2143
Δείτε, νιώστε και μη φύγετε πριν τελειώσει ο «Βυσσινόκηπος» του Τσέχωφ. Είδαμε στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών και σχολιάζουμε. Η αλλιώς, «Στην τροχιά μιας καλλιτεχνικής εγκυμοσύνης και μάλιστα αφιερωματικής η παράσταση « Βυσσινόκηπος» που είδαμε και σχολιάζουμε.
Βρεθήκαμε στην παράσταση «Βυσσινόκηπος» το εμβληματικό έργο/κύκνειο άσμα του Άντ. Τσέχωφ (1860-1904) στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Στα σκηνοθετικά ηνία ο Νίκος Καραθάνος, στη μετάφραση ο Άρης Αλεξάνδρου, τα σκηνικά και κοστούμια είναι της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου ενώ τη μουσική υπογράφει ο Άγγελος Τριανταφύλλου. Τους πολυπληθείς «Τσέχωφ-ικούς» ρόλους ερμηνεύει ένα ενδιαφέρον και δυνατό σύνολο ηθοποιών: Θανάσης Αλευράς, Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Αναστασία Κονίδη, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Μπινιάρης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Δάφνη Πατακιά, Μιχάλης Σαράντης, Έλενα Τοπαλίδου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη.
«Το έργο μου δεν είναι δράμα, αλλά κωμωδία, στιγμές-στιγμές μάλιστα φάρσα» και με αυτή την περιγραφή ο Αν.Τσέχωφ παραδίδει το “Βυσσινόκηπο”,στον πρώτο του σκηνοθέτη, Κονσταντίν Στανισλάφσκι (17 Ιανουαρίου1904, Θέατρο Τέχνης Μόσχας) που αποφασίζει να το ανεβάσει ως δράμα. Ο «Βυσσινόκηπος» και ο πολυσχιδής συμβολισμός του, εκτός του εξαιρετικού νοήματος/ κειμένου και σκηνών, ουσιαστικά αποτελεί και το μόνο έργο στο παγκόσμιο θέατρο, που ο βασικός ήρωας είναι ένα ανθισμένο κομμάτι γης… (Jovan Hristic).
.
Η υπόθεση αναφέρεται στη χρεοκοπία μιας μεγαλοαστικής οικογένειας που αναγκάζεται να ξεπουλήσει και τον απαράμιλλης ομορφιάς Βυσσινόκηπό της, ξεπουλώντας μαζί του και την όποια παρθένα αναφορά/ταυτότητα οι ίδιοι διέθεταν (Ρώσοι ευγενείς). «Οι ήρωες του έργου, συγχρόνως κωμικοί και τραγικοί, παλεύουν με πείσμα για λίγη ευτυχία. Παγιδευμένοι στο έλεος μιας μεταβατικής εποχής, πρωταγωνιστούν σε μια συγκλονιστική κωμωδία για το μυστήριο της ζωής. Και τότε προβάλλει το ερώτημα: «Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά;» (Δελτίο τύπου).
«Σε αυτήν τη ζωή ή θα λυγίσεις ή θα σπάσεις» αναλογίζεται ο Νίκος Καραθάνος, που σκηνοθέτησε ασπρόμαυρα και ξεκάθαρα αιρετικά/ποιητικά/παιχνιδιάρικα ένα από τα πλέον κλασσικά έργα της θεατρικής σκηνής.
1. Καταρχήν η ψυχική διανομή των ρόλων που έδωσε πχ η ερμηνεία της Λυδία Φωτοπούλου ως 17χρονης κόρης, της νεότερης Γαλήνης Χατζηπασχάλη που κρατούσε τον ρόλο της μάνας (Λιουμπόφ),είναι εφάμιλλη με το πάθος του Τσέχωφ για την ανθρωπογεωγραφία και τις ακόλουθες μελέτες του, και όχι μόνο δεν ξένισε αλλά έμοιαζε –ομοίαζε και ως απολύτως φυσική.
.
2. Στη συνεχεία η εισαγωγή του Μίκυ (Μίκυ Μάους-Disney) επί σκηνής που κυοφορεί, και του Ντόναλντ Ντάκ δια στόματος Χρήστου Λούλη,ως μια υπενθύμιση παιδικότητας, αθανασίας, παρθενιάς και διαχρονικής αναζήτησης της ταυτότητας με ένα έμμεσο τρόπο και προς όλες τις κατευθύνσεις (φύλου, σεξουαλικότητας, εθνικότητας κτλ).
.
3. Η εμφάνιση ενός ελέφαντα στη σκηνή, με τη βοήθεια της Λένας Κιτσοπούλου που τολμά τη δική της εισβολή σε τούτο το Τσέχωφ-ικο κείμενο, με τη δική της μοναδική μανιέρα, αναφορικά με την ουσία της ύπαρξης και την πληροφόρηση ότι εργάζεται σε τσίρκο (Τα λόγια της Ιβάνοβνα είναι βασισμένα στο κείμενο του Τσέχωφ και σε κείμενο της Λ. Κιτσοπούλου). Συμβολισμός ακραίος και αφιερωματικός στο μεγάλο σκηνοθέτη Κ. Στανισλάφσκι (πρώτος σκηνοθέτης του Βυσσινόκηπου) που στα πρώτα του χρόνια εμπνεύστηκε από το τσίρκο και το κουκλοθέατρο.
.
4. Η σκηνοθετική/σκηνική κούκλο-θεατρική (Κ. Στανισλάφσκι) τοποθέτηση των πρωταγωνιστών σε ένα γκρι σκηνικό, ημικυκλικό /χριστιανικά αφιερωματικό (ως σχήμα) και ασφυκτικό ως όλη η ψυχική περιγραφή των ηρώων που χάνουν την εποχή τους.
.
5. Η χρήση δύο εγκύων ηθοποιών καθώς και του Μίκυ της αφίσας, που συμβάλλει τα μάλα ως προς την όλη σκηνοθετική πρόθεση της αποδόμησης ενός πολύ δομημένου και κλασσικού έργου. Όταν κυοφορείς την νέα εποχή οφείλεις να αποδομείς /αποσυναρμολογείς ακόμα και αριστουργήματα.
.
6. Η ασυνείδητη υπογράμμιση της εγκυμοσύνης, και ουσιαστικά ένα παιχνίδι του επιθέτου (ουσιαστικού) που από αρχαιοτάτων υπάρχει διττά. Έγγειος (έγγειος/έγγαιος) αναφορικά με οτιδήποτε αφορά τη γη ( βυσσινόκηπος) και έγκυος (εν +κυώ) σχετικά με τη βιολογική μας ή και πνευματική αν θέλετε εγκυμονούσα κατάσταση δημιουργίας.
.
7. Η εξαιρετική ατμοσφαιρική μουσική επένδυση που έδωσε την κλασσική Τσεχωφική πινελιά (Τσεχωφική ατμόσφαιρα)
.
8. Η τριμερής σταδιακή αποδόμηση του έργου/παράστασης (τρία ορατά μέρη) από τη δόμηση προς την αφαίρεση, χωρίς ορατούς «τραυματισμούς» και με το απαραίτητο γύμνωμα και εκνευρισμό επί σκηνής.
Πως τα περάσατε; Φάγατε βατράχους; Έφαγα κροκοδείλους! Και οι ερμηνείες στο σύνολο τους μοναχά ως πιστές και έμπιστες μπορούν να χαρακτηρισθούν. Σπάνια αρετή, για ένα πολυτάλαντο θίασο να ακολουθεί με τόσο πάθος το σκηνοθετικό όραμα και να παίζει προς όφελός μας στη σκηνή. Κορυφαία του θιάσου και χωρίς υπογράμμιση η Γαλήνη Χατζηπασχάλη που κράτησε τη σχέση-ώσμωση μεταξύ πλατείας και σκηνής αμείωτα.
.
Έντεχνη στο σύνολό της η Λυδία Φωτοπούλου που ξεδίπλωσε απλόχερα «τα νιάτα της» και μοναδικός στην αφήγηση /εμφάνισή του ο Θανάσης Αλευράς (στο πλούμισμα της εκατόχρονης ντουλάπας).
Απαραίτητη για το μέλλον η Λένα Κιτσοπούλου και καθοριστικοί για την θεατρική δράση οι Χρήστος Λούλης και Γιάννης Κότσιφας.
Επικουρικοί οι Άγγελος Παπαδημητρίου, Γιώργος Μπινιάρης,Άγγελος Τριανταφύλλου, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή, Δάφνη Πατακιά, Μιχάλης Σαράντης, Αναστασία Ραφαέλλα Κονίδη.
Εξαιρετική στο σύνολο η Έλενα Τοπαλίδου.
Στα συν{+} της παράστασης
1. Η μουσική επένδυση του Άγγελου Τριανταφύλλου
2. Τα σκηνικά –κοστούμια της Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
3. Οι λειτουργικοί –αρχιτεκτονικοί φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου.
Στα πλην{-}
1. Η διάρκεια της παράστασης χωρίς διάλλειμα.
Συγχαρητήρια στους συντελεστές για την τόλμη τους σε τούτη την προσπάθεια και εμείς τους ευχόμαστε καλή επιτυχία στην όποια κυοφορία τους, πιστεύοντας ακράδαντα ότι η συμμετοχή τους θα φέρει/δώσει/αποτυπώσει μια νέα ματιά ανάγνωσης και αναπαράστασης στο μέλλον. Αναμένουμε.
.
Εν κατακλείδι{+}
η παράσταση «Βυσσινόκηπος» είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για να διαπιστώσετε πως κυοφορούν οι καλλιτέχνες/ η τέχνη σε όλες τις κρίσιμες εποχές. Μη βιαστείτε να κρίνεται. Δείτε, νιώστε και μη φύγετε πριν τελειώσει!
.
Βαθμολογία
7 στα 10
.
-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό



