Είδε και σχολιάζει ο Γιώργος Μπαστουνάς.
.
Ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι αποτελεί μία φαρσοκωμωδία καταστάσεων με κεντρικό πρόσωπο τον Τρουφαλντίνο, ο οποίος γίνεται υπηρέτης δύο αφεντάδων μέσα από πλήθος κωμικών καταστάσεων και μπερδεμάτων. Κεντρικά στοιχεία του έργου πέρα από την φάρσα της πλοκής είναι ο έρωτας, η φιλία, οι κοινωνικές σχέσεις, αλλά και η συνύπαρξη κυρίου και υπηρέτη.
Αρχικά, στα αρκετά θετικά (+) στοιχεία της παράστασης εντάσσεται η σκηνοθεσία του Μιχάλη Σιώνα, που εντυπωσιάζει. Πρόκειται για μία ικανοποιητικά στημένη παράσταση με καλά δουλεμένους ρόλους και μία έντονη και προσεγμένη κινησιολογία με άκρως συγχρονισμένες κινήσεις. Το πολυπληθές του θιάσου δεν αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα στο να υπάρξει έντονη χημεία μεταξύ των ηθοποιών, οι οποίοι φάνηκαν να παρουσιάζουν ένα αλληλένδετο αποτέλεσμα ως προς τη μεταξύ τους συνύπαρξη. Δεν έλειψαν τα σκηνοθετικά τεχνάσματα, τα οποία φρόντισαν να αξιοποιήσουν παραγωγικά κάθε μέρος του κειμένου και του σκηνικού, ώστε να εξισορροπήσουν την όποια αδυναμία ενδεχομένως παρουσίαζαν και να αναδείξουν τα θετικά τους στοιχεία, δημιουργώντας μία «γεμάτη» ως προς το σκηνοθετικό σκέλος παράσταση.

.
Από τους ηθοποιούς τις εντυπώσεις έκλεψε ο Θανάσης Ραφτόπουλος στο ρόλο του υπηρέτη, ο οποίος ισορροπούσε ανάμεσα στην εγρήγορση του ρόλου του και στη συγχρονισμένη συνύπαρξη με όλους τους άλλους ηθοποιούς, με την παρουσία του να καταλαμβάνει την πλειοψηφία των σκηνών του έργου. Ιδιαίτερα ικανοποιητική η Λίλα Βλαχοπούλου στο ρόλο της Μπιριγκέλλα, η οποία με τις κωμικές της αντιδράσεις και την δίχως υπερβολή απόδοσή της έδωσε ίσως την πιο κωμική νότα της παράστασης, κλείνοντας με σπιρτόζα διάθεση το μάτι στους θεατές.
Το πιο ευρηματικό στοιχείο της παράστασης ήταν η συνοδεία της μουσικής στο μεγαλύτερο μέρος των σκηνών. Συγκεκριμένα, ο επί σκηνής μουσικός Γιώργος Μαδίκας συντρόφευε πότε με τα πλήκτρα, πότε με τα ντραμς και πότε με άλλα ηχητικά σήματα τις αντιδράσεις, τις κινήσεις, τις εκφράσεις των ηθοποιών, δένοντας απόλυτα με τη σκηνοθεσία του έργου και προσφέροντας ένα ζωντανό και μεστό θέαμα, που έδωσε μία νότα φρεσκάδας στο συνολικό αποτέλεσμα.
.

.
Έξυπνα τα σημεία παρέμβασης του μουσικού σε ορισμένες στιγμές της πλοκής της παράστασης, που αποτέλεσε ένα σουρεαλιστικό στοιχείο με κωμική απόχρωση.

.
Από την παράσταση, όμως, δεν έλειψαν και τα αρνητικά (-) στοιχεία, τα οποία έδωσαν μία αρνητική χροιά το κατά τα άλλα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Αναλυτικότερα, η καλά διαμορφωμένη σκηνοθεσία φάνηκε να καλύπτει ένα σημαντικό κενό, που δημιούργησε το κείμενο της παράστασης. Το σενάριο δεν φάνηκε εξίσου δουλεμένο, με την πλοκή να είναι σε πολλά σημεία προβλέψιμη, κάτι που στέρησε την πλήρη ανάπτυξη των ανατροπών και των εκπλήξεων της φάρσας, και το ίδιο το κείμενο να στερείται ατακών, ώστε στην πλειοψηφία των περιπτώσεων το γέλιο να προκύπτει περισσότερο από την κινησιολογία, παρά από το σενάριο. Θα μπορούσε να γίνει μία πιο επιτυχημένη προσαρμογή του σεναρίου στην ελληνική πραγματικότητα, γεγονός, που θα το έκανε πιο μεστό και προσιτό στο κοινό, και θα προσέφερε ένα πιο αρμονικό αποτέλεσμα. Ακόμη, ένα στοιχείο, που έλειψε, ήταν το κοινωνικό σχόλιο, το οποίο υπολανθάνει στο έργο του Γκολντόνι σχετικά με τη μεταχείριση των υπηρετών, την εκμετάλλευσή τους, την ανάγκη της επιβίωσης και τη διαφθορά. Η κωμωδία πολλές φορές μέσα από την φάρσα επιχειρεί να κριτικάρει τα κακώς νοούμενα στοιχεία της κοινωνίας, κάτι, που της προσδίδει ένα ισχυρό έρεισμα, το οποίο από την συγκεκριμένη απόδοση δυστυχώς απουσίαζε ή έστω υπήρξε αμυδρά.
.

.
Έντονα υποβαθμισμένο ήταν το σκηνικό της παράστασης, το οποία στερούνταν έμπνευσης, καθόσον φάνηκε ημιτελές και εκτός θέματος. Ένα μεγάλο χαλί στο κέντρο της σκηνής αποτελούσε τον χώρο δράσης, πουήτανπεριτριγυρισμένος από ορισμένα έπιπλα, στα οποία κάθονταν όλοι οι ηθοποιοί καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, περιμένοντας καρτερικά την ώρα, που θα μεταφερθούν στο κέντρο της σκηνής για να παίξουν. Ορισμένες σκόρπιες ηλεκτρικές συσκευές στάθηκαν αδύναμες να το συμπληρώσουν και να γεμίσουν το άδειο οπτικά αποτέλεσμα. Μάλιστα, το μεγάλο μέγεθος της σκηνής του «Βασιλικού Θεάτρου» φάνηκε να υπερκαλύπτει το σκηνικό, που περισσότερο παρέπεμπε ακριβώς σε μία κενή θεατρική σκηνή, παρά στους χώρους δράσης του σπιτιού και του ξενοδοχείου, που απαιτούσε το σενάριο. Θα μπορούσε να ήταν πιο προσεγμένο και συμβατό με την υπόλοιπη διαμόρφωση του έργου.

.
Ένα εξίσου αρνητικό σημείο ήταν οι φωτισμοί της σκηνής. Τα φώτα ήταν μονότονα, πληκτικά, χωρίς συγχρονισμό ούτε με τη μουσική, ούτε με τις κινήσεις των ηθοποιών. Δόθηκε η εντύπωση, ότι τα άναψαν στην αρχή της παράστασης και τα ξέχασαν αναμμένα στο ίδιο σημείο μέχρι την ολοκλήρωση αυτής, δίχως άλλη παρέμβαση.
Τέλος, υπήρξαν στο σύνολο της παράστασης ορισμένα εξαιρετικά μακρόσυρτα σημεία άνευ περιεχομένου και ως εκ τούτου άνευ λόγου ύπαρξης, που σε συνδυασμό με τη μεγάλη διάρκεια της παράστασης κάπως κούρασαν και στέρησαν ένα πιο σφιχτά δεμένο από άποψη πλοκής αποτέλεσμα.

.
Στο σύνολο (=), πρόκειται για μία ευχάριστη και εύθυμη παράσταση, που προσφέρει αρκετές κωμικές στιγμές, με ένα πλήθος ταιριαστών συντελεστών και μία εντυπωσιακή σκηνοθεσία με έξυπνες μουσικές πινελιές, που αντισταθμίζουν το ελλιπές κείμενο και την πρόχειρη διαμόρφωση του χώρου και των φωτισμών.
.
Βαθμολογία:
5,7/10
.
http://www.kulturosupa.gr/theatromania/12-enorkoi-athinaion-31642/
-k-
.
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«ΥΠΗΡΕΤΗΣ ΔΥΟ ΑΦΕΝΤΑΔΩΝ» του Κάρλο Γκολντόνι – Β’ Εκδοχή
Καυστική σάτιρα.
Επανάληψη
ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΩΣ 15/12

Ένας Υπηρέτης, δύο Αφεντάδες. Ο Τρουφαλντίνο, ο παμπόνηρος, πολυμήχανος, γκαφατζής αλλά και συνάμα άκακος ήρωας που εκπροσωπεί τους υπηρέτες όλων των εποχών υπηρετεί, ξεγελά, πληρώνεται από δύο κυρίους και σταδιακά φτάνει να διαφεντεύει τις ζωές τους. Μέσα από κωμικές συγκρούσεις, πάθη και περιπέτειες αναζητούνται ο έρωτας, το πάθος, η ευτυχία… αλλά κι η προσπάθεια του Υπηρέτη για επιβίωση. Κανένας δεν μπορεί να τον υποτάξει αυτόν τον ανυπότακτο Υπηρέτη παρά μόνον ο έρωτας….
.
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας.
Ερμηνεύουν: Θανάσης Ραφτόπουλος, Λίλα Βλαχοπούλου, Γιώργος Δημητριάδης, κ.ά.
.
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 18:00, Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00. Κυριακή στις 20:00
.
.
Δείτε & αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
& αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
–Κερδίστε προσκλήσεις – Βιβλία, κλικ εδώ.
Ακολουθήστε μας στα social media
Φωτογραφικό υλικό