Σημασία δεν έχει αν τα ζώα έχουν λογική ή αν μιλάνε αλλά εάν υποφέρουν», Παγκόσμια ημέρα των ζώων σήμερα, ας μην τα ξεχάσουμε αύριο…
Η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων, που θεσπίστηκε το 1931 στη Φλωρεντία, ολοκληρώθηκε με τη διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων στο Παρίσι το 1978. Από τότε πέρασαν χρόνια πολλά, αλλά λίγα άλλαξαν.
Οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί κατά καιρούς αποδεικνύουν και στους πλέον δύσπιστους -για την ακρίβεια όσους δεν είχαν ποτέ την τύχη να μοιραστούν τη ζωή τους με ένα ζώο- πως τα ζώα και νιώθουν, και πονούν και υποφέρουν όπως εμείς… απλά δεν έχουν τη δική τους φωνή.
Γιατί η 4η Οκτωβρίου δεν προσφέρεται για πανηγυρισμούς.
Έτσι τα ζώα σφάζονται για το κρέας και θυσιάζονται στο βωμό της ανθρώπινης κοκεταρίας για τα δέρματα και τις γούνες τους. Γίνονται πειραματόζωα όχι μόνο για ιατρικούς λόγους, αλλά για ό,τι πιο ανώφελο και ανόητο μπορεί να φανταστεί κάποιος. Θηρεύονται για χόμπι. Σκοτώνονται σε ανόητα έθιμα όπως οι ταυρομαχίες. Αναγκάζονται να χορεύουν πάνω σε σκαμπό στα τσίρκο μετά από βασανιστική …εκπαίδευση. Φυλακίζονται για όλη τους τη ζωή σε δελφινάρια και κάγκελα ζωολογικών κήπων. Κακοποιούνται άγρια και καθημερινά και βρίσκουν βασανιστικό θάνατο γιατί το δικό μας -το «ανώτερο» είδος- θεωρεί ότι μπορεί να τα κάνει να υποφέρουν επειδή «είναι απλά ζώα;».
Κι όπως έλεγε και ο Γερμανός κοινωνιολόγος, φιλόσοφος και μουσικολόγος, Τέοντορ Αντόρνο: «Το Αουσβιτς ξεκινά κάθε φορά που κάποιος κοιτά ένα σφαγείο και σκέφτεται: είναι απλά ζώα!».
Και επειδή η Παγκόσμια Μέρα των Ζώων δεν είναι γιορτή, ας θυμηθούμε μόνο τις τελευταίες κακοποιήσεις ζώων στην Ελλάδα, και ας διαβάσουμε τη διακήρυξη για δικαιωμάτων των ζώων απλά για να σκεφτούμε.
Προοίμιο:
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ζωή είναι ενιαία, ότι όλα τα είδη έχουν κοινή καταγωγή και διαφοροποιούνται υπό το νόμο της εξέλιξης των ειδών, λαμβάνοντας υπόψη ότι όλα τα ζωντανά όντα έχουν φυσικά δικαιώματα και κάθε ζώο με νευρικό σύστημα έχει συγκεκριμένα δικαιώματα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η περιφρόνηση ή και απλή άγνοια αυτών των φυσικών δικαιωμάτων είναι επιζήμια για τη φύση και επιτρέπει στους ανθρώπους να διαπράτουν εγκλήματα εναντίον των ζώων, δεδομένου ότι η συνύπαρξη των ειδών, προϋποθέτει την αναγνώριση εκ μέρους του ανθρωπίνου είδους, του δικαιώματος στη ζωή και των υπολοίπων ζώων και δεδομένου ότι ο σεβασμός των ζώων από τους ανθρώπους είναι αδιαχώριστος με τον αντίστοιχο σεβασμό ανθρώπου προς άνθρωπο.
Διακηρύσσεται ότι:
Άρθρο 1
Όλα τα ζώα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και στη δυνατότητα ύπαρξης.
Αρθρο 2
Ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τη ζωή κάθε ζώου. Ο άνθρωπος ανήκει στο ζωικό βασίλειο και δεν μπορεί να εξοντώνει ή να εκμεταλλεύεται τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου. Αντίθετα, οφείλει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις για το καλό των ζώων. Κάθε ζώο δικαιούται φροντίδας, προσοχής και προστασίας από τον άνθρωπο.
Άρθρο 3
Κανένα ζώο δεν πρέπει να υποβάλλεται σε κακομεταχείριση ή απάνθρωπη συμπεριφορά. Αν η θανάτωση ενός ζώου θεωρηθεί υποχρεωτική πρέπει να γίνεις στιγμιαία, ανώδυνα και χωρίς καμιά πρόκληση αγωνίας του ζώου.
‘Αρθρο 4
Κάθε ζώο δικαιούται να ζήσει στο φυσικό του χώρο (γη, θάλασσα, αέρας) και να αναπαράγεται σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους. Η στέρηση ελευθερίας του ζώου ακόμη κι αν γίνεται για μορφωτικούς σκοπούς είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη δικαιωμάτων αυτού.
‘Αρθρο 5
Κάθε ζώο που από παράδοση θεωρείται κατοικίδιο δικαιούται να ζήσει με το ρυθμό και τις συνθήκες ζωής και ελευθερίας που αντιστοιχούν στο είδος του. Η διαφοροποίηση αυτών των συνθηκών από τον άνθρωπο έχει σκοπούς κερδοσκοπικούς και είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη.
‘Αρθρο 6
Κάθε ζώο που αποτελεί σύντροφο του ανθρώπου έχει δικαίωμα διάρκειας ζωής ανάλογης με τη φυσική του μακροβιότητα. Η εγκατάλειψη ενός ζώου θεωρείται πράξη απάνθρωπη και εξευτελιστική.
‘Αρθρο 7
Αναφορικά με τα ζώα που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον άνθρωπο, η διάρκεια και η ένταση δουλειάς πρέπει να είναι σε λογικά πλαίσια, η διατροφή τους ικανοποιητική και η ανάπαυσή τους υποχρεωτική.
‘Αρθρο 8
Οποιοσδήποτε πειραματισμός πάνω στα ζώα, ιατρικός, επιστημονικός, κ.λπ. αντιτίθεται προς τα δικαιώματα των ζώων, εφόσον προκαλεί πόνο σωματικό ή ψυχικό. Πρέπει να επιδιώκεται η αντικατάσταση του πειραματισμού πάνω στα ζώα, από άλλες υπάρχουσες τεχνικές.
‘Αρθρο 9
Τα ζώα που εκτρέφονται για τη διατροφή του ανθρώπου πρέπει να στεγάζονται, να τρέφονται, να μετακινούνται και να θανατώνονται χωρίς πρόκληση πόνου και αγωνίας.
‘Αρθρο 10
Απαγορεύεται η εκμετάλλευση των ζώων για τη διασκέδαση των ανθρώπων. Η έκθεση ζώου και τα θεάματα που χρησιμοποιούν ζώα αποτελούν καταστρατήγηση της αξιοπρέπειας και του σεβασμού προς τη ζωή του ζώου.
‘Αρθρο 11
Κάθε πράξη που χωρίς λόγο προκαλεί θάνατο ζώου είναι βιοκτονία, είναι έγκλημα απέναντι στη ζωή.
‘Αρθρο 12
Κάθε πράξη που προκαλεί θάνατο μεγάλου αριθμού άγριων ζώων αποτελεί γενοκτονία, έγκλημα απέναντι στο είδος. Η μόλυνση και οποιαδήποτε καταστροφή του φυσικού μας περιβάλλοντος οδηγούν στη γενοκτονία.
‘Αρθρο 13
Σεβασμός επιβάλλεται ακόμη και στο νεκρό ζώο. Κάθε σκηνή βίας στην τηλεόραση και το σινεμά, με θύματα ζώα πρέπει να απαγορευτεί και μόνο οι σκηνές που έχουν σκοπό να ενημερώσουν για τα δικαιώματα των ζώων οφείλουν να προβάλλονται.
‘Αρθρο 14
Οι οργανισμοί προστασίας και προάσπισης των ζώων πρέπει να αντιπροσωπεύονται από κάθε κυβέρνηση. Τα δικαιώματα του ζώου πρέπει να κατοχυρωθούν απ’ τους νόμους, όπως ακριβώς και τα δικαιώματα του ανθρώπου.
.
-Tο μεγαλείο και η ηθική πρόοδος ενός έθνους μπορούν να κριθούν από τον τρόπο που φέρεται στα ζώα, Γκάντι Μαχάτμα
-Αν η καρδιά σου έβλεπε σωστά, κάθε ζώο θα ‘ταν καθρέφτης της ζωής και ιερό βιβλίο. Όλα τα ζώα, όσο μικρά κι ασήμαντα κι αν είναι, αντανακλούν την καλοσύνη Κέμπις Τόμας
-Αν οι σκύλοι μιλούσαν, θα δυσκολευόμασταν όσο και με τους ανθρώπους να τα πάμε καλά Τσαπεκ Καρελ
-Αν περιμαζέψεις έναν πεινασμένο σκύλο και τον ταϊσεις, δεν πρόκειται να σε δαγκώσει. Αυτή είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στο σκύλο και τον άνθρωπο Τουέην Μαρκ
-Αφ’ ότου συνέζησαν με τον άνθρωπο, ο σκύλος έγινε κόλακας, η γάτα ψωροπερήφανη, ο γάιδαρος γινατσής, το άλογο δουλικό Αποστολίδης Η.
-Δουλεύουν σαν γαϊδούρια, τρώνε σαν γουρούνια, χοντραίνουν σαν αρκούδες, πηδιούνται σαν σκυλιά, γεννοβολούν σαν κουνέλια, μαλώνουν σαν κοκόρια… Αφού πρώτα πρόσβαλλαν όλα τα ζώα, τώρα αυτοαποκαλούνται «άνθρωποι» Χορόσκελης Δ.
-Εάν θα εκτιμάμε τους ανθρώπους από τη δουλειά, τότε το άλογο είναι καλύτερο από τον κάθε άνθρωπο Γκόρκι Μ.
-Εκτός του σκύλου, το βιβλίο είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου. Εντός του σκύλου είναι πολύ σκοτεινά για να διαβάσεις
Ένα κόκαλο στο σκύλο δεν είναι φιλανθρωπία. Φιλανθρωπία είναι το κόκαλο που μοιράζεσαι με το σκύλο, όταν πεινάς όσο κι αυτός
-Ένα σπουργίτι κάθισε στον ώμο μου για μια στιγμή, την ώρα που έσκαβα κάποιου χωριού ένα κήπο, κι αισθάνθηκα απ’ αυτό πιο τιμημένος κι από το μεγαλύτερο παράσημο Θορό Χένρι
Η ανθρωπότητα ελάχιστα διαφέρει από τα ζώα κι οι περισσότεροι άνθρωποι αυτό το ελάχιστο, το εκμηδενίζουν Κομφούκιος
-Η μεγαλύτερη διαφορά των πουλιών με τον άνθρωπο είναι πως, όταν χτίζουν, αφήνουν το τοπίο όπως ήταν πριν Λιντ Ρόμπερτ
-Κάποιος που μισεί τους σκύλους και τα μικρά παιδιά, είναι αδύνατο να είναι πολύ κακός άνθρωπος Φηλντς Γ.Σ.
-Κινδυνεύεις από τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος είναι θηρίο. Σε τρώει χωρίς να τον πειράξεις, χωρίς να πεινάει! Το ζώο, μόνο αν το πειράξεις ή πεινάει πολύ, θα σου επιτεθεί Ντάλι Γκ.
-Κοιτάξτε το μυρμήγκι, εσείς οι οκνηροί, θαυμάστε τη ζωή του και κερδίστε τη σοφία Παροιμίες 6.6
-Μεταξύ των κάθε είδους όντων που περπατάνε και αναπνέουν εδώ πάνω στη γη ο άνθρωπος είναι πιο ελεεινός Όμηρος
-Ο άνθρωπος είναι αναμφισβήτητα το ανώτερο όλων των πλασμάτων, ο δε σκύλος το κατώτερο, αλλά όλοι οι σοφοί συμφωνούν ότι ευγνώμων σκύλος είναι καλύτερος από αχάριστο άνθρωπο Σααδή
-Ο άνθρωπος πλάστηκε ως ζώο, αλλά η άπληστη περιέργεια τον έκανε να πάψει να είναι ζώο. Δηλαδή ο άνθρωπος έπαψε να είναι άνθρωπος!. Νίτσε
-Ο πιο σοφός άνθρωπος είναι το δελφίνι Σοϊλεμεζίδης Γ.
-Όταν ο άνθρωπος θέλει να σκοτώσει έναν τίγρη αυτό λέγεται αθλητισμός, όταν ο τίγρης θέλει να σκοτώσει τον άνθρωπο αυτό ονομάζεται σκληρότητα. Δηλαδή, αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του εγκλήματος και της δικαιοσύνης Μπέρναρ Σω
-Όχι, όχι τα θηρία. Τους ανθρώπους να φοβάσαι. Ιδίως όταν ξεκινούν, ομαδικώς, για το καλό σου. Παπαδάκη Α.
-Πολλοί που πέρασαν ολόκληρη τη ζωή τους με αγάπες, ξέρουν λιγότερα πάνω στην αγάπη, από το παιδί, που έχασε το σκύλο του χθες βράδυ Ουάιλντερ Θ.
-Πριν τον άνθρωπο υπήρχε ζούγκλα, μετά τον άνθρωπο θα έχουμε έρημο
-Σπάνια γελάω με κάποιο ζώο κι όταν το κάνω, ανακαλύπτω εκ των υστέρων πως γελούσα με τον εαυτό μου, με τον άνθρωπο γελούσα, που το ζώο τον έκανε να μοιάζει με άψυχη καρικατούρα Λόρεντς Κ.
-Τα κτήνη είναι του Θεού, η κτηνωδία είναι των ανθρώπων Ουγκώ
-Τη γνωρίζω την ευτυχία των ψαριών μες στο ποτάμι, μέσα απ’ τη δική μου ευτυχία, όταν κι εγώ στην όχθη περπατώ Ζουαγκτσι (κίνα, περ.360-275 π.Χ.)
-Τι είναι ο άνθρωπος χωρίς τα ζώα; Αν εξαφανίζονταν όλα τα ζώα, ο άνθρωπος θα πέθαινε από τη μεγάλη μοναξιά του πνεύματος. Γιατί, ό,τι συμβαίνει στα ζώα, σύντομα συμβαίνει και στον άνθρωπο Αρχηγός Σιάτλ (περ.1786-1866), φυλή ινδιάνων Σουκουάμις
-Τσίρκο: όταν οι άνθρωποι γίνονται ζώα, προσπαθούν να κάνουν τα ζώα να μιμηθούν τους ανθρώπους Χορόσκελης Δ.
-Υπάρχουν άνθρωποι που αμέσως γίνονται κτήνη όταν τους συμπεριφέρεσαι ανθρώπινα Κλιουτσέφσκι Β.
-Εάν θέλετε φίλο, αποκτήστε έναν σκύλο Τρούμαν Χ.
-Είμαστε τα μόνα θηλαστικά που δε ζευγαρώνουν από πίσω, αλλά πρόσωπο με πρόσωπο Μόρρις Ντ.
-Η ανθρώπινη ψυχή έχει περισσότερη ανάγκη του ιδανικού παρά του πραγματικού. Με το πραγματικό υπάρχει, με το ιδανικό ζει. Θέλετε, λοιπόν, να δούμε τη διαφορά; Τα ζώα υπάρχουν, οι άνθρωποι ζουν Τσάτσος Κ.
-Ο άνθρωπος ζει απ’ τη σκέψη του. Το ζώο απ’ τα δόντια του. Λιβανέζικο ρητό
-Ο άνθρωπος: το μοναδικό ζώο που προκαλεί στους άλλους πόνο και ταυτόχρονα δεν έχει άλλο σκοπό Σοπενάουερ Α.
-Οι εμπειρικοί άνθρωποι είναι σαν τα μυρμήγκια, απλώς συλλέγουν και χρησιμοποιούν. Οι λογικοί μοιάζουν με τις αράχνες που υφαίνουν τον ιστό με υλικό από το σώμα τους. Η μέλισσα, όμως, ακολουθεί τη μέση οδό: συλλέγει υλικό από τα άνθη των κήπων και των αγρών, το οποίο η ίδια μεταπλάθει και επεξεργάζεται Μπέικον Φράνσις
-Όλα τα ζώα, εκτός από τον άνθρωπο, γνωρίζουν πως σκοπός της ζωής είναι η απόλαυσή της Μπάτλερ Σάμουελ
-Τα ζώα έχουν ένα ακίνδυνο εξωτερικό καμουφλάζ, οι άνθρωποι έχουν ένα επικίνδυνο εσωτερικό καμουφλάζ: την υποκρισία.
-Τα μη λογικά ζώα που πρέπει να ανησυχούν για το σώμα τους συνεχώς ασχολούνται με το να ψάξουν τροφή, όμως για τον άνθρωπο που το βασικό του μέλημα είναι ο νους και η κύρια φροντίδα του πρέπει να είναι η αναζήτηση της πραγματικής τροφής: της σοφίας Καρτέσιος Ρ.