«Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών»: Μην το χάσετε. Είδαμε στο θέατρο Οδού Κεφαλληνίας & σχολιάζουμε.
Βρεθήκαμε στην μόνιμη θεατρική στέγη της Μπέττυ Αρβανίτη στην οδό Κεφαλληνίας, με αφορμή την παράταση «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών» η οποία συμπληρώνει ήδη εκατό παραστάσεις. Στη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου και στη σκηνοθεσία ο Γιάννης Καλαβριανός, η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου [«Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε»] και η διασκευή του Στρατή Πασχάλη. Ερμηνεύουν οι Μπέττυ Αρβανίτη, Μαρία Κατσιαδάκη, Κώστας Βασαρδάνης, Σύρμω Κεκέ, Εύα Σιμάτου.
“Η διήγηση της υπηρέτριας Τσερλίνε” είναι ένα από τα διηγήματα που υπάρχουν στο έργο οι Αθώοι του Χέρμαν Μπρόχ(1886-1951) . Ο ιδιόρρυθμος τούτος αυστριακός συγγραφέας, στο πληθωρικό έργο του επιλέγει ξανά τη συρραφή ιστοριών (από το 1917-1949), για να αφηγηθεί περισσότερο από μια μυθοπλασία/ιστορία μια ιδέα. Η ιδέα του κλειστού οικογενειακού συστήματος ,που αποκλείει τον εξωτερικό κόσμο και τρώγεται με τις σάρκες του, κυριαρχούν σε αυτή τη διήγηση και καθρεπτίζουν με περισσό φώς την απάθεια για τα κοινωνικά τεκταινόμενα, που στη προκειμένη αφορούν τη Δημοκρατία της Βαϊμάρη στη Γερμανία λίγο πριν το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Η Τσερλίνε είναι μια υπηρέτρια που έζησε χρόνια κάτω από την ίδια στέγη με την βαρόνη Ελβίρα και αργότερα την κόρη της Χίλντεγκαρντ. Στον παρόντα χρόνο της αφήγησής της αλλά και της συνεχόμενης δράσης της ,υπάρχει ένας ξένος, τυχοδιώκτης (έμπορος διαμαντιών) ο κύριος Αντρέας και η μικρή ερωμένη του Μελίττα.
Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών και ο Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθετεί και επιμελείται δραματουργικά την ιστορία τριών γυναικών και τις μεταξύ τους αντιζηλίες, συμπάθειες, μυστικά και φανερά που επικράτησαν στο σύνολο της κλειστής ζωής τους, και αναφορικά με την ηδονή και σχετικώς με την κοινωνική τους θέση. Η παράσταση κινείται γρήγορα με μικρές και περιεκτικές σκηνές, στατικά αφηγηματικά, συνεχόμενο ποιητικό/φιλοσοφικό στοχασμό/λόγο/ερμηνεία και ευφάνταστη πλοκή τόσο σκηνοθετικά όσο και σκηνικά. Κυρίως όμως επικρατεί μια συνεχόμενη διαστολή και συστολή του χρόνου και του χώρου (κυρίως του χρόνου). Η αίσθηση αυτή είναι που δίνει σε αυτή την παράσταση τη διαφορετικότητα και την ποιητική (θεατρική αναπαράσταση) γιατί για εμάς ουσιαστικά ο Μπροχ είναι εξαιρετικά δύσκολο να αναπαρασταθεί. Καλοί σκηνοθέτες υπάρχουν, οι ποιητές/φιλόσοφοι της σκηνής σπανίζουν και ίσως ο Γιάννης Καλαβριανός να είναι εντελώς ξεχωριστός, αναφορικά με την θεατρική αποτύπωση της συρραφής ιστοριών, βιωμάτων και προσώπων (Χ. Μπροχ).
Μια συνεχόμενη διαστολή και συστολή του χρόνου και του χώρου και αυτό δεν θα ήταν δυνατόν χωρίς την ερμηνεία της Μπέττυ Αρβανίτη στο δεσποτικό ρόλο της Τσερλίνε. Με μια απαράμιλλη τεχνική, κραταιά και κυτταρική ρυθμίζει, ηδονοβλεπτικά παρακολουθεί και αφηγείται τα άπαντα του μικρόκοσμου όπου ζει και εργάζεται. Η ιστορία της είναι η ιστορία των κυριών της και των στοχασμών της και οι πράξεις της η απόρροια ενός κλειστού συστήματος που υμνεί έμμεσα την ηδονή, αδιαφορεί για την κοινωνική ζύμωση και ζει απλώς για την ατομική πράξη. Αυτός ο περίεργος αστικός αυτισμός φέρνει στο προσκήνιο μικρομέγαλα εγκλήματα και με την ερμηνεία της η Μπ. Αρβανίτη ακριβολογεί γύρω από τον τίτλο «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών» γιατί κυνηγός εν τέλει υπήρξε η ίδια η Τσερλίνε και θύματά της όσοι πάλι η ίδια επέλεξε.
Ερμηνευτικά η Μαρία Κατσιαδάκη αποδίδει τη βαρόνη Ελβίρα υποδειγματικά, ο Κωστας Βαρσαδάνης στέκει άξια ως τυχοδιώκτης ή μάλλον ως έρμαιο χωρίς ταυτότητα που καταποντίζεται, η Σύρμω Κεκέ δίδει μια Χίλντεγκαρντ σε όλο της το σαδομαζοχιστικό κύκλο και η Εύα Σιμάτου αποτελεί το ιδανικό θύμα.
Παράσταση μέσα στη παράσταση αποτελούν και τα σκηνικά/κοστούμια της Ελένη Μανωλοπούλου και υποδειγματική είναι η διασκευή του Στρατή Πασχάλη και η μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου.
Εν κατακλείδι [=]
Η παράσταση «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών» είναι για τον θεατρικό άθλο της άνωθεν δημιουργικής ομάδας και για την ξεχωριστή αίσθηση μιας συστολής και διαστολής (συνεχόμενης) του χρόνου που απλόχερα μας δίνει η Μπέττυ Αρβανίτη. Μην το χάσετε!
.
Βαθμολογία
7.5 στα 10
.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό