Γράφει για την Κουλτουρόσουπα.
.
Προσωπικά δεν με κέρδισε από το πρώτο επεισόδιο που είδα αποσπασματικά και με επιφύλαξη, καθότι λίγο ο αντιπαθής χαρακτηρισμός «ριάλιτι», λίγο η βαρετή «μαρκετίστικη» ορολογία, λίγο ο αλαζονικός παρουσιαστής Σάκης Τανιμανίδης, λειτούργησαν απωθητικά σε πρώτο επίπεδο, ωστόσο «κάτι» υποκινούσε το ενδιαφέρον, αν μη τί άλλο για ένα πρόγραμμα καινούργιο στην ελληνική τηλεόραση που δεν θύμιζε κανένα γνωστό κόνσεπτ από τα πολυφορεμένα μέχρι αηδίας… και παρακολουθώντας σταδιακά με ολοένα μεγαλύτερη διάρκεια, έφτασα να «κολλήσω» ανακαλύπτοντας αρετές και αναθεωρώντας προκαταλήψεις περί στερεοτύπων γενικώς, καθώς τούτο το επιχειρηματικό ριάλιτι δεν μοιάζει με τον συρφετό του είδους και ήρθε να κάνει την ουσιαστική διαφορά!

Κι όταν λέμε ήρθε εννοούμε από την Βρετανία όπου παίζεται με επιτυχία κάποια χρόνια κι εξασφάλισε τα δικαιώματα για την Ελλάδα ο… ασύχαστος Σ. Τανιμανίδης ως συμπαραγωγός με το κανάλι, στήνοντας μια εκπομπή προσαρμοσμένη στα εγχώρια δεδομένα και κρατώντας για τον εαυτό του τον ρόλο του παρουσιαστή ωστόσο με πολύ διακριτική, διεκπεραιωτική παρουσία… Όπου εν δυνάμει επιχειρηματίες με μια έξυπνη πρωτότυπη ιδέα ή στα πρώτα τους βήματα ή ήδη αναγνωρισμένοι στην αγορά, παρουσιάζουν ενώπιον ειδικής «επιτροπής» επενδυτών το προϊόν ή την υπηρεσία που πωλούν, ζητώντας ανάλογη χρηματοδότηση με αντιπαροχή ένα ποσοστό της υπαρκτής ή μέλλουσας εταιρίας τους… Αν καταφέρουν να πείσουν κάποιον εκ των dragons- επενδυτών για την επιτυχία της ιδέας τους κι αφού πιθανόν μεσολαβήσει κάποια διαπραγμάτευση, θα εξασφαλίσουν το ποθούμενοdeal- συμφωνία της οικονομικής τους στήριξης, διαφορετικά θα αποχωρήσουν χωρίς «χορηγό», αλλά όχι άπραγοι…
Διότι το γεγονός ότι κατάφεραν να παρουσιάσουν εντελώς ανέξοδα σε εκπομπή με σεβαστά, διψήφια νούμερα τηλεθέασης που ενίοτε έφτασαν το 20% , την εμπορική ιδέα ή το προϊόν τους, κάνοντάς το γνωστό σε ευρύτατο κοινό, μόνο σαν κέρδος απρόσμενο μπορεί να λογιστεί… καθώς πρόκειται για εξαιρετική δωρεάν διαφήμιση, όπου ο ενδιαφερόμενος έχει στη διάθεσή του τον… ασύλληπτου μεγέθους, πανάκριβο τηλεοπτικό χρόνο των 10 περίπου λεπτών για να προβάλλει όπως επιθυμεί την εμπορική του δραστηριότητα, που σε άλλη περίπτωση μιας συμβατικής τηλεοπτικής διαφήμισης ελάχιστων δευτερολέπτων με αμφιλεγόμενη απήχηση, θα πλήρωνε τα μαλλιοκέφαλά του!Οπότε, ακόμα κι αν δεν εξασφαλίσει ούτε σεντ από τους συγκεκριμένους επενδυτές, το κέρδος από την ευρύτατη διαφήμιση είναι προφανώς πολλαπλάσιο, με δυνατότητα να ενδιαφερθεί πιθανόν κάποιος άλλος χρηματοδότης που έλαβε γνώση μέσω της εκπομπής και βεβαίως οι μελλοντικοί πιθανοί πελάτες…

Όπως διαβάζουμε δε, στα 10 τηλεοπτικά επεισόδια που προβλήθηκαν από 26 Ιανουαρίου μέχρι 7 Απριλίου, επενδύθηκαν συνολικά 1.117.000 ευρώ από προσωπικά κεφάλαια των πέντε dragons που απαρτίζουν την επιτροπή, ήτοι του Χάρη Βαφειά, Λέοντα Γιοχάη, Πολ Ευμορφίδη, Λίλης Περγαντά και Μαρίας Χατζηστεφανή, καλύπτοντας ο καθένας τους έναν διαφορετικό επιχειρηματικό τομέα κι ένεκα τούτου αξιολογώντας με διαφορετικά κριτήρια τα επενδυτικά «αιτήματα»… Προφανώς η σύνθεση της εν λόγω επιτροπής δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς εδώ δεν πρόκειται για αμειβόμενους «σελέμπριτι» να παραστήσουν τους κριτές χαριεντιζόμενοι όπως συνήθως στα τάλεντ σώου ή λογής ριάλιτι της συμφοράς… αντίθετα οι συγκεκριμένοι κλήθηκαν να καταθέσουν χρήματα σε συμμετέχοντες της επιλογής τους, να αξιολογήσουν εμπορικές ιδέες με σοβαρά κριτήρια, να δώσουν τεκμηριωμένες συμβουλές σε επίδοξους επιχειρηματίες και παράλληλα βεβαίως να στηρίξουν επιτυχώς μια τηλεοπτική εκπομπή με την προσωπικότητά τους…
Ένας απαιτητικός συνδυασμός πολλών παραγόντων που έπρεπε να συνυπάρχουν στους πέντε επενδυτές- ανίδεους από τηλεόραση και ομολογουμένως τα κατάφεραν άριστα! Γιατί είδαμε πέντε εντελώς «άκαυτα» καινούργια πρόσωπα στο γυαλί, εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους, με ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις και επιχειρήματα, με καίριες παρεμβάσεις- ερωτήσεις στους συμμετέχοντες, στοχοπροσηλωμένους ως προς το αντικείμενο, ενίοτε με απρόβλεπτες ανεπιτήδευτες αντιδράσεις, προσφέροντας ο καθένας με την ιδιαίτερη προσωπικότητα ή τον τομέα δράσης του, μια νότα ξεχωριστού ενδιαφέροντος στο τηλεοπτικό αποτέλεσμα, που ανταμείφθηκε γενναιόδωρα από τους θεατές… Ο λακωνικός, αυστηρός Χάρης, ο συμπαθής, χαμογελαστός Λέων, ο αντισυμβατικός, εναλλακτικός Πολ, η σοβαρή, λιγομίλητη Λίλη και η λαλίστατη, εξωστρεφής Μαρία ως αυθεντικές περσόνες χωρίς να υποδύονται «ρόλους», κέρδισαν εξαρχής φανατικό κοινό που στοιχημάτιζε βάσει χαρακτήρων και αντιδράσεων αν και ποιος θα επενδύσει πού…

Ένα καθόλα επιτυχημένο κόνσεπτ λοιπόν, με ενδιαφέρον και ουσία, καθώς διαπιστώνει κανείς σε ευρεία κλίμακα που αγνοούσε, ότι πολλοί κυρίως νέοι άνθρωποι δεν εφησυχάζουν βολεμένοι, αλλά ενεργοποιούνται δυναμικά ασκώντας την εφευρετικότητα του μυαλού τους στην παραγωγή πρωτότυπων ιδεώνκαι προάγοντας την επιχειρηματικότητα, που ενίοτε βρίσκει ανταπόκριση από διορατικούς επενδυτές… Το γεγονός ότι μία εκπομπή φέρνει σε επαφή τα δύο μέρη γνωστοποιώντας ευρέως καινοτόμες ιδέες και παρέχοντας τη δυνατότητα υποστήριξής τους είτε οικονομικά είτε συμβουλευτικά από κατάλληλους του χώρου, μόνο ως χρήσιμο κι αισιόδοξο μπορεί να χαρακτηριστεί… ωστόσο με κάποιες προϋποθέσεις κι εδώ οφείλουμε να επισημάνουμε ορισμένα «αλλά» ως διαπιστώσεις ή σκέψεις που προέκυψαν κατά την παρακολούθηση των μέχρι στιγμής επεισοδίων και εν αναμονή του δεύτερου κύκλου που ήδη ετοιμάζεται…
Όπως ας πούμε ότι θεωρούμε αντικίνητρο για τη συμμετοχή να ζητείται από τον ενδιαφερόμενο να αποκαλύψει δημόσια το κέρδος του δηλώνοντας το κόστος και την τιμή πώλησης του προϊόντος, όσο κι αν αντιλαμβανόμαστε ότι για τον επενδυτή είναι τα πλέον κρίσιμα στοιχεία που οφείλει να γνωρίζει, όμως αυτή η ενημέρωση θα ήταν καλό να γίνεται ιδιωτικά κι όχι δημόσια… διότι το πιθανότερο είναι ο συμμετέχων να αποχωρήσει χωρίς χρηματοδότηση, έχοντας στο μεταξύ αποκαλύψει το ποσό του κέρδους στους πελάτες του ή ίσως με συμβόλαια στον αέρα, χάνοντας έτσι το πλεονέκτημα της διαπραγμάτευσης με πιθανή ζημιά… πέραν του ότι σε πλείστες περιπτώσεις φαίνεται σαν να αισχροκερδεί βάσει νούμερων, χωρίς την άνεση να τα αναλύσει…

Ένα δεύτερο «αλλά» αφορά στη σύνθεση της ιδιόμορφης τούτης επιτροπής που καταθέτει προσωπικά κεφάλαια και φυσικά δεν είναι ανεξάντλητα, οπότε ανάλογα με τον οικονομικό περιορισμό καθενός βάσει μπάτζετ, θα αλλάζει υποθέτουμε συχνά… που σημαίνει ότι μόλις αποκτούν μεταξύ τους τηλεοπτική «χημεία» και γίνονται οικείοι στον τηλεθεατή, η ισορροπία θα διαταράσσεται με αναπόφευκτες αλλαγές και μοιραία το ανάλογο ρίσκο, αν η καινούργια σύνθεση καταφέρει να ανταποκριθεί επιτυχώς στις τηλεοπτικές ανάγκες… Ένα τρίτο «αλλά» έχει να κάνει με τη συνέχεια και την ευόδωση της συμφωνίας… πίσω από τις κάμερες, δεδομένου ότι αν η συνεργασία δεν προχωρήσει όπως παρουσιάστηκε ενώπιον κοινού, το εγχείρημα καταλήγει ένα κούφιο τηλεοπτικό προϊόν άνευ ουσίας για το θεαθήναι, οπότε η παρουσίαση του feedback σε εύλογο χρόνο κρίνεται απαραίτητη… Και τέλος ένα τέταρτο «αλλά» αφορά στο κρίσιμο κομμάτι του ριάλιτι, τόσο σε επίπεδο συμμετεχόντων όσο και σε επίπεδο επιτροπής, ευχόμενοι διακαώς να προφυλάξουν το πρόγραμμα από φτήνιες, φαιδρότητες, στημένα στιγμιότυπα κλπ. (που αμυδρά άρχισαν να διαφαίνονται), θα ήταν πολύ κρίμα να «μαγαρίσουν»ΚΑΙ αυτό με την ξεχωριστή δυναμική που ήδη κατέκτησε, στο βωμό μιας ευτελούς τηλεθέασης για λίγα παραπάνω νούμερα… το νου σας!
.
.
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
Φωτογραφικό υλικό