Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Ήταν η δεύτερη φορά που θα πηγαίναμε με τη μικρή Κατερίνα στο θεατράκι της ΧΑΝΘ για να παρακολουθήσουμε κουκλοθέατρο και η χαρά της ήταν πολύ μεγάλη. Υπήρχαν μάλιστα στιγμές που με τραβούσε από το χέρι για να ανοίξω το βήμα μου ώστε να φτάσουμε πιο γρήγορα. Το σίγουρο ήταν ότι είχε αγαπήσει πολύ τις κούκλες και ήθελε να τις συναντήσει ξανά. Η περιπέτεια είναι το φυτίλι στο κερί της μάθησης σύμφωνα με τον Γουίλιαμ Γουάρντ και ήμουν παραπάνω από σίγουρη ότι και αυτή τη φορά η μικρή μου φίλη θα μάθαινε πολλά και ενδιαφέροντα παρακολουθώντας όσα θα μας παρουσίαζε η αγαπημένη κουκλοπαίκτρια Χριστίνα Μπήτιου.
Αφού λοιπόν μας καλωσόρισε η Χριστίνα με την ευγένεια και τη γλυκύτητα που τη χαρακτηρίζει, καθίσαμε στις θέσεις μας και περιμέναμε να αρχίσει η παράσταση. Η Κατερίνα κοίταζε τα υπόλοιπα παιδιά και μετά στρεφόταν σε μένα χαμογελώντας μου και λέγοντας μου πως ήταν πολύ περίεργη να δει τις κούκλες. ‘Την προηγούμενη φορά είχαμε δει το λύκο’, μου είπε κάνοντας μου εντύπωση πόσο καλά θυμόταν την προηγούμενη παράσταση που είχαμε δει και υποθέτοντας ότι είχε μείνει μέσα της για να το θυμάται ακόμη.
Με το που βγήκαν στη σκηνή ο Φασουλής και ο φίλος του ο Ρεβύθης, φωτίστηκαν όλα τα παιδικά προσωπάκια που υπήρχαν στην αίθουσα και φυσικά μαζί με αυτά και το δικό μου. Δεν ήμουν βέβαια η μόνη ενήλικη που απολάμβανε αυτό που έβλεπε. Ακριβώς από πίσω μου ήταν ένας μπαμπάς με την κόρη του. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου μιλούσε στις κούκλες, γελούσε, άφηνε επιφωνήματα και έδειχνε γενικότερα ότι απολάμβανε με όλη του την ψυχή την ώρα που μοιραζόταν με την κόρη του. Υπήρχαν στιγμές που φαινόταν να το απολαμβάνει περισσότερο από το παιδί του. Αυτό λοιπόν είναι ποιοτικός χρόνος, σκεφτόμουν. Η απόλυτη αφοσίωση σε αυτό που μοιράζεται κανείς με το παιδί του και η συναισθηματική συμμετοχή του. Γιατί τίποτα δεν πρόκειται να μάθει το παιδί αν δεν μάθει να το προσεγγίζει και με την καρδιά του. Άλλωστε η εκπαίδευση του μυαλού χωρίς την εκπαίδευση της καρδιάς, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, δεν είναι εκπαίδευση.
Οι περιπέτειες του Φασουλή με τους πειρατές συνεχιζόντουσαν και τα κείμενα του Μιχάλη Χατζάκη μας ταξίδευαν όλους, μικρούς και μεγάλους, στο νησί των Πειρατών και στην προσπάθεια του πρωταγωνιστή να απελευθερώσει την Κρυσταλλένια. Η αξία της βοήθειας και της συνεργασίας αναδεικνυόταν σε κάθε σκηνή μια που ο Φασουλής έπρεπε να συνεργαστεί με το φίλο του το Ρεβύθη για να πετύχουν το στόχο τους. Η αξία του θάρρους και της τόλμης ήταν επίσης κυρίαρχες σε αυτήν την ιστορία καθώς οι δυο φίλοι χρειάστηκε να τα βάλουν με υπαρκτούς και ανύπαρκτους εχθρούς ώσπου να τα καταφέρουν.Στοιχεία όπως ο καρχαρίας και ο δράκος ήταν δοσμένα τόσο τρυφερά που απέσπασαν το δυνατότερο γέλιο των μικρών θεατών οι οποίοι προσπαθούσαν με τις οδηγίες τους να παραπλανήσουν τον αρχηγό των πειρατών για να βοηθήσουν το Φασουλή.
Τέλος καλό, όλα καλά. Ο Φασουλής ολοκλήρωσε την αποστολή του η οποία στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και εμείς φύγαμε ανακουφισμένοι γιατί όπως και να το κάνουμε μας αρέσει το καλό τέλος. Η κάθαρση που έχει η νίκη του καλού στο κακό δημιουργεί μια αίσθηση χαράς. Χαρούμενη ήταν και η Κατερίνα που περίμενε πώς και πώς για να πάρει στα χέρια της τις κούκλες, να τις χαϊδέψει, να τις κρατήσει, να τις περιεργαστεί και ασφαλώς να φωτογραφηθεί μαζί τους. Αυτό ήταν το ολοκληρωμένο φινάλε μιας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας παράστασης κουκλοθέατρου.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Ζήτησε από το παιδί σου να θυμηθεί τι ρούχα φορούσαν οι πρωταγωνιστές.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει μια σκηνή του έργου που του έκανε εντύπωση.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει σε ποιες άλλες ιστορίες υπάρχουν οι πειρατές κι αν δεν το γνωρίζει, κάνε μια έρευνα στο διαδίκτυο και διαβάστε μαζί κάποιες ιστορίες.
- Βρες στο διαδίκτυο τραγούδια για τους πειρατές και τραγουδήστε τα μαζί.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει ένα γράμμα στο Φασουλή. Τι θα του έλεγε; Τι συμβουλές θα του έδινε για να προσέχει στο ταξίδι του μέχρι το νησί των Πειρατών;
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει πώς φαντάζεται το νησί των Πειρατών. Τι υπάρχει σε αυτό το νησί; Ποιοι κατοικούν; Πόσοι είναι οι πειρατές; Είναι μόνο άντρες ή υπάρχουν και γυναίκες; Μπορεί να ζωγραφίσει αυτό το νησί;
- Βρες στο διαδίκτυο παιδικές ιστορίες με φαντάσματα και διαβάστε τις μαζί.
- Ζήτησε από το παιδί σου να φτιάξει μια διαφορετική ιστορία με το Φασουλή και τους πειρατές. Τι θα άλλαζε και τι θα κρατούσε ίδιο από την ιστορία που είδε;
- Βρες στο διαδίκτυο πληροφορίες για την ιστορία του Φασουλή και μοιράσου τις με το παιδί σου. Εξήγησε του ότι πρόκειται για τον πιο παλιό κωμικό χαρακτήρα του κουκλοθέατρου.
- Μίλησε στο παιδί σου για την αξία της φιλίας και ρώτησε τον το εξής: ‘Αν ήσουν ο Φασουλής, ποιος/α φίλος/η σου θα ήταν στη θέση του Ρεβύθη;’.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…
Πληροφορίες για τις παραστάσεις θα βρείτε εδώ