Την είδηση ότι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θέατρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), που έχει κερδίσει εξαιρετικές κριτικές, δεν θα ολοκληρώσει τον κύκλο της σύντομα, ανακοίνωσε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που δόθηκε με αφορμή τη συμμετοχή της παράστασης «Όρνιθες» του Αριστοφάνη στο 63ο Φεστιβάλ Φιλίππων.
«Ερχόμαστε με τους «Όρνιθες», που έδρεψαν δάφνες όπου και αν εμφανίστηκαν. Είμαστε ειλικρινά υπερήφανοι για την παράστασή μας» είπε χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε στην παρουσία του ΚΘΒΕ στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, όπου τηρήθηκε ευλαβικά το υγειονομικό πρωτόκολλο τονίζοντας ότι «είναι να θαυμάζει κανείς πως 4.000 θεατές μπόρεσαν να συνυπάρξουν δίχως κανένα πρόβλημα, χωρίς κανένα κρούσμα. Είναι προφανές πως η συγκεκριμένη παράσταση. Θα συνεχίσει το δρόμο της και την επόμενη χρονιά, καθώς φέτος δεδομένων των συνθηκών δεν διένυσε τον κύκλο που θέλαμε. Ενδεχόμενα και το χειμώνα, καθώς με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας Θεόδωρο Γκόνη, μας συνδέει εδώ και χρόνια μια πολύ καλή συναδερφική και φιλική σχέση, η παράσταση να έρθει και πάλι στην Καβάλα»
Τη χαρά του που οι «Όρνιθες» βρίσκονται στην Καβάλα εξέφρασε ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Ρήγας. Όπως είπε «οι έπαινοι, οι διθύραμβοι και όλα τα συγκινητικά λόγια που έχουν ακουστεί από πλευράς θεατών και ειδικών για την παράστασή μας, ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το βαθμό δυσκολίας και ευθύνης μας. Κάθε φορά η παράσταση οφείλει, από μέρους μας, να βρίσκεται στο ύψος που την ονειρευτήκαμε και να γίνεται καλύτερη». Ο κ. Ρήγας αναφέρθηκε και στις συνθήκες κάτω από τις οποίες «στήθηκε» η συγκεκριμένη παράσταση επισημαίνοντας ότι «είναι μια παράσταση που τη στήσαμε με πολύ πάθος και βάλαμε, από την πρώτη στιγμή, στην άκρη τις ιδιαιτερότητες, τις διαφορετικότητες και τις άλλες νοοτροπίες καταδεικνύοντας ότι η Τέχνη του Θεάτρου είναι εδώ ετοιμοπόλεμη να ανταπεξέλθει υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Ήμασταν αποφασισμένοι, από την πρώτη στιγμή, να υπάρξουμε με οποιαδήποτε δυσκολία πάνω στη σκηνή και να είμαστε όλοι μαζί»
Για την πολύ σημαντική παρουσία του ΚΘΒΕ στο Φεστιβάλ Φιλίππων έκανε λόγο ο Καλλιτεχνικός του Διευθυντής Θοδωρής Γκόνης. «Προσωπικά δηλώνω διπλά χαρούμενος καθώς είναι μια παράσταση φίλων. Χαίρομαι ιδιαίτερα για τον καλό συνάδερφο Νίκο Κολοβό ο οποίος βρίσκεται στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή καθώς και για τον σκηνοθέτη Γιάννη Ρήγα όπως και για τους πρωταγωνιστές με τους οποίους μας συνδέει μια δυνατή σχέση. Αδημονώ και εγώ όπως και το κοινό να απολαύσουμε τους «Όρνιθες» στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων». Ο κ. Γκόνης αναφέρθηκε και στα νέα μέτρα που τηρούνται με αυστηρότητα στο φεστιβάλ τονίζοντας ότι «το 63ο Φεστιβάλ Φιλίππων είναι από τα λίγα Φεστιβάλ που φέτος κράτησε με επαγγελματική ευσυνειδησία ψηλά τον πήχη της ασφάλειας στις μέρες που ζούμε».
Ο ηθοποιός Ταξιάρχης Χάνος ο οποίος πρωταγωνιστεί στην παράσταση απηύθυνε έκκληση ώστε να μην κλείσουν οι χώροι του θεάτρου καθώς όπως χαρακτηριστικά είπε «δεν έχει έως τώρα συμβεί κανένα απολύτως θέμα. Ο κόσμος ήρθε στην Επίδαυρο και σ’ όλους τους άλλους χώρους χωρίς να συμβεί το παραμικρό λόγω των μέτρων που τηρήθηκαν στο έπακρον. Είμαστε εδώ και προσπαθούμε να συντονιστούμε επί σκηνής όλοι μαζί ηθοποιοί και καλλιτεχνικοί συντελεστές γιατί έχουμε ανάγκη αυτή τη μεγάλη αγκαλιά. Μη μας το στερήσετε».
Η παράσταση, σύμφωνα με τον ηθοποιό Χρήστο Στέργιογλου, ο οποίος πρωταγωνιστεί, αποτελεί «μια ευκαιρία να δούμε πως η στέρηση της ελευθερίας είναι ένα τεράστιο έγκλημα». «Το έργο μας είναι επίκαιρο και μιλά για τα πολιτικά καθεστώτα και την ολιγαρχία, τη στέρηση της ελευθερίας ανθρώπων και ζώων», τόνισε.
Στις δυσκολίες που βιώνει, αυτήν την περίοδο, το θέατρο αναφέρθηκε και ο ηθοποιός Γιάννης Σαμψαλάκης επισημαίνοντας:«Χαίρομαι που δεν ακυρώθηκε και αυτό το Φεστιβάλ. Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος που βρισκόμαστε εδώ καθώς κατάγομαι από τη Δράμα και είναι πολύ οικείο για μένα το περιβάλλον».
Η παράσταση
Ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης απηυδισμένοι από τη διαφθορά σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, στην οποία έχει περιέλθει η πόλη, φεύγουν για να βρουν τον Τηρέα, τώρα πια Έποπα, κάποτε άνθρωπο, τώρα πια τσαλαπετεινό, για να μάθουν από αυτόν και τα άλλα πουλιά -που πετούν ψηλά και ίσως γνωρίζουν- αν υπάρχει κάποιος τόπος ειρηνικός να πάνε να ζήσουν εκεί. Εκείνος δεν γνωρίζει, και τότε ο Πεισθέταιρος του προτείνει να ιδρύσουν από κοινού μια νέα Πολιτεία -μεταξύ ουρανού και γης- που θα εξουσιάζει ταυτόχρονα θεούς και ανθρώπους και όπου τα πουλιά θα έχουν τη θέση που τους αναλογεί. Πριν ακόμα, καλά- καλά, χτιστεί η νέα Πολιτεία, η φήμη της εξαπλώνεται, γίνεται μόδα ανάμεσα στους ανθρώπους αλλά αυτό αναστατώνει τους θεούς.
Επισκέπτες από γη και ουρανό πάνε κι έρχονται και όλοι προσπαθούν να αποκομίσουν οφέλη από την ίδρυσή της. Ο Πεισθέταιρος συνδιαλέγεται με Θεούς και ανθρώπους, συνάπτει ή απορρίπτει συμμαχίες, επιβάλλει τους δικούς του κανόνες-ακόμα και με τη βία- πάντα στο όνομα της Δημοκρατίας, παντρεύεται τη κόρη του Δία και ανακηρύσσεται παντοκράτορας. Η νέα Πολιτεία είναι μια ουτοπία που διέπεται από λογικούς κανόνες και λειτουργεί ως φανταστικό πείραμα. Τι θα γινόταν αν η ανθρώπινη λογική δοκίμαζε τα όρια της πιο αδιαμφισβήτητης(;) εξουσίας; Ο Αριστοφάνης με εργαλεία του τη σάτιρα και τη φαντασία, καταφέρνει να μετουσιώσει την πίκρα και την αγανάκτηση σε κωμικότητα και να αναδείξει ακόμα μια φορά τη λυτρωτική λειτουργία του γέλιου.
Ο Αριστοφάνης έγραψε τους «Όρνιθες» το 414 π.Χ., στα χρόνια του πελοποννησιακού πολέμου και μέσα από το έργο του ασκεί οξύτατη κριτική στην Αθηναϊκή δημοκρατία και στον τρόπο που λειτουργούν οι θεσμοί της. Αν και η σάτιρα συνδέεται άμεσα με τον τόπο και τον χρόνο γραφής, η ευρηματική μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη, κατορθώνει να μεταφέρει το κείμενο στο σήμερα και να το αποδώσει μέσα από έναν λόγο τολμηρό και επίκαιρο.
*Η παράσταση «Όρνιθες», μετά το Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων θα… πετάξουν και πάλι στο Θέατρο Δάσους,, στις 4, 5 και 6 Σεπτεμβρίου.
Φωτογραφικό υλικό