ΑΠΟΛΟΓΙΕΣ 4 & 5: Οι ειλικρινείς Vasistas και ο Ευθύμης Φιλίππου. Είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου & σχολιάζουμε.
Βρεθήκαμε στην έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, στην παράσταση Απολογίες 4&5 της ομάδας Vasistas. Η σκηνοθεσία είναι της Αργυρώς Χιώτη, το κείμενο είναι του Ευθύμη Φιλίππου ενώ ερμηνεύουν οι Εύη Σαουλίδου, Ευθύμης Θέου και Φιντέλ Ταλαμπούκας (χορός: Ελένη Βεργέτη, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ματίνα Περγιουδάκη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Αργυρώ Χιώτη) Μουσική διασκευή και διδασκαλία Henri Kergomar, στα κοστούμια Χριστίνα Κάλμπαρη και ο σκηνικός χώρος του Μπάμπη Χιώτη.
Οι ειλικρινείς Vasistasκαι ο Ευθύμης Φιλίππου εγκαινιάζουν την αρχή του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου με ένα έργο καινοτόμο στην συγγραφή του/αφήγησή του και αφαιρετικό ωστόσο περιεκτικό (και στην αναπαράστασή του). Οι Απολογίες 4 & 5 είναι η θεατρική δράση μιας οικειοθελούς εξομολόγησης ενός ανδρός και μίας γυναικός ενώπιον του εξεταστή τους/δικαστή τους/ψυχαναλυτή τους/εαυτού τους. Ο σκοπός της εξομολόγησης είναι η είσοδός στο χορικό που εξελίσσεται στο βάθος, στην πλήρη ή την ελλιπή αν θέλετε ζωή που έχει απαλλαχτεί αφού έχει πρωτίστως εξομολογηθεί. Ο εξομολογητής (ένας) δεν είναι άλλος από το ψυχαναγκαστικό εαυτό, ένα ακλόνητο Υπερεγώ (αρχαίο, αρχαιολόγος) που συνεχίζει να ζει παράλληλα με μας, χορέψεις δε χορέψεις, τραγουδήσεις ή σιωπήσεις (συμβολικά). Τουλάχιστον για τούτη τη ζωή.
Αν είμαι ειλικρινής είμαι άξιος θα σταθώ ενώπιων σας… και η Αργυρώ Χιώτη σκηνοθετεί τηνρεαλιστική προσπάθεια ενός κειμένου αφαιρετικού που λειτουργεί/τελετουργεί διαρκώς και στήνεται σε λέξεις κομβικές (αν, νερό, κολύμπι, χορός, φωνή, τραγούδι, ειλικρινής). Η σκηνοθεσία της στήθηκε σε τρείς παράλληλες ζώνες -του πρωταγωνιστή ανακριτή, των απομονωμένων αξιολογημένων και ενός μόνιμου χορού και περιέλαβε στη ροή της την ακρίβεια των λέξεων και την πράξη που θα οδηγούσε στη σχέση με την θεατρόφιλη πλατεία (Κορσικός παραδοσιακός σκοπός, μουρμουρητά, καθοδηγούμενοι αυθορμητισμοί). Χορικά, διάσπαρτοι μονόλογοι ,στάσιμα και συν-λειτουργικά στήθηκαν προς όφελος της εξομολόγησης και του διακαούς πόθου (μικροί τενεκεδένιοι πυρσοί) να συμπεριληφθεί “ο ερμηνευτής” στην στημένη και πνιγηρή ζωή, στο χώρο των μετρίων, αφού απαρνηθεί κάθε ζωτικότητα και χαρακτηριολογική πνοή. Στην ουσία το κείμενο αποτελεί μια αναστροφή της θεατρικής πορείας από το Διονυσιακό χορό προς την αττική ατομικότητα (Αττική τραγωδία) φυσικά στη σύγχρονη απόδοσή του. Και καμία φορά νομίζω ότι ο Ευθύμης Φιλίππου ήρθε για να μας ξεκουράσει από εαυτούς και αλλήλους . Ωστόσο στο σύνολο της θεατρικής πράξης κυριάρχησε το πνιγηρό του κομφορμισμού και η αγωνία της εξομολόγησης ενώ ταυτοχρόνως παραμελήθηκε εντελώς η αδιακρισία και η ασέβεια που φέρει η διάθεση για ειλικρίνεια και ο πόθος για ένωση. Γενικώς τολμήστε !
Αν το κολύμπι σε ευχαριστεί… και οι ερμηνευτές της Α. Χιώτη βούτηξαν στο σκηνοθετικό όραμα και στην προσπάθεια της ένωσης με ήπιους τόνους αλλά χαρακτηριστική ερμηνευτική.Υπήρξαν βιωματικοί, αυτοσαρκαστικοί, ενοχικοί, εμμονικοί και περισσότερο από όλα παθολογικά ανικανοποίητοι ως όφειλαν ,αν εξαιρέσουμε τις εξάρσεις και το χειμαρρώδες ταπεραμέντο στιγμών. Δυσλειτουργικοί οι φωτισμοί, στερεοτυπικά τα κοστούμια και άνευ φαντασίας η κινησιολογική επιμέλεια. Ακριβής ο σκηνικός χώρος.
Στο σύνολο η ομάδα έχει πολύ μέλλον και ένας περισσότερος βασανισμός/ τόλμη στη συγκεκριμένη παράσταση θα έφερνε το αποτέλεσμα ενός αριστουργήματος.
Εν κατακλείδι [=]
Καλή αρχή για το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου με την προσπάθεια μιας πολυτάλαντης και πολλά υποσχόμενης ομάδας των Vasistasστο έργο ενός βαθυστόχαστου συγγραφέα του Ευθύμη Φιλίππου.
Βαθμολογία
6,5 στα 10
Υγ : αρχή παραγράφων/φράσεις από το κείμενο του Ευθύμη Φιλίππου «Απολογίες 4&5».
-Αναλυτικές πληροφορίες για τη παράσταση: ΕΔΩ
-Όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: ΕΔΩ
-Όλο το πρόγραμμα της Επιδαύρου: ΕΔΩ
-Όλες οι παραστάσεις του Καλοκαιριού 2016: ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό