61ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ||
5- 15/11/2020
Τα Agora Talks που πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ, επέστρεψαν διαδικτυακά για να προσφέρουν στους επαγγελματίες του σινεμά και στα πρότζεκτ που συμμετέχουν στην Αγορά, τα εργαλεία για καλύτερη κατανόηση στα θέματα της σύγχρονης συμπαραγωγής και του film marketing από το στάδιο της ανάπτυξης. Η Χριστίνα Πελεκάνη, ειδική σε θέματα marketing, έκανε τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου, μια Εισαγωγή στο Film Marketing, παρουσιάζοντας τους τρόπους για την προώθηση μιας ταινίας.
Προτού ξεκινήσει η κουβέντα, προβλήθηκε ένα βίντεο που παρουσίαζε αναλυτικά τις
δράσεις του ΕΚΟΜΕ για την ενίσχυση των ελληνικών παραγωγών.
«Μάλλον σκέφτεστε πως το marketing είναι η δουλειά κάποιου άλλου, ίσως των διανομέων, ωστόσο αυτό ήταν αλήθεια πριν από περίπου είκοσι χρόνια. Στον σημερινό, αναπτυγμένο ψηφιακά κόσμο, όσο γρηγορότερα ξεκινήσετε, τόσο το καλύτερο» σημείωσε η κυρία Πελεκάνη. «Αυτό θα σας βοηθήσει να ξεχωρίσετε στο κοινό, να βρείτε χορηγούς -δηλαδή χρήματα- και να κάνετε τους πάντες, πέρα από την οικογένεια και τους φίλους σας, να δουν την ταινία σας. Το marketing θα κάνει την δουλειά σας πιο εύκολη όταν παρουσιάζετε το πρότζεκτ σας και όλοι θα σας θυμούνται. Το κοινό σας είναι η πρώτη και η τελευταία σας προτεραιότητα. Να είστε σύντομοι. Κάντε το περιεχόμενο σας πιο προσωπικό και αξέχαστο» πρόσθεσε.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα βασικά στοιχεία του marketing. «Θα εξερευνήσουμε τα 3 C του marketing: Consumer (καταναλωτής). Πρέπει να καταλάβετε τι θέλει το κοινό σας με σκοπό να το προσελκύσετε. Convenience (ευκολία). Πως να προσφέρετε την ευκολία στο κοινό σας που έχει την ανάγκη να αγοράσει. Communication (επικοινωνία). Δημιουργήστε διάλογο για το υποτιθέμενο κοινό ανάλογα με τις ανάγκες και τον τρόπο ζωής του» σημείωσε.
«Όσον αφορά τον καταναλωτή, θα πρέπει να μπορείτε μέσα σε μια φράση να πείτε ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεστε και πώς να το βρείτε. Θα πρέπει, επίσης, να απαντήσετε σε ερωτήματα όπως: Γνωρίζετε άλλη παρόμοια ταινία που να υπάρχει στην κινηματογραφική αγορά; Σε ποιο φεστιβάλ συμμετείχε; Ποιος ήταν ο ατζέντης της; Πρέπει να χρησιμοποιήσετε υπέρ σας τα δυνατά σημεία και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ταινία σας. Να γνωρίζετε σε ποια κατηγορία θα τοποθετήσει το κοινό την ταινία σας. Είναι ένα blockbuster, μια ταινία με πρωτοκλασάτο καστ, ένα θρίλερ, μια αμερικάνικη ανεξάρτητη ταινία, μια ευρωπαϊκή καλλιτεχνική ταινία με προοπτική να κερδίσει Όσκαρ ή ένα ντοκιμαντέρ; Τα πόστερ είναι πολύ σημαντικά για αυτόν τον σκοπό. Μάθετε από τα λάθη και τις επιτυχίες των άλλων» πρόσθεσε.
Η κ. Πελεκάνη κάλεσε τους συμμετέχοντες να καταγράψουν φιλμ παρόμοια με το δικό τους και να διαβάσουν κριτικές. «Δείτε αν κέρδισαν κάποιο βραβείο, αν συμμετείχαν σε κάποιο φεστιβάλ, ποιες είναι οι απόψεις του κοινού – τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα βοηθήσουν πολύ σε αυτό. Πώς έγινε η διανομή. Σε ποιες πλατφόρμες παρουσιάστηκε. Και φυσικά, δώστε προσοχή στο marketing. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστοσελίδες όπως το IMDB θα σας βοηθήσουν».
Η Χριστίνα Πελεκάνη ανέφερε παραδείγματα ταινιών. «Ας δούμε την ταινία με τίτλο Ammonite και τι στρατηγική θα χρησιμοποιούσαμε. Είναι μια ταινία εποχής για δύο γυναίκες που ερωτεύονται. Εδώ ξέρουμε πως έχουμε ένα συγκεκριμένο κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε, συμμετείχε σε φεστιβάλ και έχει γνωστό καστ. Οπότε τίτλοι ταινιών που θα μπορούσαν να συγκριθούν με αυτή την ταινία είναι Το πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται, Κάρολ και Να με φωνάζεις με το όνομα σου. Βλέπουμε τα πόστερ τους. Το είδος τους. Αναζητούμε το box office, που μπορεί να είναι διαφορετικό από χώρα σε χώρα. Τους διανομείς στην Ευρώπη και την Αμερική. Σε ποια φεστιβάλ έκαναν πρεμιέρα. Τα βραβεία που κέρδισαν και τις κριτικές του κοινού και των δημοσιογράφων. Όλα αυτά θα μας δώσουν μια ιδέα για το τι να περιμένουμε, κυρίως σε σχέση με το box office, αλλά και πόσα θα ξοδέψουμε».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην δημιουργία του πόστερ. «Θα δώσουμε φυσικά σε έναν graphic designer να διαβάσει το σενάριο μας για να δημιουργήσει την ιδέα του. Ωστόσο, εσείς, πρέπει να τονίσετε τα δυνατά στοιχεία της ταινίας σας. Εσείς γνωρίζετε τα στοιχεία εκείνα που θα την κάνουν να ξεχωρίσει. Όταν γνωρίζετε τα δυνατά σημεία και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ταινία σας, είναι σαν να κάνετε μια λίστα με τα υπέρ και τα κατά της. Για παράδειγμα, όσον αφορά τη δύναμη της. Μπορεί να είναι μια αυθεντική ταινία που δεν έχουμε ξαναδεί. Ή να βασίζεται σε βιβλίο, οπότε έχει ήδη το κοινό της. Έχει έναν βραβευμένο σκηνοθέτη ή έναν πολλά υποσχόμενο σκηνοθέτη που θα γίνει το επόμενο μεγάλο όνομα των Βαλκανίων. Οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει. Ένας άγνωστος σκηνοθέτης. Η γλώσσα. Είναι πολύ βίαιη, οπότε ίσως δεν κάνει για την τηλεόραση. H ουσία είναι να φέρετε τις δυσκολίες με το μέρος σας. Ας μιλήσουμε για τον άγνωστο σκηνοθέτη. Είναι μια δυσκολία, φυσικά. Ωστόσο, δημιουργούμε θόρυβο γύρω από το όνομα του. Πολύ σημαντικό, επίσης, είναι το κοινό. Πρέπει να γνωρίζετε το κοινό στο οποίο απευθύνεστε πριν καν γράψετε το σενάριο σας. Δεν είναι όλοι το κοινό σας, εκτός και αν η ταινία σας έχει ένα πολύ μεγάλο προϋπολογισμό και ένα γνωστό στούντιο που την προωθεί».
Πρόσθεσε ότι η ηλικία, το φύλο, το εισόδημα, η εκπαίδευση, το επάγγελμα είναι μερικά από τα στοιχεία που καθορίζουν το κοινό. «Ας δούμε ένα παράδειγμα. Άνδρας, γεννημένος το 1946, παντρεμένος τρεις φορές, με υψηλό εισόδημα και με πέντε παιδιά. Θα μπορούσε να είναι ο Ντόναλντ Τραμπ ή και ο Σιλβέστερ Σταλόνε. Όπως βλέπετε τα δημογραφικά στοιχεία είναι πολύ ασαφή. Δεν θα χρησιμοποιούσαμε ποτέ τα ίδια εργαλεία για να προσεγγίσουμε αυτούς τους δύο άνδρες και επίσης και οι ίδιοι δεν θα έβλεπαν τις ίδιες ταινίες. Οπότε πρέπει να γνωρίζουμε τις συνήθειες και τα ενδιαφέροντα του κοινού μας. Πώς μιλούν, τι φοράνε, τι τους φοβίζει, πώς συμπεριφέρονται όταν είναι με άλλους, τι διαβάζουν, αν έχουν κοινωνικές ευαισθησίες. Σε έρευνα που έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπου συμμετείχαν δέκα ευρωπαϊκές χώρες, σε δείγμα 5.000 ανθρώπων, είδαν πως μεταξύ άλλων το 16% των ευρωπαίων καταναλωτών ταινιών προτιμούν τα blockbusters και γνωστές ευρωπαϊκές ταινίες, το 23% προτιμά τις ανεξάρτητες ταινίες και το 16% δεν ενδιαφέρεται για τις ταινίες, αλλά για τηλεόραση και video games».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη διανομή, αναφερόμενη σε κινηματογράφους, DVD, VOD, Pay και Free TV. «Έχουμε και εναλλακτικούς τρόπους, όπως μεταξύ άλλων τα event screenings, δηλαδή προβολές που γίνονται σε ειδικούς χώρους. Ένα παράδειγμα είναι η προβολή της ταινίας Η ζωή του Πι με τους θεατές να βλέπουν την ταινία μέσα σε βάρκες σε πισίνα στην Γαλλία. Υπάρχουν και πλατφόρμες για self-distribution αλλά οι δημιουργοί πρέπει να δημιουργήσουν τις δικές τους στρατηγικές πώλησης που δεν είναι και πολύ εύκολο. Υπάρχουν επίσης τρεις τρόποι για το Video on Demand. Είναι το Transactional Video on Demand που οι εταιρείες κερδίζουν χρήματα με το να πωλούν ή να νοικιάζουν videos στους πελάτες – itunes, google play. Το πιο δημοφιλές είναι το Svod, Subscription Video on Demand που το κοινό πληρώνει κάποιο αντίτιμο για να δει ταινίες – Netflix, Disney +, Hulu – και το Avod, Advertising Based Video on Demand, στο οποίο το περιεχόμενο είναι δωρεάν και οι εταιρείες βγάζουν χρήματα μέσω των διαφημίσεων -εδώ έχουμε τα παραδείγματα του YouTube και του IMDB. Οι διανομείς πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες συνθήκες για την προώθηση των ταινιών τους».
Σύμφωνα με την κυρία Πελεκάνη, «χρειάζεστε το marketing γιατί πρέπει να σας θυμούνται. Κάνε αυτές τις ερωτήσεις: Ποιο είναι το κοινό σας; Σκεφτείτε σαν φαν και δώστε στο κοινό σας το περιεχόμενο που θα θέλατε και εσείς να δείτε. Τι κάνει την ταινία σας διαφορετική; Ποιος είναι ο προϋπολογισμός για το marketing; Στην B2B προσέγγιση οι άνθρωποι θέλουν να μάθουν τα περισσότερα σε λίγο χρόνο. Πώς θα προσελκύσετε το ενδιαφέρον τους; Με εργαλεία όπως είναι το πόστερ, ένα pitching deck που περιλαμβάνει συνόψεις, σημειώσεις του σκηνοθέτη, οικονομικά σχέδια και γενικότερα όσα περισσότερα μπορείτε να βάλετε για να προωθήσετε το πρότζεκτ σας. Στην συνέχεια έχουμε το σενάριο, το trailer, ένα site, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην Β2C προσέγγιση σκεφτείτε και πάλι σαν φαν. Δημιουργήστε το περιεχόμενο που θα θέλατε να δείτε. Τα εργαλεία σας θα είναι και πάλι το πόστερ, το trailer, blogs, sites, μέσα κοινωνικής δικτύωσης κτλ.»
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη σημασία του πόστερ, λέγοντας ότι σε 1,8 δευτερόλεπτα το κοινό αποφασίζει αν θα δει την ταινία μέσω του πόστερ. «Το περιεχόμενο του πρέπει να είναι εντυπωσιακό. Έχουμε π.χ τα πόστερ για ταινίες δράσης που συνήθως είναι ασπρόμαυρα μέσα στις φλόγες. Για τις ρομαντικές ταινίες, θα δούμε ένα κόκκινο φόρεμα σίγουρα κάπου στο πόστερ. Στα πόστερ των ανεξάρτητων ταινιών κυριαρχεί το κίτρινο χρώμα. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιείτε όλα τα κλισέ όταν μπορείτε να κάνετε κάτι διαφορετικό, όπως το πόστερ της ταινίας Moonlight που είναι καταπληκτικό. Να θυμάστε να είναι απλό, αξέχαστο και να τραβάει το βλέμμα. Δεν πρέπει να λέτε ψέματα στο κοινό σας και ούτε να προβάλλετε κάτι που είναι αμφιλεγόμενο. […] Το κοινό σας είναι πολυάσχολο και βρίσκεται παντού. Ο ανταγωνισμός για να κερδίσετε την προσοχή τους είναι μεγάλος. Πρέπει να σκεφτείτε: Γιατί να δώσουν τον πολύτιμο χρόνο τους για την ταινία μου;»
Σημείωσε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν εργαλείο για μια ταινία, τονίζοντας ότι χρειάζονται καθημερινή ενημέρωση. Και κατέληξε: «Οι ιστοσελίδες είναι απαραίτητες για να προωθήσετε τις ταινίες σας, οι influencers επίσης. Κάντε τους να λένε μια ιστορία. Υπάρχουν δύο κανόνες στο ψηφιακό marketing. Αν έχετε περισσότερο χρόνο από ότι χρήμα, δημιουργήστε περιεχόμενο. Αν έχετε περισσότερο χρήμα από ότι χρόνο, διαφημιστείτε. Γυρίστε πολλά προωθητικά βίντεο και behind the scenes για τα οποία το κοινό ενδιαφέρεται πολύ. Χρησιμοποιήστε την αφήγηση – είσαστε άλλωστε story tellers – και στο marketing, προκειμένου να έρθετε σε επαφή με το κοινό σας».
Φωτογραφικό υλικό