Γράφει η Πίτσα Στασινοπούλου για την Κουλτουρόσουπα
Κοντά δυο μήνες διαβάζαμε όσα τραγελαφικά συνέβησαν με την Επιτροπή του ΥΠΠΟ που γνωμοδοτεί για την ταινία που αποστέλλεται στα Όσκαρ εκπροσωπώντας τη χώρα και άπαντες μείναμε με το στόμα ανοιχτό! Καθώς στις 11 Αυγούστου συστάθηκε η σχετική επταμελής επιτροπή από ειδικούς της κινηματογραφικής κοινότητας, τους απεστάλη υλικό από τις συμμετέχουσες ταινίες ώστε να τις μελετήσουν για να αποφανθούν και στις 13 Αυγούστου έλαβαν μέηλ όπου, λέει… «εκ παραδρομής ανακοινώθηκε η συμμετοχή σας» (!!!) και με συνοπτικές διαδικασίες τους… ξαπέστειλαν και τους αντικατέστησαν με νέα μέλη, ψελλίζοντας κάτι ακαθόριστο, ασαφές, ατεκμηρίωτο περί «τυπικού λάθους» στη διαδικασία… Το οποίο «λάθος» ουδέποτε διευκρινίστηκε πειστικά, παρότι η εμπλεκόμενη Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζήτησε επίσημα με επιστολή της στο ΥΠΠΟ, εξηγήσεις για μια στάση πρωτοφανή που εξέθετε ανεπίτρεπτα και προσβλητικά τόσο τα αποπεμφθέντα πρώην μέλη, όσο και σύσσωμη την κινηματογραφική κοινότητα αλλά και τη χώρα εφόσον πρόκειται για την επίσημη συμμετοχή της σε διεθνή διοργάνωση τεράστιας εμβέλειας, όπως τα βραβεία Όσκαρ…
Ωστόσο ούτε εξηγήσεις δόθηκαν, ούτε απαντήσεις στα εύλογα ερωτηματικά μιας τέτοιας ακατανόητης κίνησης που φυσικά μετά την πρώτη έκπληξη, προκάλεσε την οργή των κινηματογραφιστών και όχι μόνο, με συνέπεια να αποσύρουν άπαντες τις συμμετοχές τους, ήτοι 25 υποψήφιες ταινίες σε ένδειξη διαμαρτυρίας, καταγγέλλοντας με δημόσια ανακοίνωση υπογεγραμμένη από όλους, το πρωτοφανές φιάσκο! Και αφήνοντας βεβαίως ξεκάθαρες υπόνοιες για διαβλητή διαδικασία, παρεμβάσεις «τρίτων», περίεργες σκοπιμότητες, αδιανόητες μεθοδεύσεις και λοιπά «κολακευτικά» για το ΥΠΠΟ και τις επιτροπές του… Τη στιγμή που η Ακαδημία Κινηματογράφου εδώ και 4 χρόνια ζητά να περάσει η διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ στη δική της αρμοδιότητα με διαφανή ψηφοφορία των 700 μελών της, αλλά το ΥΠΠΟ «κωφεύει»… Για να καταλήξουν, τόσο οι μετέχοντες όσο και η Ακαδημία, κατόπιν του σάλου που προκλήθηκε με τον απαράδεκτο χειρισμό πλήττοντας ανεπανόρθωτα το κύρος και την αξιοπιστία της επιλογής ενώ επιπλέον σχολιάστηκε αρνητικά από τα διεθνή μέσα, ότι στη φετινή διοργάνωση των Όσκαρ, η χώρα είναι προτιμότερο να ΜΗΝ εκπροσωπηθεί… Δεν θα έχανε δα η Βενετιά βελόνι, ούτε θα τα έβαφε μαύρα κανείς, αν μια χρονιά η Ελλάδα απείχε- εφόσον το αρμόδιο υπουργείο της τα έκανε μπάχαλο με διεθνές ρεζίλεμα!
Και βεβαίως η ΜΗ συμμετοχή της χώρας θα ήταν αναγκαστικός μονόδρομος εφόσον όλες οι ταινίες που κατατέθηκαν προς επιλογή αποσύρθηκαν πάραυτα και ομόφωνα από τους δημιουργούς τους, εκτός από μία: τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα! Η οποία ΔΕΝ ακολούθησε τους συναδέλφους της από την κινηματογραφική «οικογένεια», ΔΕΝ ένιωσε να θίγεται από την εν μία νυκτί αντικατάσταση της επιτροπής τόσο άκομψα και άνευ αιτιολογίας, ΔΕΝ συμμερίστηκε την καθολική κατακραυγή του χώρου της για μια μεθόδευση στα όρια του σκανδάλου, ΔΕΝ ένιωσε την ανάγκη να αντιδράσει, ούτε να επιδείξει σύμπνοια με τους ομότεχνους για μια (επιεικώς) προκλητική έως ύποπτη παρατυπία! Αντιθέτως, έκλεισε μάτια και αυτιά στον ντόρο, παρέκαμψε όσους την έψαχναν για δηλώσεις, τα «φόρτωσε» στον παραγωγό βγάζοντας την ουρά απέξω και βέβαια παρέμεινε στη λίστα με την ταινία της ως ΜΙΑ και ΜΟΝΑΔΙΚΗ υποψήφια, νομιμοποιώντας με τη συμμετοχή της το φιάσκο!
Το οποίο φιάσκο δεν περιορίστηκε στην πρώτη φάση, καθότι από τα νέα μέλη που αντικατέστησαν με «πραξικοπηματική» ενέργεια του υπουργείου τα πρώτα που το ίδιο όρισε, δύο εξ αυτών παραιτήθηκαν σε λίγες μέρες- προφανώς γιατί πληροφορήθηκαν τα καθέκαστα- , στη θέση τους ορίστηκαν άλλα δύο την τελευταία στιγμή, εκ των οποίων και πάλι το ένα αποχώρησε λίγο πριν τη συνεδρίαση για τη «γνωμοδότηση» που πραγματοποιήθηκε με 6μελή επιτροπή και τυπική «απαρτία», ενώ το δεύτερο αμέσως την επόμενη μέρα εκφράζοντας κατόπιν εορτής αντίθεση για τη διαδικασία, αφού … ψήφισε! Το απόλυτο αλαλούμ δηλαδή και το χειρότερο με διεθνή αντίκτυπο και απαξιωτικές δημοσιεύσεις σε ξένα μέσα… Για να ανακοινωθεί λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας ότι «επιλέχθηκε» η ταινία «Φόνισσα» ως ελληνική συμμετοχή στα Όσκαρ, με ένα λακωνικό δελτίο που φυσικά δεν αναφέρει το παραμικρό, ούτε καν υπαινικτικά, για τα απίστευτα, πρωτοφανή παρατράγουδα που εξόργισαν κάθε νοήμονα του κινηματογραφικού χώρου ή μη, με στοιχειώδη αξιοπρέπεια…
Κατόπιν τούτων δεν μπορώ να μη ρωτήσω πρωτίστως τα έξη μέλη της νέας επιτροπής, παραβλέποντας το γεγονός ότι αντικατέστησαν συναδέλφους που αποπέμφθηκαν με τόσο αντιδεοντολογικό και προκλητικό τρόπο, επιδεικνύοντας έλλειψη αλληλεγγύης… Τί ακριβώς πήγατε να κάνετε στην εν λόγω επιτροπή, εφόσον είχαν αποσυρθεί όλες οι συμμετέχουσες ταινίες πλην μίας και μόνον;;Ποιο ήταν το αντικείμενό σας και τί διάολο θα «επιλέγατε» μεταξύ… ενός;; Δεν νιώσατε να σας χρησιμοποιούν σαν φτηνά εργαλεία στην υπηρεσία κάποιας σκοπιμότητας;; Δεν νιώσατε να θίγεται η αξιοπρέπεια, η επαγγελματική σας υπόσταση, το όποιο κύρος σας μετά από όσα ανεκδιήγητα προηγήθηκαν;;;; Με ποια λογική και ποια ηθική νομιμοποιήσατε μια φαιδρή παρωδία, «επιλέγοντας» τη… μοναδική υποψήφια ταινία και αγνοώντας τις καθολικές φωνές διαμαρτυρίας για το σκάνδαλο;; Ντιπ τσίπα, ούτε για δείγμα;;;
Και βέβαια στη συνέχεια θα ρωτήσω τη σκηνοθέτιδα και τους συντελεστές της «Φόνισσας»: Πόσο περήφανοι νιώθετε που η ταινία σας συμμετέχει σε μια διοργάνωση κάτω από παρόμοιες συνθήκες;;Προσωπικά δεν έτυχε να τη δω αν και το ήθελα, ωστόσο διάβασα διθυράμβους ειδικά για την ερμηνεία της σπουδαίας Καραμπέτη που φυσικά θαυμάζω απεριόριστα και όντως πιστεύω από τα λίγα πλάνα που είδα και τα άπειρα σχόλια που διάβασα, ότι πρόκειται για θαυμάσια ταινία πάνω σε εξαιρετικό διήγημα του Παπαδιαμάντη με συγκλονιστικό θέμα και βαθύτερες προεκτάσεις, που η Νάθενα με τη σκηνοθεσία της και ιδιαίτερα η μοναδική Καραμπέτη με την ερμηνεία της, το απογείωσαν…Εν ολίγοις μια ταινία με δυνατές εγγυήσεις σε όλα τα επίπεδα, που ακόμα και όσοι δεν είδαν, θεωρούν από τις πλέον άξιες να εκπροσωπήσουν τη χώρα σε έναν διεθνή κινηματογραφικό διαγωνισμό με αξιώσεις μάλιστα διάκρισης, τουλάχιστον για την πρωταγωνίστρια… Που σημαίνει ότι δεν αποκλείεται καθόλου μεταξύ των 26 ταινιών που κατατέθηκαν για επιλογή, να προκρινόταν η συγκεκριμένη για τα Όσκαρ με καλλιτεχνικά κριτήρια της αρμόδιας επιτροπής, εφόσον όλα λειτουργούσαν ομαλά με διαφάνεια, αξιοπιστία και την πρέπουσα δεοντολογία…
Όμως εν μέσω παρόμοιου μπάχαλου με ύποπτες μεθοδεύσεις που οδήγησαν σε οργισμένη απόσυρση όλων των συν-υποψηφίων, το να παραμείνει μία μόνο ταινία για να… αποσταλεί «συστημένη» χωρίς την αυτονόητη διαδικασία σύγκρισης και επιλογής, ΔΕΝ τιμά ούτε τους δημιουργούς, ούτε την «εγκάθετη» επιτροπή του υπουργείου, ούτε την κινηματογραφική κοινότητα της χώρας! Για την ακρίβεια τους προσβάλλει και περισσότερο τους συντελεστές που δέχτηκαν για ένα άξιο δημιούργημά τους να φορτωθεί τόσο βαριά σκιά και ηθικό στίγμα, αδιαφορώντας για την δεοντολογία της επιλογής και τη συναδελφική αλληλεγγύη στα αυτονόητα, καλούμενοι επιπλέον να αποδείξουν ότι «η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται»!