Είδε και σχολιάζει η Νάντια Νικολού.
Mετά από την επιτυχημένη δίχρονη πορεία της, ο θίασος του Σπύρου Παπαδόπουλου παρουσιάζει στη πόλη της Θεσσαλονίκης και στο θέατρο «Αριστοτέλειον», την κλασική κωμωδία του Φρανσίς Βεμπέρ, «Δείπνο Ηλιθίων». Ένα έργο, που μετά από το «Κλουβί με τις τρελές» του ιδίου θεατρικού συγγραφέα-σεναριογράφου, θεωρείται το πιο πολυπαιγμένο παγκοσμίως.
Η υπόθεση του Έργου: Kάθε Τετάρτη ο υπερόπτης Πιέρ, μεγαλοεκδότης στο επάγγελμα, διοργανώνει με τους φίλους του ένα «Δείπνο Ηλιθιών». Σε αυτό το δείπνο ο καθένας καλεί τον πιο ηλίθιο άνθρωπο που έχει συναντήσει μέσα στη βδομάδα και στο τέλος αυτός που έχει φέρει τον πιο χαζό προσκεκλημένο ανακηρύσσεται νικητής. Μια ανατροπή όμως στο δείπνο αυτής της Τετάρτης θα αλλάξει όλα τα δεδομένα. Ο Πιέρ παθαίνει ξαφνικά λουμπάγκο και έτσι δεν καταφέρνει να ειδοποιήσει τον “ηλίθιο” Φρανσουά για την ακύρωση του δείπνου. Ο αγαθός Φρανσουά, υπάλληλος της τοπικής εφορίας και κατασκευαστής μικρογραφιών μεγάλων έργων με σπίρτα, καταφθάνει στο σπίτι του Πιέρ αναγκάζοντας τον στο τέλος να αναρωτηθεί… Ποιός είναι ο ηλίθιος τελικά;
Το Δείπνο Ηλιθίων (Le Dîner des Cons) γράφτηκε από τον αρμένικης καταγωγής, Φρανσίς Βεμπέρ το 1993.Το 1998 ο Γάλλος θεατρικός συγγραφέας και δημοσιογράφος αποφασίζει να το μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη υπογράφοντας τόσο το σενάριο όσο και τη σκηνοθεσία. Η ταινία σημείωσε τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία και κατόρθωσε να είναι υποψήφια για έξι βραβεία Cesar το 1999, αποσπώντας τα τρία εξ’ αυτών. (Α’ Ανδρικού Ρόλου για τον Ζακ Βιλερέ, Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Daniel Prévost και Καλύτερου σεναρίου για τον Φρανσίς Βεμπέρ)/ Ακολούθησε το αμερικάνικο ριμέικ της ταινίας («Dinner for Shmucks» ,2010) που δεν κατόρθωσε να κερδίσει τις εντυπώσεις.

Στα θετικά (+) της παράστασης
Στο «γεμάτο» σκηνικό του έργου που αναπαριστά ένα μεγαλοαστικό διαμέρισμα του Παρισιού, με τον χρωματισμό του μπλε να κυριαρχεί, η Αθανασία Σμαραγδή κατόρθωσε προσεγμένα και με έμφαση στην λεπτομέρεια να δημιουργήσει ευθύς την απαιτούμενη ατμόσφαιρα στη θεατρική παράσταση.
.
Πάνω σε αυτόν τον σκηνογραφικό καμβά ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποτύπωσε την σκηνοθεσία του. Κατάφερε εύστοχα και με μέτρο να παρουσιάσει πέρα από το κωμικό στοιχείο που κυριαρχεί στο έργο, τα πιο βαθιά και τραγικά νοήματα που προβάλει. Ο Φ.Βεμπέρ μέσα από το κείμενο του, παρουσιάζει μια μορφή φασισμού που διέπει τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο νόμος της φύσης πως ο δυνατός τρώει τον αδύναμο. Η αλαζονεία, η κακοήθεια, ο ρατσισμός θίγονται έξυπνα μέσα από κωμικοτραγικές καταστάσεις. Και στο τέλος η ανατροπή και η τιμωρία των παραπάνω συμπεριφορών, διαμορφώνοντας στο κοινό μια τρομερή οικειότητα με τους ήρωες και τις καταστάσεις αλλά και μια πολύτιμη τροφή για σκέψη.
“Η κωμωδία είναι απλώς ένας αστείος τρόπος να είσαι σοβαρός”
Πήτερ Ουστίνωφ
Ο Σπύρος Παπαδόπουλος γνωρίζει καλά να σκηνοθετεί τέτοιου είδους θεατρικά κείμενα. Κατορθώνει να σκηνοθετεί γόνιμα παραστάσεις και να εξελίσσεται. Έδωσε στο έργο σταθερότητα, γρήγορες ατάκες, έπαιξε εύστοχα με το δίπολο κωμικότητα-δραματικότητα και χειρίστηκε με εξαιρετική ισορροπία τα κομμάτια φαρσοκωμωδίας που εμπεριέχονται μέσα σε αυτό. Οι χαρακτήρες ασκούν κριτική, μέσα από τον λόγο τους, στον ενήλικο εκφοβισμό και η αποδόμηση τους έρχεται σταδιακά. Αρκετά συναισθηματικός και δυνατός ο επίλογος της παράστασης (η αγκαλιά του Πιέρ με τον Φρανσουά) μια ευφυέστατη σκηνοθετική οδηγία καθώς διαμορφώνει μια κάθαρση στους ήρωες αλλά και ένα συγκινητικό κλίμα στους θεατές.
Η σκηνοθεσία θα μπορούσε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο με την αποφυγή κάποιων μικρών κοιλιών που δημιουργούνται μέσα στο έργο και την αμηχανία που εντοπίζεται ενίοτε στην συνύπαρξη των ερμηνευτών πάνω στην σκηνή.

Ο Σπύρος Παπαδόπουλος ερμηνεύει τον Φρανσουά Πινιόν εξαιρετικά και με έναν λυρισμό. Διαμόρφωσε μέσα από την άκρως δουλεμένη κωμική μανιέρα που διαθέτει έναν αγαθό, καλόκαρδο, συναισθηματικό γκαφατζή. Αποδεικνύεται όμως και εξίσου καλός στο να προβάλει τον δραματικό κόσμο του ήρωα καλλιεργώντας ένα ερμηνευτικό σύνολο πληρότητας.
Ο Πιέρ Μπροσάν ερμηνεύεται από τον Πυγμαλίων Δαδακαρίδη, έναν ηθοποιό αξιώσεων, όπου παρουσιάζει έναν καλομαθημένο, κυνικό άνθρωπο που εκμεταλλεύεται τα πάντα. Ερμηνεύει τον χαρακτήρα του με φυσικότητα και αξιέπαινη κωμικοτραγικότητα και εξελίσσει σταδιακά την ερμηνεία του κορυφώνοντας την μέσα στην πορεία της παράστασης.
Ο απολαυστικός Δημήτρης Μαυρόπουλος υποδύεται τον φίλο του Φρανσουά όπου έρχεται να δώσει τη βοήθεια του στους κεντρικούς ήρωες. Ο ποδοσφαιρόφιλος εφοριακός, έτοιμος να πατάξει τις ύποπτες φοροδιαφυγές που δεν ξεφεύγουν από το άγρυπνο βλέμμα του αλλά την πατάει «αλλιώς», παρουσιάζεται υπέροχα από τον Δ. Μαυρόπουλο που καταθέτει πάνω στην σκηνή εμπειρία αλλά και ταλέντο.
Ο Βασίλης Ρίσβας, ως παλιός φίλος του Πιέρ, διαμορφώνει την απαιτούμενη κωμική ψυχρότητα στον ήρωα και οι δύο γυναίκες του έργου, Άννα Μενενάκου και Ξανθή Γεωργίου, αποδίδουν διεκπεραιωτικά τους ρόλους τους.
Στα αρνητικά (-) της παράστασης
Η κύρια ένσταση μας, αφορά τα κοστούμια της παράστασης (Νικόλ Παναγιώτου) όπου έχριζαν από έλλειψη έμπνευσης μην δίνοντας το απαιτούμενο στίγμα στο έργο.
Καταλήγοντας,
Ο Σπύρος Παπαδόπουλος με τη συνεπής μετάφραση της Νικολέτας Κοτσαηλίδου, διαμόρφωσε μια καλή ελληνική διασκευή αποτυπώνοντας εύστοχα, σκηνοθετικά αλλά και μέσα από το ερμηνευτικό του καστ, την εξαιρετική γαλλική κωμωδία του Φ. Βεμπέρ προσφέροντας στους θεατές αρκετά λεπτά γέλιου αλλά και στοχασμού.
Στον κόσμο των ισχυρών, στην εποχή όπου όλοι κρίνουμε και κρινόμαστε ως χαζοί, έξυπνοι, όμορφοι, άσχημοι, πλούσιοι και φτωχοί μια τέτοια κωμωδία με τον πιο έξυπνο τρόπο μας κάνει να συλλογιστούμε…
Στην παντοδυναμία της υπεροχής οι ρόλοι του θύτη και του θύματος δεν είναι ποτέ ρεζερβέ και όλοι μας θα αναγκαστούμε να καθίσουμε και στα δύο τραπέζια…
Βαθμολογία:
6,9/10
.
Παραστάσεις: Τετάρτη 20:00 (λαϊκή απογευματινή), Πέμπτη 21:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 18:30 και 21:00, Κυριακή 20:00 [έως 14 Οκτωβρίου]. ΔΥΟ ΝΕΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 7/10 & 14/10 στις 18:00
Δείτε & αυτά:
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη ΤΩΡΑ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ θεατρικές παραστάσεις & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ μουσικές συναυλίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ κιν/κές ταινίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
.
Φωτογραφικό υλικό