Είδαμε & Σχολιάζουμε.
Ο όρος «ιδιαίτερο» εν προκειμένω, δικαιώνεται σε όλα τα επίπεδα. Το σημαντικό όμως είναι ότι δικαιώνεται με απόλυτα θετικό πρόσημο, καθότι ως χαρακτηρισμός αμφιλεγόμενος επιδέχεται ποικίλες ερμηνείες. Ωστόσο η ιδιαιτερότητα εδώ, σηματοδότησε το διαφορετικό με τρόπο έντονα συμβολικό, καλλιτεχνικό, απρόβλεπτο, και ένεκα τούτων με εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ο λόγος για την παράσταση «Κρημνοί», σε σύλληψη και σκηνοθεσία Ανδρέα Μπαλαούρα, που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αυλαία… όπου βάσει των στοιχείων που αναφέρει το ολιγόλογο δελτίο τύπου (επιτέλους!), με την έκφραση «θεατρική περφόρμανς», όλα τα ενδεχόμενα μένουν ανοικτά και δεν μπορείς να έχεις υποθετική εικόνα γι αυτό που θα συναντήσεις, πηγαίνοντας με (έντονα) κυμαινόμενες προσδοκίες… ή του ύψους ή του βάθους!
Ξεκινώντας οι ιδιαιτερότητες από τον τίτλο «Κρημνοί»… Απρόβλεπτος τίτλος… Κι ενώ προσωπικά θεωρούσα ότι πρόκειται για τη λέξη «γκρεμός» στην καθαρεύουσα, το σημείωμα ενημερώνει ότι «ο κρημνός είναι μόσχευμα, ένα κομμάτι του ιστού που λαμβάνεται από ένα μέρος του σώματος». Αποδίδοντας συμβολικά το «κομμάτιασμα» της προσωπικότητας όταν οι σχέσεις αποδομούνται, όταν αξιοπρέπεια, λογική ή βούληση εκτοπίζονται, όταν σκοτεινά συναισθήματα και ένστικτα μετατρέπουν τις πράξεις σε παρανοϊκά βιώματα. Τα θρυμματισμένα «κομμάτια» αδυνατούν να συνυπάρξουν αρμονικά κι επιδίδονται σε άγριες διεκδικήσεις, αναζητώντας απελπισμένα την «επανένωση», τη συγκρότηση σε ειρηνική ενότητα, την επανασύνδεση των ζωογόνων νημάτων…
Η σχέση που πραγματεύτηκε η παρούσα περφόρμανς ήταν η ερωτική, μέσα από «ιδιάζουσες συμπεριφορές». Επί σκηνής ένας άνδρας και δυο γυναίκες, με φόντο έναν τεράστιο ιστό αράχνης. Παρακολουθούμε τον άνδρα να «γεννιέται», να βγαίνει από τον «αμνιακό σάκο», να ανακαλύπτει το πρώτο γυναικείο πρότυπο της «μάνας» και στη συνέχεια να εισβάλλουν στη σκηνή και τη ζωή του δυο γυναίκες… δυο χαρακτηριστικά θηλυκά πρότυπα, άλλοτε συμφιλιωμένα μεταξύ τους κι άλλοτε ανταγωνιστικά, που τον περιβάλλουν διεκδικώντας τον. Δημιουργώντας ένα πολυσύνθετο ερωτικό τρίγωνο που περικλείει όλη τη γκάμα των συναισθηματικών φάσεων, με έντονες σχέσεις αγάπης- μίσους δυαδικές ή τριαδικές, φτάνοντας σε ακραία κορύφωση με «κανιβαλιστικές» τάσεις. Ενώ σε όλη την πορεία πασχίζουν, άλλοτε να συνδεθούν με κόκκινα νήματα – φλέβες που κρατούν την ενότητα, κι άλλοτε να τις σπάνε προκαλώντας «θραύσματα», με κατάληξη ο μεν άνδρας να επιστρέψει στην αρχέγονη «πηγή» του, οι δε γυναίκες να συνεχίσουν με το κουβάρι των νημάτων…
Τα στοιχεία που γοήτευσαν (+) σε μια παράσταση χωρίς ίχνος λόγου, βασισμένη αποκλειστικά στο σωματικό θέατρο, ήταν πολλά και εντυπωσιακά, χάρη σε μια άκρως εμπνευσμένη σύλληψη και σκηνοθεσία του Ανδρέα Μπαλαούρα. Κι αν η σύλληψη της ιδέας αφήνει πιθανόν κάποια ερωτηματικά, ωστόσο η σκηνοθεσία είναι άξια συγχαρητηρίων! Καταρχάς για την αξιοθαύμαστη και τόσο ευρηματική απόδοση ποικίλων συμβολισμών που κυριαρχούν σε όλο το δρώμενο… κατά δεύτερον για την υπέροχη σκοτεινή, υποβλητική, μυστηριώδη ατμόσφαιρα… κατά τρίτον για την ιδανική ροή με σφιχτό ρυθμό, χωρίς την παραμικρή χαλάρωση… κατά τέταρτον για την εξαιρετικά δουλεμένη στις λεπτομέρειες κινησιολογία, που σε συνδυασμό με ψυχεδελική μουσική υπόκρουση, έδωσαν ένα δυνατό αποτέλεσμα, μη αφήνοντας την προσοχή του θεατή να διαφύγει ούτε λεπτό. Διότι τα διαδοχικά ευρήματα, η έντονη σκηνική δράση, οι συνεχείς εναλλαγές της μουσικής, δημιουργούσαν ατμόσφαιρα και εικόνες με απρόβλεπτη ένταση, που ήταν αδύνατο να μην αιχμαλωτίσουν το βλέμμα και όχι μόνο… Με ένα επιπλέον «διαδραστικό» κομμάτι, δένοντας οι ηθοποιοί στα χέρια θεατών ένα κόκκινο νήμα- κομμένη φλέβα.. Ένα εμπνευσμένο εγχείρημα που συνδύασε άψογα την καλλιτεχνική οπτική, τους ευφυείς συμβολισμούς, τον σκληρό ρεαλισμό, ισορροπώντας ιδανικά ανάμεσα σε ευαισθησία και ωμότητα…
Με «φορείς» όλων αυτών τους εξαιρετικούς Δημήτρη Βασιλειάδη, Μαρία Σεμερτζίδου, Ναταλία Τζιαρού. Η σκηνική τους απόδοση ήταν αδιάψευστος μάρτυρας της σοβαρής, επίπονης και επίμονης δουλειάς που προηγήθηκε, διότι ενώ πολλές σωματικές εκφράσεις έδιναν την αίσθηση αυθόρμητου αυτοσχεδιασμού, στην πραγματικότητα ήταν άκρως μελετημένες και σε στιγμές χορογραφημένες, μα κυρίως αξιοθαύμαστα συντονισμένες. Χωρίς τη βοήθεια του λόγου, μόνο με το σώμα, την κίνηση και την έκφραση του προσώπου, «είπαν» τα πάντα με άριστο τρόπο, έβγαλαν καθαρό συναίσθημα, κατέθεσαν άφθονη ενέργεια και ένταση, «οριοθέτησαν» χαρακτήρες. Ισοδύναμοι και οι τρεις ως ένα εξαιρετικά δεμένο τρίο, έδωσαν ένα θαυμάσιο, καλοδουλεμένο, υποδειγματικό θα λέγαμε δείγμα σωματικού θεάτρου.
Συγχαρητήρια επίσης αξίζουν στην μουσική (Χάρης Γκατζόφλιας) με τις συνεχείς εναλλαγές, όπου πιο κατάλληλη, υποβλητική, ενισχυτική της ατμόσφαιρας δεν μπορούσαμε να φανταστούμε, και σε συνδυασμό με τους επίσης άψογους φωτισμούς δημιούργησαν το ιδανικό κλίμα. Το απλούστατο σκηνικό με ένα μόνο καναπέ, τον συμβολικό ιστό αράχνης στο βάθος και το καθοριστικό κόκκινο κουβάρι νήμα, λειτούργησαν επαρκέστατα, όσο και τα λιτά κοστούμια με τα μαύρα κομπινεζόν των γυναικών ως στερεοτυπικά σύμβολα ερωτισμού.
Μόνη παρατήρηση (–) και βάζοντας τη λέξη σε εισαγωγικά, κάποια σημεία στη σύλληψη της ιδέας και τη σκηνική τους υλοποίηση, που άφησαν ερωτηματικά με αδιευκρίνιστους συμβολισμούς, καθιστώντας το ζητούμενο εν μέρει ασαφές… ίσως και με κάποιους προβληματισμούς για τους επιμέρους ρόλους των φύλων ή τις έμφυλες σχέσεις σε νοηματικό επίπεδο, με την επιλογή του άνδρα ως επίκεντρο- σημείο αναφοράς και τις γυναίκες- δορυφόρους, καταλυτικές για την ύπαρξή του…
Εν κατακλείδι (=) μια θεατρική περφόρμανς άριστα δουλεμένη, με εμπνευσμένους συμβολισμούς και καλλιτεχνική αισθητική, με γοητευτικό θέαμα – ακρόαμα- σωματική έκφραση, που για μια ξεχωριστή ώρα «παίρνουν» μαζί τους το θεατή… Και επιπλέον, πέρα από απόλαυση των αισθήσεων, του καλλιεργούν έντονα την ανάγκη να αποκρυπτογραφήσει τα «σημαινόμενα», να ψάξει, να συζητήσει, να μοιραστεί σκέψεις κι απορίες… Και ναι, αυτό είναι θεατρική ουσία!
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ:
6,5 ΣΤΑ 10
.
.
.
/
———————————————–
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 20/9/2017 έως 31/05/2018 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 8α Θεατρικά (Κουλτουρο) Βραβεία Θεσσαλονίκης 2018 που θα πραγματοποιηθούν πρώτο 15νθήμερο Ιουνίου 2018

==========================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=========================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
==============================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.
Φωτογραφικό υλικό