Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.
«Έτος Ιάκωβου Καμπανέλη» το φετινό, που πρόσφερε ιδανική αφορμή για το ανέβασμα δύο κλασικών κι αγαπημένων μονολόγων του συγγραφέα που έχουμε ξαναδεί, ωστόσο επειδή βασίζονται εξ ολοκλήρου στην ερμηνεία του εκάστοτε ηθοποιού, θα ελκύουν πάντα αναλόγως του καλλιτέχνη που επιλέγει να τους αποδώσει…
.
Κι όταν αυτός λέγεται Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και κουβαλά ισχυρά «διαπιστευτήρια» και περγαμηνές χρόνια τώρα, το όνομα λειτουργεί αναμφίβολα ως εγγύηση, όπως αποδείχθηκε περίτρανα και στην παρούσα περίσταση, παρακολουθώντας την παράσταση «Αυτός και το παντελόνι του» του Ιάκωβου Καμπανέλη και σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη, στο κατάμεστο θέατρο Αμαλία…

Μια παράσταση που χωρίζεται σε δύο μέρη, περιλαμβάνοντας δύο εντελώς διαφορετικούς μονολόγους: στο πρώτο ο έξυπνα χιουμοριστικός κι ενίοτε ξεκαρδιστικός «Επικήδειος», όπου ο ήρωας- δηλωμένος συγγραφέας περιγράφει τηλεφωνικά σε φίλο του επίσης συγγραφέα, την λαμπρή κηδεία συναδέλφου τους, που μετά θάνατο απόλαυσε μεγάλες τιμές… θέλοντας οι δύο τους να αποκτήσουν λίγη από την αίγλη του εκλιπόντα στις κηδείες τους, προτείνουν να γράψει ο ένας για τον άλλον τον επικήδειο που θα εκφωνηθεί, γεγονός που προκαλεί ποικίλα αστεία στιγμιότυπα, σατιρίζοντας έξυπνα και απολαυστικά τη ματαιοδοξία των συγγραφέων και όχι μόνο αυτών…
Ακριβώς στον αντίποδα από άποψη κλίματος, ύφους, περιεχομένου, στο δεύτερο μέρος ακολούθησε ο μονόλογος «Αυτός και το παντελόνι του», με θέμα έναν εργένη που ζει κατάμονος σε ένα άδειο σπίτι με συνομιλητές τα άψυχα έπιπλα και παρέα τις νοσταλγικές μνήμες ή τις φαντασιώσεις του για μια οικογένεια όπως την έπλασε στο μυαλό του, όπου κάποια στιγμή καλείται να μπαλώσει το σχισμένο παντελόνι του… όσο κι αν παιδεύεται όμως με τη βελόνα και την κλωστή δεν τα καταφέρνει, ξεσπώντας σε ένα σπαρακτικό παραλήρημα για τη μάνα που έχασε και η παρήγορη παρουσία της του λείπει απελπιστικά στη μοναξιά και τη μίζερη ζωή του, αναζητώντας απεγνωσμένα «έναν άνθρωπο»…

Δύο θαυμάσιοι μονόλογοι (+) του αγαπημένου Ιάκωβου Καμπανέλη, διαμετρικά αντίθετοι, που αναδεικνύουν τόσο το έξυπνο χιουμοριστικό του πνεύμα με καυστική σάτιρα για τους αλαζόνες του συναφιού του, όσο και την βαθιά ευαισθησία του για ανθρώπους μοναχικούς, στερημένους, αποτραβηγμένους να βουλιάζουν σε μια θλιβερή ανούσια καθημερινότητα, ψάχνοντας με λαχτάρα την ανθρώπινη επαφή… Με απλή, εύληπτη, ανεπιτήδευτη γραφή που αγγίζει άμεσα, με διάθεση άλλοτε σαρκαστική μέσα από μακάβριο χιούμορ κι άλλοτε συγκινησιακά φορτισμένη μέσα από μια ευάλωτη ψυχολογία, χρησιμοποιώντας δύο εύστοχα συγγραφικά ευρήματα– έναν επικήδειο κι ένα σχισμένο παντελόνι- καταφέρνει, πέραν τη ψυχαγωγίας, να επεκταθεί ευρύτερα σε ψυχολογικό ή κοινωνικό επίπεδο, κερδίζοντας οποιονδήποτε θεατή «της διπλανής πόρτας»….
Ο οποίος θεατής απόλαυσε στο έπακρο την υποδειγματική ερμηνεία ενός σπουδαίου ηθοποιού σαν τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, που πέτυχε έναν μικρό ή μεγάλο «άθλο»: μέσα σε μόλις 70 λεπτά να περάσει από την απόλυτη κωμωδία στο απόλυτο δράμα με την ίδια πειστικότητα, χαρίζοντας απλόχερα το γέλιο και αμέσως μετά αυθεντική συγκίνηση, σαν να ήταν το απλούστερο πράγμα του κόσμου!
.
Απολαυστικός, με πηγαίο χιούμορ, απαράμιλλη φυσικότητα, εξαιρετική εκφορά του λόγου, έντονη εκφραστικότητα και κωμικότητα χωρίς ίχνος επιτήδευσης στο πρώτο μέρος και σε λίγα μόνο λεπτά με θεαματική ευελιξία εμφανίστηκε ένας «άλλος», γεμάτος τρυφερότητα, νοσταλγία, πίκρα, που στο σπαρακτικό του ξέσπασμα με παράπονο παιδιού, παρά τη μικρή δόση μελοδραματισμού, προκάλεσε ρίγη συγκίνησης κάνοντας πολλά μάτια να βουρκώσουν… Αποδεικνύοντας ότι πρόκειται για έναν υπέροχο πολυμορφικό ηθοποιό με πηγαία φλέβα-ικανότατο εξίσου σε κωμωδία και δράμα, του οποίου οι ερμηνείες φέρουν προσωπικό στίγμα και διακριτή ποιότητα…

Όσον αφορά στη σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη, δεν χρειάστηκε εκ των πραγμάτων να κάνει πολλά-ειδικά στον πρώτο στατικό μονόλογο- οπότε κινήθηκε λιτά, συμβατικά και αποτελεσματικά καθοδηγώντας εύστοχα τον ηθοποιό, ενώ στο δεύτερο μέρος με τη χρήση ενός «διαδραστικού» παραθύρου, ηχογραφημένων φωνών ή κάποιων αντικειμένων και την αυξημένη κινητικότητα και εντάσεις, προσέθεσε στοιχειώδη όγκο στο εγχείρημα, αναδεικνύοντας συγκινητικάτο συναισθηματικά φορτισμένο κλίμα και τον ευάλωτο χαρακτήρα του ήρωα… Είναι αλήθεια ότι παρόμοιοι «εξομολογητικοί» μονόλογοι με ψυχολογικό υπόβαθρο δύσκολα δραματοποιούνται από άποψη θεάματος ή ευρημάτων, εκτός αν προκύψει ευλογημένη έμπνευση μετά από παίδεμα, που όμως σπανίζει… άλλωστε εδώ ο όγκος μιας εξαιρετικής ερμηνείας που «κέντησε» κυριολεκτικά μέχρι την τελευταία δουλεμένη λεπτομέρεια, επισκίασε τις όποιες ελλείψεις…
Γιατί είναι γεγονός ότι μας έλειψαν (-) λίγο πιο φροντισμένα σκηνικά ή οι φωτισμοί που έμειναν κατά βάση ουδέτεροι κι αμέτοχοιή η προσθήκη μουσικής επένδυσης σε κάποια σημεία του δευτέρου μονολόγου που απουσίαζε εντελώς… Επίσης θα εκτιμούσαμε περισσότερο το δραματικό ξέσπασμα αν ήταν πιο εσωτερικό και έλειπε ο εύκολος μελοδραματισμός, ενώ γενικότερα θα εκτιμούσαμε λίγο μεγαλύτερο σκηνοθετικό «παίδεμα»… Και μια τελευταία παρατήρηση αφορά στο μη θεατρόφιλο κοινό που σαφώς πλειοψηφούσε και με τα άκαιρα γέλια σε ακατάλληλες στιγμές ή τη φασαρία του κατέστρεφε την ατμόσφαιρα…
Εν κατακλείδι (=) αυτό που μένει από έναν έξυπνα χιουμοριστικό κι έναν συγκινητικά ευαίσθητο μονόλογο, είναι η έξοχη ερμηνεία του σπουδαίου Χρήστου Χατζηπαναγιώτη που «κεντάει»…
Βαθμολογία:
6,6/10
.
-k-
.
ΑΜΑΛΙΑ
«Αυτός και το παντελόνι του» του Ι. Καμπανέλλη.

Άλλωστε, η πίκρα, η γεμάτη από μοναξιά μελαγχολία, το καυστικό χιούμορ, η αγάπη και η νοσταλγία αποτελούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα όχι μόνο των συγκεκριμένων μονόπρακτων αλλά κι ολόκληρου του έργου του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης.
Ερμηνεύουν: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης.
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: SOLD OUT Δευτέρα 31 Οκτωβρίου και Τρίτη 1 Νοεμβρίου στις 21:00. ΝΕΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 7 & 8/11
.
-Κ-
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 14/05/2023 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 12α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2023
.
Δείτε & αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Οι νέες ταινίες της εβδομάδας και σε ποιες αίθουσες προβάλλονται, κλικ εδώ.
.
–Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.