Από τη θεατρική στήλη «Όταν πέσει η Αυλαία» του Νίκου Γρυλλάκη.
Το όνομά της Λίλια. Θα μπορούσε να είναι και επανάσταση, έρωτας, δύναμη ή και εξουσία. Η μούσα του Μαγιακόφσκι. Ή αλλιώς η μούσα ενός ποιητή που έζησε την αγάπη από τη μεριά του αδυνάτου, του ευαίσθητου, του ονειροπόλου. Ο ποιητής που ερωτεύτηκε μια γυναίκα – ιδέα και έχτισε τον μύθο του γύρω από το σύμβολό της. Η γυναίκα αυτή καθόρισε την ζωή του και την άλλαξε στον βαθμό που μπορεί να αλλάξει τον άνθρωπο ο έρωτας. Ολοκληρωτικά.
Το όνομά της Λίλια. Ακούει όμως και στο καταστροφή. Αν φωνάξεις θα απαντήσει. Στον όλεθρο και το σκοτάδι, στην προδοσία και τον θάνατο, στο μίσος και τη ζήλεια. Εκεί θα την συναντήσεις. Αν θελήσεις να την αγαπήσεις ξανασκέψου το. Αν επιδιώξεις την αγάπη της μην ματαιοπονείς. Η θύελλά της θα σε παρασύρει και η ιδέα της θα σκεπάσει το εγώ σου.
Το όνομά της Λίλια. Ή αλλιώς μούσα της ρωσικής avant – garde. Πρόκειται για τις γυναίκες που παραμένουν γρίφος. Αίνιγμα στο οποίο και ο δυνατότερος λύτης θα δυσκολευτεί να δώσει την απάντηση. Ποια είναι στα αλήθεια ξέρει μόνον αυτή. Ή ίσως και όχι. Ίσως πάλι να είναι και η σφαίρα που έδωσε το τέλος στην ζωή του Μαγιακόφσκι. Η ίδια η Λίλια ίσως να είναι η κατάρα που ποτέ δεν κατάφερε ο ποιητής να ξορκίσει και τυφλωμένος από την αγάπη του θεώρησε ευλογία.
Το όνομά της Λίλια. Ο έρωτας και η επανάσταση εκπορεύονται από έναν κοινό και καθ’ όλα απαραίτητο παράγοντα για να γεννηθούν. Το πάθος. Τι ήταν αυτό που κράτησε τον Μαγιακόφσκι κοντά της; Ο έρωτάς του γι’ αυτήν ή μήπως η ανάγκη για επανάσταση; Πολέμησε και επαναστάτησε κοντά της. Έχασε μια μάχη άνιση και στο τέλος λύγισε. Και η κάννη του όπλου ήρθε να σημάνει το τέλος του παιχνιδιού.
Ένα παιχνίδι και η παράσταση του Ευστρατίου. Παιχνίδι που ακροβατεί ανάμεσα στην τεταμένη πολιτική κατάσταση της Ρωσίας της εποχής του Μαγιακόφσκι και το διαχρονικό στίγμα του έρωτα. Από τη μία Ρώσοι στρατιώτες με όπλα ανά χείρας και από την άλλη η σαγηνευτική δύναμη μιας γυναίκας με γοητεία. Και ένας ποιητής που χάθηκε στη δίνη του έρωτα που του προκάλεσε η γυναίκα – ιδέα.
Η βάρκα του έρωτα μπορεί πολλές φορές να μας βγάλει σε νερά που είναι αχαρτογράφητα. Μόνη πυξίδα για έναν ποιητή είναι η ίδια του η τέχνη. Ο Μαγιακόφσκι έβρισκε στο χαρτί αυτό που δεν του χάριζε η Λίλια. Λύτρωση. Εκεί αποτύπωσε και την ύστατή του σκέψη.
“Η βάρκα του έρωτα συντρίφτηκε πάνω στην καθημερινότητα. Έχω ξοφλήσει τους λογαριασμούς μου με τη ζωή. Προς τι, λοιπόν, η απαρίθμηση των αμοιβαίων πόνων, των συμφορών και των προσβολών;”
Βλάντιμιρ Μαγιακόφσκι
Πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό