Φλύαρο και άκαιρο «Ραφτάδικο» με ένα τσούρμο γλάστρες – ηθοποιούς στη Μονή Λαζαριστών.
Είδαμε και σχολιάζουμε + 2 video
Με τους ύμνους –προίκα και ρεκλάμα- να συνοδεύουν το έργο «Το Ραφτάδικο» του Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ ως «το αριστούργημα του σύγχρονου γαλλικού θεάτρου», αλλά και χαρακτηρισμοί του τύπου, «ένα έργο αισιόδοξο, γεμάτο ανθρωπιά και ελπίδα για ζωή που ζωντανεύει μια ολόκληρη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας, μέσα από πολύ γνωστές μουσικές μελωδίες οι οποίες άφησαν εποχή….», οι προσδοκίες μας για «κάτι καλό», παρέμειναν προσδοκίες καθολη τη διάρκεια της παράστασης, ενώ οι ελάχιστες αναλαμπές δεν ήταν φυσικά τόσο ισχυρές ώστε να φέρουν κάποιου είδους ανατροπή.
Άρα;
Απογοήτευση…

Είναι όμως ευκαιρία να τονίσουμε ότι η Κουλτουρόσουπα είναι ένας θεατρικός ιστότοπος που θέλει να μιλά και να γράφει κατά 90% για τις παραστάσεις και μόνο γι αυτές.
Βαρεθήκαμε να διαβάζουμε ότι μας πασάρουν για το έργο, τον συγγραφέα, το παρελθόν του, τυχόν βραβεία και τις διθυραμβικές [και μόνο] κριτικές. Δηλαδή όλα τα ατέλειωτα αυτά μπλα – μπλα, που χρόνια τώρα επιμένουν να μας ζαλίζουν το κεφάλι. Ίσως τα παραπάνω στοιχεία «οφείλουν» να στείλουν, και στέλνουν πλουσιοπάροχα οι δημόσιες σχέσεις των θεάτρων, μέσω δελτίων τύπου στα Μέσα, μπας και τουμπάρουν τους αναγνώστες και γίνουν θεατές με κανονικό εισιτήριο των παραστάσεων αυτών. Για μας, σημασία έχει αποκλειστικά και μόνο η παράσταση. Αυτος είναι ο λόγος της παρουσίας μας και αυτήν κρίνουμε.
Οπότε όλα τ΄ άλλα τα ακούμε βερεσέ…
Με 2 λόγια το έργο…
Σε ένα Ραφτάδικο της μεταπολεμικής Γαλλίας, ράφτρες διεύθυνση και λοιπό προσωπικό, παρα-μιλούν, χαριεντίζονται και διαφωνούν για το παρόν, το παρελθόν και μέλλον τους…
Για να έχετε υπόψιν σας…[-]
Θα υποστείτε μια ατέλειωτη [γαλλική] λογοδιάρροια κυρίως στο πρώτο μέρος της παράστασης που διαρκεί μια ώρα και κάτι ψιλά… Ειδικά στο πρώτο μισάωρο, πέντε γυναικεία πρόσωπα αναμασούν τον χαρακτήρα τους με διάφορους αστεϊσμούς τόσο που μας έπιασε πονοκέφαλο.
Ευτυχώς τα πράγματα στρώνουν αρκετά στο δεύτερο μέρος και αυτό οφείλεται τόσο σε άλλους χαρακτήρες που παίρνουν σειρά, όσο και στις καλές ερμηνείες.
Θα δειτε ένα τσούρμο ηθοποιών που τζάμπα τους πληρώνουν…
Φέρ’ ειπείν, ο ρόλος του Σιδερωτή, παίζεται από 3 διαφορετικούς ηθοποιούς και η παρουσία τους διαρκεί λίγα λεπτά, ενώ τα λόγια που έχουν να πουν δεν ξεπερνούν τις 20 λέξεις. Οι Γαζωτές, είναι πέντε, ενώ υπάρχουν ρόλοι για μια Μεσίτρια και έναν επισκέπτη που λένε ακόμη λιγότερα, η δεν λένε τίποτα… Δεν θα εστιάζαμε αρνητικά σε αυτό το πλήθος εάν και η παρουσία τους είχε κάποια ιδιαίτερη σημασία τόσο στο έργο, όσο και στην πλοκή του.
Κάλλιστα θα μπορούσαν να ερμηνευτούν «αόρατα», με τεχνητό τρόπο, ή με 1-2 ηθοποιούς, αλλά προτιμότερο θα ήταν να τους έκοβαν εντελώς…
Μάλλον δεν ξέρει απο οικονομία το ΚΘΒΕ.
Ο «πλούτος» της μεγάλης παραγωγής…
Και όπως το διατυμπανίζει το ΚθΒΕ ανταποκρίνεται τελικά μόνο ποσοτικά στη περίπτωση των συντελεστών και όχι καθολικά…

Τα σκηνικά επιτυγχάνουν έως ένα σημείο το σκοπό τους με μια τεράστια σιδεροκατασκευή, αλλά πάνω τους κρέμονται «κάδρα» κουστουμιών, και όχι αληθινά υφάσματα, ενώ μια δεύτερη κατασκευή, ντυμένη αυτή την φορά, περνάει απαρατήρητη διότι χρησιμοποιείται ελάχιστα.
Τα κοστούμια των ηθοποιών παραμένουν ανέπαφα στα σώματα τους κι ας εχουν περάσει μέρες, μήνες, χρόνια, αιώνες…
Οι μουσικές και τα τραγούδια που λειτουργούν και ως αλλαγή πράξεων, δεν προσθέτουν κλίμα και αίγλη εποχής, ενώ στο μάτι του απλού θεατή ο φωτισμός παραμένει παγερά και αδιάφορος, επιπλεόν στο βάθος – ύψος…. ο κινούμενος ουρανός δεν βρέχει ποτέ κι ας βρισκόμαστε στο Παρίσι…
Ένα ανεπίκαιρο και αδιάφορο τελικά έργο…
Που μιλαει για Εβραίους, Γερμανούς, Άουσβιτς, πολέμους, φτώχια και μιζέρια, ωστόσο στο Ραφτάδικο του κύριου Λεόν, ευημερούν οι πάντες. Εχει μπόλικη δουλειά, αν θέλεις να δουλέψεις, μας λέει…
Η αδιάφορη σκηνοθεσία του Γιάννη Ιορδανίδη.
Μπορεί να είναι καλός γενικά σκηνοθέτης, μπορεί να αγαπά πολύ αυτό το έργο, μπορεί να ζορίστηκε έως ότου αποκτήσει τα δικαιώματα, μπορεί να το μετάφρασε με γούστο και μεράκι, μπορεί να ήταν ένας διακαής πόθος του να το ανεβάσει στη σκηνή, μπορεί και μπορεί… Αλλα το έκανε «σαν τα μούτρα του»…
Δηλαδή όλα τα μπορεί, του ήρθαν μπούμερανγκ.
Και αναρωτιόμαστε, γιατί δεν του βγήκε…

Επιπλέον,
Μην περιμένετε να γελάσετε, σαφώς δεν είναι δράμα, αλλά δεν είναι ούτε κωμωδία, ούτε σάτιρα. Η δραματική εξέλιξη του έργου ξεκινά από τα πρώτα λεπτά, τόσο που ελάχιστα επιτρέπει να ελαφρύνει η συνέχεια του κι ας έχει τον Κώστα Σαντά, κι ας έχει μια ηρωίδα που το μυαλό της είναι συνέχεια στο πονηρό, κι ας προσπαθεί να το κάνει πιο λάιτ ο σκηνοθέτης…
Επίσης,
ελάχιστα θα σας συγκινήσει και ακόμα πιο ελάχιστα θα σας προβληματίσει.
Στα θετικά [+] της παράστασης…
Οι ερμηνείες όλων των πρωταγωνιστών.
Είτε είναι οι πέντε ράφτρες, είτε είναι ο Κώστας Σαντάς, είτε είναι η γυναίκα του Κώστα Σαντά, είτε ο Δημήτρης Κολοβός… είτε το πιτσιρίκι… Ολοι τους υπερασπίστηκαν με σθένος τους ρόλους τους, χωρίς ωστόσο να ξεχωρίζει κανείς. Αλλα ας μη ξεχνάμε στην Ελλάδα έχουμε καλούς ηθοποιούς, ότι και αν τους δώσεις, θα προσπαθήσουν για το καλύτερο, οπότε;

Οι χαρακτήρες του έργου.
Μπορεί να μη τους ολοκληρώνει ο Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ στο «Ραφτάδικο», έχει όμως μαεστρία στην λεπτομέρεια. Είναι αυτό το ανθρώπινο «τικ» του χαρακτήρα τους, που τους νιώθεις… περισσότερο.
Εν ολίγοις[=]
Δειτε την κρατώντας άδειο καλάθι. Όπως και αν βγείτε μετά, κερδισμένοι θα είστε…
Βαθμολογία
5 στα 10
[`‘`] παρασκη-ΝΕΑ-κά… [`‘`]
Είδαμε την παράσταση μαζί με 80 περίπου «ήσυχους» παππούδες και γιαγιάδες [κυρίως]…
Η παράσταση διαρκεί 2 ώρες, επιπλέον 10λεπτου διαλείμματος…
Το κυλικείο του πολυτελούς θεάτρου ήταν ερμητικά κλειστό, δυστυχώς…
Το προγραμματάκι κοστίζει μόλις 3 ευρώ και ελάχιστοι το αγόρασαν…
Το χειροκρότημα αυλαίας ήταν χλιαρότατο, εντελώς…
Ενώ στη διάρκεια έπεσε μικρό χειροκρότημα στη μεγάλη σκηνή του Κ. Σαντά, ευτυχώς…
Αρκετοί έκαναν χρήση του λεωφορείου για να τους επιστρέψουν στο κέντρο της πόλης, δωρεάν…
Αυτή η υπέροχη σκηνή κάπως πρέπει να γεμίσει… Με αυτά τα έργα και χωρίς ονόματα, είναι κομματάκι πολύ δύσκολο…
Να δούμε τι θα κάνει η Ζωζώ Σαπουντζάκη που ακολουθεί..
Βίντεο αυλαίας από την απογευματινή παράσταση του Σαββάτου.
«ΤΟ ΡΑΦΤΑΔΙΚΟ» ΤΟΥ ΖΑΝ-ΚΛΩΝΤ ΓΚΡΑΜΠΕΡ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Απόδοση-σκηνοθεσία-μουσική επιμέλεια: Γιάννης Ιορδανίδης
Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης
Κοστούμια: Φίλιππος Παπαγεωργίου
Χορογραφίες: Τατιάνα Μύρκου
Φωτισμοί: Στράτος Κουτράκης
Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βασίλης Ισσόπουλος
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Νίκος Κουνέλης
Βοηθός φωτιστή: Ειρήνη Μπουτάρη, Αθηνά Μπανάβα
Οργάνωση παραγωγής: Ροδή Στεφανίδου
Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί:
Ιφιγένεια Δεληγιαννίδου (Ελέν), Μαρία Χατζηιωαννίδου (Σιμόν), Γιολάντα Μπαλαούρα (Ζιζέλ), Ελένη Θυμιοπούλου (Μαρί), Άννυ Τσολακίδου (Λορόνς), Ροζαλία Μιχαλοπούλου (Μιμί), Κώστας Σαντάς (Λεόν), Αστέρης Πελτέκης (Σιδερωτής), Ιάκωβος Μυλωνάς (Ζαν, Σιδερωτής), Βασίλης Ισσόπουλος (Πρώτος γαζωτής), Αντώνης Μονσάν (Δεύτερος γαζωτής), Νίκος Κουνέλης (Τρίτος γαζωτής), Χριστόφορος Χριστοφορίδης (Τέταρτος γαζωτής), Απόστολος Μπαχαρίδης (Νέος γαζωτής), Δημήτρης Κολοβός (Μαξ), Δέσποινα Σαρόγλου (Μεσίτρια), Τάσος Ροδοβίτης (Επισκέπτης).
Συμμετέχουν:
Γιώργος Κωσταλαμάνης-Νικόλαος Σιδηρόπουλος (Αγοράκι)
Τάσος Παπαδόπουλος (Γαζωτής- Χορευτής)
Η φωνή του μουσικού: Γρηγόρης Βαλτινός
‘Εναρξη: Παρασκευή 18/10/13.
ΒΙΝΤΕΟ Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΡΟΔΑΝΙΣΗΣ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή
Τετάρτη & Κυριακή 19.00
Πέμπτη & Παρασκευή 21.00
Σάββατο 18.00 & 21.00
Τιμές Εισιτηρίων:
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις πλατείας): 15 €
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις εξώστη): 12 €
Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 12 €
Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 7 μ.μ., Σάββατο 6 μ.μ.): Γενική είσοδος 12 €
Πέμπτη στο ΚΘΒΕ: Γενική είσοδος 10 €
Ειδική τιμή για ανέργους: Παρέχεται με την επίδειξη κάρτας ανεργίας και ισχύει για τις παραστάσεις της Τετάρτης (7 μ.μ.) και της Πέμπτης (9 μ.μ.): 5 €
Ομαδικές κρατήσεις: 8 €
Προπώληση εισιτηρίων
Ταμεία και ιστοσελίδα ΚΘΒΕ www.ntng.gr
Viva Τηλ. 11876 & www.viva.gr
Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης, www.public.gr
• Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33
• Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos
Καταστήματα Seven Spots
ΤΑΜΕΙΟ ΚΟΘ (Εκδοτήριο Πλατείας Αριστοτέλους)
Ώρες και Ημέρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευη: 10:00-14:00 και 17:00-21:00
Ώρες λειτουργίας ταμείων:
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30
Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30
Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27): Ημέρες παραστάσεων: 17:30-21:30
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
Μονή Λαζαριστών-Σκηνή Σωκράτης Καραντινός (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)
Φωτογραφικό υλικό