Σε νέα εποχή μπαίνει ο ελληνικός σιδηρόδρομος μετά την υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης Δημοσίου και Hellenic Train – Πότε θα δούμε τους πρώτους συρμούς στις ράγες.
Με την υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Hellenic Train, «κλείδωσε» σήμερα μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις των τελευταίων δεκαετιών στον σιδηρόδρομο. Η συμφωνία, η οποία υλοποιεί τη δέσμευση που είχαν αναλάβει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Τζόρτζια Μελόνι, φέρνει 23 ολοκαίνουργια τρένα στις ελληνικές ράγες, με το συνολικό ύψος της ιδιωτικής επένδυσης να αγγίζει τα 308 εκατομμύρια ευρώ.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία και το χρονοδιάγραμμα
Η επένδυση αφορά την πλήρη ανανέωση του τροχαίου υλικού, το οποίο σε μεγάλο βαθμό θεωρείται απαρχαιωμένο. Σύμφωνα με το πλάνο υλοποίησης:
-
Πρώτες αφίξεις: Οι πρώτοι συρμοί αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το φθινόπωρο του 2026.
-
Ολοκλήρωση: Το σύνολο των 23 νέων τρένων θα έχει παραδοθεί έως το 2027.
-
Κατανομή: Οι νέοι συρμοί θα περιλαμβάνουν τόσο τρένα για το κύριο δίκτυο όσο και για τον Προαστιακό, με στόχο την αναβάθμιση της ασφάλειας και της άνεσης των επιβατών.
Οι δεσμεύσεις του Δημοσίου και οι «σκληρές» ρήτρες
Για πρώτη φορά, η σύμβαση που διαπραγματεύτηκε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, περιλαμβάνει αυστηρές δικλείδες ασφαλείας και για τις δύο πλευρές:
-
Έργα Ασφαλείας: Το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει τη ρητή δέσμευση να έχει ολοκληρώσει έως το καλοκαίρι του 2026 όλα τα απαραίτητα έργα υποδομής (τηλεδιοίκηση, φωτοσήμανση, ETCS) στο σύνολο του δικτύου.
-
Ρήτρες Καθυστερήσεων: Η σύμβαση προβλέπει σημαντικές οικονομικές κυρώσεις προς τη Hellenic Train σε περίπτωση αθέτησης του επενδυτικού πλάνου, αλλά και ρήτρες υπέρ της εταιρείας αν το Δημόσιο δεν παραδώσει εγκαίρως το δίκτυο πλήρως εξοπλισμένο με τα συστήματα ασφαλείας.
-
Επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ: Πέραν των νέων τρένων, το συνολικό πακέτο επενδύσεων αναμένεται να φτάσει τα 420 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας την αναβάθμιση συστημάτων πληροφόρησης επιβατών και τη βελτίωση των υπηρεσιών συντήρησης.
Η πολιτική σημασία της συμφωνίας
Η υπογραφή αυτή αποτελεί το επιστέγασμα πολύμηνων διαπραγματεύσεων, με την κυβέρνηση να επιδιώκει να δείξει εμπράκτως ότι ο σιδηρόδρομος αλλάζει σελίδα μετά την τραγωδία των Τεμπών. Όπως υπογράμμισε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, πρόκειται για την πρώτη αγορά συρμών μετά από 20 χρόνια, η οποία συνδυάζεται με τη μετάβαση σε ένα ψηφιακό και ασφαλές σιδηροδρομικό περιβάλλον.
«Στόχος μας είναι ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος που θα κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά κατά την τελετή υπογραφής.


