Είδε η
και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Εν μέσω μιας «θερμής», θεατρικά μόνο, άνοιξης, γιατί από θέμα καιρού ο χειμώνας ακόμα καλά κρατεί, με πλήθος παραστάσεων να επισκέπτονται την πόλη μας και την προσέλευση στα θέατρα να θυμίζει τις παλιές καλές μέρες, παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αμαλία, την παράσταση ο «Απρόσκλητος επισκέπτης» της Αγκάθα Κρίστι, σε σκηνοθεσία Γιώργου Φρατζεσκάκη από την θεατρική ομάδα Eliart.
Το έργο…
Ένα βράδυ με πυκνή ομίχλη, κάπου στην Νότια Ουαλία, ο Μάικλ Σταρκβέντερ,καταφεύγει σε μια απομονωμένη έπαυλη, αναζητώντας βοήθεια, καθώς το αυτοκίνητο του έχει πέσει σ’ ένα χαντάκι. Μπαίνοντας, από μια ανοιχτή μπαλκονόπορτα, αντικρίζει έναν νεκρό άντρα πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι και λίγο πιο πέρα μια όμορφη νεαρή γυναίκα με ένα περίστροφο στο χέρι της. Πρόκειται για την Λόρα Γουόρικ, η οποία του ομολογεί ότι μόλις σκότωσε τον βίαιο σύζυγό της. Γοητευμένος από την παρουσία της, ο Μάικλ αποφασίζει να την βοηθήσει. Είναι όμως αυτή η αληθινή δολοφόνος; Μήπως υπάρχουν και άλλοι ύποπτοι ανάμεσα στα άτομα που ζουν στην έπαυλη; Ποιος ο ρόλος του «απρόσκλητου επισκέπτη»; Θα βρεθεί τελικά ο πραγματικός ένοχος;
Ο «Απρόσκλητος επισκέπτης» γράφτηκε το 1958, για το θέατρο, από την μαιτρ των αστυνομικών μυθιστορημάτων Αγκάθα Κρίστι και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά την επόμενη χρονιά. Η Αγκάθα Κρίστι, μια από τις πιο γνωστές και αγαπημένες συγγραφείς της εποχής της, κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες ως η συγγραφέας μυθοπλασίας με τις περισσότερες πωλήσεις, καθώς πάνω από τέσσερα δισεκατομμύρια αντίτυπα των βιβλίων της έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα. Οι ιστορίες της και ο τρόπος που μπορούσε να χειριστεί τα μυστήρια, την καθιέρωσαν ως την γυναίκα που διαμόρφωσε την αστυνομική λογοτεχνία. Αυτό που την ξεχώριζε πάντα, ήταν το ταλέντο της να κρατά σε αγωνία τους αναγνώστες μέχρι και τις τελευταίες σελίδες των έργων της. Έγραφε αστυνομικά μυθιστορήματα, αλλά και θεατρικά έργα, από τη δεκαετία του 1920 έως τη δεκαετία του 1970 και πάνω από τριάντα έργα της έχουν μεταφερθεί στην μεγάλη οθόνη.
Το κείμενο της διάσημης συγγραφέως συγκαταλέγεται αναμφίβολα στα θετικά (+) στοιχεία της παράστασης. Πρόκειται για ένα καθαρά αστυνομικό έργο, με πολλές ανατροπές, που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το τελευταίο λεπτό.. Η άκρως ενδιαφέρουσα πλοκή του ξετυλίγεται μέσα από αινιγματικούς διαλόγους και εξελίσσεται με τρόπο απρόβλεπτο και με ένταση που συνεχώς κλιμακώνεται. Οι χαρακτήρες των ηρώων αποκαλύπτονται σταδιακά, ενώ η αμφισβήτηση καλλιεργείται εντέχνως και οι εικασίες για την λύση του μυστηρίου διαδέχονται η μία την άλλη. Παρά το σκοτεινό χαρακτήρα του και την σοβαρότητα των γεγονότων που περιγράφει, δεν λείπουν μικρές δόσεις έξυπνου χιούμορ που ελαφρύνουν την ένταση και την αγωνία του θεατή. Και ενώ η προσοχή του κοινού επικεντρώνεται στην αναζήτηση του δολοφόνου, έννοιες όπως η ηθική, η αλήθεια, η βία, η εκδίκηση και η ενοχή (αναπόσπαστα δομικά στοιχεία της υπόθεσης του έργου) δημιουργούν τροφή για σκέψη και προβληματισμό.
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Φρατζεσκάκης μεταφέρει επιτυχημένα επί σκηνής την μυστηριακή, άκρως υποβλητική ατμόσφαιρα του έργου, την αγωνία και την ένταση της υπόθεσης του, όπως αυτή αποδίδεται μέσα από την μετάφραση του Αντώνη Γαλέου. Σ’ ένα περιβάλλον κατά βάση σκοτεινό, εστιάζει στην ιδιαιτερότητα των χαρακτήρων και μέσα από την σταδιακή εξέλιξη της δράσης δημιουργεί ένα αστυνομικό θρίλερ επιπέδου. Με μια προσέγγιση λιτή, αλλά προσεγμένη, χωρίς ανούσιες υπερβολές κατορθώνει να παρουσιάσει ένα αποτέλεσμα με συνοχή, καθαρότητα, μέτρο και γρήγορο ρυθμό, από την αρχή της παράστασης μέχρι την τελική κορύφωση με την γεμάτη ανατροπές λύση του μυστηρίου.
Στη διάθεση του σκηνοθέτη ένας θίασος ταλαντούχων ηθοποιών (μεταξύ των οποίων και ο ίδιος), ο καθένας των οποίων, απόλυτα ταιριαστός στον ρόλο του, δίνει τον καλύτερο του εαυτό.
Πολύ καλός, καταρχάς, ο Οδυσσέας Σταμούλης στον ρόλο του Μάικλ Σταρκβέντερ του «Απρόσκλητου επισκέπτη». Με μια μεγαλοπρέπεια στην εμφάνιση του, καθαρό και γεμάτο λόγο, σταθερότητα και συνοχή στην έκφραση και την εν γένει σκηνική του παρουσία, απέδωσε επιτυχημένα τον μυστηριώδη χαρακτήρα που κρατούσε στα χέρια του την λύση του μυστηρίου.
Αρκετά καλή η εμφάνιση της Σοφίας Μανωλάκου, η οποία ως Λόρα Γουόρικ, απέδωσε πετυχημένα, αν και λίγο άνευρα αρχικά, την μοιραία γυναίκα της υπόθεσης, παρουσιάζοντάς την άλλοτε ως το αδύναμο θύμα και άλλοτε ως μια δόλια άπιστη σύζυγο.
Εξαιρετική η ερμηνεία του Στάθη Λαγκάδα στον δύσκολο ρόλο του ψυχικά ασθενούς ετεροθαλή αδερφού του θύματος, ο οποίος απέδωσε πειστικά και με περισσή εκφραστικότητα τις συνεχείς συναισθηματικές μεταβολές του νεαρού άντρα.
Απλά υπέροχη η Ελένη Βουτυρά που με την επιβλητική παρουσία της έδωσε μια δόση αρχοντιάς παλαιότερων εποχών στην παράσταση.
Τον ρόλο του επιθεωρητή ανέλαβε ο ίδιος ο σκηνοθέτης που διέθετε το ανάλογο παρουσιαστικό αλλά και την ερμηνευτική εμπειρία ώστε να ενσαρκώσει με επιτυχία το όργανο της τάξης που ψάχνει ακατάπαυστα την αλήθεια.
Ο Σαράντος Γεωγλερής ως Ταγματάρχης – εραστής, ξεκάθαρος και αποφασιστικός τόσο στον λόγο όσο και στις κινήσεις του, απέδωσε με πειστικότητα τον κατά τα άλλα σύντομο ρόλο του.
Πολύ καλές εμφανίσεις και από την εκφραστικότατη Αννέτα Παπαθανασίου στον ρόλο της πιστής οικονόμου του σπιτιού και τον Κώστα Ζέκο στον ρόλο του Έιντζελ, του αποκλειστικού νοσοκόμου του θύματος.
Το σκηνικό του Βαλεντίνο Βαλάση, λιτό αλλά ταυτόχρονα ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό, δημιούργησε έναν χώρο απόλυτα εναρμονισμένο με την μυστηριώδη ατμόσφαιρα του έργου και τις αινιγματικές συμπεριφορές των ηρώων. Αν και απέδιδε μόνο το καθιστικό όπου διαπράχθηκε ο φόνος και μια ιδέα, μέσα από τα παραθυρόφυλλα, της γεμάτης δέντρα αυλής, εντούτοις μετέφερε επιτυχημένα την αίσθηση του παλιού, θαμμένου στο δάσος, αρχοντικού που μέσα στην αχλή της ομίχλης αποτελούσε το τέλειο σκηνικό για τον μυστηριώδη φόνο.
Αξιοσημείωτοι, επίσης, οι φωτισμοί του Παναγιώτη Μανούση που ενέτειναν την μυστηριακή ατμόσφαιρα του έργου με ποικίλες διαβαθμίσεις και στοχευμένες εναλλαγές, αποτυπώνοντας ταυτόχρονα επιτυχημένα τις συναισθηματικές διακυμάνσεις των ηρώων. Εξαιρετικές φωτιστικές επιλογές στην σκηνή της «ομολογίας» του μικρού αδελφού του θύματος στην οποία χάρισαν απίστευτη δύναμη και ενέργεια. Ταιριαστή με το ύφος της παράστασης και η μουσική επένδυση της, από τον ίδιο τον σκηνοθέτη.
Τα κοστούμια των πρωταγωνιστών, φανερά ποιοτικά και φροντισμένα στην λεπτομέρεια, συνέβαλαν εύστοχα στην απόδοση των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών του κάθε ήρωα και προσέδωσαν έναν αριστοκρατικό αέρα στην παράσταση. Εξαιρετικές επιλογές από τον Αλέξανδρο Κομπόγιωργαστα κοστούμια της Ελένης Βουτυρά.
Στα αρνητικά (-) της παράστασης, πέρα από κάποιες αδυναμίες στις ερμηνείες κυρίως στην αρχή του έργου, οι οποίες σε καμιά περίπτωση δεν μειώνουν το τελικό θετικό αποτέλεσμα, θα αναφέραμε την μουσική επένδυση, δια χειρός Γ.Φρατζεσκάκη, η οποία, παρότι ταιριαστή, θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικότερο ρόλο στο όλο αποτέλεσμα, αγκαλιάζοντας κάθε πτυχή της υπόθεσης και προσφέροντας μεγαλύτερη ένταση και ζωντάνια σε συγκεκριμένες καίριες για την προώθηση του έργου σκηνές.
Εν κατακλείδι (=), μια απολαυστική παράσταση, ιδίως για τους λάτρεις των αστυνομικών μυστηρίων και της νουάρ ατμόσφαιρας, με εξαιρετική υπόθεση γεμάτη ανατροπές, πολύ καλές ερμηνείες, ατμοσφαιρικό σκηνικό και άψογα κοστούμια, που αξίζει να παρακολουθήσει κανείς. Αν μη τι άλλο, αυτό που μας πρόσφερε ήταν ένα δίωρο καθαρής ψυχαγωγίας, μεταφέροντας μας μακριά από την σκοτεινή σύγχρονη πραγματικότητα, σε έναν κόσμο μυστηρίου και δράσης που αναμφίβολα γοητεύει και τους πιο απαιτητικούς θεατές…
Βαθμολογία
7/10
-k-
ΑΜΑΛΙΑ
«Ο απρόσκλητος επισκέπτης» της Άγκαθα Κρίστι.
Στην πυκνή ομίχλη της Νότιας Ουαλίας, ο Μάικλ Σταρκβέντερ χάνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του και πέφτει σ’ ένα χαντάκι. Βρίσκεται στη μέση του πουθενά και στην προσπάθειά του να βρει βοήθεια, μπαίνει σε μια απομονωμένη έπαυλη. Στην ξεκλείδωτη μπαλκονόπορτα, τον περιμένει μια έκπληξη: Ένας άντρας είναι νεκρός.
Σκηνοθεσία: Γιώργος Φρατζεσκάκης.
Ερμηνεύουν: Οδυσσέας Σταμούλης, Σοφία Μανωλάκου, Γιώργος Φρατζεσκάκης, Αννέτα Παπαθανασίου, Σαράντος Γεωγλερής, Ελένη Βουτυρά, Κώστας Ζέκος, Στάθης Λαγκάδας.
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: 1–17 Απριλίου. Παρασκευή 21:15, Σάββατο 18:30 και 21:15, Κυριακή 20:00