Θεατρική πανδημική πανωλεθρία, μια ακτινογραφία όλων των χώρων και θιάσων made in Thessaloniki, ακυρώσεις, αναβολές και άδεια καθίσματα…
.
Γράφει ο Γιάννης Τσιρόγλου για την Κουλτουρόσουπα.
Και τι είναι οι ηθοποιοί να μην κολλήσουν;
Από ατσάλι;
Όχι βέβαια, άνθρωποι σαν όλους τους υπολοίπους είναι και δαύτοι και παντελώς ευάλωτοι στον κορωνοϊό και ειδικότερα στην μετάλλαξη Όμικρον που θερίζει με 50 χιλιάδες καθημερινά κρούσματα να διαγιγνώσκονται από τον ιό.
.
Έτσι, βλέποντας κάποιο μέλος του σχήματος να νοσεί τίθεται αυτόματα σε υποχρεωτική καραντίνα και οι παραστάσεις να ακυρώνονται μέχρι νεωτέρας. Και γιατί νεωτέρας; Μα γιατί στο διάστημα αυτό, το πιο πιθανό είναι να προστεθεί και άλλος (μη ξεχνάτε και το τεχνικό προσωπικό) με αποτέλεσμα να μην ξέρουν πότε θα ανοίξουν κι αν ανοίξουν, εν τω μεταξύ, πάει στράφι και ο προγραμματισμός με ότι αυτό συνεπάγεται…

Από τα πιο πρόσφατα θύματα του κορωνοϊού υπήρξε ο Σπύρος Σαραφιανός ο οποίος πρωταγωνιστεί στον «Πουπουλένιο» που έχει αναβληθεί τρείς απ΄ όσες θυμόμαστε φορές! Μια πραγματικά πολύπαθη παράσταση που γεννήθηκε στην πανδημία, δουλεύτηκε μέσω Ζουμ, πρωτοπαρουσιάστηκε διαδικτυακά και ήλπιζε από την έναρξη της σεζόν να κάνει τον κύκλο της με την παρουσία ζωντανού κοινού. Οι λίγες παραστάσεις που δόθηκαν απέδωσαν καλλιτεχνικά και εμπορικά, αλλά δεν μακροημέρευσαν, καθώς στο ενδιάμεσο της χρονιάς χτυπήθηκαν πολλάκις από τον κορωνοϊό. Τώρα ακούγεται πως θα επαναληφθεί στα τέλη Ιανουαρίου, ωστόσο σήμερα ο αγαπητός ηθοποιός ζει απομονωμένος σ’ ένα δωμάτιο μακριά από τη νεογέννητη κορούλα του…

Ένας άλλος «δικός» μας ηθοποιός που «ζορίστηκε» αρκετά από την μετάλλαξη είναι ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης. Φαίνεται τα τελευταία μαθήματα με μπόμπιρες στο θέατρο Σοφούλη βρήκαν προσοδοφόρο έδαφος με αποτέλεσμα σοβαροί πονοκέφαλοι, εξάντληση και ένας ελαφρύς αλλά επίμονος βήχας τον κρεβάτωσαν τόσο ώστε να μην μπορεί να πάρει τα πόδια του… ενώ αύριο μεθαύριο θα επαναλάβει τα τεστ για να δει τι γίνεται… Σημειώστε πως και οι δυο παραπάνω ηθοποιοί είναι διπλά εμβολιασμένοι ωστόσο δεν πρόλαβαν την αναμνηστική που είχαν ήδη κλεισμένο ραντεβού για να κάνουν…
Δεν ήταν όμως ο Κρίτωνας ο μόνος του θεάτρου Σοφούλη που δοκιμάστηκε, είναι και η Παυλίνα Χαρέλα που ακόμη τυραννιέται με τον ιό, με αποτέλεσμα να αναβληθούν οι προγραμματισμένες για την αρχή της νέας χρονιάς παραστάσεις του έργου του Μπέργκμαν «Σκηνές από ένα Γάμο». Ευτυχώς όλα βαίνουν καλώς και ήδη ανακοινώθηκαν νέες ημερομηνίες (15 & 16/1), πάντα δίπλα στον Αντώνη Λουδάρο που συμπρωταγωνιστεί σε μια παράσταση που αξίζει πραγματικά να δείτε και για ένα ακόμη λόγο. Πρόκειται για τελευταίες –οριστικά- παραστάσεις.
Επιστροφή στο Κρατικό (μας) θυμίζοντας πως η μόνη σκηνή που λειτουργεί κανονικά, δηλαδή παίζει κανονικά όλη τη βδομάδα ο θίασος, είναι «H Δολοφονία του Μαρά» στο θέατρο Μακεδονικών Σπουδών καθώς στα …νεωτέρας βρίσκεται από τις γιορτές και το «Η δεύτερη έκπληξη του έρωτα» του Μαριβώ αναβάλοντας τις παραστάσεις τους με το …βολικό κλειστόν… για υγειονομικούς λόγους.

Κυριακή 6/1, ανακοινώθηκε πως ο κορωνοϊός χτύπησε και τον παραγωγικό θίασο του Μικρού Βορρά του καλού σκηνοθέτη Τάσου Ράτζου, όπου κάποιο ή κάποια μέλη της ομάδας έχουν κολλήσει και νοσούν με αποτέλεσμα στην ακύρωση των παραστάσεων για: Ομήρου Οδύσσεια (Σάββατο 8/01), Ο Ραφτάκος των λέξεων (Κυριακή 9/01) και Ο μικρός πρίγκιπας (Κυριακή 9/01) στο θέατρο Αμαλία… και βλέπουμε…
Ενώ του Αι Γιαννιού πληροφορηθήκαμε πως μεταφέρονται οι «Εκτελεστές» του Γιώργου Σκούρτη που θα έκανε τη μέρα που γιορτάζει η μισή Ελλάδα πρεμιέρα στο Αμαλία. Μια παράσταση που είχε πολλά τηλέφωνα (άρα ενδιαφέρον κοινού) και όπως φαινόταν θα δούλευε καλά. Ωστόσο ο ιός έβαλε και εδώ το χεράκι του και άγνωστο πότε θα δει η συμπρωτεύουσα.
Συνάμα με όλο αυτό το πανδημικό κλίμα κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική είναι και η εισπρακτική κίνηση. Ο θεατρόφιλος είναι η αλήθεια, διστακτικά επιλέγει να δει μια παράσταση (αλλά για μια και μόνο το κάνει), ενώ το πλατύ κοινό (ειδικά οι “μεγάλες” ηλικίες), απέχουν συστηματικά γιατί (λανθασμένα) φοβούνται να μπουν σε κλειστούς χώρους ψυχαγωγίας ενώ στις ταβέρνες… το δίνουν και καταλάβαίνει…
.
Τα τελευταία αστρονομικά για την Ελλάδα κρούσματα αλλά και η εξαντλητική πληροφόρηση, οι εκτεταμένες αναφορές στα δελτία ειδήσεων έχουν προκαλέσει μεγάλη αποστροφή, με το σύνολο των θεάτρων να παίζει με πολύ χαμηλή πληρότητα ή κινείται συμπαθητικά κάποια σαββατοκύριακα (και όχι όλα). Όπως και να’ χει κανένας δεν είναι ευχαριστημένος από την προσέλευση των θεατών και ήδη Σωματεία και Ενώσεις από το χώρο της ψυχαγωγίας έχουν αποτανθεί τόσο στον πρωθυπουργό όσο και στην Μενδώνη για άμεση οικονομική ενίσχυση. Μακάρι να δικαιωθούν και πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά.

Ανεκτά μαθαίνουμε κινείται «Η Δολοφονία του Μαρά», συμπαθητικά τελικά έκλεισε μια σειρά πολλών παραστάσεων ο Γρηγόρης Βαλτινός στο Αριστοτέλειον με τον «Μόρι», κανονικά θα παίξει στον ίδιο χώρο ο Δημήτρης Λάλος το «Έκτορος Κάθαρσις» το ερχόμενο σαββατοκύριακο, ενώ προς μετάθεση πάει το πολυαναμενόμενο «Νιζίνσκι – Η Προφητεία της Φωτιάς» με τον Αντίνοο Αλμπάνη που είναι προγραμματισμένο για το “κακό” δευτερότριτο 17 και 18/1. Οσο για την «Θηλιά» με προβεβλημένους καλούς ηθοποιούς στο ανακαινισμένο Φαργκάνη κάπως κινείται αλλά όχι όλες τις μέρες…

Από την άλλη, οι μικροί χώροι με τους τοπικούς θιάσους αδυνατούν να γεμίσουν έστω τις λίγες θέσεις τους μετρώντας σε κάθε παράσταση μετρημένους στα δάχτυλα θεατές, ενώ λόγω αβεβαιότητας με το …ζόρι μάθαμε ανοίγει η ιστορική Παράθλαση το Σάββατο. Το θέατρο Μαίωτρον του Σταύρου Παρχαρίδη παραμένει ερμητικά κλειστό από την περασμένη άνοιξη και το πιο πιθανό να μη δώσει καμιά παράσταση τη φετινή θεατρική περίοδο αλλά και να μην παραχωρήσει τον χώρο του σε κανέναν. Πάντως ο δημιουργός πέρα από την όλη κατάσταση ανεβοκατεβαίνει Αθήνα καθώς οι δραστηριότητές του στην πρωτεύουσα έχουν αυξηθεί και ποικίλουν θεατρικά και κινηματογραφικά.
.
Ωστόσο κάποιοι (μικροί) επιμένουν (και μπράβο τους) όπως είναι το θέατρο Αρατος, το επιχορηγούμενο Τ και ο Γιώργος Ροντίδης με το ομώνυμο θέατρο του στην κορυφή της Αριστοτέλους.

Μια άλλη πικρή αλήθεια είναι πως λείπουν ενδιαφέροντα έργα και οι θελκτικές παραγωγές που θα προσελκύσουν ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού καθώς οι επαναλήψεις δίνουν και παίρνουν.
Με το θέατρο Αυλαία να κρατά τα σκήπτρα από την αρχή της θεατρικής περιόδου και να συνεχίζει για Γενάρη με δοκιμασμένες επιτυχίες όπως είναι ο «Αρίστος», «Η Φωνή της Λουντμίλα», «Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια», «Κατερίνα» κ.ά). Αντιθέτως το θέατρο Αμαλία επιμένει γενναία σε νέες αλλά πειραματικές δουλειές νέων κυρίως καλλιτεχνών και γενικώς να μην του βγαίνει εμπορικά, ενώ το Μετροπόλιταν, αυτό το θεατρικό στολίδι στην οδό Φλέμιγκ να μην έχει ανοίξει ούτε τις γιορτές των Χριστουγέννων!
Μια γρήγορη ματιά αξίζει να ρίξουμε και στην Αθήνα η οποία βιώνει μια από τις χειρότερες χρονιές με δεκάδες παραστάσεις να εγκαταλείπουν πριν καν αρχίσουν, ενώ καμιά 30αριά (μέχρι στιγμής) κατέβασαν οριστικά ρολά. Αξιοσημείωτο να αναφερθεί πως όλες, μα όλες οι επτά σκηνές του Εθνικού θεάτρου είναι αυτό τον καιρό κλειστές! Καταλαβαίνετε δηλαδή τι ζημιά υπάρχει…

Σε άλλους καιρούς η Θεσσαλονίκη θα ήταν ο προορισμός των αποτυχημένων (εμπορικά) για να βγουν τα σπασμένα, αλλά ο κορωνοϊός βάζει φρένο και εδώ με αποτέλεσμα να μην επιλέγουν να κάνουν έστω ένα μικρό πέρασμα. Απόλυτα φυσιολογική αντίδραση βλέποντας και το δικό μας χάλι… Κάποιες που τελικά θα το τολμήσουν το πάνε από αναβολή σε αναβολή. Μέχρι στιγμής 3 αναβολές μετρούν τα «Άγουρα Κεράσια»… με το πρώην ζευγάρι στη ζωή, Τάνια Τρύπη & Κωνσταντίνο Καζάκο. Μόλις προχθές μάθαμε πως δεν είναι σίγουρο αν θα κάνουν πρεμιέρα στις 17 του Γενάρη στο Σοφούλη…. ενώ υποτίθεται θα βλέπαμε τον Νοέμβρη…
Αν τέλος κάτι πάει καλά, είναι τα παιδικά… πλήθος παιδικών παραστάσεων υπάρχουν από το ξεκίνημα της σεζόν στην πόλη μας και βλέποντας την ανταπόκριση που έχουν (πάντα αναλογικά), οι χώροι τα φούλαραν μπας και ρεφάρουν την ζημιά…
Προσωπικά είμαι μαζί τους, ακόμη και για τα σταντ απ που σιχαίνομαι και θεωρώ πληγή να παρουσιάζονται σε θέατρα, καλά κάνουν και τα φέρνουν ώστε να βγουν κάποια έξοδα, να πληρωθούν τόσοι άνθρωποι που δουλεύουν στα θέατρά τους, και είναι ένα είδος που προσελκύει νέους ανθρώπους. Αυτούς τους ανθρώπους που δεν χαμπαριάζουν και δεν αρρωσταίνουν βαριά.
Με τα πολλά …και βλέποντας και κάνοντας… πληθώρα παραστάσεων μάλλον θα έχουμε… καλό Μάρτη… Και το θέμα είναι αν μέχρι τότε αντέξουν και με τι συνέπειες.
Ζήτω το Θέατρο; ΖΗΤΩ, αλλά πως;
.
Φωτογραφικό υλικό