|
Από τη στήλη Τηλεοπτικά Μαντάτα #27 του Γιώργου Μπαστουνά για την Κουλτουρόσουπα.
Η φετινή χρονιά από όλες τις απόψεις ήταν μία από τις δυσκολότερες της τελευταίας 10ετίας. Η αρχή της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα ήταν κατειλημμένη από τον κορονοϊό, ο οποίος κυριολεκτικά θέρισε τα πάντα στο πέρασμά του, αλλά και από την προσπάθεια για επανάκαμψη στην πραγματικότητα με το μοναδικό όπλο των εμβολιασμών να αποτελεί καθημερινό σημείο συζήτησης όλων μας. Ας ελπίσουμε σύντομα να προχωρήσουμε στην κανονικότητα και το 2022 να είναι μία χρονιά νίκης απέναντι στον ιό.
Την χρονιά αυτή η τηλεόραση κλήθηκε να αποτελέσει μία παρέα για τους τηλεθεατές, οι οποίοι πέρασαν αρκετές ώρες στο σπίτι τους, με τις συνδρομητικές επιλογές ξένων σειρών σταδιακά να εξαντλούνται. Σε ένα γενικό πλαίσιο δεν φαίνεται να κατάφερε και πολλά, με τις σειρές παρότι πολλαπλές στο σύνολό τους να μην έχουν τη δυναμική να εντυπωσιάσουν και να αποτελέσουν μία σταθερή συνήθεια για το κοινό. Τα κανάλια λειτούργησαν σαν σουπερμάρκετ, χάνοντας την ταυτότητά τους.
Παρακάτω καταγράφεται η κατάταξη των σειρών, που προβλήθηκαν το 2021 από τις χειρότερες στις καλύτερες.
10. Η γη της ελιάς – MEGA
Στην τελευταία θέση εντάσσεται το σαπούνι των Γεωργίου-Δημητρίου-Νικολάου, οι οποίοι μάλλον συνεχίζουν την Φωσκολιάδα με σειρές οι οποίες παρότι εναλλασσόμενες μοιάζουν η μία σαν συνέχεια της άλλης. Έρωτες, πάθη, μίση με μία γρήγορη διαμόρφωση ειδωμένα σε ένα καθημερινό κλαυσίγελο χωρίς τέλος και με περιτύλιγμα επιτυχημένους πρωταγωνιστές, οι οποίοι μάλλον ετοιμάζουν το κύκνειο άσμα της επιτυχημένης καριέρας τους.
9. Σε ξένα χέρια – EΡΤ
Ένα εντυπωσιακό καστ, που πραγματικά δημιούργησε προσδοκίες για μία επιτυχημένη κωμική σειρά, που θα προσέφερε γέλιο στους θεατές, αλλά και συγκίνηση με την στροφή γύρω από τον πυλώνα της απαγωγής ενός βρέφους. Δυστυχώς οι προσδοκίες διαψεύστηκαν πανηγυρικά με μία σειρά, η οποία θυμίζει τις προηγούμενες δύο δουλειές του Μπέζου («Φριτέζα» και «Παρουσιάστε»). Τελικά η κωμωδία στην ελληνική τηλεόραση μάλλον σιγά σιγά πεθαίνει με το χιούμορ να κινείται σε πολικές και χριστουγεννιάτικες θερμοκρασίες.
8. Σασμός – ALPHA
Ίσως η πιο επιτυχημένη από πλευράς τηλεθέασης σειρά, η οποία κατάφερε επάξια να ρίξει στον πάτο (εκεί που ανήκουν δηλαδή) τα ανούσια και ανακυκλώσιμα ριάλιτι που κατέλαβαν τους τηλεοπτικούς δέκτες για ακόμη μία χρονιά. Το σενάριο ξεκίνησε με ενδιαφέρον τρόπο για να καταλήξει στις αναμενόμενες υπερβολές. Για ακόμα μία φορά η Κρήτη αντιμετωπίστηκε ρατσιστικά με τις βεντέτες να παρουσιάζονται ως ο κανόνας και οι Κρητικοί να ρίχνονται στο αέναο κυνήγι του έρωτα. Πάνε πολλά χρόνια από της «Αγάπης μαχαιριά», αλλά μάλλον το θέμα παραμένει διαχρονικό (;) για να αντιγράφεται με τέτοιο εντυπωσιακό (!) τρόπο.
7. Κομάντα και δράκοι – MEGA
Η σειρά ξεκίνησε ως μία ενδιαφέρουσα περιπέτεια μυστηρίου στα πρότυπα του «StrangerThings» από τον επιτυχημένο σκηνοθέτη Θοδωρή Παπαδουλάκη, παρουσιάζοντας κάτι πρωτόγνωρο για την ελληνική τηλεόραση. Αυτά στην αρχή, καθώς στη συνέχεια εξελίχθηκε σε ένα δυσνόητο και με αρκετά σημεία κόπωσης κείμενο, που κατέρριψε την πρότερη ενδιαφέρουσα προσπάθεια.
6. Συμπέθεροι από τα Τίρανα –MEGA
Ήταν ίσως η πιο αναμενόμενη πρεμιέρα της φετινής χρονιάς για δύο λόγους. Πρώτον, για την επιστροφή του διδύμου Παπαθανασίου-Ρέππας στην τηλεόραση μετά από πολλά -πάρα πολλά- χρόνια, και δεύτερον για τη μεταφορά μίας επιτυχημένης παράστασης στη μικρή οθόνη. Το πείραμα δυστυχώς απέτυχε σε μεγάλο βαθμό με τα πρώτα επεισόδια να είναι γεμάτα τσιρίδες και κραυγές (γνωστό ελληνικό γνώρισμα της κωμωδίας). Η σειρά σταδιακά βελτιώθηκε με τα επεισόδια όμως να έχουν έναν αργό και βασανιστικό ρυθμό.
5. Βαρδιανός στα Σπόρκα – ΕΡΤ
Αναμφίβολα η σειρά έκανε τεράστια εντύπωση, αποτελώντας το άνοιγμα της ΕΡΤ την φετινή τηλεοπτική χρονιά με το πρώτο επεισόδιο να προβάλλεται κάμποσο καιρό πριν την πρεμιέρα στο τρομερό «Ertflix». Η σειρά πιο επίκαιρη από ποτέ έφερε στο φως ένα σπουδαίο κείμενο του Παπαδιαμάντη. Εντυπωσιακή η Λουιζίδου σε έναν δραματικό ρόλο, που της πήγαινε πολύ, δείχνοντας μία σημαντική πτυχή του ερμηνευτικού της εύρους. Ικανοποιητικός ο Μανουσάκης, ο οποίος σκηνοθέτησε τη σειρά άλλοτε με μαεστρία και άλλοτε με υπερβολή. Σίγουρα, όμως, με τυφλά μάτια καταλάβαινε κανείς την τηλεοπτική ταυτότητά του…
Δες αναλυτική κριτική εδώ
.

4. Τα καλύτερα μας χρόνια – ΕΡΤ
Μία από τις πιο καλαίσθητες σειρές στην ελληνική τηλεόραση, η οποία αποτελεί την ηθογραφία διάφορων στιγμών της Ελλάδας μέσα από την προβολή της καθημερινότητας μίας οικογένειας (στον πρώτο κύκλο την περίοδο της δικτατορίας και στον δεύτερο κύκλο την περίοδο της μεταπολίτευσης). Υψηλού επιπέδου σκηνοθεσία με το δυνατότερο σημείο της σειράς να είναι το σενάριο των Απειρανθίτη/Μασκλαβάνου/Μπέη. Είναι από τις λίγες σειρές που δίνουν τόση σημασία στην εμβάθυνση των χαρακτήρων, τους οποίους χτίζει σταδιακά επεισόδιο με το επεισόδιο.
3. Καρτ Ποσταλ – ΕΡΤ
Η σειρά αυτή σήμανε την επιστροφή της Βικτόρια Χίσλοπ στην ελληνική τηλεόραση, η οποία όπου βρεθεί και όπου σταθεί προβάλλει την Ελλάδα. Μία σειρά, που μυρίζει Ελλάδα, αποτυπώνοντας στον φακό τις ομορφιές της Κρήτης, δημιουργώντας στην πλειοψηφία των πλάνων εικόνες βγαλμένες από καρτ ποστάλ… Η σειρά κινείται γύρω από τον κεντρικό ήρωα τον κινηματογραφικό Κωνσταντίνου με τις ιστορίες να εναλλάσσονται σε κάθε επεισόδιο, δημιουργώντας ένα ψηφιδωτό χαρακτήρων. Πρέπει να είμαστε περήφανοι για τέτοιες σειρές.
2. Άγριες Μέλισσες – ΑΝΤ1
Η σειρά που εδώ και τρείς σεζόν κυριαρχεί στην primetime, αποτελώντας για πολλούς την καλύτερη σειρά της τελευταίας δεκαετίας. Νομίζω με ασφάλεια μπορούμε να πούμε ότι είναι η πιο ενδιαφέρουσα καθημερινή σειρά. Η σειρά, περνώντας σε πολλά σημεία από αρκετές σαπουνοπερίστικες υπερβολές και ευκολίες κατάφερε να διατηρήσει υψηλό το επίπεδο με μία σκηνοθεσία εβδομαδιαίων προδιαγραφών. Φέτος καταπιάστηκε με πιο βαριά ζητήματα, την περίοδο της χούντας, θίγοντας πέραν των υπολοίπων και σημαντικά κοινωνικά θέματα, όπως την αντιμετώπιση των ομοφυλόφιλων εκείνης της εποχής. Οι δραματικές σκηνές είναι αριστοκρατικά δοσμένες με θεατρικό υπόβαθρο.
1. Η τούρτα της μαμάς – ΕΡΤ
Νομίζω επάξια η πρώτη θέση πηγαίνει σε μία σειρά, η οποία για πολλούς λόγους είναι επαναστατική… Γιατί επενέφερε το δίδυμο των επιτυχιών Ρήγα-Αποστόλου στην τηλεόραση και μάλιστα στην κρατική τηλεόραση. Γιατί έβγαλε μία ζεστασιά από την πρώτη στιγμή για την τρυφερή και γλυκιά αντιμετώπιση διαφόρων κοινωνικών ζητημάτων. Γιατί είχε ένα τρομερό καστ και σύστησε στο ευρύ κοινό πολύ αξιόλογους νέους ηθοποιούς. Γιατί είδαμε σε έναν εξαιρετικά γραμμένο ρόλο τη Λυδία Φωτοπούλου. Γιατί παρουσίασε για πρώτη φορά μία ομοφυλοφιλική σχέση χωρίς καρικατούρες, υπερβολές και ξεσπάσματα, αλλά με έναν πανέξυπνο και ακραία ρεαλιστικό τρόπο (αποκορύφωμα το φιλί). Γελάσαμε, δακρύσαμε, προβληματιστήκαμε και κυρίως νιώσαμε!
..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
..