Συνεντεύξεις νέων συγγραφέων στον Τάσο Αγγελίδη Γκέντζο για την Κουλτουρόσουπα.
Η Χλόη Βερίτη γεννήθηκε στο Λονδίνο και μεγάλωσε στη Λευκωσία. Έχει πτυχίο Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας από το Α. Π. Θ καθώς και μεταπτυχιακό στην Εκπαίδευση με ειδίκευση στη Δια Βίου Μάθηση από το Πανεπιστήμιο Middlesex Λονδίνου, όπου η μεταπτυχιακή της εργασία έτυχε διάκρισης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται τόσο στην Επαγγελματική Ανάπτυξη των εκπαιδευτικών όσο και στην εκπαιδευτική πολιτική και έγραψε πολλές εργασίες στην Αγγλική γλώσσα για τα θέματα αυτά. Έχει ακόμα διπλώματα στις Δημόσιες Σχέσεις, στην Στρατηγική Διοίκησης και στην Διοίκηση Προσωπικού (Henley Management College Λονδίνου) καθώς και πιστοποιητικό διαδικτυακών μαθημάτων για το έργο του Σαίξπηρ από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ.
Επαγγελματικά ξεκίνησε ως μεταφράστρια στο Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου, συνέχισε ως δημοσιογράφος σε καθημερινή εφημερίδα και επανήλθε στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο ως Υπεύθυνη Προγραμματισμού σε άλλο Ραδιοτηλεοπτικό σταθμό. Από το 1995 εργάζεται ως εκπαιδευτικός στη Λευκωσία ενώ υπήρξε σύμβουλος για θέματα επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου. Υπηρέτησε ως Πρόεδρος του Παγκυπρίου Συνδέσμου Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας και συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Πανεπιστήμιο Middlesex (Λευκωσία) ως ακαδημαϊκός σύμβουλος.
Ασχολείται σταθερά με τη λογοτεχνική μετάφραση και γράφει ποίηση και λογοτεχνία. Το μεγαλύτερο πάθος της όμως είναι το θέατρο. Μετά την παρακολούθηση μαθημάτων θεάτρου, έπαιξε ως ερασιτέχνης ηθοποιός για μία περίπου δεκαετία σε πληθώρα παραστάσεων που έγιναν για φιλανθρωπικούς σκοπούς, ενώ σκηνοθέτησε αρκετά έργα στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.
1. Ποιο είναι το επάγγελμά σας;
Είμαι εκπαιδευτικός, Βοηθός Διευθύντρια Μέσης Εκπαίδευσης και διδάσκω Αγγλικά σε Λύκειο.
2. Πώς περνάτε τη μέρα σας;
Οι καθημερινές μου είναι πολύ «φορτωμένες» λόγω των αυξημένων απαιτήσεων της δουλειάς μου. Έτσι τα απογεύματά μου είναι γεμάτα από προετοιμασία για την επόμενη μέρα στο σχολείο η οποία συμπεριλαμβάνει και πολλή δουλειά που σχετίζεται με τα διοικητικά και συντονιστικά μου καθήκοντα. Όσο για τα Σαββατοκυρίακα και τις αργίες δε θα έλεγα πως διαφέρουν και πολύ, αν και κάνω μεγάλες προσπάθειες να δημιουργήσω χρόνο για την οικογένειά μου και τα δικά μου ενδιαφέροντα.
3. Δυο λόγια για ένα σας μυθιστόρημα.
Θα σας πω δυο λόγια για τη «ΣΕΛΑΝΑ» μου, ένα βιβλίο μου που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δωδώνη. Δεν πρόκειται για μυθιστόρημα, αλλά για μια συλλογή διηγημάτων με κύριο άξονα τον κύκλο της ζωής της γυναίκας σε παραλληλισμό με τον κύκλο της ζωής της σελήνης. Η Σελάνα, όπως και η σελήνη, είναι μια και δεν ισοδυναμεί με κανένα αυτοτελές διήγημα από τα δεκατρία που συμπεριλαμβάνονται στη συλλογή αυτή. Τα φεγγάρια είναι δεκατρία, αλλά η σελήνη είναι μόνο μία. Επομένως η συλλογή αυτή είναι ένα ενιαίο σύνολο και δεν έχει νόημα αν διαβαστεί αποσπασματικά ή με άλλη σειρά. Η γυναίκα είναι η αρχή της ζωής. «Τα πράγματα είναι έτσι», θα πει η Νινχούρ. Η Σελάνα μιλά για τον ιερό κύκλο και τα στάδια: η ζωή, ο θάνατος και η αναγέννηση. «Το στάρι που θα πεθάνει μπαίνει στη γη και ξαναγεννιέται». Ποιος προσφέρει το δώρο της συνέχειας της ζωής; Ποιος θα γεννήσει ξανά το στάρι; Η μήτρα της Γαίας θα το φιλοξενήσει για να ξαναγεννηθεί. Η γυναίκα, λοιπόν, όχι σε σχέση με το φύλο, αλλά σε σχέση με την εναρμόνιση της συμπαντικής σιωπηρής μελωδίας της αγάπης με το θήλυ. Σε σχέση με τη θηλυκή αρχή της δημιουργίας του κόσμου.
4. Σκέψεις για το επόμενο μυθιστόρημα.
Το μυθιστόρημά μου είναι ακόμα στα σκαριά. Εκείνο που νομίζω ότι θα προηγηθεί είναι η κάπως… γκόθικ νουβέλα μου που ασχολείται με την προαιώνια πάλη του κακού με το καλό και είναι σχεδόν έτοιμη αλλά και ένα ανθολόγιο ποίησης καθώς κι ένα θεατρικό που περιμένει υπομονετικά στο συρτάρι.
5. Αισθάνεστε συγγραφέας;
Θα πω ένα σεμνό ναι, γιατί παρόλο που ελάχιστα έργα μου έχουν κυκλοφορήσει, υπάρχουν αρκετά ανέκδοτα που συμπεριλαμβάνουν μια ευρεία λογοτεχνική γκάμα η οποία ξεκινά από την ποίηση και το διήγημα και προχωρά στη νουβέλα και στο μυθιστόρημα χωρίς να αποκλείει το θεατρικό. Ασχολούμαι επίσης με τη λογοτεχνική μετάφραση, κάτι που αγαπώ πάρα πολύ. Μέχρι στιγμής εκδόθηκε μία μετάφρασή μου, και πάλι από τις Εκδόσεις Δωδώνη, το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα Γουίλιαμ Μαστροσιμόνε «Κάτι για να σε θυμάμαι» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες σε πανελλήνια πρώτη στον Θεατρικό Πολυχώρο ΕΣΤΙΑ στην Κύπρο. Σύντομα θα κυκλοφορήσει ακόμα μία μετάφρασή μου, που είναι και πάλι ένα θεατρικό έργο.
6. Τι σκέπτεστε όταν σας ασκούν κριτική για κάποιο έργο σας με την οποία δε συμφωνείτε;
Δεν αντιμετώπισα μέχρι στιγμής ένα τέτοιο πρόβλημα. Η κριτική που πήρα μέχρι στιγμής με υποδέχτηκε στη σφαίρα της λογοτεχνίας με πολύ καλά λόγια. Όλες οι κριτικές υπήρξαν αναλύσεις εις βάθος και μάλιστα από σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους που είδαν το δημοσιευμένο έργο μου ακόμα πιο θετικά από ότι κι εγώ η ίδια πίστευα.
7. “Κουβαλάτε” για καιρό τους ήρωες των μυθιστορημάτων σας;
Άλλοτε ναι, και άλλοτε όχι. Κάποτε οι ήρωές μου κινούνται σε παράλληλη πορεία με τη δική μου ζωή και με στοιχειώνουν και κάποτε εμφανίζονται από το πουθενά, είναι ανυπόμονοι και κάνουν του κεφαλιού τους.
8. Πείτε μου κάτι που δε θα λέγατε ποτέ δημόσια.
Δε θα έλεγα ποτέ δημόσια οτιδήποτε αφορά στην προσωπική μου ζωή.
9. Τα βιβλία σας έχουν πολλά επίπεδα ανάγνωσης;
Θέλω να πιστεύω πως ναι, τα γραφτά μου είναι πολυεπίπεδα κι αυτό το παλεύω όσο μπορώ. Γι’ αυτό ίσως και καθυστερώ τις εκδόσεις γιατί δεν ικανοποιούμαι εύκολα.
10. Όταν γράφετε έχετε στο μυαλό σας τους αναγνώστες;
Δε θα το ‘λεγα, όχι. Θεωρώ πως αν έγραφα έχοντας στο μυαλό μου συγκεκριμένο αναγνωστικό κοινό, θα έπεφτα στην παγίδα της εμπορευματοποίησης της λογοτεχνίας.

11. Κάθε μήνα εκδίδονται καινούργια μυθιστορήματα. Πώς θα ξεχωρίσει ο αναγνώστης του 2017 το λογοτεχνικό από το λιγότερο λογοτεχνικό;
Τι είναι λογοτεχνία λοιπόν; Θαρρώ πως η αληθινή λογοτεχνία είναι αυτό που λέει η ίδια η λέξη, δηλαδή η τέχνη του λόγου. Αυτό δε σημαίνει ότι ο λόγος θα πρέπει να είναι υπερβολικά φτιασιδωμένος ή αντίθετα υπεραπλουστευμένος. Σημαίνει όμως ότι ο συγγραφέας είναι καλλιτέχνης και ως τέτοιος αναλαμβάνει την ευθύνη όχι απλώς να εκφραστεί αλλά να δημιουργήσει ένα έργο τέχνης που δε θα ξεχαστεί την επομένη. Οφείλει να σέβεται τον επισκέπτη αυτού του έργου τέχνης. Οφείλει να του προσφέρει κάτι που θα θέλει να θαυμάζει διαχρονικά και να το επισκέπτεται ξανά και ξανά και κάθε φορά να ανακαλύπτει καινούρια νοήματα και νέους προβληματισμούς. Η λογοτεχνία πρέπει να αντέχει στο πέρασμα του χρόνου, να είναι γραμμένη σε μια όμορφη γλώσσα και να αφήνει κάτι στο διάβα της. Ίσως χαρακτήρες που δεν αντιγράφονται, ίσως διαχρονικά μηνύματα, ίσως μια σπουδαία ιστορία. Πάντως το κείμενο θα πρέπει να σου αφήνει το έργο τέχνης που ο συγγραφέας δημιουργεί με τη σύνθεση του λόγου. Γι’ αυτό ίσως μια καλή ερώτηση την οποία θα μπορούσε να κάνει κάποιος που θέλει να αγοράσει ένα συγκεκριμένο βιβλίο για να ξεχωρίσει το λογοτεχνικό από το μη λογοτεχνικό στον βιβλιοπώλη να ήταν η εξής: «Θα ξαναδιαβάζατε αυτό το βιβλίο;»
12. Ποιους συγγραφείς θεωρείτε πετυχημένους;
Όπως σας είπα, αυτούς που αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου.
13. Στην εποχή μας ένας συγγραφέας μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για τους νέους;
Θα έλεγα πως είναι επιεικώς δύσκολο να σταθεί ένας συγγραφέας απέναντι στα celebrities από το χώρο του θεάματος, την τεχνολογία και το εύκολο κέρδος και να αποτελέσει πρότυπο για τους νέους.
14. Μια φράση που σας αντιπροσωπεύει σήμερα.
Δεν αξίζει ούτε τον κόπο ούτε το χρόνο.
15. Μια φράση που σας αντιπροσώπευε κατά το παρελθόν και πλέον δε σας αντιπροσωπεύει.
Αξίζει τον κόπο.
16. Πόσα βιβλία διαβάζετε κάθε μήνα;
Το χειμώνα όχι πολλά λόγω έλλειψης χρόνου. Το καλοκαίρι, οπότε και γράφω περισσότερο, ένα κάθε μερικές μέρες. Όταν δε γράφω, μπορεί και ένα κάθε μέρα. Πάντως ένα είναι σίγουρο: Αν δε γράφω, διαβάζω.
17. Ένα βιβλίο ενός Έλληνα συγγραφέα που θα θέλατε να έχετε γράψει εσείς.
Την Αυλή των Θαυμάτων αλλά και τη Στέλλα με τα Κόκκινα Γάντια του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Θαυμάζω τους ανάγλυφους χαρακτήρες που δημιούργησε, αλλά θα έλεγα ότι είμαι και συναισθηματικά δεμένη με τα έργα αυτά καθώς ο ρόλος της Αννετώς ήταν ο πρώτος που είχα παίξει ως ερασιτέχνης ηθοποιός ενώ μια δεκαετία αργότερα έκλεισα τον δημιουργικό αυτό κύκλο της ζωής μου με το ρόλο της Στέλλας.
Σας ευχαριστώ!
.
Φωτογραφικό υλικό