Για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη φιλοξενείται το εξαιρετικά σημαντικό πρόγραμμα Moving Docs, στο πλαίσιο της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, από την Πέμπτη έως το Σάββατο 10 Μαρτίου 2018, στην Αποθήκη Γ’ και την αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος», εντός του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μέσα από ένα δίκτυο 19 Ευρωπαίων εταίρων, η πλατφόρμα Moving Docs επιτρέπει σε μια επιλογή από τα καλύτερα ευρωπαϊκά ντοκιμαντέρ να περάσουν τα σύνορα των χωρών παραγωγής τους και να βρουν το κοινό τους σε περισσότερες από 20 επικράτειες.
- Το ντοκιμαντέρ οφείλει να ανοίξει τους ορίζοντές του και να απεμπλακεί από το στενό κύκλωμα του art-house cinema.
- Η μουσική βιομηχανία αποτελεί ιδανικό παράδειγμα μίμησης όσον αφορά την προσέλκυση νεανικού κοινού.
- Η εξωστρέφεια είναι βασικό συστατικό μιας επιτυχημένης προωθητικής καμπάνιας, με απώτερο σκοπό την παροχή μιας εμπειρίας που δεν θα εξαντλείται στην παρακολούθηση ενός ντοκιμαντέρ.
- Η βασικότερη ιδέα - κλειδί είναι η διεύρυνση του περιεχομένου στο οποίο αποκτά πρόσβαση ο θεατής - καταναλωτής (ποικιλία θεμάτων, καλεσμένοι που εμπλουτίζουν το βασικό θέμα που πραγματεύεται το εκάστοτε ντοκιμαντέρ, παράλληλα καλλιτεχνικά δρώμενα, όπως συναυλίες και εκθέσεις).
- Η ανάπτυξη συνεργασιών είναι ουσιώδης παράγοντας επιτυχίας (ακαδημαϊκοί φορείς, ΜΚΟ, οργανώσεις πολιτών, σωματεία και φορείς με εξειδικευμένο αντικείμενο δράσης).
- Η ανάπτυξη αυτού του δικτύου συνεργασιών προϋποθέτει την αλληλεπίδραση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.
- Είναι καίριας σημασίας το χτίσιμο ενός αυτόνομου και αυτόφωτου brand name, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο το κατά πόσο είναι εφικτή η επιτυχής στοχευμένη προώθηση κάθε ξεχωριστού ντοκιμαντέρ.
- Ένας ιδανικός τρόπος για να καμφθούν οι περιορισμοί του χώρου είναι η διεξαγωγή προβολών και events μέσω live streaming, που προσφέρει πρόσβαση σε περιοχές που ενδέχεται να μην διαθέτουν αίθουσες.
- Το Doc Lounge παρέχει, επίσης, υπηρεσίες διεξαγωγής και διοργάνωσης tailored events (συνέδρια μικρής κλίμακας για εταιρίες, εκδηλώσεις στον τομέα του gaming).
- Καινοτόμες ιδέες, όπως η διοργάνωση events σε χώρους που δεν σχετίζονται άμεσα με τον κινηματογράφο και το ντοκιμαντέρ μπορούν να αυξήσουν ραγδαία τον θετικό αντίκτυπο (Παράδειγμα: το Doc Lounge διοργάνωσε προβολές του ντοκιμαντέρ MonaLisa Story στις έξι γυναικείες φυλακές της Σουηδίας).
- Η διοργάνωση προβολών για ηλικίες κάτω των 18 ετών ενδέχεται να ενεργοποιήσει ένα αναξιοποίητο target group.

- Κατά βάση, το ντοκιμαντέρ, ως είδος, αντλεί κοινό μέσα από τη θεματική που πραγματεύεται, αλλά αυτός ο παράγοντας καταλήγει να είναι εξαιρετικά περιοριστικός.
- Είναι απαραίτητη η ενδελεχής μελέτη του στοχευμένου κοινού, μέσα από ειδικά διαμορφωμένα εργαλεία και επιστημονικές μεθόδους, που θα υπερβαίνουν την απλή μελέτη των βασικών δημογραφικών αξόνων.
- Το κοινό μπορεί να λειτουργήσει, πέρα από πρεσβευτής της αξίας ενός ντοκιμαντέρ, ακόμη και ως διοργανωτής προβολών και events, μέσα από ειδικές πλατφόρμες.
- Το Video on Demand μπορεί να εξυπηρετήσει συμπληρωματικούς εξειδικευμένους σκοπούς (επιμόρφωση, συγκέντρωση δωρεών, διενέργεια events).
- Μια ακόμη πλατφόρμα που αξίζει προσοχής είναι το σχήμα “pay it forward” όπου κάποιοι θεατές παρακολουθούν ένα ντοκιμαντέρ επειδή κάποιοι άλλοι έχουν πληρώσει για την προβολή αυτού, και κατόπιν, τους ζητείται να πράξουν το ίδιο προς όφελος ενός καινούργιου κοινού.
- Μια ιδέα με πολλά πλεονεκτήματα είναι η δυνατότητα της παρακολούθησης ενός ντοκιμαντέρ στο οικιακό περιβάλλον, η οποία θα προσφέρεται σε μια πλειάδα θεατών, μέσω streaming που θα ξεκινά συντονισμένα σε μια κοινή ώρα.
- Ο αντίκτυπος ενός ντοκιμαντέρ μπορεί να αποκρυσταλλωθεί σε πέντε άξονες: συνειδητοποίηση - αλλαγή ενδιάθετης στάσης - αλλαγή εξωτερικής συμπεριφοράς - υιοθέτηση νέων δομών καθημερινότητας - χτίσιμο «κοινοτήτων» κοινής δράσης και σκέψης.
- Ο καταρτισμός ενός χρονοδιαγράμματος προώθησης αρκετό καιρό πριν την έξοδο του ντοκιμαντέρ στις αίθουσες μπορεί να αποδειχθεί κομβικής σημασίας.
- Αθλητές
- Δάσκαλοι
- Γονείς
- Ψυχολόγοι
- Σχολεία
- Εταιρείες με αντικείμενο τον αθλητικό εξοπλισμό
- Εταιρείες με αντικείμενο το μακιγιάζ και το γυναικείο make-up
- Γυμναστήρια - χώροι άθλησης
- Οργανώσεις ολυμπιονικών / αθλητικά σωματεία
- Εμπλοκή της ίδιας της πρωταγωνίστριας, λόγω της υψηλής δημοφιλίας που εμφανίζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από συνεντεύξεις ή δηλώσεις.
- Αναφορά της προσωπικής ιστορίας της σκηνοθέτιδας, η οποία ασχολούταν εντατικά με τη ρυθμική γυμναστική μέχρι την ηλικία των 15 ετών.
- Διακεκριμένοι προσκεκλημένοι από τον συγκεκριμένο χώρο στα διάφορα προωθητικά events.
- Συνοδευτικό περιεχόμενο σε μορφή video και εικόνων από τις εντυπωσιακότερες στιγμές της καριέρας του προβαλλόμενου προσώπου.
- Πρωτίστως, το γεγονός πως το κοινό που είναι διατεθειμένο να δει ταινίες στις αίθουσες βιώνει την πολυδιάσπαση προσοχής και την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, που χαρακτηρίζουν την εποχή μας.
- Την υπερπληθώρα των διαθέσιμων επιλογών, καθώς ένας πολύ υψηλός αριθμός ταινιών προβάλλεται στις αίθουσες κάθε εβδομάδα, με αποτέλεσμα ορισμένες ταινίες να αποσύρονται από τους κινηματογράφους προτού οριστικοποιήσει το κοινό την απόφασή του να τις δει.
- Το γεγονός ότι παρατηρείται πλέον μια ανησυχητική απόκλιση ανάμεσα στα εισιτήρια (που ολοένα μειώνονται) και στην τιμή τους, η οποία σίγουρα δεν μειώνεται.
- Την εξαιρετικά σύνθετη και μακροσκελή αλυσίδα που μεσολαβεί μεταξύ του δημιουργού και του κοινού, στην οποία παρεμβάλλονται πολλά ενδιάμεσα στάδια και πολλοί μεσάζοντες, οι οποίοι, ενώ έχουν ως απώτερο στόχο την ικανοποίηση του κοινού, επί της ουσίας δεν γνωρίζουν σε βάθος ούτε τις προτιμήσεις ούτε τα παράπονά του.
- Πρέπει επιτέλους να μελετηθεί προσεκτικά και με την αρωγή επιστημονικών εργαλείων η ψυχολογία του καταναλωτή, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με τον παραδοσιακό θαμώνα των κινηματογράφων των περασμένων δεκαετιών.
- Η πειρατεία εξακολουθεί να είναι μάστιγα, παρά την υποχώρηση του downloading σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς η άνοδος του live streaming είναι ραγδαία. Η πειρατεία ποντάρει στο γεγονός ότι ανάμεσα στην πρώτη ανακοίνωση μιας επερχόμενης ταινίας και την έξοδό της στις αίθουσες, μεσολαβεί ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα νούμερα είναι τόσο αποθαρρυντικά ώστε ακόμη και η επαναπροσέγγιση ενός 10% των καταναλωτών που καταφεύγουν στην πειρατεία θα άλλαζε ριζικά το τοπίο.
- Οι εξαιρετικές βαθμολογίες που λαμβάνουν οι καλογυρισμένες σειρές, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες πολύ χαμηλές των χολιγουντιανών blockbusters, από τους χρήστες του διαδικτύου καταδεικνύουν πως, ακόμη και στην εποχή μας, μια στέρεα δομημένη πλοκή και μια ικανοποιητική δραματουργία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ενός μαζικού κοινού.
- Το Χόλιγουντ μοιάζει να έχει στερέψει από ιδέες στον τομέα των σεναρίων, καθώς είναι εντυπωσιακά υψηλό το ποσοστό των sequels και των remakes την τελευταία δεκαετία.
- Νέοι πανίσχυροι παίκτες κυριαρχούν στον χώρο, καθώς, πέρα από την ιλιγγιώδη άνοδο του Netflix την τελευταία τριετία, η Amazon, η Hulu και η Apple θα καταλαμβάνουν ολοένα μεγαλύτερο κομμάτι από τη διαθέσιμη πίτα.
- Τα μεγάλα στούντιο βρίσκονται σε κατάσταση αμηχανίας όσον αφορά τη διαδικασία της παραδοσιακής διανομής και τις δυνατότητες άντλησης κέρδους που αυτή προσφέρει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη ταινία Annihilation, την οποία επί της ουσίας ξεφορτώθηκε η Paramount, παραχωρώντας τη διανομή της στο Netflix, παρά το γεγονός ότι διέθετε ισχυρό καστ και υψηλό προϋπολογισμό.
- Θα πρέπει να απομακρυνθούν από τη λογική της προώθησης διάρκειας μόλις δύο εβδομάδων που σχεδόν συμπίπτει με την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες και να έχουν κατά νου ότι πρέπει να ξεκινήσουν την όλη διαδικασία, ή έστω να προβούν σε διάφορα δοκιμαστικά τεστ για το πού και πώς πρέπει να στοχεύσουν, πολύ νωρίτερα.
- Είναι χρήσιμο να θυμούνται πως ενώ η απόφαση για μια έξοδο στον κινηματογράφο είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα αυθορμητισμού, η απόφαση περί του ποια ταινία θα επιλέξει να δει ο καταναλωτής σε αυτή την έξοδο στον κινηματογράφο είναι προϊόν προεργασίας και «σκαναρίσματος» μεταξύ διάφορων υποψήφιων ταινιών.
- Είναι απαραίτητο να έχουν υπόψη πως το κυριότερο θέλγητρο προκειμένου να δεχτεί μια πλατφόρμα να αγοράσει την ταινία τους δεν έγκειται στο τι ακριβώς έχουν δημιουργήσει, αλλά στο γιατί επέλεξαν να το δημιουργήσουν κατά ένα συγκεκριμένο τρόπο, η λογική δηλαδή που κρύβεται πίσω από το ίδιο το έργο και αποτελεί το «καταστατικό» του.
- Η ταινία τους, καθώς και η προώθηση αυτής, είναι αναγκαίο να προκαλεί μια άμεση συναισθηματική και εγκεφαλική εμπλοκή του θεατή, η οποία θα αποκρυσταλλώνεται σε πέντε άξονες: την αίσθηση διαθεσιμότητας και προσβασιμότητας σε επίπεδο απτό αλλά και υποσυνείδητο, την αίσθηση μονιμότητας που πρέπει να προκαλούν οι πρώτες θετικές εντυπώσεις, την υπογράμμιση όλων των ατού που διαθέτει το έργο τους, την αίσθηση συνοχής ανάμεσα στην ταινία και την προώθησή της και τέλος, το προσεκτικό και επιμελές «καδράρισμα» του στοχευμένου κοινού.
- Την απαγκίστρωση από το λανθασμένο στερεότυπο ότι οι επιτυχημένες ταινίες είναι «ταινίες για όλους», καθώς ισχύει μάλλον το αντίθετο: πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά σε ποιους απευθύνεται η ταινία τους, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο.
- Την αναγκαιότητα του άλματος από το target group των φανατικών σινεφίλ και του καταρτισμένου κοινού προς τις πολύ πιο πολυπληθείς ομάδες των ανθρώπων που συγχρωτίζονται με το σινεφίλ και καταρτισμένο κοινό και των ανθρώπων που επηρεάζουν τη μαζική και δημοφιλή κουλτούρα.
- Τον προσδιορισμό του στοχευμένου κοινού λεπτομερώς και μεθοδικά, με τη χρήση εξειδικευμένων δημογραφικών φίλτρων, καθώς και αναλυτικών μεθόδων υπολογισμού αυτού του στοχευμένου κοινού. Παράδειγμα: η μέθοδος audience calculator που χρησιμοποιεί η εταιρεία Gruvi.
- Τη δοκιμή, σε παράλληλο χρόνο, κάποιων βασικών υποθέσεων, βάσει των οποίων θα καταρτιστεί η εκάστοτε στρατηγική. Οι λιγότερο επιτυχείς υποθέσεις θα πρέπει να εγκαταλειφθούν άμεσα, ενώ οι πιο επιτυχείς θα πρέπει να αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο της προώθησης της ταινίας. Case Study: η προώθηση της ταινίας Iron Lady στη Σκανδιναβία. Αρχικές υποθέσεις για το βασικό target group: γυναικεία χειραφέτηση / παραλληλισμοί με σπουδαίες γυναίκες πολιτικούς στη Σκανδιναβία / κοινό που θαυμάζει την πρωταγωνίστρια Μέριλ Στριπ (που αποδείχτηκε η πλέον εύστοχη υπόθεση).