Είδαμε ΓΕΡΜΑ στα αμπέλια! & ευχαριστούμε για την εμπειρία την Ομάδα ενηλίκων – Τέταρτο Κουδούνι !
Βρεθήκαμε στα αμπέλια… του κάμπου των Σπάτων (Μεσογαία) για την παράσταση «Γέρμα» της Ομάδας Ενηλίκων –Τέταρτο Κουδούνι σε σκηνοθεσία Ντίνας Κουλοχέρη. Η Γέρμα (“Yerma” 1934) του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα είναι από τα τραγικότερα έργα του αφιερωμένα στην ισπανική ύπαιθρο. Συμπληρώνει μαζί με τα “Ματωμένος Γάμος” και “Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” μια τριλογία βασανιστική, που υπενθυμίζει διάλογο το διάλογο, την πειθήνια συμπεριφορά των γυναικών και την κοινωνική αδικία που υφίστανται πολυεπίπεδα. Γέρμα σημαίνει η «άκληρη/άκαρπη/απρόκοπη» και η υπόθεση αναφέρεται στην άγονη ιστορία ενός γάμου που δεν προσφέρει παιδί. Η Γέρμα επιθυμεί τη γονιμότητα που δεν έρχεται και η επιθυμία της εξελίσσεται σε εμμονή. Είναι αριστοτεχνική η δραματουργική δομή του Φ.Γ. Λόρκα που οδηγεί την ιστορία/μύθο από τον παράδεισο της Ανδαλουσιανής υπαίθρου στην κόλαση μιας σχέσης προσωπικής, προσφέροντας ταυτοχρόνως και κάποια από τα ωραιότερα ψυχογραφήματα/ρόλους του παγκόσμιου θεάτρου. Η έλλειψη, η αναζήτηση ερωτικής απόλαυσης, η κοινωνική υποκρισία,το τίμημα της δημόσιας εικόνας, η εμμονή είναι μόνο κάποια από τη θεματική του Λόρκα που τόλμησε με λυρισμό σε μια στείρα και συντηρητική εποχή.
Λυρισμός στα αμπέλια και ο Λόρκα περιγράφοντας την Ανδαλουσιανή ύπαιθρο μάλλον θα ενέκρινε και το κάμπο στα Σπάτα που δεν υστερεί σε τίποτα από την υπόλοιπη Μεσογειακή γη. Η ιδέα να μεταφερθεί εκεί ένα έργο της ισπανικής υπαίθρου ως ευφυής, δημιουργική και τολμηρή μπορεί να χαρακτηρισθεί αναφορικά με το συγγραφικό πνεύμα και την ίδια την πλοκή, που μεταμορφώνει την παραδείσια πρακτική σε μια κόλαση καθημερινή. Δεν είναι μόνο οι δυσκολίες πρόσβασης, είναι και δύσκολη η προσπάθεια των ηθοποιών να αποδώσουν/ ερμηνεύσουν λυρικά και “μεστά” (ακουστική/φωτισμοί) μια ιστορία τραγική που ξετυλίγεται από την προσπάθεια στην εμμονή/δράμα. Και εδώ δε μιλάμε για φεστιβαλική υποδομή αλλά για ένα θίασο της περιοχής !
Είναι γλυκιά η ζωή και η Ομάδα Ενηλίκων -Τέταρτο κουδούνι κατόρθωσε το ακατόρθωτο. Σε μια αγροικία της Μεσογαίας γηςείδαμε Λόρκαχωρίς εκπτώσεις ή με τη βοήθεια μιας ανοχής. Η σκηνοθεσία της Ντίνας Κουλοχέρη είχε ευρηματική ροή και όλες τις συναισθηματικές αποχρώσεις που έχει και εμπεριέχει ένα δραματικό ποίημα (με την προσθήκη και του απαραίτητου Διονυσιακού χορού). Χρησιμοποιώντας τη στατικότητα μιας αγροικίας, απέδωσε στο έπακρο όλη τη ψυχική κίνηση των ρόλων /ηθοποιών της που μεταφέρονταν ως ένας άλλος συνεχόμενος τραγικός χορός συνεχώς περιμετρικά (οι τραγωδίες είναι συναισθηματικά κυκλικές, όχι γραμμικές). Και αυτή η στατικότητα-ειρωνική στωικότητα του κτιρίου σε αντιδιαστολή με τη συνεχόμενη ψυχική ροή των ρόλων (αγωνία, αδιέξοδο, απελπισία) ήταν που ως εικόνα έδωσε/αποτύπωσε γλαφυρά μια αξιοπρεπέστατη Γέρμα. Σκηνή τη σκηνή δομήθηκε η κραυγή της εμμονής και στο σύνολο δεν υπήρξε καμία υπερβολή, αλλά αντιθέτως σκιαγράφηση διεξοδική . Ερμηνευτικά καλοδουλεμένο το σύνολο του θιάσου με ιδιαίτερη αναφορά στις Βάσω Κουτσόγλου (Γέρμα) και Ελένη Τσεκούρα. Εξαιρετικά τα κοστούμια!
Τελικά είμαστε πολλοί οι τρελοί και ευτυχώς. Συγχαρητήρια στο σύνολο του θιάσου για την εμπειρία και την ερμηνεία και πάνω από όλα για το κουράγιο τους να προσπαθήσουν και να μας δώσουν Λόρκα στην ελληνική ύπαιθρο. Σας ευχαριστούμε, σας χειροκροτούμε και σας ακολουθούμε.
ΥΓ 1: Τοποθετήστε τις καρέκλες του κοινού κυκλικά
ΥΓ2: Οι παραστάσεις θα συνεχιστούν και 11-12/6/2016
Βαθμολογία
7 στα 10
Φωτογραφικό υλικό