Με το 2022 να πλησιάζει στο τέλος του, οι λάτρεις του κινηματογράφου κοιτάζουν στο παγκόσμιο box office για να μάθουν ποιες ταινίες ήταν οι μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η πλειονότητα του Top 10 αποτελείται από σίκουελ και μεγάλες υπερπαραγωγές, ταινίες που αποτέλεσαν ασφαλή στοιχήματα για στούντιο και κινηματογραφικές εταιρείες που προσπαθούν να επαναφέρουν όσους περισσότερους θεατές στις κινηματογραφικές αίθουσες και να ορθοποδήσουν μετά την υπαρξιακή απειλή ενώπιον της οποίας έθεσε τη βιομηχανία του κλάδου η πανδημία της Covid-19.
Ακολουθεί το πλήρες παγκόσμιο box office Top 10 του 2022 με σχόλια σχετικά με την ποιότητα των ταινιών και τις θέσεις τους στην κατάταξη από το euronews.culture
1. Top Gun: Maverick (1,489 δισ. $ / περίπου 1,4 δισ. €)
Η επιτυχία του θρυλικού σίκουελ του 1986 του Tony Scott θα μπορούσε να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες: στο γεγονός ότι ο Τομ Κρουζ είναι ο τελευταίος από την παλιά σχολή του Χόλιγουντ, που ακόμα λειτουργεί ως «Viagra» για το box office, ότι οι θεατές ανυπομονούσαν να ξαναδούν στη μεγάλη οθόνη έναν αγαπημένο χαρακτήρα ή απλώς επειδή το κοινό λαχταρά μια καλή παλιομοδίτικη και εξαιρετικά φτιαγμένη ταινία δράσης.
Σε ό,τι κι αν αποδίδεται η τεράστια εισπρακτική επιτυχία του Maverick, η ταινία φαίνεται να έχει απήχηση τόσο στο κοινό όσο και στους κριτικούς. Η ταινία ξεπέρασε ακόμη και το Mission: Impossible – Fallout (2018) για να γίνει η ταινία με τις περισσότερες εισπράξεις όλων των εποχών του Τομ Κρουζ στο παγκόσμιο box office.
Ο σκηνοθέτης Joseph Kosinski, ο οποίος είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με τον Tom Cruise στο Oblivion του 2013, έφτιαξε το Maverick ως ένα ειλικρινές δράμα και μια συναρπαστική βόλτα στην οποία ο θεατής αναγνώριζε ότι οι καιροί είχαν αλλάξει. Αν και σε καμία περίπτωση δεν ήταν το τέλειο φιλμ, τα εντυπωσιακά εναέρια ακροβατικά και η τελευταία πράξη της ταινίας – ειδικότερα οι συγκλονιστικές αερομαχίες – ήταν μερικά από τα πιο συναρπαστικά λεπτά που θα μπορούσατε να περάσετε σε έναν κινηματογράφο φέτος.
2. Jurassic World: Dominion (1,003 δισ. $ / περίπου 94 εκατ. €)
Λιγότεροι έπαινοι για το τελευταίο μέρος του έπους του Jurassic World, το οποίο πήγε εξαιρετικά καλά φέτος.
Το franchise Jurassic Park έγινε το δέκατο κινηματογραφικό franchise με εισπράξεις 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την κυκλοφορία του Jurassic World Dominion. Ωστόσο, παρέμεινε μια κυνική, αφηγηματικά άγονη αρπαγή μετρητών χωρίς ψυχή, που σε έκανε να θέλεις να ουρλιάξεις: «Γιατί γύρισες πίσω Λώρα Ντερν; Σου αξίζει κάτι πολύ καλύτερο!»
Είναι απογοητευτικό να βλέπεις πόσο καλά πήγε αυτή η αμηχανία μιας ταινίας και λαμβάνοντας υπόψη ότι το Dominion έγινε η 50η ταινία με εισπράξεις 1 δισεκατομμυρίου $ παγκοσμίως, ωστόσο μπορείτε να στοιχηματίσετε ότι δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τους δεινόσαυρους.
3. Doctor Strange in the Multiverse of Madness (955,8 εκατομμύρια δολάρια / περίπου 896 εκατομμύρια ευρώ)
Οι θαυμαστές της Marvel ήταν απογοητευμένοι – το λιγότερο – με τη φάση 4 του MCU και την υπερβολική δόση τηλεοπτικών εκπομπών και μεσαίων κυκλοφοριών, που οδήγησαν ακόμη και τους πιο ένθερμους θαυμαστέςτου να παραδεχτούν ότι η κούραση των υπερηρώων ήταν σοβαρή φέτος. Και ο Doctor Strange στο Multiverse of Madness ήταν εν μέρει υπεύθυνος για αυτό το συναίσθημα. Μια τρελή δόση από τον μαέστρο τρόμου Sam Raimi (το franchise του Evil Dead, Drag Me To Hell) που δεν ήταν αρκετά περίεργο, τρελό ή πολυσυμπαντικό. Ακόμη χειρότερα, κατέστρεψε αυτό που είχε καθιερώσει η σειρά WandaVision σχετικά με τον χαρακτήρα της Wanda aka: The Scarlet Witch.
Μπορεί να μην ήταν ό,τι χειρότερο μας έδωσε το MCU φέτος, αλλά φάνηκε σαν άλλο ένα υποχρεωτικό (και ξεχασμένο) τούβλο στον τοίχο του MCU.
4. Minions: The Rise of Gru (939,4 εκατομμύρια $ / περίπου 880,9 εκατομμύρια €)
Το Miniboss πηγαίνει στο San Papisco.
Αν και ελαττωματικό και όχι τόσο γοητευτικό όσο προηγούμενες ταινίες, εξακολουθεί να προκαλεί αρκετά γέλια. Τα minions μόλις ξεκίνησαν.
5. Avatar: The Way of Water (889 εκατ. $ / περίπου 833 εκατ. ευρώ… και συνεχίζουμε)
Μέχρι τη στιγμή της συγγραφής του ρεπορτάζ, το ακριβό σίκουελ Avatar του Τζέιμς Κάμερον βρισκόταν στην πέμπτη θέση, με τις παγκόσμιες πωλήσεις εισιτηρίων από την κυκλοφορία του στις 16 Δεκεμβρίου να ανέρχονται σε 889 εκατομμύρια δολάρια.
Είχε το 11ο μεγαλύτερο παγκόσμιο άνοιγμα όλων των εποχών και το τρίτο μεγαλύτερο παγκόσμιο άνοιγμα για ταινία στην εποχή της πανδημίας, πίσω από το Spider-Man: No Way Home και τον προαναφερθέντα Doctor Strange in the Multiverse of Madness, κερδίζοντας 441,7 εκατομμύρια δολάρια στην πρώτη του εβδομάδα.
Επιπλέον, με την κυκλοφορία του The Way of Water, η Disney οδήγησε τα στούντιο στις πρώτες θέσεις των εισπράξεων παγκοσμίως και ξεπέρασε τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια για όγδοη χρονιά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι εισπράξεις αναμένεται να διπλασιαστούν κατά τη διάρκεια του επόμενου μήνα, κάτι που θα φέρει την ταινία στη δεύτερη θέση, αν και πρόκειται για σκουπίδια.
6. Black Panther: Wakanda Forever (790 εκατομμύρια $ / περίπου 740,8 εκατομμύρια €)
Αν υπήρχε μία λυτρωτική ταινία στη φετινή προσφορά του MCU, αυτή ήταν του Ryan Coogler, η δυσκίνητη αλλά ισχυρή συνέχεια του πολιτισμικού «τριαξονικού» που ήταν ο Μαύρος Πάνθηρας.
Λειτούργησε καλύτερα όταν ενστερνιζόταν την κύρια θεματική του ώθηση σχετικά με την αγωνία της απώλειας και τον υπολογισμό της κληρονομιάς, αναφερόμενος στον πρόωρο θάνατο του πρωταγωνιστή του, του πολυαγαπημένου Chadwick Boseman.
Είναι αναμφισβήτητο ότι η εστίαση ήταν το κύριο ζήτημα αυτής της συχνά μπερδεμένης ταινίας που απλώς προσπάθησε να ενσωματώσει πάρα πολλά, αλλά χρησίμευσε ως υπενθύμιση στα στούντιο ότι το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται λιγότερο στις εκρήξεις και στα εκτεταμένα σύμπαντα και περισσότερο στα συναισθήματα.
7. The Batman (770,8 εκατομμύρια $ / περίπου 722 εκατομμύρια €)
Όλοι τρελαίνονταν για την ανεξήγητα υπερεκτιμημένη επανάληψη των Ματ Ριβς-Ρόμπερτ Πάτινσον του Σκοτεινού Ιππότη.
Ωστόσο, κοιτάξτε αρκετά προσεκτικά (κάτι που, φυσικά, δεν είναι εύκολο λαμβάνοντας υπόψη την κουραστική στιλιστική τάση που λέει ότι αν τα πράγματα είναι σοβαρά, τότε η οθόνη πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο σκοτεινή) και θα διαπιστώσετε ότι πρόκειται για ένα υπερβολικό και αφηγηματικά τρομακτικό «ξήλωμα» του Chinatown / David Fincher, με λίγη έως καθόλου δική του ψυχή. Και ενώ δεν υπάρχει τίποτα κακό με την αναφορά σε προηγούμενες ταινίες, όταν μιμείσαι τον Fincher, κάνε το τουλάχιστον σωστά.
Όσο για αυτούς τους χοντρούς γρίφους με τα παραμύθια, ένα όχι ιδιαίτερα ευφυές εξάχρονο θα μπορούσε να τους λύσει.
8. Thor: Love and Thunder (761 εκατομμύρια $ / περίπου 713,6 εκατομμύρια €)
Αυτή η τέταρτη σόλο περιπέτεια MCU για τον Thor ήταν ότι χειρότερο φέτος για τη Marvel. Και μια εκπληκτική αστοχία, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Taika Waititi βρισκόταν για άλλη μία φορά πίσω από τις κάμερες, καθώς παρέδωσε ένα προϊόν που πολλοί ένιωσαν ότι ταίριαζε απόλυτα με το Thor: Ragnarok του 2017. Τα αστεία ήταν βαρετά, το στοίχημα ανύπαρκτο, ενώ φαντασία και γοητεία δεν υπήρχαν πουθενά.
Παρόλα αυτά, είναι το νούμερο 8 στη λίστα, οπότε η Marvel εξακολουθεί να μην έχει λόγο να ανησυχεί ακόμα και όταν κυκλοφορεί χωρίς έμπνευση και με χαμηλού κόστους παραγωγές.
9. Water Gate Bridge (γνωστή και ως The Battle at Lake Changjin II) (626,5 εκατομμύρια $ / περίπου 587,5 εκατομμύρια €)
Αυτή η κινεζική πολεμική ταινία και συνέχεια της περσινής The Battle at Lake Changjin τιμά την 100η επέτειο του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος και βασίζεται στις ιστορικές μάχες στο πέρασμα Funchilin κατά τη διάρκεια της Μάχης του Chosin Reservoir στον πόλεμο της Κορέας.
Κυκλοφόρησε την κινεζική Πρωτοχρονιά και απέφερε έσοδα 626,5 εκατομμυρίων δολαρίων στην Κίνα, καθιστώντας την μόνο με αυτή την εγχώρια απήχηση την ένατη ταινία με τις υψηλότερες εισπράξεις του 2022.
Δεν μπορούμε να πούμε πολλά άλλα, εκτός από το ότι είναι μια χρήσιμη αλλά τζινγκοϊστική ταινία δράσης, της οποίας η κυκλοφορία στο IMAX έκανε θαύματα για τα εγχώρια έσοδα.
10. Moon Man (460,2 εκατομμύρια $ / περίπου 431,5 εκατομμύρια €)
Μια άλλη κινεζική ταινία ολοκληρώνει το Top 10, αυτή τη φορά μια κωμωδία επιστημονικής φαντασίας που αφηγείται την ιστορία του Duguyue, ο οποίος, αφού αφέθηκε απροσδόκητα στο φεγγάρι, γίνεται ο τελευταίος επιζών όταν ένας αστεροειδής καταστρέφει τη γη.
Ναι, καλά διαβάσατε, πρόκειται για κωμωδία και όχι υπαρξιακό δράμα.
.
Φωτογραφικό υλικό