Είδε και σχολιάζει η Αννια Κανακάρη.
Το κλασικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη «Το Καπλάνι της βιτρίνας», σε θεατρική διασκευή της Ανδρομάχης Χρυσομάλη, ανέβηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 2015 – 2016 και την ίδια περίοδο στο Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης. Φέτος είχαμε την ευκαιρία να το απολαύσουμε ξανά στην πόλη μας, στο θέατρο Αμαλία. Το βιβλίο που γράφτηκε το 1963, αποτελεί ένα από τα πλέον αξιόλογα έργα της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας και είναι το πρώτο (αυτοβιογραφικό) μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη, μιας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς.
.
Η ‘Αλκη Ζέη, συνηθίζει στα έργα της να αποτυπώνει, με μια ευρηματική μυθιστορηματική προσέγγιση, στιγμές της νεότερης ιστορίας της χώρας μας, στιγμές που η ίδια έζησε και την σημάδεψαν, κάνοντας με τον τρόπο αυτό τους αναγνώστες κοινωνούς των εμπειριών και των συναισθημάτων της.Σε συνεντεύξεις της έχει δηλώσει ότι επέλεξε να γράψει βιβλία για παιδιά και εφήβους και όχι για ενήλικες, γιατί δεν ήθελε να ξεχαστούν σημαντικά ιστορικά γεγονότα της γενιάς της, τα οποία ήλπιζε πως θα διασωθούν με μεγαλύτερη επιτυχία, μέσα από τις παιδικές ψυχές.
.
Σε αυτήν την κατηγορία των βιβλίων, δηλαδή στα αυτοβιογραφικά με ιστορικό περιεχόμενο, ανήκει και το Καπλάνι της βιτρίνας. Η υπόθεση του διαδραματίζεται στο νησί της Σάμου, το 1936, όπου δύο μικρά κορίτσια, δύο αδελφές, η Μέλια και η Μυρτώ, ζουν με την οικογένειά τους. Τα καλοκαίρια τους τα περνούν στο Μαλαγάρι, ξένοιαστα και ανέμελα, μαζί με αγαπημένους φίλους. Άλλοι χαρακτήρες του έργου, πέραν από τους γονείς τους, είναι ο παππούς, ένας άνθρωπος των γραμμάτων, λάτρης της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και του ελεύθερου πνεύματος, η θεία Δέσποινα, η υπηρέτρια τους η Σταματούλα, οι μικροί φίλοι των παιδιών, ο ξάδελφός τους ο Νίκος – φοιτητής από την Αθήνα – και φυσικά το… Καπλάνι, ο ταριχευμένος τίγρης με το ένα μπλε και το άλλο μαύρο μάτι, που κρύβει ιστορίες, γεμάτες μυστήριο και περιπέτεια. Όλα στη ζωή των μικρών κοριτσιών αλλάζουν όταν στην χώρα επιβάλλεται η δικτατορία του Μεταξά. Πώς βιώνουν τις αλλαγές τα δύο μικρά κορίτσια; Καταλαβαίνουν τι πραγματικά συμβαίνει; Γιατί δεν πρέπει να φωνάζουν πια τη γάτα τους Δημοκρατία; Γιατί ο Νίκος κρύβεται; Ποιος τον κυνηγάει; Η Άλκη Ζέη αφηγείται μέσα από τα μάτια των παιδιών την ιστορία της εποχής εκείνης, θίγοντας θέματα κοινωνικά και πολιτικά, όπως τα έζησε η ίδια, ως παιδί μαζί με την αδελφή της…
Στα θετικά (+) της παράστασης, η εξαιρετική σκηνοθεσία της Ανδρομάχης Χρυσομάλη. Κατόρθωσε να μεταφέρει στη σκηνή όλη την αισθητική και την ατμόσφαιρα του βιβλίου, με σεβασμό στο κείμενο, αποδίδοντας την αθωότητα και την παιδικότητα που το διαπνέει, αλλά ταυτόχρονα και την σοβαρότητα των θεμάτων τα οποία θίγει.
.
.
Τα κοστούμια των ηθοποιών ήταν ιδιαιτέρως προσεγμένα και σε πλήρη αρμονία με την εποχή στην οποία αναφέρεται το έργο. Ιδιαιτέρως ξεχωριστό ήταν το σκηνικό του Γιάννη Μετζικώφ, που με τις εξαιρετικές 3D προβολές και τα videoart, γέμισε τη σκηνή με κινούμενες εικόνες που εναλλάσσονταν και ταξίδευε το κοινό σε πανέμορφα τοπία άλλων εποχών. Ό θεατής έβλεπε και ταυτόχρονα ένιωθε και άκουγε τηθάλασσα, τη βροχή, τα παιχνίδια των παιδιών στην παραλία. Όλα ήταν ζωντανά. Δεν χρειαζόταν να φανταστεί τίποτε, ήταν όλα μπροστά του. Από τα ωραιότερα σκηνικά σε παιδική παράσταση, που σε συνδυασμό με την υπέροχη μουσική του Μιχάλη Αβραμίδη πρόσφεραν ένα όμορφο αισθητικά αποτέλεσμα.
.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πολύ καλές. Έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους σε μια παράσταση που παρόλο που κατατάσσεται στις παιδικές δεν είχε τίποτε να ζηλέψει σε σκηνοθετικό και σκηνικό επίπεδο από καλές παραστάσεις για ενήλικες. Εκφραστικότητα, κίνηση, τραγούδι, χιούμορ: όλα σε σωστές δόσεις, μας μετέδωσαν την ανεμελιά των παιδικών ψυχών, αλλά και όλη την αναστάτωση μιας δύσκολης πολιτικά περιόδου της χώρας μας. Πολύ καλή ερμηνεία από την Μαρία Κοκκινίδου στο ρόλο της μικρής Μέλιας, που πραγματικά είχε την αθωότητα και την παιδική αφέλεια που απαιτούσε ο ρόλος της. Επίσης αξιόλογος ο Σπύρος Σαραφιανός στον ρόλο του παππού, που με την εμπειρία και τον μεστό του λόγο ανέδειξε τον χαρακτήρα που υποδύθηκε. Ένας πολύ ωραίος θίασος, με αξιόλογες ερμηνείες και από τους υπόλοιπους ηθοποιούς: Γιάννη Χαρίση, Μαρία Γουσίου, ΆσπαΜπατατόλη, Βαγγέλη Μάγειρο, Μαργαρίτα Νασιούλα, Αγγελική Περγαμηνού, Σοφιανό Πεσιρίδη και Μαρία Βαή.
Από την παράσταση φύγαμε με πολύ έντονα συναισθήματα. Το θαυμάσιο κείμενο της Άλκης Ζέη, αληθινά συγκίνησε το κοινό. Έκανε τους μεγαλύτερους θεατές να νιώσουν ξανά παιδιά, να θυμηθούν την παιδική αφέλεια, την αθωότητα και την ζωντάνια που είχαν, να αντιληφθούν την αξία της αγνής φιλίας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας, αλλά και να εξοργιστούν μπροστά σε φασιστικές πρακτικές όπως το κάψιμο βιβλίων που μιλούν για ελευθερία. Οι νεαροί θεατές, θεωρώ ότι απόλαυσαν την παράσταση. Διασκέδασαν, γέλασαν, ταυτίστηκαν με τους ήρωες και τις περιπέτειες που έζησαν και γοητεύτηκαν από το Καπλάνι που έκρυβε ιστορίες μαγικές και συμμετείχε και αυτό με τον δικό του τρόπο στον αγώνα για την ελευθερία. Όσον αφορά στα πολύ μικρά παιδιά που παρακολούθησαν την παράσταση, υποθέτω ότι πέρασαν όμορφα, καθώς το θέαμα ήταν εξαιρετικό, οι αναφορές όμως σε έννοιες όπως η δικτατορία και ο φασισμός σίγουρα δεν ήταν για την ηλικία τους.
.
Συμπερασματικά (=) οφείλω να πω ότι η θεατρική απόδοση του κλασικού και πολυαγαπημένου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη, το «Καπλάνι της βιτρίνας», είναι μια εξαιρετική παράσταση, που αξίζει να δει κανείς, με ή χωρίς παιδιά. Η επιτυχημένη σκηνοθετική προσέγγιση του βιβλίου, το υπέροχο σκηνικό, οι πολύ καλές ερμηνείες των ηθοποιών και γενικά η προσεγμένη δουλειά από όλους τους συντελεστές, καθιστούν απολαυστικό το τελικό αποτέλεσμα. Το σημαντικότερο ίσως θετικό της στοιχείο είναι ότι προάγει ιδέες και αξίες σημαντικές σε κάθε εποχή, καθώς μεταφέρει επιτυχώς στο κοινό, μέσα από την οπτική ενός παιδιού,τηνπραγματικότητα μιας όχι πολύ μακρινής εποχής, στην οποία οι άνθρωποι αγωνίζονται να παραμείνουν αμόλυντοι από αρρωστημένες πολιτικές ιδέες και πρακτικές. Το τέλος της παράστασης αφήνει μια αισιόδοξη αίσθηση. Ο παιδικός νους έχει μια έμφυτη αισιοδοξία,μια ροπή προς το καλό. Τα πράγματα θα πάνε καλά, φτάνει να μην ξεχνάμε ποιοι είμαστε και να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για αυτά που πραγματικά αξίζουν…
Βαθμολογία:
6,4
.
.
Δείτε & αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
& αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
–Κερδίστε προσκλήσεις – Βιβλία, κλικ εδώ.
.
Actors Portfolio:
Εμπλουτίστε το βιογραφικό σας με φωτογραφίες υψηλών προδιαγραφών.
Επιπλέον αναλαμβάνουμε: Φωτογράφησης προβών, πρεμιέρας, φωτογραφίες δελτίων Τύπου, συνεντεύξεις, προώθηση φωτογραφιών κοινωνικών δικτύων κ.ά.
.
.
Ακολουθήστε μας στα social media
Φωτογραφικό υλικό