Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.
.
Γνωστό σε πολλούς το έργο από την κινηματογραφική μεταφορά του ή από προηγούμενη παρουσίασή του, ωστόσο για κάποιους θα ήταν η πρώτη θέαση χωρίς μέτρο σύγκρισης και με μόνο στοιχείο την συνοπτική περιγραφή του ενημερωτικού δελτίου… η οποία δίνει σαφές στίγμα για το περιεχόμενο και υπόσχεται γέλιο, αλλά επειδή σε παρόμοιες περιπτώσεις η επιφύλαξη του «μικρού καλαθιού» – παρά τα διάσημα ονόματα – καραδοκεί πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού, είναι αλήθεια ότι προσήλθαμε με συγκρατημένες προσδοκίες στο κατάμεστο θέατρο Κολοσσαίον για την παράσταση «Τέλειοι ξένοι» του Πάολο Τζενοβέζε, σε σκηνοθεσία Πέτρου Λαγούτη και Γιώργου Πυρπασόπουλου…
Η συνθήκη του έργου είναι απλή αλλά απροσδόκητη… τρία ζευγάρια φίλων και ένας «μοναχικός» της παρέας, είναι καλεσμένοι για φαγητό ένα βράδυ με πανσέληνο στο σπίτι ενός εκ των ζευγαριών, όπου κάποιος προτείνει να παίξουν ένα απρόβλεπτο και «διασκεδαστικό» παιχνίδι… να αφήσουν τα κινητά τους πάνω στο τραπέζι και για οποιοδήποτε κλήση ή μήνυμα να λαμβάνουν όλοι γνώση, με την ασφάλεια ότι λόγω ειλικρινούς φιλίας δεν έχει κανείς να κρύψει τίποτα από κανέναν… μόνο που θα αποδειχθεί ότι όλοι τελικά κρατούν κρυμμένα σοβαρά μυστικά και οι καταιγιστικές αποκαλύψεις που θα έρθουν στο φως, άλλοτε με τρόπο χιουμοριστικό κι άλλοτε δραματικό, θα κλονίσουν ανεπανόρθωτα τις σχέσεις τους, διαπιστώνοντας ότι η φιλία στηριζόταν σε σαθρές βάσεις με επιδερμικές ή ψεύτικες συμβάσεις… άσχετα που η τελική ανατροπή «σώζει τα προσχήματα» του ριψοκίνδυνου παιχνιδιού- πειράματος…
Το έξυπνο, ευρηματικό έργο (+) του Τζενοβέζε, μπορεί με μια πρώτη επιπόλαιη ματιά από την έναρξή του να παραπέμπει σε «αφελή αμερικανιά» με παιχνιδάκια της τεχνολογίας, ωστόσο καθώς εξελίσσεται διαπιστώνει κανείς ότι κάθε άλλο παρά για τέτοιο πρόκειται, καθώςδιαθέτει βάθος και ουσία με ποικίλες προεκτάσεις όσον αφορά στις ανθρώπινες σχέσεις, τους φιλικούς δεσμούς, τα κοινωνικά στερεότυπα, τις λογής προκαταλήψεις, δοσμένα με τρόπο ρεαλιστικό, ευφάνταστο, ελκυστικό… Επιπλέον διαθέτει εξαιρετικά θεατρικά στοιχεία στη συγγραφή με την έξυπνη κωμική φόρμα, όπου εναλλάσσονται διαρκώς το χιούμορ με τη συγκίνηση ή την ένταση, οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη,η πλοκή οδηγείται με σταδιακό ενδιαφέρον σε κορύφωση, οι χαρακτήρες και οι καταστάσεις διέπονται από καθαρότητα και αληθοφάνεια, ο στόχος είναι ευκρινής και βέβαια το υπέροχο, εντελώς απρόβλεπτο φινάλε με την ολική ανατροπή, δικαιώνει πλήρως την ευρηματικότητα του συγγραφέα, συμπυκνώνοντας παράλληλα όλη την ουσία του εγχειρήματος σε ένα καταλυτικό στιγμιότυπο…
Από σκηνοθετική άποψη το δίδυμο Λαγούτη- Πυρπασόπουλου, ομολογουμένως προσέφερε μια παράσταση θαυμάσια δουλεμένη, με εμφανή φροντίδα στις λεπτομέρειες, με σκηνικό ενδιαφέρον, απόλυτη αληθοφάνεια, αβίαστη ροή και έντονο ρυθμό, συνεχείς συναισθηματικές αλλαγές, αναδεικνύοντας με πληρότητα τον ρεαλισμό των ηρώων ως αναγνωρίσιμοι χαρακτήρες της «διπλανής πόρτας»… ταυτόχρονα αναδείχθηκαν με αρμονικόσυνδυασμό και ισοδύναμα, τόσο το κωμικό στοιχείο με πηγαίες χιουμοριστικές ατάκες, όσο και οι κλιμακούμενες εντάσεις αποδίδοντας υποδειγματικά την κορύφωση της πλοκής ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος των καταιγιστικών εξελίξεων… Στο πετυχημένο σκηνοθετικό αποτέλεσμα συνέβαλε καθοριστικάτο άκρως φροντισμένο, καλαίσθητο, λειτουργικό σκηνικό καταλαμβάνοντας όλη τη σκηνή(πόσο ακριβοθώρητο αλήθεια και πόσο μας έχει λείψει…), που αναπαριστούσε σε τρία επίπεδα το εσωτερικό ενός σπιτιού με πλήρως επιπλωμένα δωμάτια και την καταπράσινη βεράντα με το τηλεσκόπιο για θέαση της πανσελήνου, όπου όλοι οι χώροι αξιοποιήθηκαν στο μέγιστο, απλώνοντας λειτουργικά τη δράση με άνεση κι ευελιξία ώστε να «αναπνέει», ενώ εκτιμήσαμε επιπλέον το ενδιαφέρον σκηνοθετικό εύρημα με θολές «σκιές» πίσω από παράθυρα…
.
Στο ερμηνευτικό σκέλος πρόκειται για επτά (συν μία) ηθοποιούς με άριστες επιδόσεις σεισοδύναμους ρόλους όχι ιδιαίτερων αξιώσεων, αλλά με κυρίαρχο ζητούμενο τη φυσικότητα του ρεαλισμού– καθόλου εύκολο- προκειμένου να πείσουν για τη αυθεντικότητα των «γνώριμων» χαρακτήρωνκαι το κατάφεραν με απόλυτη άνεση και επαγγελματισμό…
Η κυνική, εκρηκτική Μυρτώ Αλικάκη, η ευαίσθητη, πληγωμένη Ντάνη Γιαννακοπούλου, ο φυσικότατος «μηχανορράφος» Πέτρος Λαγούτης, ο μετριοπαθής ισορροπιστής- οικοδεσπότης Δημήτρης Λιόλιος, η διπρόσωπη ψυχολόγος- οικοδέσποινα Κατερίνα Μισιχρόνη, ο αινιγματικός μοναχικός καλεσμένος Δημήτρης Ξανθόπουλος, ο απολαυστικός «νταής» Γιώργος Χρανιώτης και η μικρή Λυδία Σγουράκη στον διακριτικό ρόλο της κόρης, απέδωσαν με εξαιρετική πειστικότητα τους χαρακτήρες τους, δομημένους ξεκάθαρα από τη συγγραφή και προβάλλοντας πληθώρα συναισθημάτων, είτε με χιούμορ και σαρκασμό, είτε με εντάσεις και προβληματισμό πάνω σε καθημερινά στερεότυπα… Ένα άξιο, δεμένο ερμηνευτικό σύνολο με άψογο συντονισμό και απολαυστικές στιγμές, κωμικές ή συναισθηματικές…
Οι αρνητικές παρατηρήσεις μας (-) εντοπίζονται σε δυο – τρία επιμέρους σημεία, όπως ας πούμε στη χρήση βωμολοχίας για εύκολο χάχανο, ενώ μπορούσαν να προκαλέσουν αβίαστο γέλιο οι ανατρεπτικές καταστάσεις καθιστώντας την αθυροστομία περιττή και φτηνή πρόκληση… Σε σκηνοθετικό επίπεδο θεωρούμε ότι η μεγάλη ανατροπή του φινάλε και η μετάβαση από την φαντασίωση στην πραγματικότητα, δεν αποδόθηκε με σαφήνεια και αλλαγή ατμόσφαιρας, υπήρξε μάλλον επίπεδη, θολή, με ένα είδος σύγχυσης, αφήνοντας τον μέσο θεατή με μια μετέωρη «εκκρεμότητα» που αργότερα αποσαφήνισε, χάνοντας προς στιγμήν την απόλαυση της έκπληξης… Τέλος, μας έλειψε είναι αλήθεια ο πιο ενεργός ρόλος της μουσικής σε κομβικά σημεία, που εδώ θα μπορούσε να συμβάλλει σημαντικά στο κλίμα και το συναίσθημα…
Συνοψίζοντας (=) θα ομολογήσουμε ότι… αίρουμε τις αρχικές επιφυλάξεις, καθώς απολαύσαμε την ευχάριστη γεύση μιας φροντισμένης καλοστημένης παράστασης πάνω σε μια ευρηματική συγγραφική ιδέα με βαθύτερη ουσία πέρα από το ευεργετικό χιούμορ…
Βαθμολογία:
6,8/10
.
-k-
ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
«Τέλειοι Ξένοι» του Πάολο Τζενοβέζε
7 φίλοι, 3 ζευγάρια και ένας «ελεύθερος», συναντιούνται για γεύμα στο σπίτι ενός εκ των ζευγαριών. Αποφασίζουν να παίξουν ένα παιχνίδι. Αφήνουν όλοι τα κινητά τους στη μέση του τραπεζιού και μοιράζονται μεταξύ τους το περιεχόμενο από κάθε μήνυμα, email ή τηλέφωνο που λαμβάνουν. Μυστικά έρχονται στην επιφάνεια που διαταράσσουν την ισορροπία στις σχέσεις.
Σκηνοθεσία: Πέτρος Λαγούτης, Γιώργος Πυρπασόπουλος. Ερμηνεύουν: Μυρτώ Αλικάκη, Ντάνη Γιαννακοπούλου, Πέτρος Λαγούτης, Δημήτρης Λιόλιος, Κατερίνα Μισιχρόνη, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης, Λυδία Σγουράκη.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21:00 Σάββατο & Κυριακή 18:00 & 21:00 (έως 30 Απριλίου)
..
.
Φωτογραφικό υλικό