Η ενότητα των Agora Talks του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, με τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο MoMus – Μουσείο Φωτογραφίας, με τίτλο «Going “Glocal”: Χτίζοντας στρατηγικές δικτύωσης στην οπτικοακουστική βιομηχανία»,  όπου αναλύθηκαν ο ρόλος και η σημασία της δικτύωσης σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Στο πάνελ συμμετείχαν η ανώτερη προϊσταμένη  του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Λίνα Μυλωνάκη, η σύμβουλος και συντονίστρια οπτικοακουστικών έργων του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Διονυσία Αρβανίτου, η Βένια Βέργου από το Crew United Greece και ο Felix Gerd Schneider, παραγωγός στην εταιρεία AvrioFilms. Η συζήτηση διεξήχθη σε συνεργασία με το Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το Crew United.

Η κ. Λίνα Μυλωνάκη ξεκίνησε τη συζήτηση κάνοντας μια εισαγωγή για το Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρουσιάζοντας συνοπτικά τη δουλεία και τους στόχους του, μέσα από ένα σύντομο βίντεο με highlights από την τριετή λειτουργία του, μεταξύ των οποίων και στιγμιότυπα από την ταινία Πίσω από τις θημωνιές της Ασημίνας Προέδρου, υποβολή της χώρας μας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. «Δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε ξεκινώντας το Film Office ότι οι ταινίες θα έφταναν μέχρι την οσκαρική κούρσα, ήταν για εμάς μια ευχάριστη έκπληξη» σημείωσε η κ. Μυλωνάκη. «Στόχος μας είναι να γίνουμε ο συνδετικός κρίκος μεταξύ τοποθεσιών, ανθρώπων και πρότζεκτ, δρώντας ως τοπικός φορέας στήριξης σε παραγωγές που γυρίζονται στην περιοχή μας. Ωστόσο, από την αρχή ξέραμε πως θέλουμε επίσης να στηρίξουμε και το εγχώριο ταλέντο  και την τοπική κοινότητα, να συνδεθούμε και να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους», ανέφερε για τον σκοπό του Film Office. «Έπρεπε λοιπόν να προωθήσουμε το σκεπτικό πως η περιοχή μας είναι ένας ανταγωνιστικός προορισμός στον τομέα της κινηματογραφικής παραγωγής. Συγκεντρώσαμε αρχικά τους ειδικούς του χώρου, ακούσαμε τις ανάγκες τους και έτσι δημιουργήσαμε το πρώτο Local Industry Guide για την περιοχή μας, άμεσα και έμμεσα συνδεδεμένο με τον οπτικοακουστικό τομέα».

Στην συνέχεια, τον λόγο πήρε η κ. Διονυσία Αρβανίτου, σύμβουλος και συντονίστρια οπτικοακουστικών έργων του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία προχώρησε σε μια λεπτομερή ανάλυση του Local Industry Guide, τι περιέχει, τονίζοντας γιατί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι ιδανικός προορισμός για μια κινηματογραφική παραγωγή. «Θέλω να πω σε όλες τις εταιρείες παραγωγής ότι ξέρουμε πολύ καλά πως ο χρόνος σας είναι χρήμα και πως η επαγγελματική υποστήριξη είναι αυτή που κάνει τη διαφορά για την εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία της ταινίας σας. Διαθέτουμε όλους τους απαραίτητους επαγγελματίες Κεντρική Μακεδονία για να μετατρέψουν το πρότζεκτ σας σε επιτυχία. Προωθούμε βιώσιμες εργασιακές πρακτικές, δημιουργούμε μια βιώσιμη οπτικοακουστική βιομηχανία και αποζητούμε τον υγιή ανταγωνισμό», ανέφερε σχετικά.

Στη συνέχεια, η κ. Μυλωνάκη έδωσε έμφαση στη σημασία της συνέργειας και ανέφερε σχετικά παραδείγματα. «Δεν θα μπορούσαμε να συνεισφέρουμε στην τοπική αγορά με τον τρόπο που συνεισφέρουμε αν δεν είχαμε πίστη στις συνέργειες, οι οποίες αποτελούν ουσιαστικό μέρος των στόχων μας» είπε σχετικά. «Στοχεύουμε στη  δημιουργία συνεργείων είτε αυτή είναι μεταξύ ανθρώπων είτε μεταξύ θεσμών, που έχουν κοινό σκοπό να ανθίσει η δημιουργικότητα της χώρας. Από την αρχή λοιπόν συνεργαστήκαμε με τους εθνικούς και τοπικούς φορείς του οπτικοακουστικού τομέα όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το ΕΚΟΜΕ, με τοπικά Film Offices αλλά και με Ανώτατα και Τεχνικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Θέλουμε να χτίσουμε σχέσεις με τους υπόλοιπους φορείς της βιομηχανίας, τους παραγωγούς, τους ηθοποιούς, τους κριτικούς αλλά και οποιοδήποτε που αγαπά τον κινηματογράφο. Πρέπει να είμαστε συνδεδεμένοι με όλους αυτούς, να τους κάνουμε όλους κομμάτι του οράματός μας, το οποίο περιλαμβάνει τη στήριξή της κινηματογραφικής κουλτούρας στο σύνολό της. Έτσι, στις προτεραιότητές μας εντάσσεται και η κινηματογραφική εκπαίδευση της τοπικής οπτικοακουστικής κοινότητας επαγγελματιών, ώστε να είναι σε θέση να αναλάβουν απαιτητικά πρότζεκτ. Με αυτόν τον στόχο, έχουμε δημιουργήσει συνεργασίες με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην κινηματογραφική εκπαίδευση, όπου μέσα από σεμινάρια, workshops και τη συμμετοχή σε κινηματογραφικά φεστιβάλ συνδιοργανώνουμε events, αφιερωμένα στην κινηματογραφική εκπαίδευση. Αυτό το σημείο προσπαθούμε να ενισχύσουμε με τη συμμετοχή μας και στην κινηματογραφική αγορά του εξωτερικού, συμμετέχοντας σε πολλά διεθνή Φεστιβάλ όπως αυτά των Καννών και της Βενετίας», είπε μεταξύ άλλων.

«Γνωρίζω πόσο παραγωγικές ήταν οι περασμένες μέρες εδώ στο Φεστιβάλ και το κομμάτι της Αγοράς για εμάς του επαγγελματίες», προλόγισε η κ. Βένια Βέργου, μετατοπίζοντας τη συζήτηση από το τοπικό στο διεθνές επίπεδο, για να μιλήσει για το έργο του Crew United, που έχει βάση στη Γερμανία και λειτουργεί τα τελευταία 27 χρόνια, αλλά και του νεοσύστατού Crew United Greece, καθώς και για το τι σημαίνει για αυτούς το σύνθημα “going glocal”. «Πολύ πριν το διαδίκτυο εξελιχθεί σε αυτό που ξέρουμε σήμερα, οι δημιουργοί του Crew United είχαν την καταπληκτική ιδέα να δημιουργήσουν μια βάση δεδομένων για να φέρουν σε επαφή όλους τους επαγγελματίες του χώρου», σχολίασε, ενώ στην πορεία τόνισε: «Εξετάζουμε με προσοχή και έχουμε τα δικά μας κριτήρια για το αν κάποιος μπορεί να γίνει μέλος. Δεν είναι απλώς μια βάση δεδομένων, αλλά μια πλατφόρμα που διαρκώς προσπαθεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του οπτικοακουστικού τομέα και των επαγγελματιών του».

Σχετικά με την εμφάνιση του Crew United και σε άλλες χώρες, η κ. Βέργου είπε: «Το 2019 επεκταθήκαμε στη Γαλλία, το 2021 στην Πολωνία και τον Ιούνιο του 2023 σε πέντε νέες χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα. Ο στόχος μας σε αυτές τις χώρες είναι να χτίσουμε ένα δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των παραγόντων της οπτικοακουστικής βιομηχανίας. Πιστεύουμε πως είναι σημαντικό να βρισκόμαστε σε έναν διαρκή διάλογο με θεσμούς και οργανισμούς ώστε να βελτιώσουμε τις παραγωγικές συνθήκες της βιομηχανίας». Τον λόγο έπειτα πήρε ο Felix Gerd Schneider: «Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που το Crew United ήρθε και στην Ελλάδα, καθώς εγώ ξεκίνησα ουσιαστικά από το Crew United της Γερμανίας», ανέφερε. «Είναι νομίζω για όλους μας εμφανές πως η δικτύωση είναι από τα πιο σημαντικά κομμάτια της κινηματογραφικής βιομηχανίας», είπε και αναφέρθηκε στην πορεία και στα εργαλεία της πλατφόρμας, δίνοντας την οπτική του από τη θέση του εργοδότη και με βάση την αρχική του εμπειρία ως εργαζομενού, σχολιάζοντας πως «είναι σωτήρια και για τις δύο πλευρές».

Η κ. Βέργου τόνισε μεταξύ άλλων την επαγγελματική υπόσταση του Crew United. «Ζούμε στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, εκεί όπου πολλοί αναζητούν εργασία και κάνουν open calls για θέσεις. Ωστόσο, το Crew United είναι ένα επαγγελματικό μέρος, καθαρά με αυτόν τον στόχο», ενώ τόνισε πως «δεν είναι απλώς μια ιστοσελίδα όπου κάνεις μερικά κλικ, είναι μια εταιρεία με πρόσωπο και πραγματικούς ανθρώπους στο πίσω μέρος της οθόνης και με σκοπό να φέρει σε επαφή τους ανθρώπους στην πραγματική ζωή». Κλείνοντας, σημείωσε τον ενθουσιασμό της για τα επερχόμενα “crew calls” στην Ελλάδα.

Η συζήτηση έκλεισε με σχόλια για τους διάφορους τρόπους και τα δομικά πρότυπα δικτύωσης που υπάρχουν, αλλά και την ανάγκη «να βρίσκονται σε διαρκή διάλογο μεταξύ τους», ενώ οι ομιλητές προσκάλεσαν το κοινό να εξερευνήσει τις ιστοσελίδες και να δοκιμάσει τις παροχές και τις πλατφόρμες τους, ευχαριστώντας το Φεστιβάλ για την ευκαιρία να τις αναδείξουν.