Κάθε Τρίτη στην Κουλτουρόσουπα
Τάχα Θέλω Να Σου Πω.
.
Τι είναι αυτό που μας ωθεί να βλέπουμε κάθε χρόνο τις ίδιες χριστουγεννιάτικες ταινίες χωρίς να κουραζόμαστε; Και ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες ιστορίες;
Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα.
Έχετε παρατηρήσει ότι κάθε χρόνο τέτοιες μέρες αρχίζουμε να βλέπουμε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό τις ίδιες Χριστουγεννιάτικες ταινίες ξανά και ξανά; Τι κι αν ξέρουμε απ’ έξω και ανακατωτά την πλοκή τους; Τι κι αν γνωρίζουμε με κάθε λεπτομέρεια τους διαλόγους μεταξύ των πρωταγωνιστών; Φαίνεται να μας γοητεύει τόσο πολύ το γενικότερο πνεύμα αυτών των έργων που αγνοούμε εντελώς οτιδήποτε θα μπορούσε να μας προξενήσει βαριεστημάρα.
Αν ενδιαφερθούμε να το εξηγήσουμε θα πρέπει να σκεφτούμε ότι πρόκειται για μια παράδοση που μάθαμε από τα παιδικά μας χρόνια και επιθυμούμε να τη διατηρούμε προκειμένου να νιώθουμε ακόμα συνδεδεμένοι με τις αναμνήσεις και τις εικόνες που έχουμε από τις πρώτες γιορτές της ζωής μας. Είναι γνωστό πως τα έθιμα και οι συνήθειες ασκούν μεγάλη επιρροή πάνω μας και οι περισσότεροι τείνουμε να επαναλαμβάνουμε κάτι που μας είναι οικείο. Όσο πιο οικείο είναι κάτι, τόσο καλύτερα νιώθουμε με αυτό. Κι όσο καλύτερα νιώθουμε με αυτό, τόσο μεγαλύτερη η επιθυμία μας να το κάνουμε.

Ας φανταστούμε αυτές τις συνήθειες και τις παραδόσεις ως ένα χάρτη που μας δείχνει κάθε χρόνο το δρόμο προς τη μαγεία των γιορτών. Ακολουθώντας τις οδηγίες αυτού του χάρτη πιστεύουμε ότι θα είμαστε πιο χαρούμενοι και έχουμε σίγουρα την αίσθηση ότι παραμένουμε πιστοί στις απαιτήσεις των ημερών. Απαιτήσεις που έχουν διαμορφωθεί από την οικογένεια, το σχολείο, την κοινωνία.

Ας θυμηθούμε μαζί τις επικρατέστερες και πιο συνηθισμένες υποθέσεις των Χριστουγεννιάτικων έργων που μονοπωλούν το χρόνο μας και ενώνουν συχνά την οικογένεια ή την παρέα μπροστά σε μία οθόνη.
·Άνθρωποι που ταξιδεύουν για ολόκληρες ώρες ή μέρες ώστε να ξαναβρεθούν με τους δικούς τους, τους οποίους έχουν να δουν πιθανότατα από τις προηγούμενες γιορτές
·Άνθρωποι που έχουν πάψει προ πολλού να πιστεύουν στο πνεύμα των γιορτών και αποφεύγουν να τις γιορτάσουν – κάτι συμβαίνει όμως στη ζωή τους και ζεσταίνονται ξανά με την ιδέα των Χριστουγέννων
·Άνθρωποι που αποφασίζουν να αφήσουν τα πάντα για ΤΗ μεγάλη αγάπη που γνωρίζουν κατά τη διάρκεια των γιορτών και με την οποία συνδέουν το υπόλοιπο της ζωής τους – κατά προτίμηση μάλιστα αφήνουν τη μεγαλούπολη για τις ομορφιές μιας επαρχιακής πόλης
·Άνθρωποι που περιμένουν προαγωγή και κάνουν ένα μικρό διάλειμμα για να περάσουν τις γιορτές με την οικογένεια τους – όσο περιμένουν την πολυπόθητη απάντηση φλερτάρουν με την ιδέα μιας νέας δουλειάς, συνήθως οικογενειακής επιχείρησης, που τους φαίνεται ολοένα και καλύτερη. Στο καλύτερο σημείο έρχεται η θετική απάντηση για την προαγωγή κι εκεί βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα δίλημμα από το οποίο βγαίνουν με αξιοθαύμαστη ταχύτητα. Αρνούνται φυσικά την προαγωγή, που περίμεναν με τόση αγωνία, για να αφοσιωθούν στη νέα επιχειρηματική τους ιδέας.
·Μοναχικοί άνθρωποι που έχουν χωρίσει ή βιώνουν πένθος και δυσκολεύονται να χαρούν – βρίσκουν όμως θαλπωρή και αγάπη σε μια οικογένεια που ανοίγει την αγκαλιά της και τους φιλοξενεί.

Στις παραπάνω υποθέσεις ταινιών ας προσθέσουμε και κάποιες ακόμα που αποτελούν σήμα κατατεθέν των ημερών.
·Οι περιπέτειες ενός μικρού πρωταγωνιστή, ο οποίος καταφέρνει να μετατρέψει τα Χριστούγεννα σε περιπέτεια επιβίωσης αποδεικνύοντας μας ότι δεν είναι πάντα κακό να μένει κανείς μόνος στο σπίτι.
·Ένας μικρός – ενήλικας πρωταγωνιστής που αναζητά το βιολογικό του πατέρα και ζωντανεύει στις οθόνες μας τη φιγούρα ενός γλυκού ξωτικού, του ξωτικού των Χριστουγέννων.
·Ένας μικρός πρωταγωνιστής που παντρεύει το όνειρο με την πραγματικότητα για να απολαύσει ένα υπέροχο ταξίδι με τη βοήθεια του πολικού εξπρές.
·Μία γυναίκα που έχει αφοσιωθεί στην καριέρα της ξεχνώντας τι σημαίνει να πιστεύει στον Άγιο Βασίλη μέχρι που τον συναντά μπροστά της.
·Ένα αγόρι που πασχίζει να πείσει μικρούς και μεγάλους ότι έχει ένα μοναδικό προνόμιο, που δεν είναι άλλο από το να έχει μπαμπά του τον άγιο Βασίλη!!

Τι είναι αυτό όμως που μας ωθεί να βλέπουμε κάθε χρόνο τα ίδια έργα χωρίς να κουραζόμαστε; Σύμφωνα με τους ψυχολόγους υπάρχει ένα φαινόμενο που ονομάζεται «mereexposureeffect» και περιγράφει μια κατάσταση κατά την οποία όσο περισσότερο εκτίθεται κανείς σε ένα ερέθισμα, τόσο περισσότερο του αρέσει. Αυτό συμβαίνει ακόμα κι αν δεν θυμάται κανείς συνειδητά τι έχει δει στο παρελθόν. Σύμφωνα με τον RobertZajonc αρκεί να δούμε επανειλημμένα κάτι ώστε να μας αρέσει. Σε αυτήν την αρχή άλλωστε βασίζεται και η διαφήμιση.
Όπως και να έχει εσείς διαλέξτε τις ταινίες που θα δείτε και φέτος, προμηθευτείτε ζαχαρωτά και λιχουδιές Χριστουγεννιάτικες και απολαύστε τη μαγεία των Χριστουγέννων ταξιδεύοντας παρέα με τους πρωταγωνιστές!!!


.
-Bίντεο, συνεντεύξεις, ομιλίες επισκεφτείτε το κανάλι μου στο You Tube.
..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
..