Από τη στήλη «Στον Παλμό των Φουαγιέ » της Πίτσας Στασινοπούλου.
Πλησιάζει η ημερομηνία (Παρασκευή 16 Ιουνίου, Θέατρο Αυλαία) για το καθιερωμένο πλέον θεατρικό γεγονός της πόλης, οργανωμένο επί 13 συναπτά έτη από την Κουλτουρόσουπα, που ως επιστέγασμα των ποικίλων καλλιτεχνικών προσπαθειών επιβραβεύει τις αξιότερες εξ αυτών στην Τελετή Απονομής των 13ων Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης…
Πρόκειται για παραστάσεις που αγαπήθηκαν από το κοινό και τις ξεχώρισε ως υποψήφιες για βράβευση μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας ή για παραστάσεις που διακρίθηκαν σε κάποιον τομέα και χρίστηκαν ομοίως υποψήφιες για βράβευση μέσω μυστικής ψηφοφορίας από κριτική επιτροπή. Και επειδή όπου υπάρχουν… κάλπες, ψηφοφορίες, βραβεύσεις, ανταγωνιστικό κλίμα (ενώ ΔΕΝ συνάδει), βρίσκουν πάντα ευνοϊκό περιβάλλον για να ευδοκιμήσουν- κρυφά ή φανερά- λογής γκρίνιες, μουρμούρες, ενστάσεις, παρατράγουδα, φήμες και λοιπά «οικεία» της εγχώριας νοοτροπίας μας, ας βάλουμε κάποια πράγματα για τη διοργάνωση και τις διαδικασίες στη θέση τους «με το χέρι στην καρδιά»…
Ας δούμε λοιπόν τί από τα παρακάτω ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ως αλήθεια ή ανήκει στη σφαίρα του φανταστικού ως μύθος:
- «Οι ψηφοφορίες της Κριτικής Επιτροπής είναι αδιάβλητες»
Μέγιστη ΑΛΗΘΕΙΑ πέρα ως πέρα, την οποία είμαι σε θέση να βεβαιώσω κατηγορηματικά ως μέλος της εν λόγω επιτροπής. Διότι α) τα περισσότερα εκ των 45+ μελών ΔΕΝ γνωριζόμαστε ούτε κατ’ όψιν μεταξύ μας και άρα ΔΕΝ έχουμε την παραμικρή επικοινωνία για «ανταλλαγή απόψεων», β) ψηφίζουμε ο καθένας μόνος του ιδιωτικά και στέλνουμε σε ειδικό μέηλ τις ψήφους μας, ΧΩΡΙΣ να γνωρίζει εκ των πραγμάτων κανένας τί ψήφισε ο άλλος, γ) στο ειδικό «ασφαλισμένο» μέηλ έχει πρόσβαση αυστηρά και ΜΟΝΟ ο διοργανωτής για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων, ενώ ανά πάσα στιγμή αν κάποιο μέλος διατυπώσει οποιαδήποτε ένσταση, μπορεί μέσω αρχείων να ελέγξει τα πάντα…
- «Το κοινό συχνά ψηφίζει παραστάσεις που δεν έχει δει»
Επίσης πρόκειται για ΑΛΗΘΕΙΑ αυταπόδεικτη, καθώς προκύπτει εύλογα από τις συγκρίσεις μεταξύ αριθμού παραστάσεων, αριθμού θεατών και τελικών ψήφων, όπου οι τελευταίες υπερτερούν σε σχέση με όσους είδαν αποδεδειγμένα μια παράσταση. Που σημαίνει ότι πέρα από θεατές ψηφίζουν και όσοι επιθυμούν να στηρίξουν μια παράσταση και τους συντελεστές της, είτε λόγω φιλικών ή συγγενικών σχέσεων, είτε λόγω πίστης στη δουλειά τους… κάτι για το οποίο μπορεί δεοντολογικά να υπάρχει μομφή, αλλά ηθικά δεν μπορεί να τους κατηγορήσει κανείς, ούτε βέβαια υπάρχει εφικτός τρόπος να αποτρέψει ή να διασταυρώσει παρόμοιες ψήφους…
- «Δεν μπορείς να εμπιστευτείς τις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες»
Μέχρι πρότινος υπήρχε σε αυτό κάποια ΑΛΗΘΕΙΑ μέχρι ενός σημείου, τελευταία όμως με τις ολοένα αυξανόμενες δυνατότητες της τεχνολογίας, αποτελεί πλέον ΜΥΘΟ… Διότι παλιότερα δεν υπήρχαν προσβάσιμοι σε όλους τρόποι για να ελεγχθούν πολλαπλές ψήφοι του ίδιου χρήστη ή fake ή «κατασκευασμένες» κλπ., τώρα όμως οι δικλείδες ασφαλείας που παρέχονται σε πολλά επίπεδα αποκλείουν παρόμοια ενδεχόμενα τα οποία αναγνωρίζουν και απορρίπτουν αυτόματα… γεγονός που πιστοποιείται από τον σαφώς μειωμένο αριθμό ψήφων φέτος ειδικά, καθώς έχει αποκλειστεί αυτόματα από το σύστημα οποιαδήποτε «μη καθαρή» ψήφος και άρα η εμπιστοσύνη είναι πλέον δεδομένη…
- «Σε θεσμούς βραβεύσεων το «μαγείρεμα» είναι αναμενόμενο»
Μιλώντας για τα ΘΒΘ πρόκειται ασφαλώς για τον μεγαλύτερο ΜΥΘΟ! Όχι επειδή δεν μπορεί να ισχύει πιθανόν σε ανάλογες περιπτώσεις, αλλά επειδή η δική μας είναι… ιδιάζουσα με «προϊστορία» που εγγυάται του λόγου το αληθές! Διότι ΔΕΝ είναι δυνατόν ένα σάιτ που επί χρόνια αποδεικνύει με την άκαμπτη, αδιαπραγμάτευτη στάση του και τις συχνά αιχμηρές κριτικές του κατά πάντων αδιακρίτως, ότι απεχθάνεται κάθε μορφής διαπλοκή ή σκοπιμότητα πληρώνοντας την επιλογή του με σκληρό τίμημα, ξαφνικά στον τομέα των βραβεύσεων που το ΙΔΙΟ διοργανώνει, να… μεταλλαχθεί από το πουθενά! Να επιδοθεί αίφνης σε «μαγειρέματα» αμαυρώνοντας ένα έντιμο, ακριβοπληρωμένο όνομα, για ποιον λόγο άραγε;;; Δεν θα ήταν εντελώς ακατανόητο έως παράλογο;;;
- «Είναι άραγε τυχαία σύμπτωση ότι κάποιοι συντελεστές της διοργάνωσης βραβεύονται για δουλειές τους;»
Είτε το πιστεύετε αγαπητοί φίλοι, είτε όχι, πρόκειται για μεγάλη ΑΛΗΘΕΙΑ, που σημαίνει ΝΑΙ, ορκιζόμαστε ότι είναι τυχαία σύμπτωση, όσο κι αν οι άπιστοι Θωμάδες μόνιμα θα το αμφισβητούν, αλλά ΔΕΝ έχουμε άλλο τρόπο να τους πείσουμε! Δεδομένου ότι δεν είμαστε η χαώδης… Νέα Υόρκη, αλλά μια σχετικά μικρή πόλη στην οποία απέμεινε περιορισμένο καλλιτεχνικό δυναμικό– για την ακρίβεια μετρημένο στα δάχτυλα- είναι μοιραίο να «συναντιόμαστε οι ίδιοι στα ίδια μέρη» όπως συμβαίνει με τους θεατρόφιλους… Δηλαδή κάποιοι καλλιτέχνες, από τους λίγους τοπικούς διαθέσιμους, που συμμετέχουν με παραστάσεις τους ως υποψήφιοι για βράβευση, κάποιες φορές να είναι ταυτόχρονα αυτοί που προσφέρουν αφιλοκερδώς το ταλέντο τους για τη στήριξη του θεσμού, ΧΩΡΙΣ βεβαίως να γνωρίζουν μέχρι τη στιγμή της απονομής την έκβαση της υποψηφιότητάς τους, που μπορεί να ΜΗ καταλήξει σε βράβευση, έτσι;; Παρά τις σταθερές προσπάθειές μας να αποφύγουμε όσο το δυνατόν παρόμοιες συμπτώσεις- γιατί είναι μεγάλο άδικο ενώ είσαι τίμιος να μη… φαίνεσαι, σαν τη γυναίκα του Καίσαρα- δυστυχώς αυτό δεν είναι πάντα εφικτό για τους ευνόητους λόγους που αναφέραμε…
- «Είναι επίσης σύμπτωση να κυριαρχεί στις υποψηφιότητες η παράσταση κάποιων τιμώμενων προσώπων;»
Αυτό κι αν είναι σύμπτωση και ΑΛΗΘΕΙΑ, που μεταξύ μας … πονά τον διοργανωτή περισσότερο από τον καθένα! Διότι όταν προ πολλών μηνών, ακόμη και ετών, πραγματοποιεί ποικίλες επαφές με διαφορετικούς καλλιτέχνες για να εξασφαλίσει την παρουσία ενός τιμώμενου, φυσικά είναι αδύνατο να … μαντέψει αν η πρόσφατη δουλειά του κατά τις ψηφοφορίες θα συγκεντρώσει υποψηφιότητες και πόσες… με συνέπεια να αντιμετωπίζει κατά την Τελετή δύο εξίσου «πονεμένα» ενδεχόμενα: είτε ο τιμώμενος για την προσφορά του να αποσπάσει βραβεία και ο διοργανωτής να δεχθεί μομφές για «διαπλοκή» προσπαθώντας να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας, είτε να μην βραβευτεί και να νιώσει άβολα για την πίκρα του καλεσμένου του… Εξακολουθείτε κατόπιν τούτων να πιστεύετε ότι ΔΕΝ είναι (ατυχής) σύμπτωση;;;
- «Δεν υπάρχει αντικειμενική αξιολόγηση, μόνο υποκειμενική»
Που σημαίνει για όσους το ισχυρίζονται ότι οι υποψήφιοι για βράβευση αξιολογούνται με υποκειμενικά κριτήρια, διότι απλά δεν υπάρχουν αντικειμενικά…Πρόκειται για ΑΛΗΘΕΙΑ και ΜΥΘΟ μαζί! Βεβαίως σε μια αξιολόγηση ή κριτική που αφορά σε καλλιτεχνικό και όχι επιστημονικό έργο, άρα τον πρώτο λόγο έχουν οι αισθήσεις και το συναίσθημα του δέκτη, είναι λογικό να υπεισέρχεται το υποκειμενικό στοιχείο, πέρα από κάποιες σταθερές παραμέτρους… Όταν όμως τα «υποκειμενικά στοιχεία» πολλών ταυτίζονται, μοιραία οδηγούν σε αντικειμενικότητα και αυτό ακριβώς το νόημα εκφράζουν οι μαζικές ψηφοφορίες, κατά πόσο δηλαδή οι υποκειμενικές κρίσεις συμπίπτουν κι άρα καθίστανται καθολικές – αντικειμενικές…
- «Δεν ευσταθεί για την Τέχνη η έννοια του επάθλου και των διακρίσεων»
Ναι, υπάρχουν κάποιοι, με καθ’ όλα σεβαστή άποψη, που απορρίπτουν εκ προοιμίου το σκεπτικό των βραβεύσεων, θεωρώντας την Τέχνη ως δημιουργία υπεράνω παρόμοιων διαχωρισμών που την κατατάσσουν σε «καλύτερη» ή «χειρότερη» κατηγορία… Επίσης μια ΑΛΗΘΕΙΑ και ΜΥΘΟΣ ταυτόχρονα! Προφανώς η Τέχνη με την υψηλή αποστολή της αποστρέφεται εξ ορισμού κάθε μορφής καλούπι, ταμπέλα, διάκριση κλπ. ούτε είναι εύκολο το συναίσθημα που εγείρει να χαρακτηριστεί ποιοτικά και να υποστεί συγκρίσεις περί «καλύτερου» ή όχι… Από την άλλη όμως ο δημιουργός έχει πάντα την ανθρώπινη ανάγκη της ενθάρρυνσης (και όχι ματαιοδοξίας) μέσω μιας επιβράβευσης και συνάμα ένα επιπλέον κίνητρο να πασχίζει για το καλύτερο… γιατί όχι;
Βέβαια για κάποιον φύσει καχύποπτο ή κακοπροαίρετο, όλα τούτα ακούγονται ως «φωνή βοώντος εν τη ερήμω» και δεν υπάρχει περίπτωση να μην αμφισβητήσει ακόμα και το οφθαλμοφανές… Προφανώς λοιπόν το κείμενο απευθύνεται σε καλοπροαίρετους με ειλικρινείς απορίες ή λογικές ενστάσεις, ευελπιστώντας ότι ίσως παράσχει χρήσιμες διευκρινίσεις και κυρίως την διάφανη σαν κρύσταλλο στάση μας απέναντι σε έναν θεσμό που ως εμπνευστές «πονάμε» με όλη τη σημασία της λέξης και ουδέποτε θα αφήναμε συνειδητά να τον σκιάσει οτιδήποτε μεμπτό, όπως ακριβώς ένας «γονιός» θα προστάτευε το «παιδί» του…