Σερσέ λα φαμ: Μια παράσταση – γλέντι στη Μονή Λαζαριστών.
Είδαμε και σχολιάζουμε…
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Στρατή Πασχάλη «Σερσέ λα φαμ»-Οι γυναίκες στα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη, στη Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός), σε σκηνοθεσία-χορογραφία Σοφίας Σπυράτου.
Λίγα λόγια για το έργο : Το «Σερσέ λα φαμ» είναι ένα δυναμικό μουσικό και χορευτικό δρώμενο με κεντρικό θέμα την παρουσία της γυναίκας στα τραγούδια του Τσιτσάνη. Άλλοτε σαν μαγευτική ύπαρξη που διεγείρει τη φαντασία κι άλλοτε σαν καταστροφική παρέμβαση της μοίρας, η γυναίκα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο του μεγάλου λαϊκού συνθέτη.
Bασίλης Τσιτσάνης (Τρίκαλα Θεσσαλίας, 18 Ιανουαρίου 1915 – Λονδίνο, 18 Ιανουαρίου 1984): Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες λαϊκούς συνθέτες, στιχουργούς και τραγουδιστές του 20ού αιώνα. Ήταν μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού. Κατά τον μουσικολόγο Λάμπρο Λιάβα, ο Τσιτσάνης, «έβγαλε το λαϊκό τραγούδι από τα όρια του περιθωρίου, όπου το είχαν εντάξει τα αντικοινωνικά και ανατολίτικα στοιχεία του, για να το εντάξει στην καινούργια κοινωνική πραγματικότητα της μεταπολεμικής Ελλάδος.
Καθιέρωσε νέο ύφος παιξίματος και τραγουδιού με τον εξευρωπαϊσμό-συγκερασμό των κλιμάκων, αρμονίες με δεύτερες και τρίτες φωνές, εμπλουτισμένη ενορχήστρωση και καινοτομίες στην ποιητική δομή, όπου για πρώτη φορά το λαϊκό τραγούδι απομακρύνθηκε από τις παραδοσιακές φόρμες του δίστιχου επισημοποιώντας το ρόλο του ρεφρέν.

Σίγουρα αυτό που είδαμε μπροστά μας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ένα τρικούβερτο γλέντι με τους τριάντα ηθοποιούς, μουσικούς, χορευτές να τραγουδάνε, να χορεύουν, να πίνουν και να διασκεδάζουν και φυσικά το κοινό να τους ακολουθεί. Τα τραγούδια του Τσιτσάνη κατόρθωσαν να μετατρέψουν ολόκληρο το θέατρο σε μια παρέα και πραγματικά δυσκολευόμασταν πολύ ώστε να παραμείνουμε στις θέσεις μας. Όλοι οι θεατές τραγουδούσαν παρέα με τους ηθοποιούς, χτυπούσανε παλαμάκια, ώσπου και κάποιοι πιο θαρραλέοι σηκώθηκαν για τα πρώτα ζεϊμπέκικα. Αυτό κατάφερε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, να δημιουργήσει μια παράσταση που κατά βάση θα σε διασκεδάσει και θα αφήσεις τις σκοτούρες της ζωής για λίγο στην άκρη. “Ποιος δεν πέρασε σκοτούρες και μαρτύρια στη ζωή, ποιος δε γνώρισε γυναίκα και δεν μπήκε φυλακή.”
Aναφερόμενοι στο έργο να ξεκαθαρίσουμε ότι αποτελεί κατά κύριο λόγο μια μουσικό-χορευτική παράσταση και όχι μια παράσταση πρόζας. Υπήρχαν φυσικά κομμάτια πρόζας αλλά θα λέγαμε ότι ήταν πολύ πιο αδύναμα σε σχέση με το υπόλοιπο κομμάτι της παράστασης. Ουσιαστικά αυτά τα κομμάτια του έργου εξιστορούσαν τα γεγονότα πίσω από τα τραγούδια του λαϊκού συνθέτη. Όπως η “Αρχόντισσα”, που αναφέρονταν στον πλατωνικό έρωτα του Τσιτσάνη για την αριστοκράτισσα Ελίζα, όπως “Tα καβουράκια”, για την ιστορία μιας παράνομης συνάντησης και κάποια άλλα ντέρτια γνωστών και αγνώστων που γίνανε στίχοι στα τραγούδια του.
Σε αρκετά σημεία το αποτέλεσμα φάνταζε ερασιτεχνικό αλλά με το που ξεκινούσαν οι πρώτες μελωδίες του μπουζουκιού όλα είχαν ξεχαστεί. Όταν μέσα στα τραγούδια του Τσιτσάνη εσωκλείεται όλη καθαρότητα μιας αξεπέραστης τέχνης, οποιοδήποτε και αν είναι το υπόβαθρο που την υποστηρίζει δεν έχει άλλη τύχη, παρά το να είναι απόλυτα επιτυχημένο.
Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι η διανομή των ηθοποιών-μουσικών –τραγουδιστών-χορευτών αποτελούνταν από ταλαντούχους νέους, στην πλειοψηφία τους, συντελεστές που οι περισσότεροι από αυτούς απέδωσαν δουλεμένες ερμηνείες και καταπληκτικές αποδόσεις στα τραγούδια του Τσιτσάνη με αποκορύφωμα τον ταλαντούχο Δημήτρη Μπάση που η αναγνωρισιμότητα του οφείλεται καθαρά και μόνο στο ταλέντο του.
Η ένσταση μας [-] είναι ότι ο Τσιτσάνης στο έργο παρουσιάστηκε με τρόπο υποτονικό, επίπεδο και άνευρο. Πολλές πηγές αναφέρουν ότι ο Τσιτσάνης ήταν ένας άνθρωπος όχι τόσο ριζοσπαστικός, αλλά πιο μετρημένος και μεθοδικός οπότε ίσως η ιδιοσυγκρασία που διαμορφώθηκε μέσα από τη παράσταση να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Βασισμένοι όμως στα λόγια των δημιουργών του έργου, περί αποφυγής του νατουραλισμού, ίσως μία πιο δυναμική παρουσίαση της προσωπικότητας του πρωταγωνιστή να κατόρθωνε να εξελίξει ακόμα περισσότερο το έργο.
Η σκηνοθεσία της παράστασης, από τη Σπυράτου Σοφία, πληθωρική με συνεχείς εναλλαγές ερμηνείας, τραγουδιών, χορευτικών. Η σκηνοθετική έμπνευση κατά βάση ήταν μια αποτύπωση μιας ελληνικής γιορτής. Με τραγούδι, κέφι και χορό. Καθοδήγησε τους ηθοποιούς της να γίνουν ένα με τους θεατές και να τους ακολουθήσουν. Τους έβαλε να κεράσουν ποτό τον κόσμο και να χορέψουν μαζί τους. Και πραγματικά αυτός είναι ο Έλληνας και ο τρόπος που μοιράζεται τις χαρές και τις λύπες του.
Ήταν μια κλασική, παραδοσιακή θα τολμούσαμε να αναφέρουμε σκηνοθετική επιμέλεια χωρίς μοντερνισμούς η πρωτοτυπίες. Απλοϊκή στη σύλληψη της αλλά έτσι όπως όλες οι αδυναμίες της παράστασης εξαφανίστηκαν η τουλάχιστον καλύφθηκαν, το ίδιο ακριβώς συνέβη και με αυτή. Έφτανε μόνο να ακούσεις αυτό…
“Συννεφιασμένη Κυριακή,
μοιάζεις με την καρδιά μου,
που έχει πάντα συννεφιά,
Χριστέ και Παναγιά μου.”
To σκηνικό του έργου (Παντελιδάκης Μανόλης) το περιμέναμε πιο εμπνευσμένο, σε αντίθεση με τους φωτισμούς (Γιώργος Τέλλος) που δημιουργήσανε ένα όμορφο αποτέλεσμα.
Kαταλήγοντας [=],
Το Κ.Θ.Β.Ε όπως και πέρσι με το, “Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές”, έτσι και φέτος εντάσσει στο καλλιτεχνικό του πρόγραμμα μια μουσικό-χορευτική παράσταση, μια πολύ έξυπνη κίνηση εκ μέρους του με κερδισμένο το κοινό της πόλης όπου του προσφέρει μια ποιοτική διασκέδαση μέσω της θέασης ενός θεατρικού έργου.
Ένα έργο που αξίζει να το δείτε αλλά και να το χαρείτε ακούγοντας, ίσως και χορεύοντας τα αξεπέραστα αυτά τραγούδια του μεγάλου αυτού λαϊκού τραγουδιστή. Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι η Ελλάδα και αυτή την Ελλάδα την κουβαλάμε όλοι μέσα μας. Πολλοί απορούν πως γίνεται τα τραγούδια αυτά να έχουν ακόμα απήχηση σε νέους ανθρώπους. Η απάντηση σίγουρα είναι πολύ απλή. Το αληθινό και το ειλικρινές είναι ακαταμάχητο. Είναι η μελωδία από το μπουζούκι του Τσιτσάνη. Αυτό είναι. Και αυτό είμαστε….
“Κι αν δεν πάμε στη δουλειά μας και στο σπίτι
Κι αν ο Έρως μας τραβάει σαν το μαγνήτη
Κι αν γουστάρουμε τον βίο τον αλήτη
Και δεν έχουμε το σήμερα να φάμ’
Σερσέ λα φαμ, σερσέ λα φαμ”
Bαθμολογία
7 στα 10
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΗΝ ΨΗΦΙΖΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΠΗ ΤΗΣ «Κ» ΠΟΥ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ. ΑΝ ΟΧΙ, ΨΗΦΙΣΤΕ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ 12 ΧΩΡΟΥΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ αρκεί ΝΑ ΜΗ ΠΕΤΑΞΕΤΕ ΤΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΣΑΣ, δείτε που τι και πως… κλικ στο banner….

Στρατή Πασχάλη
«Σερσέ λα φαμ»
Οι γυναίκες στα τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη
Σκηνοθεσία – Χορογραφία: Σοφία Σπυράτου
Σκηνικά – Κοστούμια: Μανόλης Παντελιδάκης
Ενορχήστρωση – Μουσική επιμέλεια: Κώστας Βόμβολος
Μουσική διδασκαλία: Λία Βίσση
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιώργος Βουρδαμής-Μαυρογέννης, Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Βοηθός χορογράφου: Γιάννης Μάρτος
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Χαρά Τσουβαλά
Βοηθός ενορχηστρωτή: Αλκυόνη Θηλυκού
Οργάνωση παραγωγής : Πέτρος Κοκόζης
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Έφη Δρόσου (Μάχη, Οικονόμος), Χρύσα Ζαφειριάδου (Μάγδα), Λεωνίδας Κακούρης (Βασίλης Τσιτσάνης), Στέλιος Καλλιστράτης (Λάκης), Δημήτρης Καραβιώτης (Αστυνόμος Μουσχουντής), Αννέτα Κορτσαρίδου (Καίτη), Άννα Κυριακίδου (Σωτηρία), Δημήτρης Μορφακίδης (Στέλιος), Αλεξία Σαπρανίδου (Μαρίκα), Χρήστος Σιμαρδάνης (Αστυνόμος Μουσχουντής) – β’ διανομή, Δημήτρης Σπορίδης (Σάββας), Ευγενία Πανταζόγλου (Δέσπω), Βίκυ Παπαδοπούλου (Ελίζα Αρχόντισσα) , Νίκος Πολοζιάνης (Στράτος).
Τραγουδούν οι: Δημήτρης Μπάσης, Λιζέτα Καλημέρη / Γιώτα Νέγκα, Γιάννης Διονυσίου, Νικόλας Παπακωνσταντίνου.
Χορεύουν με αλφαβητική σειρά: Γιάννης Βαγιωνάς, Στέλλα Εμίνογλου, Κώστας Καφαντάρης, Άννα Λιανοπούλου, Άννα Μανούδη, Γιάννης Μάρτος, Μαργαρίτα Παναγιώτου, Λουκιανή Παπαδάκη, Τάσος Παπαδόπουλος, Ηλίας Τσάκωνας
Παίζουν επί σκηνής οι μουσικοί (με αλφαβητική σειρά): Μελίνα Ατρείδου (Φλάουτο), Ηλίας Γυλλός (Ακορντεόν), Ανδρονίκη Δονουκαρά (Βιολί ), Κώστας Ιακώβου (Μπουζούκι ), Γιάννης Καρακαλπακίδης (Μπάσο), Δημήτρης Κριτσίμης (Κλαρίνο, μπαγλαμάς), Νικόλας Παπακωνσταντίνου (Κιθάρα), Παύλος Παφρανίδης
Σκηνή Σωκράτης Καραντινός, Μονή Λαζαριστών
Έναρξη παραστάσεων: Παρασκευή 7/11/2014
Παραστάσεις:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή
Τετάρτη: 7.30
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 9.00
Κυριακή: 7.15
Τιμές Εισιτηρίων
- Κανονικό εισιτήριο: 15€
· Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 10€
· Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη- Πέμπτη): Γενική είσοδος 10€
· Ομαδικές κρατήσεις
Ισχύει για ομαδική κράτηση (20 άτομα και άνω) για την ίδια παράσταση: 9€
· Ειδική τιμή για ανέργους: 5€
Παρέχεται με την επίδειξη κάρτας ανεργίας
· “2 + 2 = 3” Στα 4 εισιτήρια το ένα δωρεάν. Γιατί το θέατρο είναι υπόθεση παρέας
Η ειδική τιμή για την έκδοση 4 εισιτηρίων (για την ίδια παράσταση, την ίδια ημέρα και ώρα) ισχύει αποκλειστικά για το κανονικό και το εκπτωτικό εισιτήριο των 15€ και 10€). Η έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί έως και μία ημέρα πριν την προσέλευση στο θέατρο. Δεν ισχύει για τις παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής.
· Πολιτική συγκοινωνούντων θεάτρων
Παρέχεται σταδιακή έκπτωση στη τιμή του κανονικού εισιτηρίου (15€) για τους θεατές που θα επιλέξουν να παρακολουθήσουν έως και 4 διαφορετικές παραστάσεις τη χειμερινή θεατρική περίοδο. (15€ »12€ » 10€ »8€)
Πληροφορίες στα ταμεία του ΚΘΒΕ. Ισχύει αποκλειστικά για τις παραγωγές του ΚΘΒΕ.
· Δάσκαλοι – Καθηγητές : 12€
· Πολύτεκνοι: 12€
· Ατέλειες
Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν οι ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών, ΑΜΕΑ (ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΑΜΕΑ).
· Κάρτα πολιτισμού
Συγκεκριμένα στους κατόχους της κάρτας θα παρέχεται εκπτωτικό εισιτήριο (12€) για τις παραγωγές του ΚΘΒΕ και ΟΧΙ για τις λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτης και Πέμπτης)
· Προπληρωμένες κάρτες πέντε (5) παραστάσεων στην τιμή των 40€, με αποκλειστική επιλογή του θεατή των παραστάσεων που πρόκειται να παρακολουθήσει.
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμεία ΚΘΒΕ, 2315 200 200,
Καταστήματα Γερμανός, www.tickhethour.com, Tράπεζα Πειραιώς (από τα μηχανήματα APS)
Ώρες λειτουργίας ταμείων:
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9:30 – 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): 17:30-21:30
Μονή Λαζαριστών(Κολοκοτρώνη 25-27): Τετάρτη-Κυριακή: 5.30-9.30 *(από 5/11/14)
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
Φωτογραφικό υλικό