Με μία λιτή παρουσίαση απονεμήθηκαν τα 10α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης. Ο θεσμός, που τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης επέστρεψε φέτος κόντρα στις δύσκολες συνθήκες, προκειμένου να ανταμείψει τις παραστάσεις, που έλαβαν χώρα από τον Μάιο του 2019 έως τον Μάρτιο του 2020 και να αποδείξει, πως ο πολιτισμός παραμένει ζωντανός κόντρα σε κάθε δυσκολία, που βιώνουμε.
Αρχικά, το μουσικό χαλί της αρχής σε συνδυασμό με την αφίσα των βραβείων, αλλά και την εικόνα του Βασιλικού Θεάτρου μας γέμισαν με νοσταλγία για την χρονιά, που πέρασε και τις θεατρικές στιγμές, που ζήσαμε. Οι άδειες θέσεις, η έλλειψη θεατών και η απουσία χειροκροτήματος, πιστές στην ανάγκη τήρηση μέτρων ασφαλείας δημιούργησαν μία συγκίνηση, καθώς στο μυαλό μας ήρθαν γεμάτες αίθουσες, πλήθος κόσμου και ξεσπάσματα χειροκροτημάτων.
.

.
Οι παρουσιαστές Σπύρος Σαραφιανός και Ελένη Σκάρπου στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων. Χωρίς πολλές φιοριτούρες και με στιλιστικά απλοϊκές επιλογές κατάφεραν να κάνουν μία ολοκληρωμένη παρουσίαση στα πιο περιορισμένα πλαίσια, που τους ζητήθηκε. Αρχικά, ο Σπύρος Σαραφιανός με την σταθερή του φωνή και τον αυθορμητισμό του κατάφερε να διατηρήσει μία αξιοπρεπή παρουσία. Η οικοδέσποινα Ελένη Σκάρπου κατάφερε με την άνεση λόγου και ευγλωττία να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σύνολο, με μία άνετη αντιμετώπιση. Και οι δύο φάνηκαν να αλληλοσυμπληρώνονται σε αρκετά σημεία, μεταξύ τους.
Οι ίδιοι μέσα από τους καλά κλεισμένους φακέλους, που σε αρκετές στιγμές τους παίδεψαν, ανακοίνωσαν τα 14 από τα 19 βραβεία.

Ξεκινώντας από το βραβείο «ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ της χρονιάς 2020» το αποτέλεσμα φάνηκε να είναι αναμενόμενο, αφού απονεμήθηκε στην Ιωάννα Τσάμη για το «Έγκλημα στο Οrient Express». Τα κοστούμια είχαν εντυπωσιάσει, καθώς παρέπεμπαν ευθέως στην εποχή, που διαδραματίζονταν τα γεγονότα, όντας δημιουργημένα με πολύ προσεγμένο και λεπτομερειακό τρόπο.
.
Το βραβείο των «ΣΚΗΝΙΚΩΝ της χρονιάς 2020» αποδόθηκε στον Κωνσταντίνο Ζαμάνη για την «Ιστορία χωρίς όνομα», με τις εντυπώσεις να είναι προσανατολισμένες σε ένα ιδιαιτέρως επιμελημένο σκηνικό με πολλαπλές δυνατότητες.
.
Στη συνέχεια καλύτερη «ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ της χρονιάς 2020» θεωρήθηκε το «Καπλάνι της Βιτρίνας», στην οποία πρωταγωνιστούσε ο παρουσιαστής Σπύρος Σαραφιανός. Επρόκειτο για μία κατηγορία, που πραγματικά υπήρχε μεγάλος ανταγωνισμός με την πλειοψηφία των υποψήφιων παιδικών παραστάσεων να παρουσιάζουν ένα άρτιο αποτέλεσμα. Αυτό μόνο θετικά μπορεί να καταγραφεί με την συνεχή ενίσχυση αυτού του σημαντικού και δύσκολου είδους.
·
Καλύτεροι «ΦΩΤΙΣΜΟΙ της χρονιάς 2020» και καλύτερη «ΜΟΥΣΙΚΗ της χρονιάς 2020» αποδόθηκαν στο «Παλτό» και αναλυτικότερα στον Ανέστη Ατακτίδη και στον Γιώργο Καζαντζή. Παρότι στους φωτισμούς υπήρχε σκληρός ανταγωνισμός, ήταν έκπληξη η συγκεκριμένη νίκη, όσο για τη μουσική ήταν άκρως αναμενόμενη με τον Γιώργο Καζαντζή να δημιουργεί ένα άρτιο αποτέλεσμα, που αποτέλεσε δομικό στοιχείο της παράστασης.
·
Καλύτερο «ΚΕΙΜΕΝΟ της χρονιάς 2020» χρήστηκε «Η καθαρίστρια» του Αντώνη Τσιπιανίτη με το γεγονός, ότι επρόκειτο για πρωτότυπο κείμενο να ανεβάζει ακόμη περισσότερο την αξία του. Είναι σημαντικό στις θεατρικές σκηνές πέρα από τις πολλαπλές διασκευές να υπάρχει και πρωτότυπη δημιουργία, που να είναι άξια αναφοράς και πόσω μάλλον άξια βράβευσης.
·

Στο «ΝΕΟ ΠΡΟΣΩΠΟτης χρονιάς 2020», που κατά την γνώμη μου αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες, νικητής αναδείχθηκε ο Περικλής Σιούντας, τον οποίον γνωρίσαμε μέσα από το «Παραμύθι για δύο». Σε μία πολύ ανταγωνιστική κατηγορία με ισάξιες συμμετοχές κατάφερε να αναδειχθεί ο μικρότερος ηλικιακά, που πράγματι αποτέλεσε έκπληξη τόσο της φετινής χρονιάς, όσο και των χθεσινών βραβείων. Στην επίσης σημαντική κατηγορία «ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ της χρονιάς 2020» αναδείχθηκε η Experimento με το «Lemon» να κλέβει τις εντυπώσεις και να δημιουργεί μέσα από μία ιδιαίτερη παρουσίαση μία από τις σημαντικές θεατρικές εκπλήξεις της χρονιάς.
·
Στα πιο σημαντικά βραβεία τώρα, που αφορούν σε πρόσωπα ηθοποιών, του «Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ της χρονιάς 2020» απέσπασε ο Βασίλης Κανελλόπουλος, ενώ της «ΑΝΔΡΙΚΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ της χρονιάς 2020» ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης, με τους δύο να προέρχονται από το «Παλτό». Οι δυο τους αποτέλεσαν ένα πραγματικά ενωμένο σύνολο, με τον Βασίλη Κανελλόπουλο να ερμηνεύει περισσότερους του ενός ρόλους και τον Κρίτωνα Ζαχαριάδη να υποδύεται με πολύ ιδιαίτερο τρόπο τον Ακάκιο Ακακίεβιτς. Νομίζω, πως η απονομή και των δύο ανδρικών βραβείων σε άτομα της ίδιας παράστασης υποκινήθηκε από την ιδιαίτερη χημεία, που οι ίδιοι είχαν, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο σύνολο. Συνεπαγόμενα αυτών και το βραβείο «ΤΟΠΙΚΟΥ ΘΙΑΣΟΥ της χρονιάς 2020», που αποδόθηκε στην Καλλιτεχνική εταιρία θεάτρου – Kρίτωνας Ζαχαριάδης για την ίδια παράσταση.
·
Στα γυναικεία αντίστοιχα βραβεία, το «Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ της χρονιάς 2020» απέσπασε η Χριστίνα Σαχινίδου για τα «Όμματα Δακρώμενα», δημιουργώντας ιδιαίτερη έκπληξη και αφήνοντας πίσω την αναμενόμενη επιλογή της Μάρως Κοντού για το «Έγκλημα στο Orient Express», ενώ της «ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ της χρονιάς 2020» η Ηρώ Μουκίου στον μονόλογο «Η φωνή της Λουντμίλα», αφήνοντας πίσω την εξίσου ικανοποιητική ερμηνεία της Υρώς Μανέ στην «Ρένα».
·
Τέλος, καλύτερου «ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ της χρονιάς 2020» απέσπασε η παράσταση «Ιστορία χωρίς όνομα» για τη συνολική απόδοση του θιάσου, το γενικότερο «δέσιμο» των στοιχείων της παράστασης, αλλά και το μεταδιδόμενο στους θεατές αίσθημα.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Χρήστος Καραγιαννόπουλος, δημοσιογράφος και μέλος του ΔΣ Κέντρου Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, ο οποίος απέδωσε την τριπλέτα των «ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΚΟΙΝΟΥ» από τις online ψηφοφορίες, που έτρεχαν για μεγάλο διάστημα στην Kulturosupa. Ο ίδιος με ιδιαίτερο σεβασμό και χαμηλούς τόνους απέδωσε το «Γ’ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ» στην παράσταση «Εφημερίς των κυρίων, τ’ όνειρο», το «Β’ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ» στην παράσταση «Πλανόδιοι Έρωτες» και το «Α’ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ» στην παράσταση «100».
.

.
Τέλος, τα δύο σημαντικότερα βραβεία απέδωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Ο ίδιος, αφού πήρε θέση στις άδειες θέσεις του θεάτρου, ανέβηκε στην σκηνή και με έναν σύντομο λόγο ανέδειξε την ανάγκη τόνωσης και στήριξης του πολιτισμού στις δύσκολες αυτές συγκυρίες, εκφράζοντας τη λύπη του για τις ματαιωθείσες παραστάσεις, και παράλληλα εξέφρασε την στήριξή του στον θεσμό των «Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης», αναγνωρίζοντας, πως πρόκειται για ένα σημαντικό πολιτιστικό δρώμενο με ιδιαίτερη σημασία και ιστορία. Στη συνέχεια απέδωσε τα δύο εναπομείναντα βραβεία «ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ της χρονιάς 2020» και «ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ της χρονιάς 2020», τα οποία απέσπασε η παράσταση «Ιστορία χωρίς όνομα» σε σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη, γεγονός, που την αναδεικνύει στην σημαντικότερη εκ των φετινών παραστάσεων.
Σαν ένα γενικό σχόλιο ως προς τις απονομές θα σημείωνα, πως τα αποτελέσματα άλλοτε ήταν αναμενόμενα με τα φαβορί να καταλαμβάνουν την πρώτη θέση και άλλοτε απροσδόκητα με τη δημιουργία πολλαπλών εκπλήξεων ως προς την ανάδειξη ορισμένων κατηγοριών. Σαφώς στις μεγάλες απουσίες θα έθετα πρωταρχικά την παράσταση «Φυλές», η οποία παρά τις πολύ σημαντικές εντυπώσεις, που άφησε και τις πολλαπλές υποψηφιότητες (5 για την ακρίβεια), εντούτοις δεν απέσπασε κανένα βραβείο. Εξίσου σημαντική έλλειψη αποτέλεσαν και η «Μήδεια» με 5 υποψηφιότητες και η «Μεγάλη Πλατεία» με 1 ωστόσο υποψηφιότητα.
.

.
Συνολικά, η διοργάνωση, κινήθηκε σε πολύ καλά πλαίσια, διατηρώντας ζωντανό και φέτος των θεσμό των βραβείων. Η κατεύθυνση εξαρχής ήταν προκαθορισμένη με στόχο μία σεμνή, αλλά αξιοπρόσεκτη τελετή. Οι εκπλήξεις δεν έλειπαν, τόσο στις επιλογές των παρουσιαστών και των απονεμητών, όσο και στις τελικές ανακοινώσεις των βραβείων. Τέλος, ο χώρος του «Βασιλικού Θεάτρου» έκλεψε τις εντυπώσεις, δημιουργώντας παρά τις άδειες θέσεις μία ζεστή και μεστή ατμόσφαιρα.

Το μόνο σίγουρο είναι, πως παρά τις όποιες κακουχίες, ο πολιτισμός πρέπει να έχει ροή, να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο. Και τα «ΘΒΘ» έδειξαν για ακόμη μία χρονιά τον δρόμο. Ας ευχηθούμε του χρόνου να είμαστε υγιείς και να τα απολαύσουμε διπλά και από κοντά!
.
Δείτε ρεπορτάζ + φωτογραφικό υλικό εδώ

.
Δείτε την Τελετή Απονομής από το Βασιλικό Θέατρο, εδώ
.
Φωτογραφικό υλικό