Συνομιλεί (και γράφει) η Ζωή Ταυλαρίδου για την Κουλτουρόσουπα.
Έπειτα από ένα μικρό ταξίδι στον κόσμο και μία μικρότερη παραμονή στον Βόρειο Πόλο, έπειτα από φιλίες και γνωριμίες με ξωτικά, ταράνδους και υπέροχους – παράξενους ανθρώπους, ο Θωμάς Βελισσάρης, θεατράνθρωπος, ηθοποιός, σκηνοθέτης και εκπαιδευτής της τέχνης του θεάτρου, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, σε μόνιμη πλέον βάση, για να εμπλουτίσει, να εμβαθύνει και να διευρύνει τη θεατρική σκηνή, τόσο με το πηγαίο ταλέντο του όσο και με την αγάπη του για τη διδασκαλία του θεάτρου.
Είναι ένας πολυτάλαντος, πολυσχιδής, καλλιεργημένος και ταπεινός υπηρέτης του θεάτρου, που ανέκαθεν μας εκπλήσσει με τη δύναμη του λόγου του, του προσώπου του, του σώματός του. Αποτελεί μια ακούραστη ερμηνευτική μηχανή και δημιουργεί ο ίδιος τον χώρο του επαγγέλματός του, έχοντας έναν βαρύ εξοπλισμό, τον οποίο δε διαφημίζει ποτέ, απλά και απέριττα τον υποφέρει και τον μεταλαμπαδεύει στους μαθητές του, τους οποίους προσεγγίζει με αγάπη, κατανόηση και τη μέθοδο της (υπο)κριτικής παιδαγωγικής, στην οποία κι έχει εντρυφήσει.
Είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ (1999), με Μεταπτυχιακό στις Τέχνες και τον Πολιτισμό / Εκπαίδευση και Επιχειρηματικότητα (Σχολή Εφαρμοσμένων Επιστημών Όουλου, Φινλανδία, 2021-2023). Έχει εκπαιδευτεί στην Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα και τη δημιουργία Καινοτόμων Επιχειρήσεων για καλλιτέχνες (Πανεπιστήμιο των Τεχνών, Ελσίνκι, 2023 – 2024). Σπούδασε κλασικό και σύγχρονο χορό στην Ανωτέρα Σχολή Χορού της Αμαλίας Στρινοπούλου στη Θεσσαλονίκη και Κλασσικό Τραγούδι στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (στην τάξη του Αχιλλέα Τσάνταλου). Ίδρυσε το «Θέατρο Τέχνης Ακτίς Αελίου». Ήταν ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Εταιρότητα.
Ως ηθοποιός, σκηνοθέτης ή/και συγγραφέας συμμετείχε σε πάνω από 60 παραστάσεις από το 1999 έως και το 2023. Έχει συμμετάσχει σε παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης «Ακτίς Αελίου», του Θεάτρου Εταιρότητα, του ΚΘΒΕ, του Εθνικού Θεάτρου, του Φεστιβάλ Αθηνών. Υπήρξε υποψήφιος για το βραβείο “Κάρολος Κουν” καλύτερης ερμηνείας σε νεοελληνικό έργο και για το βραβείο καλύτερου νέου δημιουργού της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου.
Ως δάσκαλος έχει εισηγηθεί και είναι υπεύθυνος για τη μέθοδο process mimesis (διδασκαλία και εμψύχωση για ηθοποιούς και εκπαιδευτές), έχει διδάξει υποκριτική και μιμική, κίνηση και έκφραση συναισθημάτων, φωνητική και ορθοφωνία, σε σχολές της πόλης μας και της Αθήνας, στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Βασίλης Διαμαντόπουλος, όπου διετέλεσε και διευθυντής σπουδών, στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ανδρέας Βουτσινάς, στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών, στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή ΙΑΣΜΟΣ, στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Ο Θωμάς Βελισσάρης πραγματοποιεί μια δυναμική επιστροφή στα θεατρικά πράγματα με το έργο «Το Πάρκο, ένα βουβό χρονικό της αγάπης», το οποίο ήδη έχει ήδη μια μακρά διαδρομή -13 ετών!- στον χωρόχρονο, κι ένα σεμινάριο υποκριτικής «Βάτραχοι: ανάμεσα σε δύο κόσμους». Με αφορμή κι ενόψει των θεατρικών αυτών project, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε για τη διαμονή και τις σπουδές του στην όμορφη Φινλανδία, το εκπαιδευτικό σύστημα, τους ανθρώπους, το φυσικό περιβάλλον και τον ουρανό της, την απόφασή του να μετοικήσει στο εξωτερικό και να επιστρέψει στην Ελλάδα, τις απόψεις του για το θέατρο και τον ηθοποιό, την (υπο)κριτική του παιδαγωγική, τα σχέδιά του για το μέλλον, και το Πάρκο και τους Βατράχους του σε μια εφ΄ όλης της ύλης αποκλειστική συνέντευξη στην κάμερά μας.
Ας γνωρίσουμε το Πάρκο και τους Βατράχους του Θωμά Βελισσάρη.
«Το Πάρκο, ένα βουβό χρονικό της αγάπης»
Ένας μοναχικός αλήτης περιπλανώμενος οδοιπόρος, που ζει σε ένα πάρκο κάπου στην παιδική μας ηλικία – γνωρίζει αναπάντεχα και από το πουθενά πώς ο χρόνος μπορεί να καταστρέψει την αγάπη. Δεν μας μιλάει γιατί δεν έχει τίποτα να πει – αλλά μας διασκεδάζει σαν παιδί που ξέχασε να μαζέψει τα παιχνίδια του. Έχει μία μαγική τσέπη από όπου εμφανίζει και εξαφανίζει τους κόσμους που μας μεγάλωσαν – ομπρέλες, πανοπλίες, άλογα, ηλεκτρικές σκούπες και γιγαντιαία κατσαβίδια. Στέκεται με απορία μπροστά στο κοινό που τον παρακολουθεί με ενδιαφέρον.
Μα εγώ; Μπορεί να έχω το οτιδήποτε ενδιαφέρον επάνω μου; Μέχρι που το καλοκαίρι, μπαίνει εκείνη, εκείνο, εκείνος. Το άλλο – ο άλλος – η άλλη. Και ερωτεύεται ο αλήτης για πρώτη φορά. Την ιδανική του εκδοχή. Και την υπερασπίζεται έπειτα από μάχες, προσπάθειες, απελπισίες. Διασκεδάζοντας τον εαυτό του και το κοινό, ανακαλύπτει ότι όταν βρει κανείς / καμιά την ιδανική του / της εκδοχή πρέπει να την ακολουθήσει – μέχρι τα σύννεφα και ακόμη παραπάνω. Να σταματήσει τον χρόνο και να εμπιστευτεί την ουτοπία της συνύπαρξης με το ΟΛΟΚΛΗΡΟ του – το εξυψωτικό του εγώ, δηλαδή το εμείς χωρίς καθυστερήσεις, διεκδικήσεις, απαιτήσεις.
Ένα ΕΜΕΙΣ στη σκηνή του κόσμου.
Παρασκευή 24, Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Μαΐου ΚΑΙ Παρασκευή 31 Μαΐου, Σάββατο 1 και Κυριακή 2 Ιουνίου στις 9.00 μμ στο Άσπρο Δέντρο. Περισσότερες πληροφορίες στον σύνδεσμο
«Βάτραχοι: Ανάμεσα σε δύο κόσμους»: Σεμινάριο υποκριτικής και γνωριμίας με την παιδαγωγική προσέγγιση “process mimesis”
Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών αλλά και σε όποιους ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τη διαδικασία αναπαραγωγής και ενεργοποίησης των Βασικών Ανθρώπινων Συναισθημάτων.
Μεταξύ άλλων η προσέγγιση “process mimesis” βασίζεται στην κριτική παιδαγωγική και την καταφατική επικοινωνία, στοιχεία που μπορεί να αποτελέσουν ενδιαφέροντα σημεία αναφοράς και σε παιδαγωγούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης που χρησιμοποιούν το θέατρο ως εκπαιδευτικό εργαλείο.
Αυτόν τον άνθρωπο λοιπόν συναντήσαμε με μεγάλη χαρά και συγκίνηση στο Άσπρο Δέντρο. O Θωμάς Βελισσάρης μάς υποδέχτηκε με ευγένεια, χαμόγελο και μας άνοιξε την ψυχή του. Τον ευχαριστούμε θερμά και του ευχόμαστε τα καλύτερα.
Ευχαριστούμε θερμά και τον Αντώνη Φωτιάδη για τη φιλοξενία στην κουζίνα και το θέατρό του.
Παρακολουθήστε τη συνέντευξή μας στο κανάλι της Σωφέρ:
Βιντεοσκόπηση και μοντάζ: Τάσος Πέππας
Για δελτία τύπου, ραντεβού συνεντεύξεων επικοινωνείτε: zozotav@gmail.com
Παραθέτουμε αναλυτικά το βιογραφικό του.
- 2020 – 2024: Εισηγητής της μεθόδου process mimesis – διδασκαλία και εμψύχωση για ηθοποιούς και εκπαιδευτές
- 2014 – 2018: Ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Εταιρότητα
- 2000 – 2014: Ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Τέχνης «Ακτίς Αελίου» – Βραβείο Καλύτερου Περιφερειακού Θεάτρου 2006, Ένωση Κριτικών Θεάτρου
- 2011: Υποψήφιος για το βραβείο “Κάρολος Κουν” καλύτερης ερμηνείας σε νεοελληνικό έργο.
- 2007: Υποψήφιος για το βραβείο καλύτερου νέου δημιουργού της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου.
Εκπαίδευση
- 1999: Απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματική Σχολής του ΚΘΒΕ
- 2021 – 2023: Μεταπτυχιακό στις Τέχνες και τον Πολιτισμό / Εκπαίδευση και Επιχειρηματικότητα: Σχολή Εφαρμοσμένων Επιστημών Όουλου, Φινλανδία
Master of Culture and Arts / Education Entrepreneurship Degree Program: Oulu University of Applied Sciences – OAMK
Ειδίκευση:
– Εκπαίδευση και σύγχρονα παιδαγωγικά ρεύματα
– Υπηρεσίες Σχεδιασμού και Διαχείριση Καινοτομίας – Service Design and Innovation Management
– Επιχειρηματικότητα
– Μεταπτυχιακή Έρευνα Μικρής Κλίμακας στην ανάπτυξη παιδαγωγικών προσεγγίσεων στην εκπαίδευση των ηθοποιών και/ως παιδαγωγών – Developing a Movement Training Course for Actors and Pedagogues
- 2023 – 2024: Εκπαίδευση στην Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα και στη δημιουργία Καινοτόμων Επιχειρήσεων για καλλιτέχνες – Πανεπιστήμιο των Τεχνών, Ελσίνκι.
Uniarts hub pre-incubator program / Cultural Entrepreneurship
- 2000: Παρακολούθηση Διαλέξεων του Κώστα Μπακιρτζή πάνω στην αγωγή και την επικοινωνία ως φοιτητής του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ.
- 1999 – 2001: Εκπαίδευση στον κλασικό και σύγχρονο χορό στην Ανωτέρα Σχολή Χορού της Αμαλίας Στρινοπούλου στην Θεσσαλονίκη.
- 1996 – 1999: Ανώτερη Εκπαίδευση στο Κλασσικό Τραγούδι στο Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (στην τάξη του Αχιλλέα Τσάνταλου)
- 2000: Ιδρυτικό μέλος του Θεατρικού Οργανισμού «Θέατρο Τέχνης Ακτίς Αελίου» / Επιχορηγούμενου από το Υπουργείο Πολιτισμό από το 2002 έως και το 2012.
Ανεπίσημη Εκπαίδευση:
– Υποκριτική, Σωματικό Θέατρο, Σκηνοθεσία
– Εκπαίδευση στην Διδασκαλία της Υποκριτικής
– Διοίκηση επιχειρήσεων
Επαγγελματική Εμπειρία
Διδασκαλία
- Σεπτέμβριος 2022 – Απρίλιος 2023: Δάσκαλος Υποκριτικής και Μιμικής στο τμήμα Θεατροπαιδαγωγικής της Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών NOVIAστο Jakobstad της Φινλανδίας.
- Οκτώβριος 2021 – Μάρτιος 2022: Μαθαίνοντας να Διδάσκεις με αφορμή την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή.
- Φεβρουάριος – Ιούνιος 2021: Μαθαίνοντας να Διδάσκεις, διαδικτυακό ερευνητικό σεμινάριο πάνω στην διδασκαλία της υποκριτικής σε συνεργασία με το studio tessera. Στόχος του σεμιναρίου ήταν να ερευνηθούν τρόποι προσέγγισης της διδασκαλίας της υποκριτικής και όχι μόνο , με βάση της καταφατική επικοινωνία.
- Σεπτέμβριος 2017 – Ιούλιος 2020: Διευθυντής Σπουδών και Δάσκαλος Υποκριτικήςστην Ανωτέρα Δραματική Σχολή: Βασίλης Διαμαντόπουλος.
- Σεπτέμβριος 2017 – Φεβρουάριος 2018: Δάσκαλος Μιμικής Υποκριτικής στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών
- Σεπτέμβριος 2017 – Ιούνιος 2018: Δάσκαλος Υποκριτικής στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή ΙΑΣΜΟΣ
- Σεπτέμβριος 2015 – Ιούλιος 2017: Δάσκαλος Υποκριτικής και Φωνητικής στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή: Ανδρέας Βουτσινάς.
- Σεπτέμβριος 2010 – Ιούλιος 2015: Δάσκαλος Υποκριτικής και Φωνητικήςστην Ανωτέρα Δραματική Σχολή: Βασίλης Διαμαντόπουλος.
- Σεπτέμβριος 2007 – Ιούλιος 2010: Δάσκαλος Ορθοφωνίας και Φωνητικής στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Σεμινάρια Υποκριτικής, κίνησης και έκφρασης των συναισθημάτων
- Ιούνιος – Ιούλιος 2022: Σεμινάριο υποκριτικής και διδασκαλίας σε συνεργασία με το χώρο τέχνης Κλεψύδρα (Αθήνα) και «Άσπρο Δέντρο» (Θεσσαλονίκη)
- 2020: Σεμινάριο, Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας με θέμα «Εισαγωγή στην μέθοδο Mimesis»
- 2018 – 2019: Παράλογες Παραλλαγές πάνω σε Παραλογές – σεμινάριο υποκριτικής, κίνησης και φωνητικής σε συνεργασία με το «Χορόδεντρο» – Θεσσαλονίκη
- Οκτώβριος 2018: Σεμινάριο Υποκριτικήςμε αφορμή το έργο του Thomas Bernhard «Ιμμάνουελ Κάντ».
- Ιούνιος 2016: Σεμινάριο Υποκριτικήςκαι Κίνησης με αφορμή το έργο του Γιούκιο Μισίμα «Μαντάμ Ντε Σαντ».
- Ιούνιος 2015: Σεμινάριο Υποκριτικής, Κίνησης και Φωνητικήςμε αφορμή τις «Βάκχες» του Ευριπίδη.
- 2014 – 2015: Σεμινάριο σε επτά ενότητες με αφορμή τα Επτά Θανάσιμα Αμαρτήματα με την ενεργή συμμετοχή συγγραφέων και θεωρητικών του θεάτρου.
- Ιούνιος 2013: Σεμινάριο Υποκριτικής, Κίνησης και Φωνητικής με αφορμή τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη.
Θέατρο και Δημιουργία Κοινοτήτων
- Σεπτέμβριος 2023 – Φεβρουάριος 2024: Humanhood Project: το Θέατρο και η μη-λεκτική επικοινωνία ως εργαλεία δημιουργίας και ενδυνάμωσης πολυπολιτισμικών κοινοτήτων, σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ενσωμάτωσης και τις Υπηρεσίες Πολιτισμού της πόλης Βάασα στην Φινλανδία.
· Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2023: Tale of X-Cities Τζερνομιάνο, Τσιρμέν, Ορμένιο – σειρά διαδικτυακών εργαστηριών με παιδιά και ενήλικες, με στόχο να διαμορφώσει η ίδια η κοινότητα του Ορμενίου στον Έβρο, το Μανιφέστο της.
- Σεπτέμβριος 2022 – Απρίλιος 2023: Πολιτιστικός Σύμβουλος και Παιδαγωγός στις Υπηρεσίες Πολιτισμού στην Βάασα της Φινλανδίας – σε συνεργασία με Σχολεία και Κοινωνικούς Οργανισμούς δημιουργήθηκε το«Φεστιβάλ Συναισθημάτων» ένας τόπος συνάντησης και διαλόγου με αφορμή το θέατρο και τις δημιουργικές τέχνες, μεταξύ κοινοτήτων διαφορετικότητας.
- Φεβρουάριος – Μάιος 2022: Performing the Future, το θέατρο και η καταφατική επικοινωνία ως εργαλεία συμβουλευτικής σε νέους ανθρώπους με διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές, σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Νεότητες στην πόλη Βάασα.
- Φεβρουάριος – Μάιος 2022: Talking Eyes, Πολυπολιτισμικό πρόγραμμα για λογαριασμό των Πολιτιστικών Υπηρεσιών της Βάασα – Τι είναι πολιτισμός; Ποιες ανάγκες της πολυπολιτισμικής κοινότητας θα έπρεπε να εξυπηρετεί;
- Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2019: FREIRAUM, Sandmen dreaming in/of Europe– σειρά συμμετοχικών παραστάσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την ARTbox και το Ινστιτούτο Γκαίτε – Τι ονειρεύονται για το μέλλον της Ευρώπης οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης;
- Ιούνιος – Ιούλιος 2019: Και τώρα που; Από πού; Με ποιον τρόπο; σειρά σεμιναρίων και συμμετοχικών παραστάσεων στην Δυτική Θεσσαλονίκη με στόχο της ενεργοποίηση του Δημόσιου Χώρου, σε συνεργασία με την ARTbox και το LA Battoir Project.