Είδε ο Γιώργος Τοκμακίδης και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Εν Συντομία Εισαγωγή:
Είναι αλήθεια ότι δεν κάνουμε λόγο συχνά για ταινίες κινουμένων σχεδίων. Αυτή η κινηματογραφική κατηγορία, αν και κινείται παράλληλα με τον αποκαλούμενο «liveaction» κινηματογράφο, έχει γνωρίσει μεγάλες στιγμές και τομές στην ιστορία της. Άρχισε ως ένα σύνολο εξαιρετικά λεπτομερών ζωγραφιών και σχεδίων, τα οποία τα τοποθετούσαν σε μία λογική σειρά, και μέσα από το ξεφύλλισμα τους απέδιδαν μία συνεχή κινούμενη εικόνα, εξού άλλωστε και ο προαναφερόμενος όρος. Ακολούθησε η προοδευτική του εξέλιξη με τα σχέδια να περνούν στη δισδιάστατη εποχή τους και μετέπειτα στην τρισδιάστατη.
Η ταινία για την οποία θα μιλήσουμε σήμερα με τίτλο: «Το Ατίθασο Ρομπότ» (Wild Robot, 2024) εξελίσσει την ίδια την ιδέα και τη σύγχρονη απεικόνιση του «κινουμένου σχεδίου» που γνωρίζουμε σήμερα!
Πλοκή;
Έπειτα από θυελλώδης καταιγίδα ένα ρομπότ της σειράς «Rozzum» ναυαγεί σε ένα νησί που φιλοξενεί άγρια ζωή. Η αλληλεπίδραση του με τα ζώα του δάσους δε θα αποδώσει καρπούς με τον τρόπο που ανέμενε με αποτέλεσμα να τρομοκρατηθούν με την άφιξη του και να του επιτεθούν. Ο δρόμος του, αλλά και η μοίρα θα το οδηγήσουν να αναλάβει τη σημαντική αποστολή της διάσωσης και φροντίδας μίας μικρής χήνας. Με την επιφυλακτική συμπαράσταση μίας αλεπούς, το «Rozzum» ως «Ρόζι» πια θα αναλάβει τον ρόλο της μητρικής φιγούρας για το «μικρό χηνάκι». Μαζί θα γνωρίσουν τον κόσμο γύρω τους και θα αποπειραθούν να κατανοήσουν που πραγματικά ανήκουν. Μέσα σε ένα ασφυκτικό χρονικά πλαίσιο, οι ήρωες μας θα πρέπει να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους και να προετοιμαστούν για την αποδήμηση και τον βαρύ χειμώνα που έρχεται. Η σχέση τους θα δοκιμαστεί δεόντως, αλλά θα αποδείξουν σε όλους και πρωτίστως στον εαυτό τους, στον «προγραμματισμό» τους πως είναι φτιαγμένοι για να αισθάνονται και να δείχνουν συμπόνια μεταξύ τους.
Πίσω από τις κάμερες:
Σκηνοθέτης της ταινίας αναλαμβάνει ο πολυμήχανος Κρις Σάντερς. Αυτός ο δημιουργός βρίσκεται πίσω από θρυλικές ταινίες του είδους όπως «Η Πεντάμορφη Και Το Τέρας» (1991), «Αλαντίν» (1992), «Ο Βασιλιάς Των Λιονταριών» (1994) και «Μουλάν» (1998) σε συγγραφικό επίπεδο και ταινίες όπως «Λίλο Και Στιτς» (2002), «Πώς Να Εκπαιδεύσετε Τον Δράκο Σας» (2010), «Οι Κρούντς» (2013) και «Το Κάλεσμα Της Φύσης» (2020) σε σκηνοθετικό αντίστοιχο. Πρόκειται για μία προσωπικότητα που οφείλεται για τη χρυσή εποχή των δισδιάστατων κινουμένων σχεδίων, ενώ η μετεξέλιξη τον βρήκε να συνεχίζει το έργο με μεγαλύτερη ευρηματικότητα και πάθος. Στην εν λόγω ταινία φέρνει την εμπειρία του και μια ισχυρή θέληση να αγγίξει και να ξεπεράσει τα όρια της τρισδιάστατης πεπατημένης, υιοθετώντας τεχνικές του παρελθόντος και προσαρμόζοντας τες στο παρόν με βλέμμα στο μέλλον. Το αποτέλεσμα είναι θριαμβευτικό και επαναφέρει την εταιρεία παραγωγής «DreamWorks» στα δημοφιλή κινηματογραφικά δρώμενα αφήνοντας κατά πολύ πίσω τη «Disney» και τη θυγατρική της, «Pixar».
Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο παιδικό βιβλίο του συγγραφέα και σχεδιαστή Πήτερ Μπράουν. Η κεντρική ιδέα της ιστορίας είναι η ενηλικίωση μέσα από την ανάληψη ευθυνών ζωτικής σημασίας. Πρόκειται για χαρακτηριστική αψίδα, ταξίδι χαρακτήρων σε ταινίες κινουμένων σχεδίων. Η συγκεκριμένη όμως διαφέρει τόσο σε περιεχόμενο, όσο και στην εικόνα. Οι χαρακτήρες είναι ολότελα διαφορετικοί μεταξύ τους και σε αυτό το σημείο δε γίνεται λόγος για τη συμπεριφορά τους, αλλά εξολοκλήρου για τη φύση τους. Ένα ρομπότ, μία μικρή χήνα και μία αλεπού διαμορφώνουν μία δυναμική τριάδα αντίστοιχη οικογένειας, με τους ρόλους να εναλλάσσονται μέσα σε αυτή και ο συνδυασμός να αποδίδει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα. Αξίζει να σημειωθεί το ρεαλιστικό υπόβαθρο που διατηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας με τους χαρακτήρες, αν και φανταστικοί, να παραμένουν πιστοί στις συμπεριφορές του εκάστοτε είδους.
Η συνολική εικόνα όμως είναι αυτή που εκπλήσσει και ενθουσιάζει μικρούς και μεγάλους. Η λεπτομέρεια στον σχεδιασμό της είναι απίστευτη, με τους αρμόδιους τεχνικούς να έχουν προβεί σε μία σειρά από χειροποίητες ζωγραφιές, τις οποίες επεξεργάζονται σε δεύτερο χρόνο ψηφιακά. Οι φωτισμοί και τα χρώματα δεν γνωρίζουν περιορισμούς, με τις αποχρώσεις τους, αν και διατηρούν ρεαλιστικό τόνο, να ξεχειλίζουν τα κάδρα και να πλημυρίζουν την οθόνη με την ολότητα τους. Ένα ευτυχές πάντρεμα που αποδίδει ξεχωριστά αποτελέσματα και μία επαναστατική για τον κόσμο του κινουμένου σχεδίου τελική εικόνα.
Μπροστά από τις κάμερες:
Μπροστά από τις κάμερες, αλλά στην πραγματικότητα πίσω από αυτές, σε στούντιο ηχογράφησης βρίσκεται ένα ταλαντούχο σύνολο βραβευμένων ηθοποιών. Ερμηνευτές, όπως η Λουπίτα Νιόνγκο, ο Πέντρο Πασκάλ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, η Κάθριν Ο’ Χάρα, ο ΜπίλιΝάι στους δεύτερους και ο Μάρκ Χάμιλ με τον Βιν Ρέιμς στους περιφερειακούς, δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό διασκεδάζοντας στην πορεία.Στη χώρα μας, τα κινούμενα σχέδια φθάνουν μεταγλωττισμένα με τη μεταφορά τους να ακούγεται καλύτερη από την πρωτότυπη! Ας είμαστε ειλικρινείς, οτιδήποτε ακούγεται στην ελληνική γλώσσα, ηχεί πιο οικεία και όμορφα στα αυτιά μας. Αυτός είναι και ο λόγος που βρίσκουμε τους Τζίνη Παπαδοπούλου, Βαγγέλη Στρατηγάκο, Τίτο Γρηγορόπουλο, Μαριάνθη Σοντάκη, Βαγγέλη Ρόκκο και άλλους να ταιριάζουν τις χροιές τους στους χαρακτήρες και μέσα από την οικειοποίηση τους να συνδράμουν αριστοτεχνικώς και επιτυχώς στο απαιτητικό έργο της μεταγλώττισης.
Καταλυτικός Επίλογος:
Η ταινία «Ατίθασο Ρομπότ» είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών και συνίσταται για πολλές θεάσεις και προβολές. Οι συναισθηματικά φορτισμένοι δεσμοί που ενισχύουν τις σχέσεις ανάμεσα στους χαρακτήρες προσδίδουν «ψυχή» στον πυρήνα της ταινίας, ένα χαρακτηριστικό στοιχείο που έχει χαθεί από αυτή την κινηματογραφική κατηγορία. Η σκηνή της διαδικασίας της αποδήμησης φθάνει επικά επίπεδα με την κίνηση της αιωρούμενης κάμερας και τη μουσική να απογειώνουν στο σύνολο τους την ταινία. Πρόκειται για ένα άρτιο αποτέλεσμα, από το οποίο δεν ταιριάζει μήτε να προσθέσεις, μήτε να αφαιρέσεις κάτι. Το βιβλίο είναι το πρώτο μέρος μίας τριλογίας, άρα αυτό σημαίνει ότι έπεται και συνέχεια;
Θα έβαζα με ταπεινότητα όπως πάντα ένα 7,9/10 για την ονειρική αυτή δουλειά!
«Ατίθασο Ρομπότ» (WildRobot, 2024) εγχρ.
Διάρκεια: 1 ώρα και 42 λεπτά Είδος: Κινούμενο Σχέδιο
Σκηνοθεσία: Κρις Σάντερς
Πρωταγωνιστές: Λουπίτα Νιόνγκο, Πέντρο Πασκάλ, Κάθριν Ο’Χάρα, ο Μπίλι Νάι, ΜάρκΧάμιλ, ΒινΡέιμς
Μεταγλωττιστές: Τζίνη Παπαδοπούλου, ΒαγγέληςΣτρατηγάκος,