.
Εάν φανταζόμασταν μια πιο ρετρό, αντίστροφη εκδοχή της “Αιώνιας Λιακάδας ενός Καθαρού Μυαλού” του Τσάρλι Κάουφμαν, αυτό θα ήταν τα “Μήλα” του Χρήστου Νίκου.
Οι ήρωες του Κάουφμαν, Τζόελ και Κλεμεντάϊν, αφού έζησαν μια ιστορία αγάπης, φτάνουν σε ένα σημείο, όπου αποφασίζουν να σβήσουν όλα όσα ζήσανε. Πως θα γίνει αυτό; Μέσω μιας κλινικής η οποία εφαρμόζει μια νέα τεχνολογική μέθοδο που διαγράφει τις πιο σκοτεινές αναμνήσεις από τον λαβύρινθο του εγκεφάλου. Αφήνει μόνο τις όμορφες αναμνήσεις, επικρατεί μια αιώνια λιακάδα. Στην περίπτωση του Νίκου, η εναρκτήρια σκηνή, δείχνει τον κεντρικό μας ήρωα να χτυπάει το κεφάλι του στον τοίχο, προσπαθώντας όμως να θυμηθεί. Αδυνατώντας να ανακτήσει τις μνήμες του, απευθύνεται σε μία κλινική, η οποία εφαρμόζει το πρόγραμμα “Νέα Ταυτότητα”, ένα εναλλακτικό πρόγραμμα θεραπείας με αναλογικά μέσα, που βασίζεται στις φωτογραφικές μηχανές πόλαροιντ. Οι ασθενείς θα περνούν από διάφορες δοκιμασίες που αφού τις ολοκληρώσουν θα βγάζουν μια πόλαροιντ. ‘Ισως επιλέγει το συγκεκριμένο μέσο, λόγω της στιγμιαίας εμφάνισής τους και της μη αλλοίωσής τους· για πολλά χρόνια άλλωστε, αποτελούσαν το μοναδικό αποδεικτικό στοιχείο σε αίθουσες δικαστηρίων.
Κοινή συνισταμένη και των δυο, η μνήμη, η λήθη, η απώλεια και η θλίψη. Στο τέλος, ο χρόνος είναι αυτός που θα επουλώσει τις πληγές, οι ήρωές μας θα κάνουν μια καινούρια αρχή, μία αισιόδοξη επανεκκίνηση.

Στην πρώτη περίπτωση, την “Αιώνια Λιακάδα..”, που είναι γυρισμένη το 2004, βλέπουμε την ανυπομονησία για το καινούριο, για τις νέες επιστημονικές ανακαλύψεις. Πράγματι, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, το 2017, βρήκαν τον τρόπο για να διαγράφουν τις άσχημες αναμνήσεις απ’ το μυαλό. Στην δεύτερη ταινία, τα “Μήλα”, που είναι γυρισμένη το 2020, βλέπουμε την αποστροφή ως προς τις νέες τεχνολογίες, την προτίμησή μας για το παλιό.

‘Οσον αφορά τη σκηνοθεσία, ο Χρήστος Νίκου, είναι εμφανώς επηρεασμένος από τον Γιώργο Λάνθιμο, μιας και αποτελούσε τον βοηθό σκηνοθέτη στην ταινία “Κυνόδοντας”. Πιστός στη δωρικότητά του, με τον ‘Αρη Σερβετάλη τον πλέον κατάλληλο για πρωταγωνιστή, να δίνει ένταση σε απλές στιγμές, όπως το φάγωμα ενός μήλου. Χρησιμοποιεί συμβολισμούς για να υποδηλώσει την αλλαγή, όπως και ο Κάουφμαν.
Στην “…Λιακάδα” τα μαλλιά της Κλεμεντάϊν είναι πράσινα όταν γνωρίζεται με τον Τζόελ, θέλοντας να δείξει τη διάθεση για ζωή, την αρμονία, τη φύση και τη φρεσκάδα. Στη συνέχεια, για να δηλώσει το πάθος, την επιθυμία και την ενέργεια, τα μαλλιά της είναι ένα φλογερό κόκκινο και στο τέλος όταν αρχίζουν τα προβλήματα μεταξύ τους, τα μαλλιά της ξεφτίζουν, σε ένα θαμπό πορτοκαλί.
Ο Νίκου, στα “Μήλα” για να δηλώσει το χρονικό πλαίσιο, χρησιμοποιεί τα ρούχα. Ο ήρωάς μας αλλάζει ρούχα όταν αρχίζει τη θεραπεία. Φοράει ένα τζιν παντελόνι, μαύρες ψηλές κάλτσες και χαμηλά μαύρα vans παπούτσια, όπως ακριβώς και η κοπέλα που θα γνωρίσει αργότερα και είναι στο ίδιο πρόγραμμα θεραπείας. Επίσης, η ταινία είναι γυρισμένη σε φορμά 4:3, ίσως να είναι ένα αναφορικό στοιχείο στην πόλαροιντ.

Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να είναι η πρώτη του κινηματογραφική απόπειρα. Ξεχωρίζει η εξαιρετική φωτογραφία, η οικουμενικότητα του θέματος, το οποίο θίγει επίκαιρα ζητήματα όπως εκείνο της απώλειας, της μοναξιάς και της θλίψης και η φοβερή ερμηνεία του Σερβετάλη.
Με σύμμαχο την ηθοποιό Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία ανέλαβε χρέη Εκτελεστικής Παραγωγού για την προώθηση της ταινίας στην Αμερική, ο Χρήστος Νίκου φαίνεται να διεκδικεί μια θέση στα φετινά ‘Οσκαρ, στην κατηγορία καλύτερης διεθνούς ταινίας. Ο σκηνοθέτης Ζαν-Λυκ Γκοντάρ είχε πει πως οι άνθρωποι στις μέρες μας, κάνουν ταινίες, όχι σινεμά. Ο ανερχόμενος Έλληνας σκηνοθέτης, είναι εδώ για να τον διαψεύσει, καθώς στο Q&A session, η Κέιτ Μπλάνσετ υποστήριξε ότι αυτό που παρακολούθησε ήταν όντως σινεμά, γι’ αυτό επέλεξε και να την προωθήσει.

Χρειάζεται όμως προσοχή, καθώς δεν είναι μια ταινία για όλους (-) Είναι αργή, αλληγορική και σίγουρα χρειάζεται έναν μυημένο, σινεφίλ θεατή. ‘Οντας η πρώτη ελληνική συμμετοχή που έκανε πρεμιέρα στο 77ο ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και έχοντας αποσπάσει τις καλύτερες κριτικές στο 61ου φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δεν μπορούμε παρά να της ευχηθούμε καλή επιτυχία στην 93η διοργάνωση των Βραβείων ‘Οσκαρ, που θα απονεμηθούν τον Απρίλιο λόγω της πανδημίας.
Βαθμολογία:
7,1/10
Τρέιλερ εδώ
..
Ακολουθήστε μας στα social media
..