Golfo director’s cut: Μια παράσταση που τόλμησε και…. νίκησε! Είδαμε στο θέατρο Αυλαία και σχολιάζουμε.
Στο θέατρο Αυλαία παρακολουθήσαμε την τελευταία και τελική εκδοχή της παράστασης «Golfo director’s cut» του Σίμου Κακάλα σε συνεργασία με την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος και αποτυπώνουμε την άποψη μας στις παρακάτω γραμμές για αυτό το έργο-φαινόμενο!
Το δελτίο τύπου αναφέρει: Μια παράσταση σαν πάρτι ή ένα πάρτι σα θεότρελη θεατρική παράσταση, με πολύ κέφι και ακόμα περισσότερα ευτράπελα. Όπως και να έχει, με αφορμή την έκδοση της Γκόλφως σε gothic manga, το «Golfo director’s cut» έρχεται να επισφραγίσει με τα πιο μαύρα χρώματα αυτό που ξεκίνησε πριν χρόνια ως μια ματιά πάνω στην ελληνικότητα και το φολκλόρ της στρούγκας. Οι manga χαρακτήρες των προηγούμενων παραστάσεων ζουν πλέον σε μια σκοτεινή εποχή, όπου το νερό δεν είναι καθαρό, το τυρί δεν είναι λευκό και τα πρόβατα έχουν εξαφανιστεί…

Θα αναφωνήσουμε ένα βροντερό ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ που μια παράσταση κατάφερε να πάρει πάνω της τη σφραγίδα του μεταμοντέρνου χωρίς ίχνος δηθενισμού. Ένα βουκολικό έργο του Σπύρου Περεσιάδη, τυλιγμένο σε αρώματα ναφθαλίνης, ξαναγεννήθηκε (συγγραφή: Σ. Κακάλας-Ξ.Αηδονοπούλου).
Μια πρωτότυπη, σύγχρονη ιδέα από νέους ανθρώπους ακοπλεξάριστους, ταλαντούχους, εμπνευσμένους με ισχυρό θεατρικό στίγμα. Ο Σίμος Κακάλας κατάφερε να ενσωματώσει μέσα σε μια παράσταση όλα σχεδόν τα είδη θεατρικής απόδοσης. Δηλαδή κωμωδία, δράμα, επιθεώρηση, αυτοσχεδιασμός, σωματικό θέατρο, σάτιρα, παρωδία ακόμα και σύγχρονες μορφές τέχνης (anime ,manga,art-video). Ακούγεται τρελό και όμως μπροστά μας ξεδιπλώθηκε ένα από τα πιο επιτυχημένα καλλιτεχνικά αποτελέσματα που έχουμε παρακολουθήσει. Τσαλάκωσε το θέατρο, το ξεγύμνωσε, του έβγαλε τη γλώσσα και τελικώς το σεβάστηκε και το αποθέωσε όσο κανείς. Γιατί το θέατρο το μόνο που απαιτεί για να απογειωθεί είναι, ταλέντο!
Η αρχή της παράστασης έγινε με τον ίδιο να βρίσκεται πάνω στην σκηνή και να ψυχαγωγεί τους θεατές όσο εκείνοι έμπαιναν μέσα στον χώρο. Ο ρόλος του κατά τη διάρκεια της παράστασης ήταν να εμφανίζεται ανά διαστήματα κάνοντας ουσιαστικά αυτοσχεδιασμό με τραγούδια και ατάκες γρήγορες, εύστοχες και άκρως κωμικές. Θα μπορούσαμε να αφιερώσουμε πολλές σειρές στο κείμενο μας για να περιγράψουμε το ταλέντο του αλλά αυτό είναι ανέφικτο οπότε θα σας αναφέρουμε το εξής.
Είναι μια καλή εμπειρία να παρακολουθείς τον Σίμο Κακάλα πάνω στο σανίδι. Για τον έναν και απλούστατο λόγο. Όχι γιατί επρόκειτο για μια θεσπέσια ερμηνεία αλλά για μια ερμηνεία απόλυτα αυθεντική και ειλικρινής. Συμπεριφέρθηκε στο ρόλο του σαν να μην είχε να αποδείξει τίποτα και τελικώς ανταμείφθηκε με το πιο ζεστό χειροκρότημα του κοινού.
Στους υπόλοιπους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου και Μιχάλης Βαλάσογλου. Αξιόλογοι ηθοποιοί όλοι τους απέδωσαν δύσκολες, ιδιαίτερες ερμηνείες που εμπεριείχαν πρόζα, ιδιόμορφη κινησιολογία και στοιχεία σωματικού θεάτρου. Μασκοφόροι με μορφές παράξενες και απόκοσμες αλλάζοντας φωνές, διαθέσεις, συναισθήματα άλλοτε και ρόλους παρουσίασαν ένα πραγματικά αξιέπαινο σύνολο. Εναλλάσσοντας το τότε με το τώρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου διαμόρφωσαν σκηνές με αστείρευτη κωμικότητα αλλά και σκηνές άκρως δραματικές. Δεν άφησαν να πέσει κάτω ίχνος συναισθήματος. Με περισσή ευκολία, βασισμένοι στη θεατρική δυναμική τους κατόρθωσαν να περάσουν κάθε στοιχείο της παράστασης στο κοινό.
Συνεχίζοντας με τα θετικά (+) της παράστασης, θα αναφερθούμε στην σκηνοθεσία του έργου και πάλι από τον πρωτομάστορα αυτού του θεατρικού εγχειρήματος (Σ.Κακάλα). Οι συμβολισμοί του έργου διάχυτοι μέσα στη διάρκεια του ξεκινώντας με τις μάσκες (από τη Μάρθα Φωκά) που φορούσαν όλοι οι ηθοποιοί περνώντας μηνύματα δυνατά και ξεκάθαρα. Προσωπεία που έκρυβαν την αλήθεια, όπως αυτά που βλέπουμε στις τηλεοράσεις, στην πολιτική, στον Τύπο, στις παρέες μας, στις οικογένειες μας, όπως αυτά που φοράμε και εμείς οι ίδιοι καθημερινά…
Ματωμένες σημαίες με λεκέδες που πια δεν βγαίνουν και φιμωμένες δημοκρατίες που πια δεν εκπέμπουν. Και νοσταλγία και θύμησες μια εποχής πεθαμένης μα και ελπίδα μιας νέας εποχής που προσπαθεί να αντισταθεί. Που προσπαθεί να ξαναζήσει και να αγαπήσει ξανά με τον δικό της τρόπο, ακόμα και αν πρέπει να μπερδευτεί με οθόνες και κουμπάκια.
Ο Κακάλας παρουσίασε τη Γκόλφω με έναν σκοτεινό, μοντέρνο τρόπο που θα τον κατανοήσουν απόλυτα οι νέοι και ίσως απορήσουν οι παλαιότεροι. Μετέφερε τους ήρωες και τη τραγική ιστορία αγάπης τους στο σήμερα μετατρέποντας τους σε χαρακτήρες ιαπωνικού καρτούν. Συγχρόνως διαμόρφωσε και ένα έργο με χιούμορ μην αφαιρώντας όμως τη δυναμική του πρωτότυπου κειμένου, μιμούμενος ουσιαστικά την ίδια τη ζωή όπου χαρά και κλάμα πιάνονται αγκαζέ…
Στα αρνητικά (-) της παράστασης θα σημειώσουμε τη μεγάλη διάρκεια του έργου που δημιουργούσε κάποια κοιλιά στη ροή καθώς και το video(manga– Eli Ketzi, Κατερίνα Παπαφλωράτου) που εξιστορούσε τη συνέχεια της πλοκής που δεν ήταν αρκετά σαφές και προκαλούσε κάποια σύγχυση νοημάτων. Επίσης οι φωτισμοί (Περικλής Μαθιέλης) του έργου θεωρούμε ότι υστερούσαν σε ζωντάνια κάτι που έκανε τη παράσταση να χάσει πόντους.
Καταλήγοντας[=],
Η παράσταση μας ενθουσίασε, μας έκανε να γελάσουμε ολόψυχα μα και συγχρόνως να συγκινηθούμε και να προβληματιστούμε. Ήταν μια από τις δυσκολότερες φορές στο να καταφέρουμε να σας μεταφέρουμε τι ακριβώς παρακολουθήσαμε γιατί το έργο αυτό είναι από μόνο του μια καινοτόμος θεατρική σύλληψη. Δεν χωράει ούτε ορολογίες, ούτε τεχνικές ούτε καν περιγραφές. Είναι μια αλήθεια από μόνο του που δεν οριοθετείται, που επαναστατεί και σε παρασύρει μαζί του. Μουτζούρωσε τη τέχνη, μουτζουρώσου και εσύ και ίσως να είναι η μοναδική φορά που θα νιώσεις ελεύθερος…
Βαθμολογία
7 στα 10
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Σκηνικό – Κίνηση: Σίμος Κακάλας
Επεξεργασία κειμένου: Σίμος Κακάλας, Ξένια Αηδονοπούλου
Κοστούμια – Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Μουσική: Γιώργος Μαυρίδης
Βίντεο: Μπάμπης Βενετόπουλος
Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
Mangaka: Eli Ketzi, Κατερίνα Παπαφλωράτου
Τραγούδι τίτλων: Margin of existence
Παίζουν
Σίμος Κακάλας, Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου, Μιχάλης Βαλάσογλου
Παραγωγή: Χώρος Εταιρεία Θεάτρου
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
3-28 Σεπτεμβρίου 2014
Ημέρες & ώρες Παραστάσεων
Τετάρτη-Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15€, Φοιτητικό-Ανέργων: 10€
Φωτογραφικό υλικό