ΚΘΒΕ: Φωτογραφίες από τη 2η πρεμιέρα της «Ελένης» στο θέατρο Δάσους, χθες βράδυ.

2899 Views
ΚΘΒΕ: Φωτογραφίες από τη 2η πρεμιέρα της «Ελένης» στο θέατρο Δάσους, χθες βράδυ. ΚΘΒΕ: Φωτογραφίες από τη 2η πρεμιέρα της «Ελένης» στο θέατρο Δάσους, χθες βράδυ.

 


Άλλη μία παράσταση σήμερα Παρασκευή 15 Ιουλίου 

H «Ελένη» του Ευριπίδη, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, επέστρεψε για 2η χρονιά φέτος το καλοκαίρι από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το «ταξίδι» της ξεκίνησε από την αφετηρία της, τη Θεσσαλονίκη, από το Θέατρο Δάσους όπου δόθηκε η πρεμιέρα της παράστασης.

Μια πολύχρωμη γιορτή ειρήνης και ταυτόχρονα ένα γοητευτικό παιχνίδι αντίθεσης ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και στο «είναι», ξετύλιξε με χιούμορ το μύθο της Ελένης μέσα από την «παιγνιώδη» σκηνοθετική ματιά του Βασίλη Παπαβασιλείου. «Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου».

 
PP0835J0004v037

Η παράσταση που συγκέντρωσε διθυραμβικές κριτικές, πέρσι το καλοκαίρι, όπου και αν παρουσιάστηκε έλαμψε και φέτος στην εναρκτήρια παρουσίασή της, στο Θέατρο Δάσους. Η ευρηματική μετάφραση, η σκηνοθετική μαεστρία, η αισθητική, οι εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών και του Χορού, τα πρωτότυπα σκηνικά, τα κοστούμια, η μουσική, η κίνηση, οι φωτισμοί, η αίσθηση που δημιούργησαν συντελεστές και ηθοποιοί προκάλεσαν τα διθυραμβικά σχόλια και το παρατεταμένο χειροκρότημα των θεατών καθώς μέσα από  τη σκηνική παρουσίαση του έργου του Ευριπίδη αναδείχτηκε σε μέγιστο βαθμό το βαθύτερο αντιπολεμικό μήνυμα του ποιητή της αρχαιότητας.

«Είναι ευτυχής συγκυρία και νιώθω συγκινημένος που βρήκα ως «προίκα» τη συγκεκριμένη παράσταση. Το ρεπερτόριο μας έχει συγκεκριμένο όραμα και στόχο και η «Ελένη» αποτελεί μέρος της σημειολογικής μας πρότασης», τονίζει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέρης Πελτέκης.

 

Γραμμένο λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελική Εκστρατεία, το έργο Ελένη του Ευριπίδη διακρίνεται τόσο για τον αντιπολεμικό χαρακτήρα του όσο και για την ανάδειξη αρετών όπως η δύναμη του όρκου και η ευφυΐα, που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας. Αντλώντας όχι από την ομηρική εκδοχή του μύθου, αλλά από αυτήν που δημιούργησε ο λυρικός ποιητής Στησίχορος, ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας. Αυτή η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία της, παρουσιάζεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.

 
PP0835J0004v003


Σκηνοθετικό Σημείωμα

«Ο 5ος αιώνας π.Χ. οσονούπω τελειώνει. Τελειώνει ο «χρυσούς αιών» του «κλεινού άστεως». Η Αθήνα ολοκληρώνει μια διαδρομή που την οδήγησε από τους ιδρυτικούς θριάμβους στον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα εναντίον των Περσών και την ακτινοβολία της εποχής του Περικλή στον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον φονικό λοιμό και την καταστροφή στην Σικελία, προϊόν της γοητείας του Αλκιβιάδη.

Αυτές οι τρεις περίοδοι αντιστοιχούν στις ισάριθμες μορφές των μεγάλων τραγικών ποιητών. Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευρυπίδης. Αν ο πρώτος συμμετέχει και εμπνέεται από την πρώτη περίοδο, που εκτείνεται από την αίγλη των θριάμβων ως την εδραίωση του δημοκρατικού καθεστώτος ως πολιτειακής μορφής , ο δεύτερος συμπλέει με τον βηματισμό του Περικλή και τα ένδοξα έργα της εποχής του. Και ο τρίτος; Ο Ευριπίδης; Αυτός είναι μάρτυρας και συνομιλητής ενός καιρού που βιώνει τη σχετικοποίηση όλων των αξιών. Αν θέλετε είναι ο τραγικός εταίρος της σοφιστικής επανάστασης.

Γράφει την «Ελένη», μια αντιτραγική τραγωδία, μια κωμικοτραγωδία αν προτιμάτε, την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγα χρόνια πριν ο Σικελός σοφιστής Γοργίας έχει αφήσει άναυδο το αθηναϊκό κοινό με το κείμενό του «Ελένης εγκώμιον». Είναι ο τρίτος και φαρμακερός μετά τον Στησίχορο και τον Ηρόδοτο, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του, ότι οι Έλληνες, η ένωσή τους δηλαδή, γεννήθηκε από το είδωλο μιας γυναίκας· ότι οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη «σ’ ένα πουκάμισο αδειανό» που λέει ο σύγχρονός μας ποιητής , σε «μιαν Ελένη».

«Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου», λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα «ένα πουκάμισο αδειανό», «μιαν Ελένη» για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά.

Ελένη, λοιπόν. Άλλη μία. Μετά τη μία και μοναδική που μας χαρίζει ο Όμηρος. Για να’ ρθουν μετά οι άλλες, των προαναφερθέντων ποιητών, ιστορικών και ρητόρων αλλά και μεταγενέστερων όπως π.χ ο Ισοκράτης, ο Ρονσάρ, ο Γκαίτε, ο Όφενμπαχ, ο Ζιροντού, ο Ρίτσος και άλλοι, και άλλοι, ων ουκ έστιν αριθμός. Και έπεται συνέχεια.»

Βασίλης Παπαβασιλείου

 
PP0835J0004v014


Συντελεστές: Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας, Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, Συνεργάτης σκηνοθέτης-Δραματουργία: Νικολέτα Φιλόσογλου, Σκηνικά- Κοστούμια: Άγγελος Μέντης, Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου, Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου, Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, Ενορχήστρωση - Μουσική διδασκαλία: Γιώργος Δούσος, Moυσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου, Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα- Μαρία Ιακώβου, Βοηθός σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη, Βοηθός χορογράφου: Σοφία Παπανικάνδρου, Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’),  Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)

Χορός: Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου

Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).


 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ

ΙΟΥΛΙΟΣ
 
· Παρασκευή 15/7- Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους

· Παρασκευή 29, Σάββατο 30/7 – Κύπρος, Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος- Αρχαίο Θέατρο Κουρίου

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
 
· Παρασκευή 12, Σάββατο 13 Αυγούστου - Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022)

· Πέμπτη 18 Αυγούστου- Αλεξανδρούπολη, Θέατρο «Αλτιναλμάζη»

· Σάββατο 20 Αυγούστου- Μουδανιά, Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
 
· Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου – Ιωάννινα, «Υπαίθρειο Θέατρο ΕΗΜ-Φρόντζου»

· Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου- Βύρωνας, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη»

· Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου- Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο- Παραλία Ελευσίνας


Προπώληση Εισιτηρίων:

VIVA.GR | 11876 | WIND | PUBLIC | MEDIA MARKT |
 

PP0835J0004v101

 

PP0835J0004v025

 

PP0835J0004v139

 

PP0835J0004v005

 

PP0835J0010v01
Υπόκλιση ηθοποιών και συντελεστών, στο τέλος της παράστασης «Ελένη» στο Θέατρο Δάσους

PP0835J0010v02
Υπόκλιση στο τέλος της παράστασης «Ελένη» στο Θέατρο Δάσους

PP0835J0011v01
Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της παράστασης με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριο Πελτέκη

PP0835J0011v02
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ), Βασίλης Παπαβασιλείου (Σκηνοθέτης), Κωνσταντία Παπαποστόλου (Διοικητική - Οικονομική Διευθύντρια ΚΘΒΕ)
 

PP0835J0011v03
Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Κωνσταντία Παπαποστόλου (Διοικητική - Οικονομική Διευθύντρια ΚΘΒΕ), Βασίλης Παπαβασιλείου (Σκηνοθέτης), Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος),  Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη)

PP0835J0011v04
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ), Ιωάννης Βοτσαρίδης (Αντιπρόεδρος Δ.Σ ΚΘΒΕ), Βαγγέλης Μαυρομάτης

PP0835J0011v05
Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’), Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη)

PP0835J0011v06
 
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ), Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου

PP0835J0011v07
Aστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ), Λέων Α. Ναρ (Συγγραφέας)

PP0835J0011v08
Florian Hirsch, Γενικός Γραμματέας της ΕΘΕ, Δραματολόγος στο Εθνικό Θέατρο Λουξεμβούργου (Λουξεμβούργο) - Αστέριος Πελτέκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Nuno Cardoso, Αντιπρόεδρος ΔΣ της ΕΘΕ, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Sao Joao του Πόρτο (Πορτογαλία)

PP0835J0011v09
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ), Ελένη Θεοφυλάκτου (Εικαστικός)

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Kulturosupa.gr
Kulturosupa.gr
μπές, δες, διάβασε, σχολίασε...

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Ο Μαέστρος Μιχάλης Χατζηαναστασίου παρών στη Τελετή Βραβείων: «Είμαι άνθρωπος της υπομονής κι όχι της ανοχής»
Ο Μαέστρος Μιχάλης Χατζηαναστασίου παρών στη Τελετή Βραβείων: «Είμαι άνθρωπος της υπομονής κι όχι της ανοχής»
με 0 Σχόλια 1715 Views
Με την καταλυτική του παρουσία θα συνδράμει καθ΄ όλη τη διάρκεια της βραδιάς στη Τελετή Απονομής των Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης. Συνέντευξη του κορυφαίου σολίστ, συνθέτη, μαέστρου Μιχάλη Χατζηαναστασίου στην Ελπίδα Παπαδανιήλ για την Κουλτουρόσουπα.

Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη