Εμπνευσμένος από τη λογοτεχνία και χρησιμοποιώντας στυλιστικά στοιχεία από τον αμερικανικό κινηματογράφο, ο σεναριογράφος, σκηνοθέτης, παραγωγός Νίκος Νικολαΐδης αφιέρωσε περισσότερα από 40 χρόνια της ζωής του στον κινηματογράφο, κάνοντάς τον σχεδόν τρόπο ζωής και εφαρμόζοντας ασυνήθιστες νόρμες και τρόπους κινηματογράφησης. Και παρά τις δυσχερείς συνθήκες παραγωγής, στις οποίες βρέθηκε κατά καιρούς, παρέδωσε ένα έργο ολοκληρωμένο και μεγάλης ιδιαιτερότητας.
Οι ήρωες του Νικολαΐδη αγαπούν το ροκ εν ρολ, είναι απολύτως αντισυμβατικοί, ζουν στο περιθώριο και στο τέλος χάνονται, όχι από επαναστατικό μένος, αλλά από επιθυμία να πεθάνουν όποτε θέλουν και με τον τρόπο που θέλουν. Στις ταινίες του προβάλλει έντονα την αγωνία του για ένα μέλλον ζοφερό, εφιαλτικό και απρόσωπο, όπου ο ιδιωτικός χώρος ελέγχεται, τα συναισθήματα συνθλίβονται και ο έρωτας δεν έχει νόημα. Ακόμη και όταν επαναδιαπραγματεύεται έννοιες όπως η φιλία και η συντροφικότητα, οι ήρωές του έχουν «απλήρωτους λογαριασμούς» με τη ζωή και επιλέγουν ως έξοδο τον θάνατο.
Lacrimae Rerum: 1962, μικρού μήκους. Κρατικό Βραβείο υπουργείου Πολιτισμού, επίσημη ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Καννών, 1964 και στο Φεστιβάλ του Μπιλμπάο, 1965.
Άνευ Όρων: 1968, μεσαίου μήκους.
Ευριδίκη ΒΑ 2037: 1975, μεγάλου μήκους. Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κρατικό Βραβείο Υπουργείου Πολιτισμού. Κρατικά Βραβεία: Σκηνογραφίας (Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου), Μοντάζ (Γιώργος Τριανταφύλλου). Βραβείο Ένωσης Κριτικών Αθηνών. Επίσημη ελληνική συμμετοχή στα Φεστιβάλ του Βερολίνου, της Βιέννης, των Βρυξελλών και της Μπολόνιας.
Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα: 1979, μεγάλου μήκους. Βραβείο Σκηνοθεσίας, Ερμηνείας Α’ Ανδρικού Ρόλου (Χρήστος Βαλαβανίδης), Ήχου (Μαρίνος Αθανασόπουλος), Μοντάζ (Ανδρέας Ανδρεαδάκης) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κρατικό Βραβείο Υπουργείου Πολιτισμού. Βραβείο Ένωσης Κριτικών Αθηνών.
Γλυκιά Συμμορία: 1983, μεγάλου μήκους. Βραβείο Ερμηνείας Α’ Ανδρικού Ρόλου (Τάκης Σπυριδάκης), Φωτογραφίας (Άρης Σταύρου), Σκηνογραφίας (Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου), Ήχου (Μαρίνος Αθανασόπουλος), Μοντάζ (Ανδρέας Ανδρεαδάκης) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κρατικό Βραβείο Υπουργείου Πολιτισμού. Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας της Ένωσης Κριτικών Αθηνών.
Πρωινή Περίπολος: 1987, μεγάλου μήκους. Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κρατικά Βραβεία: Σκηνογραφίας (Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου), Φωτογραφίας (Ντίνος Κατσουρίδης). Επίσημη Ελληνική συμμετοχή στα Φεστιβάλ του Αβοριάζ και της Πορτογαλίας.
Singapore Sling: 1990, μεγάλου μήκους. Βραβείο Σκηνοθεσίας, Ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου (Meredyth Herold), Φωτογραφίας (Άρης Σταύρου) στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κρατικά Βραβεία: Σκηνογραφίας (Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου), Μοντάζ (Ανδρέας Ανδρεαδάκης). Επίσημη Ελληνική συμμετοχή στα Φεστιβάλ των Βρυξελλών, του Άμστερνταμ, του Ρίμινι, του Τορόντο κ.ά
Το Κορίτσι Με Τις Βαλίτσες: 1993, μεγάλου μήκους, τηλεταινία.
Θα σε δω στην κόλαση αγάπη μου: 1999, μεγάλου μήκους. Επίσημη ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ των Βρυξελλών.
Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα: 2002, μεγάλου μήκους. Κρατικά Βραβεία: Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας (Κωστής Γκίκας).
The Zero Years: 2005, μεγάλου μήκους. Κρατικό Βραβείο: Σκηνογραφίας (Μαρί-Λουίζ Βαρθολομαίου).
Βιβλία:
Οι Τυμβωρύχοι – Διηγήματα, 1964, Ο Οργισμένος Βαλκάνιος – Μυθιστόρημα, 1977, Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα – Σενάριο, 1980, Γλυκιά Συμμορία – Σενάριο, 1984, Γουρούνια στον άνεμο – Μυθιστόρημα, 1992, Ο χαμένος τα παίρνει όλα – Σενάριο, 2003, Μια στεκιά στο μάτι τού Μοντεζούμα – Μυθιστόρημα, 2007.
Θέατρο:
Τα 7 κουτιά της Πανδώρας του Βασίλη Ζιώγα, 1996
Φωτογραφικό υλικό