Στις ερμηνευτικές πλάτες του Νικήτα Τσακίρογλου η παράσταση «O Έμπορος της Βενετίας». Είδαμε και σχολιάζουμε…

Βρεθήκαμε στην κεντρική σκηνή του Ακροπόλ με αφορμή την παράσταση “O Έμπορος της Βενετίας” του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Στα σκηνοθετικά ηνία ο Σπ. Ευαγγελάτος και στους δύο αιώνια αντιμαχόμενους ρόλους, του εβραίου Σάυλοκ και του βενετού Αντόνιο, οι Νικήτας Τσακίρογλου και Λάζαρος Γεωργακόπουλος.
Ο πολυπαιγμένος μύθος του Έμπορου της Βενετίας τοποθετείται στον 16ο αιώνα και υποστηρίζεται ότι γράφτηκε πριν το 1598. Η ιστορία γνωστή και δυστυχώς πάντα επίκαιρη όσο μέσα στους αιώνες η δραματουργία αλλά και η ίδια η ζωή θα παρατηρεί ή θα χρησιμοποιεί το χρήμα. Η δανειοληψία του ακέραιου χριστιανού και βενετού Αντόνιο από τον άπληστο εβραίο τοκογλύφο Σάυλοκ θα σταθεί η αφορμή για να στηθεί ένα απαράμιλλης ομορφιάς Σαιξπηρικό έργο , το οποίο θα θριαμβεύσει στα θεατρικά ή τα κινηματογραφικά ανά τον κόσμο σανίδια/πλατό.
Ο διπολικός μύθος των βασικών εμπλεκόμενων ρόλων είναι πλεγμένος με περισσότερους μύθους που οι ρίζες τους και η αντοχή τους στα χρόνια έφτασαν μέχρι την πένα του Σαίξπηρ. Τα κουτιά της εκλογής (για την όμορφη και πλούσια κόρη), το κλέψιμο της νέας από τον αλλόθρησκο αγαπητικό της , η ρήτρα για μια λίβρα κρέας έναντι απάνθρωπων χρεωστικών ομολόγων, τα δακτυλίδια και οι όρκοι αγάπης ,είναι στοιχεία που απαντιόνται από τα ινδοευρωπαϊκά φύλα μέχρι την αναγέννηση, από τους εθνικούς μύθους μέχρι τα παραδοσιακά παραμύθια.
Η νεανική ευφυΐα του Σαίξπηρ είναι που ένωσε τα άνωθεν φλογερά και πρόσφερε μια κωμωδία με όλα τα χαρακτηριστικά του γλυκόπικρου-άλλη μια διαμάχη από τους ειδικούς για την ταυτότητα του έργου, είναι τελικά κωμωδία ή τραγωδία;
Τον κόσμο εγώ, Γρατιάνε μου σαν κόσμο, τόνε παίρνω*… και ο έμπειρος Σπ. Ευαγγελάτος σκηνοθέτησε αυστηρά πάνω στο κείμενο και ευθύγραμμα Σαιξπηρικά. Με βάση του την εξαιρετική μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη, προσέφερε ένα ζευγάρωμα αρμονικό ως προς τις πέντε δραματουργικές πράξεις του έργου και δεν αμφιταλαντεύτηκε σε διλήμματα κωμωδίας ή τραγωδίας, ούτε μεταμοντέρνων εκδοχών. Γλυκόπικρο κέφι, γρήγορος ρυθμός πράξεων , σφρίγος στη σκηνή και όπου έπρεπε βενετσιάνικη ιδιοσυγκρασία, είναι κάποια μόνο από τα σκηνοθετικά προτερήματα που στράφηκαν γύρω από τους δύο πρωταγωνιστικούς και αντιθετικούς χαρακτήρες (Σάυλοκ και Αντόνιο). Φροντιστικός στους ηθοποιούς του (παρά την απουσία χειλόφωνων) και κλασσικός κυρίως στο αλληλοσχετισμό του θιάσου και στις υποθέσεις του έργου/ των πολλών δηλαδή υποθέσεων και σχέσεων του έργου.

Τον κόσμο εγώ, Γρατιάνε μου σαν κόσμο τόνε παίρνω… και η όλη Σαιξπηρική ερμηνεία στηρίχτηκε στις δυνατότητες του Νικήτα Τσακίρογλου ως άλλου μισάνθρωπου και άπληστου Σάυλοκ. Ο εξαιρετικός αυτός ηθοποιός κατανόησε την κωμικοτραγωδία του ρόλου του(μισαλλοδοξία, εκδικητικότητα, τσιγκουνιά μα και ζητιανιά ανθρωπιάς και σεβασμού) και ύφανε μοναδικά, δίχως ακρότητες το χαρακτήρα ενός τοκογλύφου που ωστόσο λοιδορήθηκε και εξευτελίστηκε συχνά από τους χριστιανούς συνανθρώπους του. Τι μέτρο κινήσεων και εκφράσεων, τι πλαστικότητα ρόλου, τι πραγματική συναισθηματική ακροβασία στη σκηνή, τι ερμηνεία!
Ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε τα ίδια και για τους υπόλοιπους ηθοποιούς παρά την εμπειρία τους.
Και ναι είναι δύσκολο να είσαι κλασσικά Σαιξπηρικός. Οι ερμηνείες του “Αντόνιο”, του “Μπασάνιο” και της “Πόρσια» από τους Λ. Γεωργακόπουλο, Μάξιμο Μουμούρη και Μαρία Σκουλά δεν υπήρξαν ενοχλητικές μα ούτε και ιδιαιτέρως βοηθητικές. Περισσότερο ερμηνείες /διεκπεραιωτές, δεμένες στο σύνολο μα χωρίς την απαραίτητη έμπνευση.

Μοναδικές εξαιρέσεις ο Παντελής Δεντάκης στο ρόλο του Λάνσελοτ που απέδειξε την κλασσική κωμική φλέβα του και η Τζίνη Παπαδοπούλου στο ρόλο της Νερίσα, σε μια πολύ καλή απόδοση.
Στα συν [+] της παράστασης…
τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ με τις έξυπνες υπογραμμίσεις των συλλαβογραμμάτων –πάνω στις κάπες των ηθοποιών ήταν γραμμένα εβραϊκά ή λατινικά αναλόγως το ρόλο, υπενθυμίζοντας τη διαρκή μάχη του χριστιανισμού με τον εβραϊσμό.
Αδιάφορα τα σκηνικά και περισσότερο από προφανής η μουσική επένδυση.
Εν κατακλείδι[=]
η παράσταση ο Έμπορος της Βενετίας είναι για τη μοναδική ερμηνεία του Νικήτα Τσακίρογλου και για να ακούσετε ακόμα μια φορά την χρηματοπιστωτική μας μοίρα
βαθμολογία
6,5 στα 10
*τον κόσμο εγώ , Γρατιάνε μου ,σαν κόσμο τόνε παίρνω
σκηνή όπου ο καθένας μας έχει ένα μέρος
να παίξει , κι είναι το δικό μου μελαγχολικό (Αντόνιο).
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης
Σκηνοθεσία: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Γιάννης Αναστασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Μιχαλόπουλος
Διανομή: Νικήτας Τσακίρογλου (Σάυλοκ), Μαρία Σκουλά (Πόρσια), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αντόνιο), Μάξιμος Μουμούρης (Μπασάνιο), Παντελής Δεντάκης (Λάνσελοτ), Τζίνη Παπαδοπούλου (Νερίσα), Θανάσης Κουρλαμπάς (Γκρατσιάνο), Κώστας Κορωναίος (Λορέντζο), Χριστιάννα Μαντζουράνη (Τζέσικα), Γιώργος Ψυχογιός (Πρίγκιπας της Αραγκόν, Τουμπάλ), Δημήτρης Καραμπέτσης (Δόγης της Βενετίας), Θωμάς Γκαγκάς (Γερο-Γκόμπο, Σολάνιο), Γεράσιμος Σκαφίδας (Σαλέριο, Πρίγκιπας του Μαρόκου)
Παραγωγός: Θεοφάνης Γ. Κιρκινέζος
Τιμές εισιτηρίων
Νέα τιμολογιακή πολιτική με την καθιέρωση εισιτηρίων από 9 ευρώ, σημαντικών εκπτώσεων για όλους και οικονομικών πακέτων υιοθετεί ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ για τη θεατρική σεζόν 2013-2014. Οι νέες τιμές υιοθετούνται σε μια προσπάθεια διευκόλυνσης του θεατρόφιλου κοινού στη δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Οι τιμές εισιτηρίων για τις παραστάσεις των σκηνών του Θεατρικού Οργανισμού Ακροπόλ έχουν ως εξής:
Τρίτη και Πέμπτη γενική είσοδος 10 ευρώ
Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή τιμή εισιτηρίου 20 ευρώ για τις πρώτες 6 σειρές της πλατείας και την 1η σειρά του εξώστη
Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, γενική είσοδος σε πλατεία και εξώστη 15 ευρώ
Για ΑΜΕΑ, άνεργους, φοιτητές και μαθητές το εισιτήριο καθιερώνεται στα 9 ευρώ
Έκπτωση 20% στο σύνολο της αξίας των εισιτηρίων για κράτηση περισσότερων από 12 ατόμων
Έκπτωση 25% για όσους αγοράσουν εισιτήριο και για τις δύο παραστάσεις του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου («Ο Έμπορος της Βενετίας» και «Όλα για τη Μητέρα μου»), ακόμα και αν είναι σε διαφορετικές ημερομηνίες
Info: Θέατρο «Ακροπόλ», Ιπποκράτους 9 – 11, τηλ. 210.3643700
Φωτογραφικό υλικό