Στις 21 Νοεμβρίου ξεκινά στη Θεσσαλονίκη το 3ο MEETING EVENT του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ (International Network of Documentary Theatre), με πλήθος δράσεων που περιλαμβάνουν εργαστήρια, masterclasses, ανοιχτές συζητήσεις, προβολές κι ένα επιστημονικό συμπόσιο.
Όπως κάθε φορά, οι δράσεις θα διαρκέσουν 3 ημέρες (έως και την Κυριακή 23 Νοεμβρίου) και είναι ανοιχτές σε όλους τους ενδιαφερόμενους, με ελεύθερη είσοδο, ενώ φέτος εξαπλώνονται σε πολλαπλούς χώρους της πόλης και εγκαινιάζουν συνεργασίες με πανεπιστημιακά ιδρύματα, πολιτιστικούς κι εκδοτικούς οργανισμούς.
Στη φετινή διοργάνωση, που είναι αφιερωμένη στις σύγχρονες δραματουργίες του πραγματικού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη (SEE – South East Europe), φιλοξενούνται περισσότεροι καλλιτέχνες, ερευνητές και συμμετεχόντες από ποτέ. Επιπλέον, εγκαινιάζεται και η εκδοτική δράση του ΔΔΘΝ, με την κυκλοφορία σειράς εξειδικευμένων εκδόσεων θεατρικών έργων ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με την ΚΑΠΑ Εκδοτική, που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη.
Παρασκευή 21 Νοεμβρίου -14.30 (Διάρκεια: 60′)
ΑΙΘΟΥΣΑ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ – 10ος όροφος, «Πύργος Παιδαγωγικής» ΑΠΘ
Η προβολή έχει αγγλικούς υπότιτλους. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
“Λουλούδι Sajza” από τον Έντρι Τσέλα

Το «Flower Sajza» βασίζεται σε προσωπικές μαρτυρίες επιζώντων από το στρατόπεδο Τεπελένας (1945-1959) στην Αλβανία, εμπλουτισμένο με καλλιτεχνικά στοιχεία εμπνευσμένα από τα έργα των Agron Tufa, Lekë Pervizi και τις ακαδημαϊκές έρευνες του Kastriot Dervishi.
Το στρατόπεδο Τεπελένα ήταν ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης που χρησιμοποιήθηκε από τη Λαϊκή Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Αλβανίας για τη φυλάκιση των οικογενειών των φυγάδων και των λιποτάκτηδων. Συνολικά 3380 κρατούμενοι (963 άνδρες, 1254 γυναίκες, 1163 παιδιά). 30 νεκρά παιδιά σε μία μόνο νύχτα. Κατά μέσο όρο 7 θάνατοι την ημέρα κατά τους πρώτους μήνες. Αυτές και άλλες απίστευτες αλλά πραγματικές ιστορίες ρίχνουν φως σε ένα σκοτεινό κεφάλαιο του κομμουνιστικού παρελθόντος της Αλβανίας.
Συντελεστές:
Παραγωγή: Εθνικό Πειραματικό Θέατρο, Αλβανία. Πρεμιέρα το 2024 | Με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Μελετών για τα Εγκλήματα και τις Συνέπειες του Κομμουνισμού, Αλβανία | Προετοιμασία & Σκηνοθεσία: Endri Çela | Σκηνικά: Beqo Nanaj | Κοστούμια: Sofi Kara | Μουσική: Rafael Marinaj | Χορογραφία: Valentina Myteveli | Ηθοποιοί: Rajmonda Bulku, Adriana Tolka, Valentina Myteveli και με τη συμμετοχή του Simon Mirakaj (επιζώντα του στρατοπέδου Τεπελένα)
Παρασκευή 21 Νοεμβρίου – 17.00 (Διάρκεια: 180′)
ΑΙΘΟΥΣΑ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ – 10ος όροφος, «Πύργος Παιδαγωγικής» ΑΠΘ
Η προβολή έχει αγγλικούς υπότιτλους. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
«Φεστιβάλ Νεολαίας» από τον Μπλάγκοϊ Μπόιτσεφ
Μια παράσταση ντοκιμαντέρ από μια συλλογικότητα
Το Φεστιβάλ Νεολαίας είναι μια ντοκιμαντέρ που εξερευνά τι σημαίνει να είσαι νέος και πώς διαφορετικές γενιές στη Βουλγαρία έχουν ζήσει τη νεότητά τους — τα όνειρά τους, τους αγώνες τους, τους έρωτες και τις στιγμές ενηλικίωσης.
Δημιουργημένη από φοιτητές της Εθνικής Ακαδημίας Θεάτρου και Κινηματογραφικών Τεχνών στη Σόφια, η παράσταση βασίζεται σε ιστορίες ντοκιμαντέρ που συγκεντρώθηκαν από τέσσερις γενιές: τους ίδιους τους καλλιτέχνες, τους γονείς τους, τους παππούδες και τις προπαππούδες τους. Το κοινό καλείται να εισέλθει σε αυτές τις προσωπικές αφηγήσεις και να βιώσει θραύσματα νεότητας στο πέρασμα του χρόνου.
Όπως σε κάθε αληθινό φεστιβάλ, υπάρχει μουσική, κίνηση και ανακάλυψη — ένα κοινό ταξίδι μέσα από τη μνήμη που καταλήγει σε ένα μόνο, ηχηρό ερώτημα: ποια γενιά έχει ζήσει τα νιάτα της στο έπακρο;
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Blagoy Boychev | Σκηνογραφία: Zeina Mansuri, Kosara Tsvetkova, Nia Bozova, Mera Deneva | Χορογραφία: Stefania Georgieva | Σχεδιασμός ήχου και μουσικής: Aleksandar Kenderov, Kalin Marinov, Mikhail Nedyalkov | Παίζουν: Αλεξάνταρ Κέντεροφ, Καλίν Μαρίνοφ, Πάολο Λάλεφ, Μιλβάνα Χρίστοβα, Λιούμπα Ντιμιτρόβα, Μιχαήλ Νεντιάλκοφ, Ντιάνα Μίντσεβα, Μαρτίνα Γκεοργκίεβα, Ρούμεν Βανγκέλοφ, Ναταλί Νίκοβα
Παρασκευή 21 Νοεμβρίου – 18.00 (Διάρκεια: 60′)
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, Αίθουσα NEHAMA, 2ος όροφος
Η γλώσσα της παράστασης είναι τα ελληνικά. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
“2310” από τον Χάρη Πεχλιβανίδη

Μια ώρα πριν από ένα κοσμοϊστορικό γεγονός που θα αλλάξει την πορεία της Θεσσαλονίκης. Στον δρόμο για την αντίστροφη μέτρηση, μια γνωστή ραδιοφωνική εκπομπή των ερτζιανών μεταδίδεται εκτάκτως πριν τα μεσάνυχτα, φιλοξενώντας την πιο ζωντανή και δημιουργική σκηνή της Θεσσαλονίκης του σήμερα, που δεν είναι άλλη από τη σκηνή της ραπ και του χιπ χοπ.
Ταυτόχρονα με ένα σύντομο ιστορικό flashback στην καθοδική πορεία της πόλης τα τελευταία 30 χρόνια, θεατές και πρωταγωνιστές θα βρεθούν αντιμέτωποι με γεγονότα και στιγμές που θα εξηγήσουν επαρκώς το συλλογικό της/μας τραύμα.
Συνομιλώντας υπό μορφή live talk με τους εκπροσώπους της ραπ σκηνής που θα ξετυλίξουν το σήμερα, εξηγώντας μέσα από τη δική τους ανάγκη έκφρασης και δημιουργίας τη δυστοπική συνθήκη μιας πόλης που είχε τα εχέγγυα να απογειωθεί όμως… δεν, η παράσταση 2310 κινείται στους ρυθμούς και την καλλιτεχνική συνθήκη του θεάτρου Ντοκουμέντο και διαδραματίζεται στο ιστορικό συγκρότημα διατηρητέων κτιρίων του Ντεπώ, πρώην αμαξοστάσιο των τραμ της Θεσσαλονίκης.
Συντελεστές:
Κείμενα: Γιώργος Τούλας, Χάρης Πεχλιβανίδης | Σκηνοθεσία: Χάρης Πεχλιβανίδης | Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουντζανίδου, Μαρία Λαζαρίδου | Video: Γιάννης Γκούντμαν | Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Παραμύθα | Στην παράσταση συμμετέχουν (με αλφαβητική σειρά): 12ος Πίθηκος, Doftwogee, Vlospa, Sadam, Λεξ, Μικρός Κλέφτης, Χάρης Πεχλιβανίδης, Γιώργος Τούλας και ο Dj Squeezy Anks
*τα κείμενα των «καλεσμένων» είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς με τους καλλιτέχνες
Σάββατο 22 Νοεμβρίου
12.00 (Διάρκεια: 90′)
ΠΡΩΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ «ΚΛΕΙΩ» / ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΘ
Η προβολή έχει αγγλικούς υπότιτλους. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
“Μωρόπουλο Μωρόπουλο” από τον Δημήτρη Μπαμπίλη

Το Babybird Babybird, ένας προσωπικός χαιρετισμός του σκηνοθέτη στον Ken Loach και στην ταινία του Ladybird Ladybird, εκκινεί από το κεντρικό ερώτημα «γιατί (δεν) κάνουμε παιδιά;» και καλεί υποψήφιους γονείς, μια νέα μητέρα, μια μαία, μια δημογράφο, μια κοινωνιολόγο, έναν νευροεπιστήμονα, μια youtuber-ακτιβίστρια ενάντια στις γεννήσεις και έναν πελαργό να πάρουν θέση στην πιο σέξι οντολογική ερώτηση για την περίπλοκη σχέση της ερωτικής μας ζωής με την αναπαραγωγική μας δυνατότητα. Ένα ζήτημα που απασχολεί σταθερά τη δημόσια σφαίρα, εξαιτίας της ιδεολογικής έλξης που προκαλεί σε εθνικιστικές κορώνες για το μέλλον της χώρας με πρόσχημα το “δημογραφικό”.
Οραματίζομαι το μέλλον, όμως, σημαίνει μιλώ για τους ανθρώπους του μέλλοντος. Στην Ευρώπη των τελευταίων δεκαετιών, ωστόσο, όλο και λιγότεροι άνθρωποι γεννούν όλο και λιγότερα παιδιά. O σκηνοθέτης Δημήτρης Μπαμπίλης και οι επτά ειδικοί επί του θέματος αναρωτιούνται: Τι δείχνουν οι αριθμοί; Σταμάτησαν οι άνθρωποι να κάνουν σεξ; Μήπως όλο και περισσότεροι δεν αποκτούν απογόνους από επιλογή; Πώς οι κοινωνικές κατασκευές εμπλέκονται με τις βιολογικές παρορμήσεις; Κι αν όντως έχουμε «πληθυσμιακό έλλειμμα», γιατί διώκονται όσοι μετακινούνται για μια καλύτερη ζωή;
Η κινηματογραφική εκδοχή του Babybird Babybird, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπαμπίλη, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε φυσικό χώρο μετά την ψηφιακή της πρεμιέρα στο Onassis Channel στο YouTube, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Future N.O.W. 2021 και της συμμετοχής της παράστασης με φυσική παρουσία στα 56α Δημήτρια (Οκτώβριος 2021) και στο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας (Νοέμβριος 2024).
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπαμπίλης | Δραματουργία: Δημήτρης Μπαμπίλης, Γεωργία Κανελλοπούλου | Σκηνικά & Κοστούμια: Δάφνη Αηδόνη | Συνεργάτιδα Έρευνας: Δήμητρα Λούπη | Επιστημονικός Σύμβουλος: Βασίλης Λεμονής | Βοηθός Σκηνοθεσίας: Γεωργία Κανελλοπούλου | Φωτισμοί: Ελένη Χουμού | Εμφανίζονται: Ειρήνη Αμπουμόγλι, Γιάννης Καραπαναγιωτίδης, Δάφνη Μόσχου-Χατζώκου, Ηλέκτρα Οικονομίδου | Στο Βίντεο: Αλεξάνδρα Τραγάκη, Simone Surgeoner, Dana Wells | Οργάνωση Παραγωγής: Κατερίνα Κούρτη | Ανάθεση & Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ:
Σκηνοθεσία: Χρήστος Σαρρής | Διεύθυνση Φωτογραφίας & Κάμερα: Έβαν Μαραγκουδάκης | Κάμερα: Δημήτρης Ζιβόπουλος | Βοηθοί Κάμερας: Κοραλία Δογάνη, Ανδρέας Μάρκου | Ηχοληψία: Παναγιώτης Παπαγιαννόπουλος | Βοηθός Ηχολήπτη: Χρήστος Σακελλαρίου | Μοντάζ: Μάριος Κλεφτάκης | Χρωματική Επεξεργασία: Δημήτρης Καρτέρης | Μίξη Ήχου: Στέλιος Κουπετώρης | Συντονισμός Παραγωγής Γυρίσματος: Έλενα Χωρέμη, Σμαράγδα Δογάνη
Σάββατο 22 Νοεμβρίου -15.00 (Διάρκεια: 105′)
ΠΡΩΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ «ΚΛΕΙΩ» / ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΘ
Η προβολή έχει αγγλικούς υπότιτλους. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
«Οι Καλλιτέχνες Συζητούν» από την Gianina Carbunariu
Το «Artists Talk» είναι μια παράσταση που δημιουργήθηκε για να συνδέσει τον καλλιτεχνικό λόγο με το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Η πρεμιέρα της έγινε τον Δεκέμβριο του 2016 στο Βουκουρέστι. Ένας καλλιτέχνης είναι διαμορφωτής γνώμης, επομένως φέρει μια συγκεκριμένη ευθύνη στο πλαίσιο του επαγγέλματός του. Σε έναν κόσμο που είναι όλο και λιγότερο ανοιχτός στον διάλογο, ποια είναι τα καλλιτεχνικά εργαλεία που απομένουν για να λειτουργήσουν;
Οι έξι σκηνές της παράστασης είναι εμπνευσμένες από συζητήσεις σε πάνελ στις οποίες έχω συμμετάσχει, εντός ή εκτός συνόρων, τα τελευταία δύο χρόνια. Αν και οποιαδήποτε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα δεν είναι εντελώς συμπτωματική, ο σκοπός αυτής της μυθοπλασίας δεν είναι η σύνδεση ενός συγκεκριμένου καλλιτέχνη με ένα συγκεκριμένο είδος λόγου. Ως μέρη αυτού του συστήματος, μας ενδιαφέρει περισσότερο να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο η (μ)ευθύνη ενός καλλιτέχνη μπορεί να προκύψει από τον λόγο για την προσωπική του προσέγγιση και τον κόσμο στον οποίο ζει.
Η παράσταση παρουσιάζεται στα αγγλικά, ρουμανικά και γαλλικά, με αγγλικούς υπότιτλους.
Συντελεστές:
Μια παράσταση της Gianina Cărbunariu | Παίζουν: Ruxandra Maniu, Ilinca Manolache, Alexandru Potocean, Gabriel Răuță, Bogdan Zamfir | Σκηνογραφία: Dorothee Curio | Μουσική: Bobo Burlăcianu | Βίντεο: Mihai Păcurar | Παραγωγοί: ARCUB και Piese Refractare
Σάββατο 22 Νοεμβρίου – 18.00 (Διάρκεια: 95′)
ΠΡΩΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ «ΚΛΕΙΩ» / ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΘ
Η γλώσσα της παράστασης είναι τα αγγλικά. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον καλλιτέχνη.
«Η Δήμητρα καλεί» από τη Σάνια Μίτροβιτς

Το «Demeter Calling» είναι μια συναυλιακή παράσταση στην οποία ένα αμιγώς γυναικείο καστ από διαφορετικά υπόβαθρα, συμπεριλαμβανομένης της σκηνοθέτιδας Sanja Mitrović, διοχετεύει τις φωνές αδελφών διασκορπισμένων σε όλα τα χάσματα γεωγραφίας, εθνικότητας και πολιτισμού.
Ιστορίες γυναικών από διαφορετικά μέρη του κόσμου ερμηνεύονται ποιητικά και μεταφράζονται σε τραγούδια που αμφισβητούν την έννοια της μητρότητας ως το μοναδικό επίκεντρο της γυναικείας ταυτότητας. Στο μεταιχμιακό διάστημα ανάμεσα σε έναν κόσμο που έχει ήδη τελειώσει και έναν άλλο που δεν έχει ξεκινήσει, είναι ένα απίθανο γυναικείο συγκρότημα που γιορτάζει τη γυναικεία δύναμη, την ανθεκτικότητα και την αποφασιστικότητα να δημιουργήσεις χώρο για τον εαυτό σου, ακόμα και ανάμεσα σε σκληρές κακουχίες, αδικίες και εχθρότητες που επιβάλλει η κοινωνία.
Εμπνευσμένη από μια επίσκεψη στην Ελευσίνα, τον τόπο των Ελευσίνιων Μυστηρίων, μέσω των οποίων γιορταζόταν η λατρεία της Δήμητρας και της Περσεφόνης στην αρχαιότητα, η Μίτροβιτς παρακινήθηκε να εξετάσει τις συνάφειες αυτού του αρχαίου μύθου με τη ζωή των γυναικών σήμερα. Σαν σε έκσταση, το “Demeter Calling” φτάνει με τη μορφή μιας σύγχρονης μουσικής τελετουργίας που συνεχίζει να ζητά δύναμη και σοφία για το πώς να ζήσει κανείς τη ζωή του στο έπακρο.
Η νέα πρωτότυπη μουσική της συνθέτριας από το Βελιγράδι, Marija Balubdžić, εμπνέεται από γυναικεία άσματα και ρυθμούς από διάφορες περιοχές των Βαλκανίων, σφυρηλατώντας τα σε κομμάτια λαμπερής ηλεκτρονικής avant-pop, που μεταδίδονται από κάπου σίγουρα εκτός ραντάρ, απόκοσμα και ανθεκτικά στην κατηγοριοποίηση.
Συντελεστές:
Σύλληψη, Κείμενο & Σκηνοθεσία: Sanja Mitrović | Παράσταση: Sanja Mitrović, Ana Naqe, Kathy Sey, Magda Ral | Συμμετέχουν: Istok Liefooghe Mitrović, Wolf Segelstein | Δραματουργία: Sara Vanderieck | Πρωτότυπη μουσική: Marija Balubdžić | Μουσικές Διασκευές: Marija Balubdžić & Siniša Mitrović | Χορογραφία: Sanja Mitrović & Audrey Apers | Κοστούμια: Ivana Kličković | Σκηνικά & Φωτισμοί: Σχέδιο Giacomo Gorini | Σχεδιασμός ήχου: Johannes Bellinck, Patrick Van Neck | Βοηθός Σκηνοθέτη: Siniša Mitrović | Βοηθός σκηνοθέτη (Πρακτική άσκηση): Audrey Apers | Δραματουργική Συμβουλή: Gerardo Salinas | Συμβουλή για τη σκηνογραφία: Laurent Liefooghe | Έρευνα: Tunde Adefioye | Διευθυντής Παραγωγής: Robin Hectors | Σαξόφωνα: Grégoire Tirtiaux | Παραγωγή: Stand Up Tall Productions | Συμπαραγωγή: De Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS), Perpodium | Executive Production: Caravan Production | Κατοικία: De Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) | Με την υποστήριξη: Οι Φλαμανδικές Αρχές, Vlaamse Gemeenschapscommissie, De Taxshelter Maatregel Van De Belgische Federale Overheid | Σε συνεργασία με: Casa Kafka Pictures | Το σενάριο περιέχει αποσπάσματα από κείμενα από: Gloria Evangelina Anzaldúa, Berta Cáceres και Phia Ménard
Το αναλυτικό πρόγραμμα βρίσκεται στην ιστοσελίδα του ΔΔΘΝ





