτουν το «ήθος» να βγαίνουν δημόσια και να καθυβρίζουν συναδέλφους, με βασικό κριτήριο βράβευσης την ευφάνταστη φρασεολογία. Όσο πιο χυδαία, τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες διάκρισης και η διεκδίκηση μιας θέσης στο πάνθεον των «Επωνύμων Υβριστών». Οπότε, ακόμα κι αν η καριέρα δεν ευτύχησε να τους δώσει δυνατές συγκινήσεις, θα έχουν τουλάχιστον μια ευκαιρία προβολής και κυρίως καταξίωσης μέσω ενός … τιμητικού θεσμού ώστε να μην τους μείνουν απωθημένα! Άλλωστε είναι γνωστά τα τσιτάτα «να συζητιέσαι και όπως να ΄ναι» ή «η αρνητική διαφήμιση δεν παύει να είναι διαφήμιση» και λοιπά φιλοσοφικά…
Για να θεωρηθείς κατάλληλος υποψήφιος των εν λόγω βραβείων, η διαδικασία είναι απλούστατη και δεν έχεις παρά να μιμηθείς την «τακτική Γεννατά». Να παρακολουθήσεις δηλαδή μια παράσταση συναδέλφων σου και εν συνεχεία να βγεις στο προφίλ σου και να γράψεις μερικές αράδες, στολίζοντας πατόκορφα τους συντελεστές. Δεν χρειάζεται να σε απασχολήσει ουδόλως η τεκμηρίωση των λεγομένων σου, ούτε βεβαίως χρειάζεται κάποια ικανότητα στον γραπτό λόγο… θα περιοριστείς στις λίγες ασύντακτες αράδες που θα κάνουν ακαριαία τη δουλειά τους, αρκεί να περιέχουν το απαραίτητο υβρεολόγιο, με έμφαση στο κατανοητό σε όλους «μαλάκας» συν τα παράγωγά του. Διότι πιθανόν ανάμεσα στο αναγνωστικό κοινό σου, κάποιοι να μη διαθέτουν παιδεία Μπαμπινιώτη και να μην αντιληφθούν άμεσα μια ψαγμένη χυδαιότητα, οπότε θα αρκεστείς σε αυτές του συρμού, προκειμένου να τις πιάσουν άπαντες, κάφροι ή μη. Τα υπόλοιπα τα αφήνεις στη θαυματουργή αναπαραγωγή, που εν ριπή οφθαλμού θα σε καταστήσει «talk of the town», εξασφαλίζοντας εντελώς ανέξοδα μέγιστη προβολή.
Και δώστου παραλήρημα από κάθε πικραμένο Μέσο για μια περισπούδαστη, αποκλειστική δήλωση: «Τί εννοούσατε κ, Γεννατά; Γιατί το γράψατε κ, Γεννατά; Είχατε αντιδράσεις κ, Γεννατά;» Και υπάρχει και… σίκουελ. Γιατί μετά τον ντόρο, κάθε ηθοποιός που θα δίνει συνέντευξη, θα είναι καταδικασμένος για ένα εξάμηνο τουλάχιστον, να υφίσταται την ερώτηση- κόλαφο: «Ποια είναι η γνώμη σας γι αυτά που έγραψε τότε ο Γεννατάς στο προφίλ του;» Και ο ατυχής είτε θα πρέπει να ασχοληθεί με έναν τρικυμισμένο και να πάρει θέση για τις βρισιές του, είτε να δηλώσει «ουδέν σχόλιο», ευχόμενος ο/η δημοσιογράφος απέναντί του να μη διαθέτει επιμονή ψυχοβγάλτη, ώστε να ανακριθεί μέχρι να ομολογήσει! ‘Άλλωστε ΔΕΝ γίνεται να ανήκεις στο χώρο και να μη πάρεις θέση στο μείζον θέμα, προερχόμενο από…τιτανοτεράστιο κολοσσό της τέχνης! Του οποίου επιπλέον οι σκέψεις, οφείλουν να εκδοθούν και να φιγουράρουν δίπλα στη «Σκέψη του Μάο», γιατί παρόμοια πνευματικά διαμάντια είναι άδικο να μη διασωθούν!
Μπαίνοντας ο ίδιος σε ρόλο κριτή και μάλιστα απίστευτα κακιασμένου, προφανώς δεν μπορεί να αποφύγει την κριτική για τον ίδιο. Τον οποίο προσωπικά θεωρώ πολύ ειδική περίπτωση, που ενώ δεν του λείπει το ταλέντο, συνήθως το… κακομεταχειρίζεται σε βαθμό κακουργήματος. Δεν τον είδα πρόσφατα στην Αριστοφανιάδα, αλλά δεν θα ξεχάσω την απαράδεκτη γελοιότητά του στην « Κατάρα της Ίρμα Βεμπ» δίπλα στον Λουδάρο, που με εξόργισε. Κι όσες φορές τον είδα σε καλές τηλεοπτικές ερμηνείες, άλλες τόσες με απώθησε η γελοία υπερβολή σε ρόλους- καρικατούρες, κοροϊδεύοντας τους. Πολύ δε περισσότερο με απωθεί η παρουσία και ο λόγος του ως καλεσμένος εκπομπών, διαπιστώνοντας εμφανή συμπλέγματα που εκδηλώνονται με ακατάληπτες σκέψεις, αναίτια επιθετικότητα και προκλητικότητα στα καλά καθούμενα, γελοίους μορφασμούς και χάχανα άνευ λόγου, καβάλημα και υπεροψία από το πουθενά, χοντράδες και κρυάδες δήθεν «αστείες», γενικά μια εικόνα θλιβερή και πολύ κοντά στο σαλτάρισμα!
Ο συγκεκριμένος λοιπόν, που θέλει να λέγεται Ηθο-ποιός, τόλμησε με απύθμενο θράσος να δημοσιεύσει προσβλητικούς χαρακτηρισμούς επώνυμα για συναδέλφους του, με αφορμή την παράσταση «Ορέστεια», προκειμένου να αποδείξει έμπρακτα ότι «ποιεί ήθος». Προφανώς έχει συνδέσει την ετυμολογία της λέξης που δηλώνει το λειτούργημά του με το «υποδύομαι ρόλο» και πέραν τούτου ουδέν. Εκεί αρχίζει και τελειώνει γι αυτόν η «ποίηση ήθους», ανεξάρτητα από το τί κάνεις πάνω στη σκηνή, ανεξάρτητα από τη δημόσια συμπεριφορά σου, τις θέσεις που εκφράζεις, τις δηλώσεις σου. Δεν θα μείνω στα καταξιωμένα πρόσωπα- αποδέκτες των ύβρεων, ούτε στη συγκεκριμένη παράσταση, που ακόμα δεν είδαμε. Διότι ακόμα κι αν πρόκειται για τη χειρότερη παράσταση, ακόμα κι αν επρόκειτο για άσημους ερασιτέχνες ηθοποιούς, ο αποτροπιασμός που νιώθει κανείς διαβάζοντας τις χυδαιολογίες ενός καλλιτέχνη που υποτίθεται υπηρετεί τον πολιτισμό, ΔΕΝ αλλάζει και απορείς για τα κίνητρά του, το επίπεδό του, το ανύπαρκτο ήθος του.
Δεδομένου ότι ούτε ο σκληρότερος ή εμπαθέστερος κριτικός θα λέρωνε την πένα του με παρόμοια φρασεολογία πεζοδρομίου για να κρίνει τη χειρότερη αθλιότητα, γνωρίζοντας ότι αυτά που θα γράψει πρωτίστως θα χαρακτηρίσουν και θα αμαυρώσουν τον ίδιο. Γνωρίζοντας ότι αν θέλεις, μπορείς να «σφάξεις με το βαμβάκι» χωρίς να τρέξει στάλα αίμα που θα λερώσει τα δικά σου χέρια. Τι σκεφτόσουν άραγε Γεννατά (χωρίς κύριε) όταν πληκτρολογούσες τις αράδες σου; Λειτούργησες αυθόρμητα και εν θερμώ επειδή σε έπνιξε το δίκιο για μια παράσταση που σε χάλασε; Είναι η συνηθισμένη σου αντίδραση όταν βλέπεις παρόμοια παράσταση ή αυτή ήταν η μοναδική άθλια που σε ώθησε να ενεργήσεις έτσι; Ένιωσες περήφανος και «μάγκας» που έχεις τα… κότσια να τα λες χύμα βρίζοντας δημόσια; Είχες κάποιο λόγο να βλάψεις (λέμε τώρα…) τη συγκεκριμένη παράσταση; Είχες προηγούμενα με Μαρκουλάκη, Κουρή και Χουβαρδά; Σκέφτηκες ότι στο «μικρό θεατρικό χωριό» θα τους συναντήσεις και θα τους κοιτάξεις στα μάτια; Σκέφτηκες πώς θα αντιδρούσες εσύ αν άλλος συνάδελφος σε έλουζε παρομοίως; Έκανες την αυτοκριτική σου για τις δικές σου επιδόσεις και παραστάσεις, πριν βγεις να ξεφωνίσεις των άλλων; Ή θεωρείς τον εαυτό σου και τις δουλειές σου καθ’ όλα άψογα και ως εκ τούτου δικαιούσαι το ρόλο του υπέρτατου κριτή- υβριστή των υπολοίπων;
Το γεγονός δε ότι κατέβασες την κατάπτυστη ανάρτηση χωρίς ίχνος συγγνώμης, αφού φυσικά έκανες τη «δουλειά» σου, απλά δείχνει ότι ο δήθεν μάγκας και τσαμπουκαλής, ο δήθεν αιρετικός και ασυμβίβαστος με γλώσσα και ύφος καταγωγίου, είναι ένας θλιβερός κομπλεξικός με ψυχή κότας και μυαλό πειραγμένο που τον περιγράφει άριστα το στερητικό «α» μπροστά από το ήθος. Ένας αν-ήθικος, που καταχράται το «ποιώ ήθος» ενός Ηθοποιού και ΔΕΝ δικαιούται να ανεβαίνει στη σκηνή… Αρκετά με τα λογής παράσιτα του πολιτισμού! Ελπίζω να έπιασες το υπονοούμενο χωρίς να χρειαστεί περαιτέρω στόλισμα, μιας και είναι το οικείο ύφος που καταλαβαίνεις.
.
Κι όπως βλέπεις αποφεύγω επιμελώς το «ουστ» και το «κοπρόσκυλο», έτσι;
.
ΔΕΙΤΕ & ΑΥΤΑ:
Φωτογραφικό υλικό