Έγκλημα και Τιμωρία: Μια δυνατή παράσταση από τους “Passatempo” που πρέπει να δείτε όλοι σας στο θέατρο Ορα… [+ ΒΙΝΤΕΟ]
Είδαμε + σχολιάζουμε.
Αναμενόμενη ικανοποίηση μας περίμενε βρισκόμενοι στο θέατρο “Όρα” για να παρακολουθήσουμε τη παράσταση “Έγκλημα και Τιμωρία”. Το αναμενόμενη οφείλετε στο καλό όνομα που έχει η ποιοτική θεατρική ομάδα “Passatempo” με δουλειές που έχει παρουσιάσει στο παρελθόν και ό,τι γι άλλη μια φορά μας ενθουσίασε από το αποτέλεσμα της νέας τους παράστασης, «Έγκλημα και Τιμωρία» που είδαμε
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου το θεατρικό έργο βασίζεται στο κλασικό αριστούργημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και τιμωρία», σε διασκευή και σκηνοθεσία Γλυκερίας Καλαϊτζή. Ο φοιτητής της νομικής Ροντιόν Ρομάνοβιτς Ρασκόνλικωφ παίρνει την απόφαση να διαπράξει ένα ‘δίκαιο’ έγκλημα, αφού θεωρεί ότι χάρη σ’ αυτό θα μπορούσαν να σωθούν χιλιάδες ζωές. Η αστυνομία δεν διαθέτει στοιχεία για να τον συλλάβει. Από πού θα προέλθει, επομένως, η τιμωρία;;;
Ξεκινώντας πως θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το πασίγνωστο αυτό κείμενο του Ντοστογιέφσκι πέρα από αριστουργηματικό; Το μεγαλύτερο ατού της παράστασης ήταν το ευρηματικό της κείμενο που σε κρατούσε σε εγρήγορση θίγοντας θέματα καυτά και επίκαιρα ανά τους αιώνες. Η αναξιοκρατία, η ανισότητα, η δικαιοσύνη, η διαβρωμένη εξουσία και τα ανθρώπινα πιστεύω που κλονίζονται… Το να καταφέρεις να καταστρέψεις αυτό το συγγραφικό διαμάντι θα χρειαζόταν πραγματικά μεγάλη προσπάθεια, κάτι που ευτυχώς δεν είδαμε να συμβαίνει στο συγκεκριμένο ανέβασμα. Σεβάστηκαν το κείμενο και το διαχειρίστηκαν με αξιοπρέπεια κρατώντας την κλασικότητα του πέρα από κάποιες σύγχρονες σκηνοθετικές παρεμβάσεις που θα αναλύσουμε παρακάτω.
.
Το κομμάτι των ερμηνειών εντυπωσίασε συνολικά. Μέσα από μια άμεση ανακριτική διαδικασία οι ηθοποιοί ξετύλιγαν τους χαρακτήρες τους και συνάμα τη πλοκή του έργου.
Στάθης Μαυρόπουλος και Νάντια Δαλκυριάδου αξιοθαύμαστες ερμηνείες με τον πρώτο να γίνεται ένα με τον ρόλο, να προωθεί ένα κλίμα μυστηρίου και αμφισβήτησης με μια αμεσότητα και έναν τρομερά δουλεμένο ήχο στην φωνή του. Ένας πιο κλασικός τρόπος παιξίματος αλλά με μια αίγλη και έναν αέρα παλιού αγαπημένου θεάτρου.
Η Νάντια Δαλκυριάδου, μια πραγματικά ταλαντούχα νέα ηθοποιός απέδωσε μια συναισθηματική ερμηνεία με απόλυτη ισορροπία και ωριμότητα. Μια όμορφη παρουσία με έντονη αξιοπρέπεια και ξεκάθαρο θεατρικό στίγμα.
Σε πολύ καλά επίπεδα, οι μικρές λόγω ρόλων ερμηνείες των Ειρήνη Αμπουμόγλι και Ιωάννας Λαμνή, βοήθησαν όπου ήταν απαραίτητες οι παρουσίες τους, δίνοντας ταυτόχρονα και εικόνα ανανέωσης προσώπων με την παρουσία τους σε ένα τόσο βαρύ και εσωτερικό κείμενο.
.
Και ερχόμαστε στον πρωταγωνιστή, Δημήτρη Φουρλή. Για τους θεατρόφιλους που δεν τους ξεφεύγει τίποτα, θα γνωρίζουν ότι πριν λίγους μήνες στο θέατρο Αυλαία μεταμορφώθηκε στο ρόλο μονόλογο της τραβεστί «Μπέτυς», και όπως μάθαμε γιατί δεν είδαμε, εντυπωσίασε.
Ίδιος θαυμασμός συνέβη και στη τωρινή παράσταση από τον εντελώς νέο αυτό ταλαντούχο ηθοποιό που εμπιστεύτηκε και μπράβο της, η δασκάλα του Γλυκερία Καλαϊτζή για τον κεντρικό ρόλο. Ένας ρόλος τόσο σπουδαίος, τόσο μεγάλος και συνάμα δίκοπο μαχαίρι. Είναι αξιοθαύμαστο το πως διαχειρίστηκε με απόλυτη πειθώ το λόγο του και τα όσα μεγαλόστομα του κειμένου –μπορεί- ν ακούγονται- στις μέρες μας, πως έπαιρνε ανάσες, πως άφηνε κενά και παύσεις, πως άφηνε στωικά τον συνομιλητή του να παίρνει σειρά, πως κινούσε το σώμα του και το «βάρος» του ρόλου στα λίγα τετραγωνικά, πως έπεφτε στο πάτωμα υποφέροντας από το «έγκλημα» του, πως αρρώσταινε ψυχικά και σταδιακά εξελισσόταν μέχρι τη δική του κάθαρση, πως άφηνε το βλέμμα του στις ενοχές που τον βασάνιζαν και ταυτόχρονα έβραζε από θυμό, πως και πως… αν και κάποιοι θα πουν ότι φώναζε πολύ, για μας υπήρξε υποδειγματικός, άριστος ερμηνευτικά, και απόλυτα εναρμονισμένος στο ήρωα του Ντοστογιέφσκι.
Η σκηνοθεσία της παράστασης μας εξέπληξε ευχάριστα, δεδομένου και του πολύ μικρού θεατρικού χώρου που είχαν στην διάθεση τους. Η Γλυκερία Καλαϊτζή διαμόρφωσε μια σκηνοθεσία που μέσα από μαρτυρίες και απεικονίσεις καταστάσεων έδινε ζωντάνια και παλμό στο έργο. Το γραφείο του ανακριτή δίπλα ακριβώς στη σκηνή και το δωμάτιο-κελί του βασικού χαρακτήρα αποτέλεσαν τους δύο βασικούς χώρους –άξονες όπου εξελισσόταν η ιστορία. Ξεχωρίσαμε τη σκηνοθετική καθοδήγηση στο ρόλο του ανακριτή ο οποίος αποκρινόταν προς το κοινό δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο μια αίσθηση συμμετοχής των θεατών στην διαλεύκανση του εγκλήματος…
Καθ ’όλη τη διάρκεια του θεατρικού εμφανίζονταν μέσω video–artεξαίρετες σκηνές και εικόνες που προσέδιδαν τη σύγχρονη σκηνοθετική ματιά στην παράσταση, ενώ το “παίξιμο” των φωτισμών έδινε ακόμα περισσότερη ένταση στο επιθυμητό κάθε φορά συναίσθημα καθώς και η επιτυχημένη επιλογή της μουσικής της.
Εν ολίγοις[=]
Μια καλή δυνατή στιγμή για τη ντόπια θεατρική σκηνή από ένα θίασο που χαρακτηρίζεται και τελικά είναι επαγγελματικός. Κατά τ΄ άλλα νιώθω την ανάγκη να εκφράσω τον θαυμασμό που μου προκαλεί για πολλοστή φορά η τέχνη του θεάτρου, συνειδητοποιώντας ότι αυτός ο μεγαλειώδης τρόπος έκφρασης μέσα σε λίγες μόνο ώρες σου προσφέρει το δώρο της παιδείας, όπλο ικανό για να αλλάξεις το κόσμο… Και αυτή η παράσταση της θεατρικής ομάδας “Passatempo” σου το προφέρει.
Βαθμολογία
6,5 στα 10
Παρακάτω βιντεο- αυλαίας απο τη παράσταση της Παρασκευής 23 Μαίου 2014Διασκευή-σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή
Σκηνικά: Ευαγγελία Κιρκινέ
Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου
Μουσική: Μάκης Καραδελόγλου
Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα
Φωτισμοί: Κώστας Σιδηρόπουλος
Εικονικό περιβάλον-Videomapping: Στάθης Μίτσιος
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Καυκάσιος
Παίζουν
Ειρήνη Αμπουμόγλι, Νάντια Δαλκυριάδου, Ιωάννα Λαμνή, Στάθης Μαυρόπουλος, Δημήτρης Φουρλής
Πρεμιέρα: Παρασκευή 2 Μαΐου, 9.15 μ.μ.
Θέατρο ΟΡΑ
Αντωνίου Καμάρα 3
Τηλ. 6977716020 και 2310-232799 (6-9 μ.μ.)
Διάρκεια: 120’
Εισιτήρια: 12 ευρώ
8 ευρώ φοιτητικό
5 ευρώ ΣΕΗ, ΟΑΕΔ
Ώρες παραστάσεων: Τετάρτη-Σάββατο Κυριακή στις 9.15 μ.μ., Κυριακή στις 7μ..μ.
Φωτογραφικό υλικό