ΟΣΚΑΡικές μελέτες και σκέψεις εν όψει των ΟΣΚΑΡ από τον Παναγιώτη Τιμογιαννάκη, η αλλιώς ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ, η αλλιώς ΦΑΒΟΡΙ…
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ 1
FRUITVALE STATION.
Πόσα περιθώρια έχει; Είναι πολύ “μικρό”. Ωστόσο, την δεύτερη φορά μου άρεσε περισσότερο από την πρώτη. Οταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, σημαίνει ότι το έργο έχει εστίες ανάφλεξης. Σε ποιά κατηγορία θα μπορούσε να σταθεί; Εχει, βλέπετε, πολλά “μεγάλα” φέτος. Και μερικά “μικρομέγαλα”… Αν τα καταφέρει να μπει στην κατηγορία του β’ γυναικείου ρόλου για την Οκτάβια Σπένσερ, θα είναι μία νίκη. Οπως ήταν νίκη και του “Animal kingdom”, η παρείσφρησης στην πεντάδα της Τζάκι Γουίβερ. Διεκδικεί η Οκτάβια Σπένσερ τη θέση από την Οπρα Γουίνφρι στο “The butler”;
Της φτάνει η σκηνή του νοσοκομείου για να το πετύχει; Συνδράμει κι η σκηνή της φυλακής; Μήπως χωρούν κι οι δύο Αφροαμερικάνες; Και τρίτη η Λουπίτα Νυονγκό από το “12 χρόνια σκλάβος”; Τρεις Αφρο-αμερικάνες;

Και ποιές μένουν;
Η Τζένιφερ Λόρενς από τον “Οδηγό διαπλοκής» κι η Τζούλια Ρόμπερτς από τον “Αύγουστο”. Κι η Τζούν Σκουίμπ από τη Νεμπράσκα; Αρα μάλλον δεν χωρούν κι οι δύο, δηλαδή ΚΑΙ η Οπρα ΚΑΙ η Οκτάβια Σπένσερ…
Σε ποιούς κλάδους θα μπορούσε να αρέσει το “Fruitvale Station”; Για τους σκηνοθέτες που θέλουν να κοιτάξουν και προς ένα “μικρό” ή “ανεξάρτητο”, αμφιβάλλω αν είναι το κορυφαίο στη λίστα. Για τους σεναριογράφους; που κοιτάζουν προς την ίδια κατεύθυνση; Θα μπορούσε να ελκύσει διευθυντές φωτογραφίες με δόλωμα την κίνηση της κάμερας, όχι όμως για να το ψηφίσουν στη φωτογραφία αλλά ίσως για μια θέση στη δεκάδα. Τους ίδιους λόγους έχουν κι οι μοντέρ.
Στην δεκάδα της καλύτερης ταινίας ψηφίζουν όλοι οι κλάδοι (μαζί με τον κλάδο τους) κι όχι μόνο οι Παραγωγοί.
Σε ποιούς κλάδους θα μπορούσε να αρέσει το “Fruitvale Station”; Για τους σκηνοθέτες που θέλουν να κοιτάξουν και προς ένα “μικρό” ή “ανεξάρτητο”, αμφιβάλλω αν είναι το κορυφαίο στη λίστα. Για τους σεναριογράφους; που κοιτάζουν προς την ίδια κατεύθυνση; Θα μπορούσε να ελκύσει διευθυντές φωτογραφίες με δόλωμα την κίνηση της κάμερας, όχι όμως για να το ψηφίσουν στη φωτογραφία αλλά ίσως για μια θέση στη δεκάδα. Τους ίδιους λόγους έχουν κι οι μοντέρ.
Στην δεκάδα της καλύτερης ταινίας ψηφίζουν όλοι οι κλάδοι (μαζί με τον κλάδο τους) κι όχι μόνο οι Παραγωγοί.

.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ 2
ΝΤΕΙΒΙΝΤ Ο.ΡΑΣΕΛ ή ΣΤΙΒ ΜΑΚ ΚΟΥΙΝ;
ΝΤΕΙΒΙΝΤ Ο.ΡΑΣΕΛ ή ΣΤΙΒ ΜΑΚ ΚΟΥΙΝ;
Αυτό είναι το φετινό “δίπολο”; Ο πρώτος αποδεικνύεται ο σημαντικότερος σκηνοθέτης ηθοποιών της εποχής μας. Ο δεύτερος σκηνοθετεί “θέμα”. Ο πρώτος έχει ένα επιπλέον προσόν: Είναι κάτι σαν σημερινός Σκορσέζε. Μόνο που στην κούρσα συμμετέχει κι ο αυθεντικός Σκορσέζε ο οποίος είναι υπαρκτός, ενεργός, ζωντανός και κυρίως ανανεωμένος. Ο Ράσελ σκηνοθετεί ένα υπέροχο cast από το οποίο προβάλλεται αυτός ως σύνολο- από τους ηθοποιούς ξεχωρίζει η Τζένιφερ Λόρενς, είναι φανερό πως πάνω της κάνει την επένδυση.
Ο Σκορσέζε επιβάλει και σταρ, τον Ντι Κάπριο. Πόσο απειλητικός μπορεί να είναι ο Σκορσέζε απέναντι στο “δίπολο” Ράσελ και ΜακΚουίν; Ο Μακουίν με τις “εξάρσεις” πως τα πάει; Αυτές οι συζητήσεις γίνονται ΕΚΕΙ αυτή τη στιγμή κι είναι αυτό που μου λείπει. Τα λέμε βέβαια από το τηλέφωνο…
.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ-3
Στον α’ ανδρικό, η “ΠΕΝΤΆΔΑ” είναι ανοιχτή.
Στον α’ ανδρικό, η “ΠΕΝΤΆΔΑ” είναι ανοιχτή.
Να βάλουμε για σίγουρους τον Μπρους Ντερν(Νεμπράσκα), τον Τσιβοετελ Ειτζοφορ (12 χρόνια σκλάβος) και τον Μάθιου ΜακΚόνοχι (Dallas Buyers Club)? Και για “σχεδόν” σίγουρους” τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο (Ο λύκος της Γουόλ Στριτ) και τον Τομ Χανκς (captain Phillips);
Οπότε, τι;
Κλείσαμε;
Θα μπορούσαμε να πούμε και “ναι”.
Όμως όχι.
Τέτοιες απολυτότητες μόνο για τους ανόητους. Οι συζητήσεις κι οι προβληματισμοί συνεχίζονται ως το κλείσιμο της (υποτιθέμενης) “κάλπης”. Και δεν μπορείς να πεις “κλείσαμε” χωρίς μερικά ονόματα ακόμα που σίγουρα αυτή τη στιγμή παίρνουν σταυρούς σε ψηφοδέλτια συναδέλφων τους, απλά δεν γνωρίζουμε ΣΕ ΠΟΣΑ. Ποιά είναι αυτά τα ονόματα;
Ο Κρίστιαν Μπέιλ με τη μεταμόρφωση του (όχι περιοριστικά την εξωτερική) στο “Οδηγός διαπλοκής”) επιβεβαιώνει τον “σκηνοθέτη ηθοποιών” Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, στον οποίο οι Ηθοποιοί θα δείξουν έμπρακτα την ευγνωμοσύνη στην ψηφοφορία για το βραβείο. Ο Οσκαρ Αιζαακς στο “Inside Llewyn Davis”. Η ταινία των αδελφών Κοέν μπορεί να είναι ….mina vagante, μετακινούμενη νάρκη, στα οσκαρικά ψηφοδέλτια- μην την προσπερνάμε, ο δε πρωταγωνιστής είναι από τα credit αυτής.
Ούτε ο Φόρεστ Γουίτακερ στο “The butler’ δεν έχει εξεταστεί από συναδέλφους του, όσο κι αν χάνει ψήφους, κι αυτό είναι βέβαιο, εξ αιτίας κενών του ρόλου. Και βέβαια ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ ο οποίος “κατεβαίνει” με ατού το εκτόπισμα του σε μια ταινία φτιαγμένη όλη πάνω του (Όλα χάθηκαν), όπου αναμετράται με τους άλλους, με αυτό το εκτόπισμα. Κι αυτό το συγκεκριμένο προσόν δεν το διαθέτει κανένας από τους φίλους που προανέφερα. Αυτό θα ληφθεί υπόψιν. Το πρόβλημα είναι ότι αν ο ρόλος ήταν σαν του “ναυαγού”, να έχει δηλαδή ταυτότητα ο κεντρικός ήρωας, τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα για τον Ρέντφορντ.

Κι όλο και κάποιος άλλος μπορεί να “υφέρπει” στα ψηφοδέλτια θυμίζοντας στους φίλους εδώ πως συνήθως συζητάμε τα “φαβορί” που ορίζει η δημοσιότητα κι ότι το τι γίνεται στα ψηφοδέλτια των μελών της Ακαδημίας δεν το γνωρίζουμε ούτε έχουμε πληροφορηθεί τις απόψεις τους.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ-4
Έμεινα άφωνος με την Εμμα Τόμσον στο “saving the Banks”. Αυτό που λέμε «απρόβλεπτο» παίξιμο. Απρόβλεπτο, όχι απροσδόκητο. Το “απρόβλεπτο” είναι καλλιτεχνικός όρος, δεν έχει δηλαδή να κάνει με το αν περιμέναμε να είναι ικανή (αυτό αφορά στο απροσδόκητο) αλλά στους τρόπους που επινόησε για να παίξει τη συγγραφέα της “Μαίρη Πόππινς”, έτσι όπως τη θέλει το έργο ώστε να τη “δέσει” με την ίδια την πασίγνωστη ταινία και να την προεκτείνει ως το κλίμα της.
Κι έχουμε και την Μέριλ Στριπ στον “Αύγουστο” να κάνει τα δικά της. Είμαι διχασμένος ανάμεσα στις δύο
Κι είναι κι οι άλλες τρεις οι σίγουρες, η Κέιτ Μπλάνσετ στην “Θλιμμένη Γιασμιν”, η Σάντρα Μπούλοκ στο “Gravity” κι η Τζούντι Ντεντς στον “Φιλομένα”
Κι η πεντάδα μοιάζει να είναι απόλυτα κλειδωμένη.
Είναι όμως;
Οι Ηθοποιοί αν θελήσουν να δείξουν τον ενθουσιασμό τους (εφόσον αποδειχτεί υπαρκτός) για τον Ντέιβιντ Ο Ράσελ και την ταινία του “Οδηγός διαπλοκής”, μήπως και βάζουν σταυρό ΚΑΙ στην Ειμι Ανταμς;
Κι αν “σταυρωθεί” στο ψηφοδέλτιο η Ανταμς, ποιά από τις παραπάνω θα σταυρωθεί στον Γολγοθά μένοντας εκτός πεντάδας; Περνά μια ιδέα από το μυαλό μου αλλά με τρομάζει. Δεν θέλω να την εκφράσω. Καλύτερα εδώ να μιλάμε με υποθέσεις επί γεγονότων παρά με…. υποψίες.
ΥΓ> Διότι, αν συμβαίνει αυτό σημαίνει τότε πως η σταρ supporting της ταινίας της έχει κλέψει επισήμως την παράσταση κι αυτό γίνεται θέση της Ακαδημίας- αν ισχύει φυσικά. Ο νοών νοείτω.
Δεν σας άφησα κι εντελώς απέξω με την ιδέα που με τρομάζει.
Έμεινα άφωνος με την Εμμα Τόμσον στο “saving the Banks”. Αυτό που λέμε «απρόβλεπτο» παίξιμο. Απρόβλεπτο, όχι απροσδόκητο. Το “απρόβλεπτο” είναι καλλιτεχνικός όρος, δεν έχει δηλαδή να κάνει με το αν περιμέναμε να είναι ικανή (αυτό αφορά στο απροσδόκητο) αλλά στους τρόπους που επινόησε για να παίξει τη συγγραφέα της “Μαίρη Πόππινς”, έτσι όπως τη θέλει το έργο ώστε να τη “δέσει” με την ίδια την πασίγνωστη ταινία και να την προεκτείνει ως το κλίμα της.
Κι έχουμε και την Μέριλ Στριπ στον “Αύγουστο” να κάνει τα δικά της. Είμαι διχασμένος ανάμεσα στις δύο
Κι είναι κι οι άλλες τρεις οι σίγουρες, η Κέιτ Μπλάνσετ στην “Θλιμμένη Γιασμιν”, η Σάντρα Μπούλοκ στο “Gravity” κι η Τζούντι Ντεντς στον “Φιλομένα”
Κι η πεντάδα μοιάζει να είναι απόλυτα κλειδωμένη.
Είναι όμως;
Οι Ηθοποιοί αν θελήσουν να δείξουν τον ενθουσιασμό τους (εφόσον αποδειχτεί υπαρκτός) για τον Ντέιβιντ Ο Ράσελ και την ταινία του “Οδηγός διαπλοκής”, μήπως και βάζουν σταυρό ΚΑΙ στην Ειμι Ανταμς;

ΥΓ> Διότι, αν συμβαίνει αυτό σημαίνει τότε πως η σταρ supporting της ταινίας της έχει κλέψει επισήμως την παράσταση κι αυτό γίνεται θέση της Ακαδημίας- αν ισχύει φυσικά. Ο νοών νοείτω.
Δεν σας άφησα κι εντελώς απέξω με την ιδέα που με τρομάζει.
Φωτογραφικό υλικό