«ΗΡΘΕΣ και θα ΜΕΙΝΕΙΣ» Είδαμε στο Θέατρο Ιλίσια και σχολιάζουμε…
Βρεθήκαμε στην κωμική παράσταση «Ήρθες και θα μείνεις» ένα έργο γραμμένο από τους Ρενέ Τέιλορ και Τζόζεφ Μπολόνια, σε μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη. Στις ερμηνείες οι Γρηγόρης Βαλτινός και η Ζέτα Μακρυπούλια. Η σκηνοθεσία (& μουσική επιμέλεια) ανήκει στο Γρηγόρη Βαλτινό ενώ τα σκηνικά είναι του Διονύση Χριστοφιλογιάννη.
.
Η υπόθεση κατά το δελτίο τύπου: Νέα Υόρκη. Παραμονή Χριστουγέννων. Η Λώρα Μπλάου, άνεργη και άφραγκη ηθοποιός, παλεύει να επιβιώσει στον χώρο του θεάματος και παράλληλα να γράψει ένα δικό της θεατρικό έργο. Πρόκειται να περάσει από ακρόαση για ένα διαφημιστικό, ενώ παράλληλα είναι αποφασισμένη να ζήσει μια ερωτική ιστορία σαν παραμύθι, γιατί μέχρι τώρα η ζωή της είναι γεμάτη από άτυχες ερωτικές ιστορίες, ή καλύτερα… συμφορές.
Προσδοκά το θαύμα που θα τη σώσει, ή καλύτερα δύο θαύματα: κάποιον να ερωτευθεί και μια επιτυχία στην καριέρα της! Στην ακρόαση δεν νιώθει καλά, δεν είναι η μέρα της, είναι κουρασμένη, έχει μόλις επιστρέψει από την κηδεία του μόνου ατζέντη που την πίστεψε ποτέ, και μιλάει σχεδόν σαν σε παραλήρημα.
.
Κι εκεί που νιώθει πάλι την απόρριψη να της χτυπάει την πόρτα, εμφανίζεται ο σκηνοθέτης και παραγωγός Βίτο Πινιόλι και τη διαβεβαιώνει πως το ταλέντο της είναι πρωτότυπο, λίγο τρελό, αλλά ξεχωριστό. Και αποφασίζει να της κλείσει κι άλλη ακρόαση. Και εκείνη αποφασίζει να τον κατακτήσει, να τον αποπλανήσει, κρατώντας τον όμηρο στο διαμέρισμά της, για ένα απόγευμα, για μια νύχτα, ή ίσως -ποιος ξέρει;- για μια ολόκληρη ζωή..
,
Ήρθες και θα μείνεις… και ο Γρηγόρης Βαλτινός βρέθηκε στη σκηνή με τη Ζέτα Μακρυπούλια ερμηνεύοντας ουσιαστικά ένα «διπλό ρόλο». Εκείνον το θεατρικό και εκείνο του μέντορα που προσπαθεί να παροτρύνει, στην τουλάχιστον βασική θεατρική γραμμή, τη Ζέτα Μακρυπούλια. Η παρουσία του ήταν όσο το δυνατόν περισσότερο στιβαρή, ως ένας μοχλός σταθερός “που ήρθε και θα μείνει επιθυμώντας συνεχώς τη φυγή”, αλλά δίχως τον αέρα που η κωμωδία ή η σφαιρική κωμικοτραγική πλοκή επιζητούσε.
Και πως άλλωστε όταν έχεις “το νου σου” στην παρτενέρ σου; Αναφορικά με το ρόλο του παραμένει ένα κερδισμένο χαρτί, η πάντα σωστή άρθρωση/ φωνή και η φυσικότητα/χαλαρότητα που με άνεση περπατά στη σκηνή. Ναι είναι στα συν, η ερμηνευτική δυνατότητα του Γρηγόρη Βαλτινού που παραμένει ενδελεχώς αγχολυτική.
Θα ξαναδώσω 3000 ευρώ στη θεραπεύτριά μου*… και πως θα της πω ότι ρίσκαρα να δω τη Ζέτα Μακρυπούλια στη θεατρική σκηνή; Συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε ότι στη θεατρική πραγματικότητα έχουν όλοι δικαίωμα, ακόμα και οι θεατές, γιατί το κύτταρο του θεάτρου είναι η συμμετοχή και η διαδραστικότητα. Ωστόσο με τη συγκεκριμένη παράσταση κλονιστήκαμε αρκετά εξαιτίας του πρωταγωνιστικού ρόλου της Ζέτας Μακρυπούλια.
Δεν είναι το ταπεραμέντο που τούτο ο ρόλος απαιτούσε και που ελάχιστα υποστήριξε, είναι και η παντελής έλλειψη του τραγικού που κρυβόταν κάτω από τις λέξεις [βοηθούσε η πολύ σχολαστική μετάφραση του Μ. Πλωρίτη] και την πολλαπλή/ευφυή δραματουργική εξέλιξη του κειμένου, την οποία αγνόησε ΕΝΤΕΛΩΣ!
.
Τόσες λέξεις στον αέρα, κανένας υπαινιγμός πραγματικός, άνευ σάρκας και οστών παρέμεινε ένας θεατρικός ρόλος πολύ δομημένος και ουσιαστικός.
Και όσο κι αν η κα Μακρυπούλια χρησιμοποιήθηκε για την όσμωση και επαφή, μεταξύ σκηνής και πλατείας, η πρωταρχική γνώση ότι δεν υπάρχουν κάμερες κάτω από τη θεατρική σκηνή παραμένει βασική…
Το θεατρικό έργο «Ήρθες και θα μείνεις» είναι μια «εξωφρενική ιστορία» μεταξύ δύο μοναχικών ανθρώπων του θεάματος που συναντιούνται και συναλλάσσονται σε όσα επίπεδα και συναισθήματα επιτρέπει ένα μικρό διαμέρισμα και κάποιες ελάχιστες ώρες.
Οι λέξεις του κειμένου είναι κωμικοτραγικές και η όλη επιτυχία του έργου βασίζεται στη προσπάθεια να αποτυπωθούν με καθημερινή διάλεκτο οι βασικές αγωνίες του σύγχρονου πολιτισμού (ανθρώπου) για αναγνώριση, επιτυχία, χρήμα και ζευγάρωμα, καθώς και η τραγικότητα αυτού του Σισύφειου αγώνα. Στην συγκεκριμένη παράσταση ελάχιστα μεταφέρθηκαν τα παραπάνω αισθήματα και συνολικά:
Στα συν[+] της παράστασης
1.Το ίδιο το κείμενο με την έξυπνη ροή του και τις “αβανταδόρικες” ατάκες
(φυσικά με τη σχολαστική μετάφραση του Μ. Πλωρίτη)
2. Τα υπέροχα σκηνικά του Διονύση Χριστοφιλογιάννη.
3. Η συμμετοχή του Στάθη Νικολαΐδη
4.Οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα
Στα πλην [-] της παράστασης
1.Η στοιχειώδης σκηνοθεσία του Γρηγόρη Βαλτινού
2.Η κόπωση του Γρηγόρη Βαλτινού
3.Η ολική παρουσία της Ζέτας Μακρυπούλια
4.Η αναμενόμενη μουσική επιμέλεια Γρηγόρη Βαλτινού
Εν κατακλείδι[=]
Αποφασίστε εσείς για το λόγο που θέλετε να δείτε αυτή την παράσταση…
Βαθμολογία
4 στα 10
ΥΓ1: «Έχω δώσει 3000 ευρώ στη θεραπεύτριά μου» φράση από την παράσταση.
ΥΓ2: Σημείωμα του Μάριου Πλωρίτη για τη μετάφραση του έργου: Το «στίγμα» του Ήρθες και θα μείνεις θα μπορούσε να περιγραφεί θεματικά: «Ένα έργο από ανθρώπους του θεάματος, με ανθρώπους του θεάματος, γύρω από τη ζωή ανθρώπων του θεάματος».
.
Φωτογραφικό υλικό