Ο σκηνοθέτης της ταινίας Emilia Pérez, Ζακ Οντιάρ, μίλησε για το σκάνδαλο με τα πρόσφατα tweets μισαλλοδοξίας της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφία Γκασκόν στην προτεινόμενη για Όσκαρ ταινία του Netflix.
Μιλώντας στο Deadline ο Γάλλος σεναριογράφος-σκηνοθέτης Ζακ Οντιάρ, 72, χαρακτήρισε «αδικαιολόγητες» τις αναρτήσεις της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που επανεμφανίστηκαν και επικρίνουν τη μουσουλμανική κουλτούρα, τον Τζορτζ Φλόιντ, τη διαφορετικότητα και άλλα.
«Είναι πολύ δύσκολο για μένα να θυμάμαι τη δουλειά που έκανα με την Κάρλα Σοφία», δήλωσε ο Οντιάρ για την τρανς ηθοποιό που πρωταγωνιστεί στην ταινία που είναι υποψήφια για 13 Όσκαρ, τα περισσότερα για τα οποία έχει προταθεί ξενόγλωσση ταινία στην ιστορία του θεσμού.

Ανάμεσα σε αυτά το μιούζικαλ που έχει επικριθεί και από το Μεξικό αλλά και από τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, διεκδικεί τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, ‘Α Γυναικείου Ρόλου για τη Γκασκόν -η υποψηφιότητα την καθιστά την πρώτη τρανς γυναίκα ηθοποιό υποψήφια για το βραβείο-, σεναρίου και σκηνοθεσίας του Οντιάρ.
«Η εξαιρετική ατμόσφαιρα που είχαμε στα γυρίσματα», συνέχισε, «βασιζόταν πράγματι στην εμπιστοσύνη. Και όταν έχεις αυτού του είδους τη σχέση και ξαφνικά διαβάζεις κάτι που έχει πει αυτό το άτομο, πράγματα γεμάτα μίσος, επαίσχυντα, φυσικά και επηρεάζεται η σχέση σου μαζί του. Είναι σαν να πέφτεις σε μια τρύπα».
Μετά τη δημόσια κατακραυγή για τις παλιές αναρτήσεις της, η 52χρονη Γκασκόν ζήτησε συγγνώμη και απενεργοποίησε τον λογαριασμό της στο X (πρώην Twitter) στις 31 Ιανουαρίου.
Η Ισπανίδα ηθοποιός δημοσίευσε μια άλλη δήλωση την Τρίτη στον λογαριασμό της στο Instagram, λέγοντας ότι δεν έχει «τίποτα να κρύψει».
Το σκάνδαλο που έχει φέρει ρήξη ανάμεσα στη Γκασκόν και άλλους συντελεστές πριν τον Οντιάρ έχει αμαυρώσει τη φήμη της ταινίας εν μέσω της περιόδου των βραβείων.
Η Emilia Perez διεκδικεί βραβεία στα Critics Choice Awards στις 7 Φεβρουαρίου, στα βρετανικά BAFTA Film Awards στις 16 Φεβρουαρίου και στα Όσκαρ στις 2 Μαρτίου.
Στις 2 Φεβρουαρίου, η Γκασκόν εμφανίστηκε στο CNN en Español αντικρούοντας τις κατηγορίες για ρατσισμό και ισλαμοφοβία και απάντησε για την υποτιθέμενη ανάρτησή της στο X κατά της συμπρωταγωνίστριας της Σελένα Γκόμεζ.
«Δεν μπορώ να παραιτηθώ από μια υποψηφιότητα για Όσκαρ επειδή δεν έχω διαπράξει κανένα έγκλημα, ούτε έχω βλάψει κανέναν», δήλωσε. «Δεν είμαι ούτε ρατσίστρια ούτε τίποτα από αυτά που όλοι αυτοί οι άνθρωποι προσπάθησαν να κάνουν τους άλλους να πιστέψουν ότι είμαι».
«Δεν έχω μιλήσει μαζί της και δεν θέλω να το κάνω», είπε ο Οντιάρ στο Deadline όταν ρωτήθηκε για το αν έχει επικοινωνήσει με τη Γκασκόν μετά το σκάνδαλο.
«Βρίσκεται σε μια αυτοκαταστροφική πορεία και θέλω να κρατήσω αποστάσεις, πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί συνεχίζει. Γιατί βλάπτει τον εαυτό της; … Μιλάει για τον εαυτό της ως θύμα, πράγμα που προκαλεί έκπληξη. Είναι σαν να πιστεύει ότι οι λέξεις δεν πληγώνουν».
Ο Οντιάρ πρόσθεσε ότι η Γκασκόν «βλάπτει ανθρώπους που ήταν πολύ κοντά της», μεταξύ των οποίων το συνεργείο της ταινίας αλλά και τη συμπρωταγωνίστρια της, την επίσης υποψήφια για Όσκαρ Ζόε Σαλντάνα.
«Δεν θέλω επαφή μαζί της γιατί αυτή τη στιγμή χρειάζεται χώρο για να σκεφτεί και να αναλάβει τις ευθύνες των πράξεων της» είπε ο Οντιάρ.
Αναγνωρίζοντας ότι η συζήτηση έχει μετατοπιστεί από την ταινία στη συμπεριφορά της Γκασκόν ο Οντιάρ σχολίασε:
«Δυστυχώς ισχύει. Όλοι ασχολούνται με αυτό, κάτι που με στενοχωρεί πολύ» είπε αναγνωρίζοντας ότι οι πιθανότητες θριάμβου της ταινίας έχουν μειωθεί σημαντικά.
Αηδιαστικό Ισλάμ, τοξικομανής Τζορτζ Φλόιντ, χάλια Όσκαρ: Τα tweets που καίνε την Κάρλα Σοφία Γκασκόν διχάζουν
Μια σειρά από παρελθοντικά tweets της Κάρλα Σοφία Γκασκόν που έχουν βγει στο φως σκανδαλίζουν τη βιομηχανία του θεάματος λίγο πριν τα Όσκαρ
Οι αναρτήσεις, πολλές από τις οποίες διαγράφηκαν την Πέμπτη μετά την επανεμφάνισή τους από τη δημοσιογράφο Sarah Hagi, δημοσιεύτηκαν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ 2020 και 2021.
Σε ανάρτηση με με ημερομηνία 22 Νοεμβρίου 2020 η Γκασκόν γράφει:
«Συγγνώμη, είναι απλώς η εντύπωσή μου ή υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Ισπανία; Κάθε φορά που πάω να πάρω την κόρη μου από το σχολείο, υπάρχουν περισσότερες γυναίκες με τα μαλλιά καλυμμένα και τις φούστες μέχρι τις φτέρνες τους. Του χρόνου αντί για αγγλικά θα πρέπει να διδάξουμε αραβικά».
Σε άλλη ανάρτηση με ημερομηνία 2 Σεπτεμβρίου 2020, που επισυνάπτεται σε φωτογραφία μιας μουσουλμανικής οικογένειας σε ένα εστιατόριο με τη γυναίκα να φοράει μπούρκα. Η Γκασκόν γράφει:
«Το Ισλάμ είναι θαυμάσιο, χωρίς ίχνος ματσίσμο. Οι γυναίκες είναι σεβαστές, και όταν τις σέβονται τόσο, μένουν με μια μικρή τετράγωνη τρύπα στο πρόσωπό τους για να φαίνονται τα μάτια και το στόμα τους, αλλά μόνο αν έχουν σωστή συμπεριφορά. Αν και ντύνονται έτσι για τη δική τους απόλαυση. Πόσο ΒΑΘΙΑ ΑΗΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ».

Σε ανάρτηση από τις 29 Ιανουαρίου 2021, η Γκασκόν γράφει ότι «το Ισλάμ δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή δικαιώματα» και ότι οι θρησκείες «πρέπει να απαγορευθούν όσο δεν συμμορφώνεται με το DDHH» — χρησιμοποιώντας μια συντομογραφία για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Ισπανικό δίκαιο.
Η Γκασκόν σχολιάζει και άλλες θρησκείες. Σε ανάρτηση από τις 16 Αυγούστου 2021, η Γκασκόν γράφει, «Είμαι τόσο χαλασμένη με τόσα πολλά από αυτά τα σκατά, το Ισλάμ, τον Χριστιανισμό, τον Καθολικισμό και όλες τις γαμημένες πεποιθήσεις των ηλίθιων που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα».
Μαζί με τις αναρτήσεις της για το Ισλάμ, η Γκασκόν δημοσίευσε μια σειρά από tweets για τον 46χρονο Τζορτζ Φλόιντ μετά τη δολοφονία του στις 25 Μαΐου 2020 στη Μινεάπολη όταν ο λευκός αστυνομικός Ντέρεκ Σόβιν διατήρησε το γόνατό του στη δεξιά πλευρά του λαιμού του Φλόιντ επί 8 λεπτά και 45 δευτερόλεπτα κατά τη διάρκεια σύλληψής του και ενώ εκείνος ήταν δεμένος με χειροπέδες και με το κεφάλι στο έδαφος.
Η δολοφονία του έγινε αφορμή για διαμαρτυρίες και πυρπόλησε ξανά το κίνημα Black Lives Matter στις ΗΠΑ. Για το περιστατικό η Γκασκόν έγραψε στο X:
«Πραγματικά πιστεύω ότι πολύ λίγοι άνθρωποι νοιάστηκαν ποτέ για τον Τζορτζ Φλόιντ, αυτόν τον απατεώνα τοξικομανή, αλλά ο θάνατός του έδειξε για άλλη μια φορά ότι υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να θεωρούν τους μαύρους, πιθήκους χωρίς δικαιώματα και τους αστυνομικούς δολοφόνους. Κάνουν όλοι λάθος».
Σε άλλη ανάρτηση, η Γκασκόν πρόσθεσε:
«Έχουμε πάρα πολλά πράγματα να σκεφτούμε σχετικά με τη συμπεριφορά του είδους μας κάθε φορά που συμβαίνει κάτι. Ίσως δεν πρόκειται για ρατσισμό, αλλά για κοινωνικές τάξεις που αισθάνονται ότι απειλούνται η μία από την άλλη. Ίσως αυτή να είναι η μόνη πραγματική διαφορά».
Η Γκασκόν είχε σχολιάσει και την τελετή των Όσκαρ του 2021, την πρώτη που πραγματοποιήθηκε μετά την πανδημία του COVID, στην οποία το Nomadland κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινία.
«Όλο και περισσότερο τα #Όσκαρ μοιάζουν με τελετή για ανεξάρτητες ταινίες και ταινίες διαμαρτυρίας, δεν ήξερα αν παρακολουθούσα ένα αφροκορεατικό φεστιβάλ, μια επίδειξη Black Lives Matter ή ένα βαριετέ. Πέρα από αυτό ένα χάλια, χάλια, χάλια γκαλά».
Σε άλλο tweet από τον Αύγουστο του 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η Γκασκόν έγραψε:
«Το κινεζικό εμβόλιο, εκτός από το υποχρεωτικό τσιπ, συνοδεύεται από δύο ρολά, μια γάτα που κινεί το χέρι της, 2 πλαστικά λουλούδια, ένα αναδυόμενο φανάρι, 3 τηλεφωνικές γραμμές και ένα ευρώ για την πρώτη σας ελεγχόμενη αγορά».

Ένα άλλο tweet από τον Φεβρουάριο του 2020 τρολάρει την Κίνα, διαβάζοντας:
«Τόσοι πολλοί επιστήμονες στον κόσμο κατασκευάζουν βόμβες, τόσοι πολλοί μελετητές κατασκευάζουν αντικείμενα για το διάστημα, τόσα πολλά εργοστάσια φαρμάκων και δεν υπάρχει κανείς που να μπορεί να συμβαδίσει με αυτήν την κινεζική μαλακία. Τελικά, ήταν ένα τρομερό show για μια νέα παραλλαγή της γρίπης, των πτηνών ή του κορωνοϊού».
Το Netflix και η Ακαδημία δεν είχαν κανένα σχόλιο, oι εκπρόσωποι της Γκασκόν δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχολιασμό από το Variety.
Οι παλιές αναρτήσεις της Γκασκόν στα κοινωνικά δίκτυα ήρθαν στο φως μετά από ένα άλλο σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει στα παρασκήνια των Όσκαρ για την επίθεση της Γκασκόν στην ομάδα της επίσης υποψήφιας για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου ως πρωταγωνίστρια στην ταινία I’m Still Here, Φερνάντα Τόρες.
Η Γκασκόν, σε συνέντευξη που έδωσε σε βραζιλιάνικη εφημερίδα στις 21 Ιανουαρίου, επέκρινε διαδικτυακές καμπάνιες που πίστευε ότι επιτέθηκαν σε αυτήν και την Emilia Pérez «φωτογραφίζοντας» την ομάδα της Τόρες.
«Αυτό που δεν μου αρέσει είναι οι ομάδες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – άτομα που συνεργάζονται με αυτούς τους ανθρώπους – που προσπαθούν να μειώσουν τη δουλειά μας, όπως εμένα και την ταινία μου, γιατί αυτό δεν οδηγεί πουθενά», είπε η Γκασκόν.
«Δεν χρειάζεται να γκρεμίσεις τη δουλειά κάποιου για να αναδείξεις τη δουλειά κάποιου άλλου. Ποτέ, σε κανένα σημείο, δεν έχω πει κάτι κακό για τη Φερνάντα Τόρες ή την ταινία της. Ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύουν με τη Φερνάντα Τόρες που επιτίθενται σε μένα και την Emilia Pérez. Αυτό μιλάει περισσότερο για την ταινία τους παρά για τη δική μου».
Το βίντεο της συνέντευξης άρχισε να κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, οδηγώντας σε εσφαλμένες υποθέσεις ότι η συνέντευξη του Γκασκόν είχε παραβιάσει το πρωτόκολλο των Όσκαρ. Στις 29 Ιανουαρίου, η Γκασκόν δημοσίευσε μια δήλωση στο Variety διευκρινίζοντας τη θέση της.
«Είμαι τεράστια θαυμάστρια της Φερνάντα Τόρες και ήταν υπέροχο που τη γνώρισα τους τελευταίους μήνες», δήλωσε η Γκασκόν.
«Στα πρόσφατα σχόλιά μου, αναφερόμουν στην τοξικότητα και τη βίαιη ρητορική μίσους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δυστυχώς συνεχίζω να αντιμετωπίζω. Η Φερνάντα ήταν ένας υπέροχος σύμμαχος και οι στενοί συνεργάτες της υπήρξαν πάντα υποστηρικτικοί και εξαιρετικά γενναιόδωροι».
Η δημοσιοποίηση των tweets όσο η κούρσα για τα Όσκαρ είναι εν κινήσει, ριψοκινδυνεύει τις πιθανότητες της Γκασκόν και της Emilia Perez να διεκδικήσουν και άλλα τρόπαια και καταδεικνύει τον αδυσώπητο πόλεμο στα παρασκήνια.