Άμοιρε Κονδυλάκη, ο Κραουνάκης σου απέμεινε… Αχ άμοιρε λαέ!
Πήγαμε στην παράσταση του Σταμάτη Κραουνάκη “Όταν έχω εσένα” στο Ιδρυμα Κακογιάννη και σχολιάζουμε.
Βρεθήκαμε στην παράσταση του Σταμάτη Κραουνάκη “Όταν έχω εσένα” μια συγγραφική προσπάθεια του ιδίου και των Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο. Στην αναπαράσταση/ερμηνεία των κειμένων, ο ίδιος ο δημιουργός και η αγαπημένη του ομάδα Σπείρα Σπείρα. Η όλη ιδέα της δραματουργικής δράσης/φόρμας της παράστασης και των συγγραφέων φυσικά, είναι η ζωηρή και εύστοχη αποτύπωση του προβληματικού της ελληνικής πραγματικότητας, που ξεκινά σχεδόν μετεμφυλιακά μέχρι σήμερα. Η πρόζα τους ωστόσο εμπεριέχει την έντεχνη γραφή του ιστορικού χρονογραφήματος (μια γενιά πίσω δηλαδή, πριν τον εμφύλιο),που ακολουθεί τον κανόνα των σχεδόν έμμετρων κωμικών [στην περίπτωση μας έμμετρων] αρετών του προφορικού λόγου-γλαφυρότητα και λιτότητα. ![kraounakis-kakogiannis-620](https://kulturosupa.gr/wp-content/uploads/2023/10/kraounakis-kakogiannis-620.jpg)
![kraounakis-kakogiannis-620](https://kulturosupa.gr/wp-content/uploads/2023/10/kraounakis-kakogiannis-620.jpg)
Το χρονογράφημα [με ρίζες από τη Γαλλική επανάσταση] υπήρξε αγαπημένη δημοσιογραφική ασχολία λογοτεχνών και δημοσιογράφων και φυσικά του ελληνικού λαού, που το παρακολουθούσε κατά κύριο λόγο από τις εφημερίδες. Μέγιστος στο είδος ο Βιαννίτης/Κρητικός, λογοτέχνης και δημοσιογράφος, Ιωάννης Κονδυλάκης -χαρακτηρίστηκε και είναι ο “Πατέρας” του χρονογραφήματος – ο οποίος έγραψε και πρόσφερε στο Αθηναϊκό κοινό περισσότερα από 6000 χρονογραφήματα [εφημερίδα Εμπρός] με διάφορα ψευδώνυμα, κυρίως το “Διαβάτης”,έχοντας κοντά του πλήθος αναγνωστών.
Με όχημα λοιπόν τα παραπάνω και τη συγκεκριμένη “λογοτεχνική” φόρμα, στην ουσία μιλάμε για μια λαϊκή κατάσταση, για μια αμιγώς λαϊκή παράσταση, στην ουσία μιλάμε για μια ομαδική συνουσία, που ξεκινά δειλά από τη σκηνή και φτάνει εκρηκτικά στην πλατεία, μέσω του γνωστού “Κραουνικού” φιλτραρίσματος και ταλέντου.
Αναλυτικότερα η όλη δραματουργική δράση χωρίστηκε σε δύο ευδιάκριτα μέρη με το πρώτο να είναι περισσότερο πρόζα και σύνοδο τραγούδι και το δεύτερο μια ξεκάθαρη βιωματική/λυρική κατάσταση και τον συνθέτη επί σκηνής, με πολλά και αγαπημένα τραγούδια. Ωστόσο ευεργετικό υπήρξε το όλο συγγραφικό εγχείρημα μιας και ξετύλιξε αρχετυπικά την ελληνική κατάσταση και πραγματικότητα, αγγίζοντας ευαίσθητες χορδές και αποσκοπώντας περίπου και στην αφύπνιση (όπως ακριβώς και το χρονογράφημα φιλοδοξεί μια διαπλαστική διαπαιδαγώγηση ή αλλιώς τη μαζική ωφέλεια).
Τα μετά-επιθεωρησιακά κείμενα ήταν συμπλεγματικά και έπαιξαν πολύ με τη μαμά Ελλάδα και τους ήρωές της. Η λαϊκή οδός Πειραιώς, το ζέσταμα με την «τρόικα» των φραπέδων και το αντίστοιχο αντριλίκι, η αισιόδοξη παραδουλεύτρα-γιατί οι γυναίκες τα κατάφεραν εργασιακά (ερευνητικά) στην κρίση, η μόνιμη τροφός των σύγχρονων δούλων/εργαζομένων- το θρυλικό τάπερ (ναι πλαστικοποιημένο το ζεμπίλι), το ξεκάθαρο οιδιπόδειο/ θανατικό Μαμάς-Γιού (γιατί ποιον θα πάρει ο έλληνας στο τάφο; τη μάνα του φυσικά), η αξέχαστη Πασόκ-ική αφίσα, ο γεωγραφικός μας άντρας και οι αμαρτίες του μωρέ Λέλα, το απαραίτητο της αγέλης χρήμα, το απαραίτητο της συλλογικής παραπλάνησης ειδησεογραφικό κανάλι και η φοβερή κατάληξη με το κείμενο Μάνα εξ ουρανού, με την μάνα να ταυτίζεται με ότι πιο δημοκρατικό, λίγο πριν το γάμο και για το γάμο (ψυχαναλυτική επιθυμία για μια «καλή» μάνα). Και όπως χιμαιρικά σας τα περιγράφουμε έτσι χειμαρρώδη τα ζήσαμε, με τον εξής απλό πυρήνα
Αρχετυπικός Κραουνάκης/Σπείρα σπείρα στη λαϊκή ραχοκοκαλιά του χρονογραφήματος!
Στα συν της παράστασης εκτός των κειμένων, η αγαπημένη μουσική-τραγούδια του συνθέτη και η καλή performance της Σπείρας Σπείρας. Ωστόσο δεν μας άρεσαν τα κοστούμια ( εν αντιθέσει με το μακιγιάζ) και οι φωτισμοί.
Εν κατακλείδι[=]
η μουσική παράσταση με το κωδικό όνομα «Όταν έχω εσένα» είναι για να ξεμουδιάσει το αίσθημά μας, είναι για ένα καινούργιο συμμετοχικό/καλλιτεχνικό σπόρο, που ήδη έπεσε στο Ίδρυμα Κακογιάννη και έχει τις ρίζες του στο πρόσφατο καλλιτεχνικό παρελθόν μας (στα τέλη του 19ου αρχές 20ου αιώνα), τότε κάποιοι απλά μας είχαν έννοια!*
*Είναι γνωστό και πολύ-μελετημένο, το καλλιτεχνικό ανθρωποκεντρικό αίσθημα αυτής της γενιάς, που ξεκίνησε με τον Παλαμά και έφτασε μέχρι τους Κονδυλάκη, Παπαδιαμάντη, Βάρναλη, Καρκαβίτσα, Ξενόπουλο κ.α. και που τροφοδότησε πολλές ακόλουθες γενεές. Δεν είναι “οπισθοδρόμηση” είναι απλά ένας βηματισμός ταυτότητας για το σύγχρονο.
ΥΓ: για μας ήταν ιδιαίτερη η συγκίνηση καθώς ο Ιωάννης Κονδυλάκης είναι συμπατριώτης μας.
.
Κάθε Παρασκευή & Σάββατο, στις 21:00
Αγορά εισιτηρίων μέσω πιστωτικής κάρτας:
210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr
Εισιτήρια προπωλούνται και στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση/ προβολή.
Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα Public στην Αττική
Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00
Καθημερινές, 09:00 – 21:00
15€ Κανονικό
12€ (Κάθε Πέμπτη)
10€ Μαθητικό /Φοιτητικό / Νεανικό (έως 26 χρονών)/ Κάτοχοι Κάρτας Persona (φίλοι της Σπείρας)/Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) /Κάτοχοι Κάρτας Οδοντιατρικού Συλλόγου Αθηνών & Μέλη Πυροσβεστικού Σώματος (κάρτα)/ ΑμΕΑ / Άνω των 65/Κάτοχοι Κάρτας Συλλόγου Υπαλλήλων Εθνικής Τράπεζας
€10 για Groups άνω των 10 ατόμων
Κάθε Παρασκευή & Σάββατο, στις 21:00
Αγορά εισιτηρίων μέσω πιστωτικής κάρτας:
210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr
Εισιτήρια προπωλούνται και στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση/ προβολή.
Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα Public στην Αττική
Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00
Καθημερινές, 09:00 – 21:00
15€ Κανονικό
12€ (Κάθε Πέμπτη)
10€ Μαθητικό /Φοιτητικό / Νεανικό (έως 26 χρονών)/ Κάτοχοι Κάρτας Persona (φίλοι της Σπείρας)/Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) /Κάτοχοι Κάρτας Οδοντιατρικού Συλλόγου Αθηνών & Μέλη Πυροσβεστικού Σώματος (κάρτα)/ ΑμΕΑ / Άνω των 65/Κάτοχοι Κάρτας Συλλόγου Υπαλλήλων Εθνικής Τράπεζας
€10 για Groups άνω των 10 ατόμων
Αίθουσα: Θέατρο
Εισιτήρια on line
Εισιτήρια on line
Φωτογραφικό υλικό