8055





Συνέντευξη στην Ελπίδα Παπαδανιήλ

Είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους καλλιτέχνες της γενιάς του, ένας καταξιωμένος ηθοποιός με πληθώρα συμμετοχών σε πολλές τηλεοπτικές σειρές αλλά και σε κινηματογραφικές και θεατρικές παραγωγές. Σε κάθε του δουλειά τον συνοδεύουν οι καλύτερες κριτικές και μάλιστα έχει κερδίσει δύο φορές βραβεία για τις ερμηνείες του.
Σπούδασε στη Δραματική Σχολή Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας Γ. Κιμούλη και θέλοντας να διευρύνει τις γνώσεις του στην υποκριτική, έκανε σεμινάρια στη Νέα Υόρκη στο HB Studio.
Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές επιτυχημένες σειρές. Μερικές από τις πιο γνωστές είναι οι: “Κλείσε τα μάτια”, “Πάνω από το νόμο”, “Ο πόλεμος των άστρων”, “Το Νησί”, “Άγριες Μέλισσες”, “Μια νύχτα του Αυγούστου” και φέτος τον απολαμβάνουμε στη σειρά του Alpha “Αυτή η νύχτα μένει”.
Αντίστοιχα κάποιες από τις πιο επιτυχημένες κινηματογραφικές ταινίες που έχει συμμετάσχει είναι οι: “Το τανγκό των Χριστουγέννων”, “Hardcore”, “Ουζερί Τσιτσάνης”, “Ο άνθρωπος του θεού” και “Φαντασία”. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σπουδαίους Έλληνες ηθοποιούς και έχει συμμετάσχει με πρωταγωνιστικό ρόλο σε πληθώρα θεατρικών παραστάσεων κάνοντας περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, όπως «Killer Joe», στο οποίο έκανε και την πρώτη του σκηνοθετική δουλειά, «Προμηθέας Δεσμώτης», «Γιούγκερμαν», «Αγαμέμνων», «Ο Ηλίθιος», «Δον Κιχώτης», «Καλιγούλας», «Επτά επί Θήβας», «Victor Victoria», και φέτος «Οιδίπους Τύραννος».

Συνέντευξη του ταλαντούχου ηθοποιού Γιάννη Στάνκογλου στην Ελπίδα Παπαδανιήλ για την Κουλτουρόσουπα.
Ε.Π.: «Ο Οιδίποδας Τύραννος» ακόμη και σήμερα θεωρείται κατά γενική παραδοχή το κορυφαίο έργο της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας. Πώς προσεγγίσατε ένα τέτοιο ρόλο; Ποια στοιχεία του σας γοήτευσαν;
Γ.Σ.: Είναι αλήθεια ότι αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα που υπάρχουν στο παγκόσμιο δραματολόγιο. Δεν είναι τυχαίο ότι ασχολήθηκε με αυτό ο Αριστοτέλης στην ποιητική του, δεν είναι τυχαίο ότι ο Φρόιντ το είχε σαν «μήτρα» στην ψυχανάλυση. Είναι ένα έργο που αν και γράφτηκε αιώνες πριν, είναι τόσο σύγχρονο και επίκαιρο. Είναι γεμάτο με ανατροπές, μοιάζει με καλογραμμένο αστυνομικό νουάρ. Για να προσεγγίσω το ρόλο μελέτησα πολύ αλλά έχει σημασία και το τι σκέφτεται για την παράσταση ο σκηνοθέτης, ο Σίμος Κακάλας και πώς θα λειτουργήσει και η ομάδα στο σύνολό της. Ο Οιδίποδας είναι πολύ γοητευτικός ως χαρακτήρας, ως βασιλιάς ο λαός του τον αγαπάει και τον εμπιστεύεται, είναι όμως και αλαζόνας και νάρκισσος, έχει πολλά στοιχεία..
Ε.Π.: Στο έργο τόσο η τραγικότητα όσο και η ειρωνεία συνυπάρχουν με τη αγωνία του πεπρωμένου και την αναζήτηση της αλήθειας…Πώς περιπλέκεται η συναισθηματική κατάσταση του ήρωα και πώς οδηγείται στην κάθαρση;
Γ.Σ.: Ο Οιδίποδας δε σταματά να ρωτάει ποτέ και ερώτηση στην ερώτηση οδηγείται στην αυτοτύφλωση που είναι μια ακραία πράξη. Δεν αυτοκτονεί, αυτοτιμωρείται. Η δυναμική που τον χαρακτηρίζει τον οδηγεί στο τέλος, κατά κάποιο τρόπο στη κάθαρση, που είναι ο θάνατος. Αυτό που ζητάει από τον Κρέοντα, όντας τυφλός, είναι να τον αφήσει να πάει να πεθάνει πάνω στον Κιθαιρώνα, εκεί που τον άφησε και η μητέρα του και ο πατέρας του βρέφος ακόμη για να πεθάνει. Θέλει μεγάλο θάρρος μια τέτοια απόφαση.

Ε.Π.: Σας δυσκόλεψε σαν ρόλος;
Γ.Σ.: Πάρα πολύ… Δε θα μπορούσα να πω το αντίθετο.. Ο Οιδίποδας είναι από τους πιο δύσκολους χαρακτήρες γιατί οι ανατροπές του έργου είναι και ανατροπές του χαρακτήρα. Οπότε το να μπορείς να κινηθείς σε διαφορετικά πλαίσια υποκριτικής από επεισόδιο σε επεισόδιο είναι πολύ συναρπαστικό για ένα ηθοποιό.
Ε.Π.: Οιδίποδας και Ιοκάστη μια σχέση πάθους που οδηγεί στην καταστροφή ή μήπως στην εξιλέωση;
Γ.Σ.: Πιστεύω στην καταστροφή.. Η Ιοκάστη αυτοκτονεί και ο Οιδίποδας τυφλός πορεύεται στο Κιθαιρώνα για να πεθάνει εκεί μόνος του. Είναι μερικά πράγματα που η ανθρώπινη φύση δεν τα αντέχει πιστεύω..
Ε.Π.: Αλλά και με τον Τειρεσία και τον Κρέοντα οι σχέσεις του Οιδίποδα είναι ταλαντευόμενες….
Γ.Σ.: Δεν είναι σταθερές γιατί έτσι είναι και ο Οιδίποδας, ένας άνθρωπος που δεν πορεύεται κυρίως με τη λογική αλλά με το συναίσθημα. Η μοναδική φορά που κινήθηκε με τη λογική του ήταν όταν έλυσε το αίνιγμα της Σφίγγας και γλίτωσε την πόλη του από το λοιμό. Η αλαζονεία του είναι το κύριο χαρακτηριστικό του. Το πάθος του είναι ο έλεγχος των πραγμάτων και όταν έχεις ένα τόσο μεγάλο πάθος με τον έλεγχο οδηγείσαι σε πράγματα που δεν γνωρίζεις.
Ε.Π.: Πολύ επίκαιρο και σήμερα..
Γ.Σ.: Βέβαια, για αυτό άλλωστε αυτά τα έργα θεωρούνται κλασικά. Έχουν στο κέντρο τους τον άνθρωπο και θέτουν ερωτήματα ενώ την ίδια στιγμή δίνουν και απαντήσεις.

Ε.Π.: Ο Οιδίποδας μόλις ανακαλύπτει την αλήθεια αυτοτιμωρείται πιστεύοντας ότι έτσι θα σώσει την πόλη του και τον λαό του… Όχι μόνο σε κοινωνικό ή πολιτειακό επίπεδο αλλά και σε προσωπικό, οι άνθρωποι, οι ηγέτες λειτουργούν συνειδητά και με ευθύνη απέναντι στους άλλους, απέναντι στο λαό τους;
Γ.Σ.: Νομίζω πως όχι.. Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα. Το βλέπουμε ακόμη και σε τραγικά γεγονότα που συμβαίνουν και κανείς δεν κουνιέται από την καρέκλα του.. Όταν γραφόντουσαν έργα όπως ο Οιδίποδας ήταν τελείως διαφορετικές οι εποχές. Ο Σοφοκλής εκτός από συγγραφέας, είχε πάρει μέρος σε δύο πολύ μεγάλους πολέμους, είχε έντονη ανάμειξη με τα κοινά της πόλης… Τώρα όλα είναι διαφορετικά στη ζωή μας. Ακόμη και το πλαίσιο ηθικής που υπήρχε τότε ήταν διαφορετικό, ενώ τώρα ο καθένας μας κοιτάζει τον εαυτό του και όχι το σύνολο δυστυχώς.
Ε.Π.: Ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα του έργου και πόσο ακουμπά στη σημερινή πραγματικότητα;
Γ.Σ.: Νομίζω ότι δεν υπάρχει ένα κεντρικό νόημα στο έργο. Ανάλογα από ποια μεριά και ποιο πρίσμα θα το δει κανείς. Δηλαδή, το να θέλεις να μάθεις ποιος είσαι είναι πολύ σημαντικό για τον καθένα μας. Είναι μια διαδικασία που αυτό-ορίζει τον άνθρωπο με κάποιο τρόπο. Για μένα οι θεσμοί είναι το πιο σημαντικό πράγμα μέσα στο κείμενο. Βέβαια υπάρχει έντονα και το τραγικό στοιχείο, όταν ένα καλό συγκρούεται με ένα κακό… Όλη αυτή η αντίδραση του Οιδίποδα, να αφαιρεί «τον κόσμο», να αφαιρεί τα μάτια του, την όρασή του δηλώνει ότι ο κόσμος σε παρασύρει. Ενώ κάνοντας την αυτοτιμωρία μη έχοντας όραση δεν παρασύρεσαι από τον κόσμο. Βρίσκεται μόνος του στο σκοτάδι της σκέψης του.
Ε.Π.: Πώς πιστεύεται αυτή η ενέργειά του έργου θα μεταφερθεί στους θεατές;
Γ.Σ.: Αυτό πιστεύω ότι έχει να κάνει με τον τρόπο που έχει σκηνοθετήσει την παράσταση ο Σίμος Κακάλας. Πιστεύω, νιώθω ότι θα είναι μια πολύ δυνατή παράσταση. Η μουσική του Φώτη Σιώτη είναι εξαιρετική και δένει πάρα πολύ με το κείμενο. Η ομάδα μας, όλοι οι ηθοποιοί, είναι καλοκουρδισμένη, δουλεύουμε πάρα πολύ και βέβαια όλο αυτό που κάνει ο Σίμος με τη μάσκα, που είναι μια πολύ ωραία πρόταση και θα δημιουργήσει τρομερές εικόνες.

Ε.Π.: Ποιο στοιχείο καθορίζει τη δυναμική της παράστασης;
Γ.Σ.: Εκτός από τη μάσκα νομίζω ότι είναι ο ρυθμός.. Το ίδιο το έργο έχει ένα καταιγιστικό ρυθμό, είναι πάρα πολύ γρήγορο έργο με ανατροπές ανά επεισόδιο ακόμη και μέσα στα επεισόδια. Είναι πολύ αμφίσημο το έργο αυτό. Μιλώντας και με τον Γιώργο Μπλάνα που έκανε την εξαιρετική μετάφραση του κειμένου, το έργο έχει μέσα πολλές αμφιλογίες, δηλαδή λέξεις που δηλώνουν τη σημασία τους αλλά και το αντίθετό τους ταυτόχρονα. Συγκεκριμένα ο Γιώργος έχει μετρήσει στο κείμενο 56 αμφισημίες οπότε καταλαβαίνετε ότι το έχουμε ψάξει πολύ.
Ε.Π.: Πώς νιώθετε μετά από την ερμηνεία ενός τέτοιου ρόλου;
Γ.Σ.: Κοιτάξτε, έχω ξανά δουλέψει με τέτοια κείμενα αρκετές φορές και θα ήθελα να σας πω ότι μου αρέσει πάρα πολύ το αρχαίο δράμα. Αυτά τα κείμενα είναι γραμμένα για ανοιχτούς χώρους. Εκεί χρειάζεσαι το σώμα, η φωνή, η ενέργεια, χρειάζεται στο σύνολό της η παιδεία που έχεις πάρει και όλα αυτά στο εκατό τις εκατό. Με λίγα λόγια πρέπει να γυμνάζεσαι, να ασχολείσαι με την υποκριτική σου για να μπορέσεις να σταθείς στα πόδια σου δυνατά και να ακουστείς. Σίγουρα μεγάλο ρόλο παίζει και η σκηνοθεσία της παράστασης.
Ε.Π.: Η παράσταση κάνει πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.. Πώς το αποφασίσατε αυτό;
Γ.Σ.: Χαιρόμαστε πάρα πολύ που θα είμαστε στη Θεσσαλονίκη γιατί είναι η πόλη που αγαπάμε. Επίσης ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι το κοινό της Θεσσαλονίκης έχει θεατρική παιδεία και βλέπει πολύ θέατρο. Άλλωστε και εγώ έχω παίξει την πρώτη μου τραγωδία «Επτά επί Θήβας» στη Θεσσαλονίκη με το ΚΘΒΕ αλλά και ο Σίμος Κακάλας είναι από τη Θεσσαλονίκη, όπως και ο Φώτης Σιώτας αλλά και πολλά παιδιά. Είναι ένα πολύ ωραίο crush test πριν παίξουμε στην Επίδαυρο. Υπάρχουν επίσης προτάσεις για να πάμε την παράσταση στην Αμερική, αλλά ακόμη είναι υπό συζήτηση.
Ε.Π.: «Μια νύχτα μένει».. πώς ήταν τα γυρίσματα και η συνεργασία με τον Βασίλη Μπισμπίκη; Θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν;
Γ.Σ.: Όχι τελειώσαμε, ολοκληρώθηκε η σειρά. Ήταν υπέροχα και περάσαμε πολύ ωραία. Εξαιρετικοί οι συνάδελφοι της σειράς, άνθρωποι που τους ήξερα, τους σεβόμουν και τους θαύμαζα και στο θέατρο. Ήτανε μεγάλη τιμή και χαρά να βρίσκομαι σε αυτή την παραγωγή.
Ε.Π.: Έχετε σχεδόν 23 χρόνια στο χώρο.. θέατρο, τηλεόραση, κινηματογράφος…Μέσα από όλη αυτή την εμπειρία, αυτή την μεστή διαδρομή είστε πλέον πιο επιλεκτικός στις συμμετοχές και στις συνεργασίες σας; Χτίζουν καριέρα τα ΟΧΙ;
Γ.Σ.: Και βέβαια είμαι πιο επιλεκτικός. Κοιτάξτε στο παρελθόν έχω πει πάρα πολλά ¨ΟΧΙ¨. Βγήκα από μια Δραματική Σχολή που σου δήλωνε εξ αρχής ότι η δουλειά του ηθοποιού είναι στο θέατρο, όπως οι περισσότερες βέβαια. Έτσι για σχεδόν πέντε χρόνια έκανα μόνο θέατρο. Ήρθε κάποια στιγμή ο Πάνος Κοκκινόπουλος με τη «10η Εντολή» και με έπεισε να ξεκινήσω να ασχολούμαι και με την τηλεόραση. Για να πάρεις όμως τις πραγματικές βάσεις, οι ώρες πτήσεις πάνω στη σκηνή είναι πολύ σημαντικό πράγμα. Όλες οι εμπειρίες βέβαια είναι πάρα πολύ δυνατές και δεν πετάω τίποτα από όσα έχω κάνει, είτε είναι τηλεόραση, κινηματογράφος ή θέατρο.

Ε.Π.: Μετά λοιπόν από όλη αυτή τη διαδρομή είστε ικανοποιημένος, είστε ευτυχισμένος εάν θα μπορούσαμε να το πούμε;
Γ.Σ.: Πολύ, πάρα πολύ… Δεν έχω απωθημένα. Το μόνο που μου λείπει είναι περισσότερος χρόνος για μένα και για τα παιδιά μου.
Ε.Π.: Με τη σκηνοθεσία θα ασχοληθείτε ξανά;
Γ.Σ.: Ασχολήθηκα πέρυσι για πρώτη φορά στην παράσταση ”Killer joe” που πήγε πολύ καλά και θα ξανά ασχοληθώ σίγουρα κάποια στιγμή γιατί ήταν κάτι που μου άρεσε πάρα πολύ. Απλά, την επόμενη φορά που θα σκηνοθετήσω δε θα παίζω, θα είμαι μόνο σκηνοθέτης.
Ε.Π.: Ποια είναι τα σχέδιά σας για την επόμενη σεζόν; Θεατρικά αλλά και τηλεοπτικά…
Γ.Σ.: Του χρόνου θα είμαι στο MEGA, θα κάνω μια σειρά που λέγεται «Το Ναυάγιο». Για πρώτη φορά δε θα ασχοληθώ με τίποτα άλλο. Θα πάρω χρόνο με τον εαυτό μου και με τα παιδιά μου και να κάνω και μαθήματα κιθάρας που είναι το απωθημένο μου.
Ε.Π.: Για το θέμα που προέκυψε με τον Κωνσταντίνο Μωραΐτη τι θα σχολιάζατε;
Γ.Σ.: Δε θα ήθελα να σχολιάσω τίποτα και δεν πρέπει γιατί το θέμα έχει ανατεθεί σε δικηγορικό γραφείο και αυτοί θα προβαίνουν σε δηλώσεις στο εξής.
.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ
.
-Τετάρτη 12 & Πέμπτη 13 Ιουλίου
Θέατρο Δάσους
«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή

Σ’ αυτή την παράσταση, ιδωμένη ως τελετουργικό εξαγνισμού, μια ομάδα με μάσκες γερόντων αποτελεί τον χορό συστρέφεται, θρηνεί και αγωνιά. Μέσα από αυτόν τον χορό αποκαλύπτονται τα τραγικά πρόσωπα Οιδίποδας, Ιοκάστη, Τειρεσίας και Κρέοντας.
.
Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας. Ερμηνεύουν: Γιάννης Στάνκογλου, Γιώργος Αμούτζας, Σίμος Κακάλας, Χρήστος Μαλάκης, Άννα Μάσχα, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Γιάννης Νταλιάνης.
.
Φωτογραφικό υλικό


