Lebensraum: Η καταδυνάστευση του ζωτικού μας χώρου. Από τη θεατρική στήλη «Όταν Πέσει η Αυλαία» του Νίκου Γρυλλάκη.
Όλα ξεκινούν από τη ναζιστική επεκτατική θεωρία του ζωτικού χώρου. Η ελευθερία της ανθρώπινης σκέψης καταλύεται και στη θέση της μπαίνει ο φόβος και το δίλημμα. Ποιος εναντίον ποιου; Ο εαυτός μας εναντίον του ιδίου ή εμείς εναντίον άλλων; Ένα πείραμα. Ένα πείραμα που βασίζεται στο Lebensraum, στο δικαίωμα μιας χώρας να προσαρτήσει αλλότρια εδάφη αν κρίνει ότι αυτά είναι απαραίτητα για την περαιτέρω ανάπτυξή της.
Το ιδιαίτερο έργο του Τριαρίδη φέρνει στο προσκήνιο φασιστικές θεωρίες και απομεινάρια της σκέψης των ναζί για να τα μετουσιώσει σε δοκιμές αντοχής του ανθρώπινου φόβου. Στην παράσταση της Πηγής Δημητρακοπούλου είδα τα όρια ανάμεσα στην ελευθερία της σκέψης και τον καταναγκασμό της επιλογής να αμφισβητούνται. Ένιωσα ως θεατής ότι θα ήμουν αδύναμος αν καλούμουν να επιλύσω τα διλήμματα που βιώνει το πειραματόζωο από τον χειριστή του πειράματος. Από τον δυνάστη που επιτάσσει την σκέψη του και την κατευθύνει.
Σε σημεία το έργο με έκανε να αναρωτηθώ πόσο ελέγχουμε πραγματικά τη σκέψη μας. Είναι απορίας άξιο το πόσο εύκολο είναι τελικά να παραχωρήσουμε τον ζωτικό μας χώρο όσο και αν προσπαθούμε να τον κρατήσουμε απόλυτα ασφαλή. Το πειραματόζωο καλείται να προστατεύσει τις σκέψεις του και να ανταποκριθεί στα διλήμματα που τίθενται αλλά φαίνεται να είναι μάταιο ακόμα και να καταβάλλει την παραμικρή προσπάθεια.
Ο Τριαρίδης στο κείμενό του αλλά και η Δημητρακοπούλου στη σκηνοθεσία της δημιουργούν ένα περιβάλλον εργαστηριακό, το οποίο σταδιακά μεταβάλλεται σε αγχόνη που πνίγει τον θεατή. Ο οποίος φυσικά γίνεται συμμέτοχος. Και η δική του σκέψη καταδυναστεύεται και ο δικός του ζωτικός χώρος παραχωρείται ως αλλότριο εδάφιο στον χειριστή του πειράματος. Οι θεατές δεν βολεύονται πλέον στις καρέκλες τους γιατί γίνονται και αυτοί πιόνια σε ένα παιχνίδι που έχει ήδη προκαθοριστεί με «χειρουργική» άλλωστε ακρίβεια.
Η θεατρική σύμβαση καταργείται. Η γραμμικότητα της σκέψης του πειραματόζωου και των θεατών έχει πλέον υποστεί βλάβη, οι σκέψεις είναι μάταιες γιατί είναι αναρίθμητες και η μία ακυρώνει την άλλη. Ποια είναι η αλήθεια και ποιο το ψέμα; Ποιο είναι το ηθικό και ποιο το κατακριτέο; Ποιος θα πατήσει τη σκανδάλη και ποιος θα βρίσκεται απέναντι να υποστεί τις συνέπειες; Το παιχνίδι δύο χαρακτήρων συνεχίζεται και ο κυνισμός θριαμβεύει. Ο τελικός σκοπός του πειράματος ίσως να είναι να αποδείξει το αυτονόητο. Ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο φασιστικό απ’ τον φόβο. Ο χειρότερος φασισμός είναι αυτός του εαυτού σου. Η επιλογή του να τραβήξεις τη σκανδάλη. Γιατί η επιλογή είναι συνειδητή. Και ας πραγματώνεται ως το μικρότερο από δύο κακά.
Και τα φώτα στην πλατεία ανάβουν. Και το όπλο παραδίδεται στον θεατή. Αν είχατε την επιλογή να σκοτώσετε αντί να σκοτωθείτε δεν είναι αυτονόητο ότι θα τραβούσατε την σκανδάλη χωρίς δεύτερη σκέψη; Μάλλον ναι. Γιατί ο φόβος του θανάτου ίσως να είναι μεγαλύτερος από κάθε άλλο φόβο. Και ο χειρότερος φασισμός. Το πειραματόζωο βιώνει την αυτονόητη επιλογή του θεατή. Και το πείραμα θριαμβεύει. Ο χειρότερος φασισμός είναι ο φόβος. Και ο ζωτικός μας χώρος ένα ακόμη εδάφιο του δυνάστη.
Παρακολούθησα την παράσταση στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών με μεγάλο ενδιαφέρον. Εντυπωσιάστηκα από τις ερμηνείες των ηθοποιών, ιδιαίτερα του Πολυζωίδη και με προβλημάτισε το δυνατό κείμενο του Τριαρίδη. Μια παράσταση που κάνει το θεατή να νιώσει άβολα στη θέση του.
Πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε ΕΔΩ
.
#Κουλτουρόσουπα #Kulturosupa#Θεατρομανία #ΌτανΠεσειΗΑυλαια #ΜικρόΘέατροΜονήςΛαζαριστών #Lebensraum
==========================================================================================================
θεατρικές περιοδείες - Καλοκαίρι 2017
========================================================================
7α Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης 2017
ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ - ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016 – ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΙΟΝ
Πρώτες πληροφορίες για τη μεγάλη βραδιά – Προσκλήσεις: ΕΔΩ
=================================================================================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΕΔΩ
==================================================================================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================================================================
Φωτογραφικό υλικό