Γιατί τόση αντίδραση για τις «χειρότερες παραστάσεις»; | Πίτσα Στασινοπούλου | Στον Παλμό των Φουαγιέ

8171 Views
Γιατί τόση αντίδραση για τις «χειρότερες παραστάσεις»; | Πίτσα Στασινοπούλου | Στον Παλμό των Φουαγιέ Γιατί τόση αντίδραση για τις «χειρότερες παραστάσεις»; | Πίτσα Στασινοπούλου | Στον Παλμό των Φουαγιέ

.

 Γράφει για την Κουλτουρόσουπα.

.
Από τη στήλη «ΣΤΟΝ ΠΑΛΜΟ ΤΩΝ ΦΟΥΑΓΙΕ»
 
Ήταν πρωτοφανής τη φετινή χρονιά η ανταπόκριση-αναγνωσιμότητα της λίστας «Χειρότερες παραστάσεις 2022», που μέσα σε λίγες ώρες σκαρφάλωσε σε πενταψήφιο νούμερο με συνεχή εντυπωσιακή άνοδο και πολλές χιλιάδες κοινοποιήσεις… γεγονός που σημαίνει ότι το θέμα «απλώθηκε» ευρύτατα και πολύ περισσότερο από άλλες χρονιές που η εν λόγω λίστα  ανεβαίνει σταθερά από το σάιτ στο τέλος του χρόνου και παράλληλα με τις «Καλύτερες παραστάσεις» ως παραδοσιακός θεατρικός απολογισμός που έχει καθιερώσει το Kulturosupa.gr, χωρίς ωστόσο να προκαλεί ιδιαίτερες αντιδράσεις, πέρα από λίγα διάσπαρτα σχόλια της γνωστής και μη εξαιρετέας κατηγορίας «αγαπώ να μισώ»…
 

 
Φέτος όμως με τη μεγάλη απήχηση- και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερη προβολή από μέρους μας- ήταν μοιραίο κοντά στην επιβράβευση των απόψεών μας να δεχτούμε και πληθώρα επιθέσεων, εκ των οποίων κάποιες ξέφυγαν απειλητικά προτρέποντας «τους ανθρώπους του χώρου να αντιδράσουν στη μάστιγα»!
 
Όπου «μάστιγα» βλέπε Κουλτουρόσουπα, χωρίς φυσικά να κατονομάζεται, απλά φωτογραφίζεται… ανφάς και προφίλ!
 
Και τούτο επειδή η «Κ» έχει το…. απύθμενο θράσος να κοινοποιεί λίστα με τις χειρότερες παραστάσεις της χρονιάς, ενώ για την αντίστοιχη με τις καλύτερες… (σχεδόν) άκρα του τάφου σιωπή ως είθισται άλλωστε! Για τις παραστάσεις και συντελεστές που επαινέσαμε με τα θερμότερα λόγια, που για χάρη τους διοργανώνουμε τα τελευταία χρόνια έναν «υπεράνω των δυνάμεών μας» μοναδικό θεσμό Θεατρικών Βραβείων για να τις τιμήσουμε, που κορυφαίοι καλλιτέχνες αποδέχονται με συγκινητική προθυμία τις προσκλήσεις μας αναγνωρίζοντας την ανιδιοτελή μας προσπάθεια, που σε μόνιμη βάση στηρίζουμε με κάθε τρόπο και φυσικά με τις θετικές έως υμνητικές κριτικές μας τις άξιες δουλειές και τους άξιους δημιουργούς χωρίς ίχνος σκοπιμότητας αποδεδειγμένα… τσιμουδιά από τους «αλα καρτ» επικριτές! Οι γενναιόδωροι έπαινοι, τα κολακευτικά σχόλια, η πολύπλευρη υποστήριξη, οι τιμητικές βραβεύσεις κλπ, που σαφώς υπερτερούν, περνούν απαρατήρητα και ασχολίαστα από τους «λάτρεις του θεάτρου», οι οποίοι εστιάζουν επιλεκτικά, μονοδιάστατα και εμμονικά στις κακές κριτικές, όπου αίφνης «θυμούνται» ότι γράφονται από άσχετους «μη ειδικούς»! Οι οποίοι παραδόξως όταν πρόκειται για επαινετικές κριτικές… αναβαθμίζονται αυτομάτως σε «έγκριτους ειδικούς» και συχνά τα γραφτά τους περιλαμβάνονται στα επίσημα δελτία τύπου των παραστάσεων ως προώθηση…
 
 
Για να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν το θέμα περί ειδικών ή μη που μονίμως κάποιοι χρησιμοποιούν ως μομφή για να πλήξουν τη δουλειά μας, δηλώνουμε ότι είναι επίσημη, ξεκάθαρη, δημόσια εκφρασμένη και απολύτως συνειδητή θέση του σάιτ να ΜΗ συνεργάζεται με θεατρολόγους ως επαγγελματίες της κριτικής. Καθώς θεωρεί ότι το δικαίωμα του «κρίνειν» για μια τέχνη που απευθύνεται στους πάντες, από τον πιο σχετικό ειδικό μέχρι τον πιο άσχετο αδαή, ΔΕΝ ανήκει αποκλειστικά και μονοπωλιακά σε όσους το ασκούν με  στενά τυποποιημένα κριτήρια, με οπτική «υπεράνω αυθεντίας», με επιδεικτική παράθεση γνώσεων και τσιτάτων, όταν μάλιστα πρόκειται για απεύθυνση πρωτίστως στο συναίσθημα του θεατή, ο οποίος ανεξαρτήτως του τί γράφουν ειδικοί ή ανειδίκευτοι ή κατά πόσο μπορεί ή όχι να το εκφράσει ο ίδιος λεκτικά, το εισπράττει ζωντανά κι αυτό δεν αλλάζει, όση ανάλυση ή περίτεχνες περικοκλάδες εντυπωσιασμού επιχειρούν τα γραφτά…
 
Ως σάιτ εκφράζουμε με πλήρη ελευθερία και αίσθημα ευθύνης και δικαίου την άποψή μας για παραστάσεις μέσα από τη ματιά εκπαιδευμένων θεατρόφιλων συντακτών-θεατών με αυξημένη ευαισθησία, καλλιέργεια, εμπειρία, ενασχόληση και βαθιά αγάπη για το χώρο, εκτιμώντας αυτήν την άδολη, ειλικρινή οπτική, εντελώς μακριά από σκοπιμότητες ή προκαταλήψεις, χίλιες φορές περισσότερο από την σνομπίστικη «αυθεντία» του επαγγελματία και πολλάκις διαπλεκόμενου με όχημα την ειδικότητά του, όπως πολύ καλά γνωρίζει η πιάτσα… Τελεία και παύλα!
 
Οποιοσδήποτε θεατής μιας παράστασης, ακόμα κι ο πιο άσχετος θεατρικά καθώς η τέχνη δεν κάνει… «ελιτίστικες» διακρίσεις, γίνεται αυτόματα κριτής της κι αποκτά αυτονόητα το δικαίωμα της άποψης, με δυνατότητα να την εκφράσει δημόσια με όποιον τρόπο θέλει, ειδικά την εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του διαδικτύου, επηρεάζοντας σε μικρό ή μεγάλο βαθμό τον περίγυρο… Η διαφορά με τον θεατρικό συντάκτη ενός σάιτ που το κάνει επίσημα αρθρογραφώντας με σαφώς μεγαλύτερη επιρροή, έγκειται στο γεγονός ότι ο τελευταίος οφείλει να τεκμηριώσει την άποψή του, να αναλύσει σε βάθος, να εισχωρήσει σε λεπτομέρειες κλπ. βάζοντας φαρδιά- πλατιά την υπογραφή του και το πρόσωπό του, όντας πανέτοιμος να δεχτεί και ο ίδιος κριτική για τα γραφτά του καθώς υπόκειται σε δημόσια έκθεση όπως ακριβώς ο καλλιτέχνης που κρίνει…και ανάλογα με την αξιοπιστία του συντάκτη που τσεκάρεται ανά πάσα στιγμή και σε κάθε γραφτό, εισπράττει ή όχι αποδοχή κι εμπιστοσύνη…
 
Τόσο απλά, καθαρά και  έντιμα!
 

 
Η επόμενη μομφή που δεχτήκαμε για την διαβόητη λίστα ήταν ότι «παίζουμε με τις δουλειές ανθρώπων», εννοώντας ότι η κακή κριτική επηρεάζει αρνητικά μια παράσταση με επίπτωση στο ταμείο της… Και απαντούμε χωρίς καμιά ενοχή… και πολύ καλά κάνει! Αυτό δα έλειπε, να φροντίζουμε να προστατέψουμε μήπως «κακοπάθει» το ταμείο ή ελαφρύνουν οι τσέπες όσων επιτήδειων συνειδητά κοροϊδεύουν ασύστολα το κοινό, προσβάλλουν αισχρά την αισθητική και νοημοσύνη του, έρχονται με αρπαχτές της συμφοράς να τα κονομήσουν, πετούν κατάμουτρα στον θεατή την ανεπάρκεια, αταλαντοσύνη ή λογής συμπλέγματα, προκειμένου να αρπάξουν τα πολύτιμα ευρώ από το υστέρημά του! Περιμένοντας να παραστήσουμε τους αόμματους ή ηλίθιους που δεν αντιλαμβάνονται τον εμπαιγμό και θα τον προσπεράσουν με φιλικό «χτύπημα στην πλάτη» για να μη… θιγεί η δουλειά και η τσέπη των ατάλαντων ή ανήθικων ώστε να συνεχίσουν να πίνουν «εις υγείαν ημών των κορόϊδων» οι… ξύπνιοι! Ισχυρίζεστε δηλαδή ότι οφείλουμε να σεβόμαστε τη δουλειά ανθρώπων όταν αυτή συνίσταται στην συστηματική υποτίμησή μας, που επίσης οφείλουμε να ανεχόμαστε αδιαμαρτύρητα! Σοβαρολογείτε αλήθεια;;;
 
Άλλωστε από πότε προκαλεί «μένος»και κατακρίνεται μια λίστα με τα «χειρότερα» μιας χρονιάς σε οποιαδήποτε κατηγορία που επιχειρεί ετήσιο απολογισμό;;Είναι δυνατόν να ξεχωρίζεις τα καλύτερα και να αφήνεις απέξω τα χειρότερα;; Τί σόι επιλεκτικός απολογισμός είναι αυτός και πώς θα διακρίνεις «την ήρα από το στάχυ»;; Σε όλους τους τομείς, από την τέχνη και την επιστήμη μέχρι λογής επαγγελματικούς κλάδους και δράσεις, εάν κι εφόσον γίνεται «σούμα» στο τέλος της χρονιάς, είναι αυτονόητη η διάκριση των μεν από τα δε, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα πού να εστιάσουμε και τί να αποφύγουμε και προφανώς δεν είναι τυχαίος πχ. ο θεσμός των «Χρυσών Βατόμουρων» για τις χειρότερες ταινίες, δίπλα στα Όσκαρ των καλύτερων… Γιατί άραγε εν προκειμένω η δημοσίευση των χειρότερων παραστάσεων – που επαναλαμβάνουμε γίνεται ανελλιπώς ΚΑΘΕ χρόνο παράλληλα με τις καλύτερες- μεταφράστηκε σε «πόλεμο» κατά του θεάτρου (!) και προκλήθηκε τόσο αλγεινή εντύπωση με λοιδωρίες και απροκάλυπτες επιθέσεις σε σημείο έμμεσων απειλών για «απομόνωση» της «μάστιγας»;;
 

 
Καθώς πολλοί– εθισμένοι στο… γλείψιμο των δημοσίων σχέσεων που περισσεύει και κρίνοντας ως αυλοκόλακες εξ ιδίων τα αλλότρια- αναγνωρίζουν στο σάιτ αποκλειστικά και μόνο το δικαίωμα να επαινεί και να στηρίζει που βολεύει τα μέγιστα (ασχέτως αν αγνοείται προκλητικά), αλλά, προς θεού, όχι το δικαίωμα να επικρίνει τα κακώς κείμενα- φτου κακά η μάστιγα!
 
Μήπως επειδή η «Κ» στον θεατρικό τομέα έχει αναδειχθεί σε άκρως υπολογίσιμη δύναμη χάρη στην αδιαμφισβήτητη εντιμότητά της που ακόμα και «εχθροί» αναγνωρίζουν κι ας μη το ομολογούν δημόσια, κι αυτό… πονάει κάποιους με το συμπάθιο;;;
 
Γιατί ποιος θα χαλούσε τη ζαχαρένια του για κάποιον αδιάφορο, ασήμαντο, χωρίς απήχηση;;; Λέμε μήπως….
.
-Κ-

.
Δείτε & αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, εδώ.
-Οι νέες ταινίες της εβδομάδας και σε ποιες αίθουσες προβάλλονται, εδώ.
.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, εδώ.

-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
Ακολουθήστε μας στα social media
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Kulturosupa.gr
Kulturosupa.gr
μπές, δες, διάβασε, σχολίασε...

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή