.
Από τους θεατρικούς συντάκτες του Kulturosupa.gr Τσιρόγλου Γιάννης, Πίτσα Στασινοπούλου, Γιώργος Μπαστουνάς, ‘Αννια Κανακάρη.
.
Η χρονιά που μας πέρασε αποτέλεσε ίσως τις κομβικότερες για το θέατρο χρονιές. Κυριολεκτικά πέρασε από 40 κύματα με το πρώτο εξάμηνο να αποτελεί έναν νεκρό χρόνο και το δεύτερο εξάμηνο να ανεβάζει σταδιακά ρυθμούς. Η καλοκαιρινή σεζόν απέδειξε με τον πιο εναργή τρόπο πόσο έλειψε το θέατρο από το κοινό και η χειμερινή σεζόν αποδεικνύει μέχρι και σήμερα, πως μάλλον η θεατρική δημιουργία παραμένει στοιχειωμένη από τον κορονοϊό.
Δείγμα αυτής της στασιμότητας οι 5 (+5) παρακάτω παραστάσεις, οι οποίες απογοήτευσαν…
«Μια χώρα δυο αιώνες μετά»
Μια σκληρή δοκιμασία για τη νοημοσύνη και την αισθητική του άτυχου θεατή και μια ανεκδιήγητη προσβολή τόσο του θέματος της ελληνικής Επανάστασης, όσο και της θεατρικής τέχνης- σε σημείο να τσιμπιέσαι για να διαπιστώσεις ότι ο εφιάλτης που ζεις με όλο το καρακιτσαριό επί σκηνής και την αδιανόητη αφέλεια σχολικής παράστασης συμβαίνει πραγματικά… μια τραυματική εμπειρία που ακόμα πασχίζουμε να θάψουμε βαθιά, σαν να μην τη συναντήσαμε ποτέ!
Βαθμολογήθηκε με Μηδέν (κριτική εδώ)
«Bonsai. Ιστορίες για το βέλος του κόσμου»
Παρά το ενδιαφέρον θέμα ακολούθησε μία ανιαρή προσέγγιση, η οποία φάνηκε να περιστρέφεται καθόλη τη διάρκεια γύρω από τον ίδιο άξονα. Το κλου αυτής ήταν η διακοπή της στη μέση με ανοιχτή πρόσκληση προς τους θεατές για διαλογισμό… Κάπου έχει χαθεί το μέτρο με τις προσπάθειες εντυπωσιασμού να καταλήγουν σε τραγέλαφο.
Βαθμολογήθηκε με 3,4 (κριτική εδώ)
«Ο ευαγγελισμός της Κασσάνδρας»
Μία παράσταση με ένα δυσνόητο κείμενο γεμάτο αντιφάσεις και υπερβολές, ένα άδειο σκηνικό, φωτισμούς μονοδιάστατους και μία πρωταγωνίστρια, που «παγιδεύτηκε» σε μία σκηνοθετικά μονοδιάστατη απόδοση. Μάλλον η παράσταση απευθυνόταν σε μία ελίτ θεατών και δεν ενδιαφέρονταν για τον μέσο θεατή…
Βαθμολογήθηκε με 3,8 (κριτική εδώ)
«Covid 9»
Οι καθολικές αδυναμίες του κείμενου σε ένα τόσο επίκαιρο θέμα που μας ταλανίζει τα τελευταία χρόνια και οι εντελώς επίπεδη σκηνοθετική προσέγγιση ήταν τόσο εμφανείς που δημιούργησαν προβλήματα στη θέαση της παράστασης
Βαθμολογήθηκε με 3,8 (κριτική εδώ)
«Κάποτε στον Βόσπορο»
Μίνι σαπουνόπερα για Ρωμιούς και Τουρκαλάδες σκηνοθετημένη όπως όπως, πασπαλισμένη με μουσικές και τραγούδια και κυριολεκτικά εκτελεσμένη από προβεβλημένους ηθοποιούς που κάπου, κάποτε ερμήνευαν.
Βαθμολογήθηκε με 4,2 (
κριτική εδώ)“Κ”
Οι κάτωθι παραστάσεις και μάλιστα σε μια χρονιά «κολοβή» θεατρικά και άκρως ιδιαίτερη από πολλές απόψεις, ίσως αδικούνται με την κατάταξή τους στις «χειρότερες», ωστόσο η σχετικά χαμηλή τους βαθμολογία που αποτυπώνει σημαντικές αδυναμίες ισχυρότερες των καλών στοιχείων, οδηγεί στον χαρακτηρισμό τους ως «κάτω του μετρίου» επιεικώς και οφείλουμε να αναδείξουμε τη διαφοροποίηση από όσες επένδυσαν τα μέγιστα σε έμπνευση, μόχθο και ουσία…
«Λόφο με άλικα πεύκα»…
Προσπάθησαν για ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα το οποίο ωστόσο αλλοιώθηκε από μία βαρυσήμαντη πτυχή της παράστασης, το κείμενο. Ευτυχώς σε γενικό πλαίσιο ή δυστυχώς για τη συγκεκριμένη παράσταση «εν αρχή ην ο λόγος»…
Βαθμολογήθηκε με 5,4 (κριτική εδώ)
«Ελένη»
Μια παράσταση που ακροβατούσε στα όρια της υπερβολής, αντιμετωπίζοντας τολμηρά την αρχαία τραγωδία, ως μια καθαρή κωμωδία και πολλές φορές ως φαρσοκωμωδία ή παρωδία. Μεγάλο μπέρδεμα…
Βαθμολογήθηκε με 5,4 (κριτική εδώ)
«Ανθισμένες Μανόλιες».
Ποιος είπε πως οι ανάλαφρες παραστάσεις δεν είναι καλές και ενδιαφέρουσες; Για τη συγκεκριμένη θα μπορούσε και καλύτερα και πιο εμπνευσμένα, και ποιο συναισθηματικά αν υπήρχε και σκηνοθέτης… τουλάχιστον είχε βετεράνες ηθοποιούς να σώσουν ότι σώσουν, κρίμα.
.
Βαθμολογήθηκε με 5,4 (κριτική εδώ)
«Αντιγόνη»
Ναι μεν μια παράσταση έντιμη κι αξιοπρεπής με σεβασμό στο κλασικό πνεύμα της κορυφαίας τραγωδίας, που όμως έπασχε από εμφανή έλλειψη έμπνευσης, πάθους, ενέργειας, με έναν άνευρο υποκριτικά Κρέοντα και με πολλά ενοχλητικά προβλήματα ακουστικής, που η προσέγγισή της δεν πρόσφερε τίποτα καινούργιο ή ενδιαφέρον στην απόδοση του πολύ-ανεβασμένου έργου…
Βαθμολογήθηκε με 5,6 (κριτική εδώ)
«Ιππείς»
Μια παράσταση όμως που παρά τη λάμψη και τα φώτα της δεν μετέφερε στην σύγχρονη πραγματικότητα την προκλητική, καυστική σάτιρα του Αριστοφάνη που είναι το σημαντικότερο δώρο του αρχαίου ποιητή στους θεατές κάθε εποχής….
Βαθμολογήθηκε με 5,7 (κριτική εδώ)
«Ειδικές περιστάσεις»
Τρυφερή, εύπεπτη, ανάλαφρη κομεντί- της δημοφιλούς κατηγορίας των καλοκαιρινών-που απέδωσε έντιμα όσα υποσχέθηκε, ωστόσο με κάποιες αφελείς σκηνοθετικές αστοχίες σε ένα έργο επιδερμικό που του έλειπε η βαθύτερη ουσία και δεν είχε λόγο να επιλεγεί, καθώς ο θεατής φεύγει αδιάφορος χωρίς να αποκομίσει κάτι…
.
Βαθμολογήθηκε με 5,7 (κριτική εδώ)
.
Ακολουθούν: Οι Καλύτερες παραστάσεις του 2021 (ημέρα δημοσίευσης: Δευτέρα 27/12)
.
-Κ-
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 14/05/2022 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 11α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2022