Μικρό, δωρεάν λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών που φιλοδοξεί να προκαλέσει πικρά μειδιάματα και δεύτερες σκέψεις: Τηλεόραση *
Α
αίμα, το: περιζήτητο ρόφημα, απλόχερα διατιθέμενο στην τηλεοπτική αρένα σε προνομιακότατη τιμή (η πραγματική του τιμή πληρώνεται αλλιώς αλλά ποιου το καρφί ν’ αρπάξει…)- νοείται κυρίως στην ψυχολογική του διάσταση: η ταπείνωση, η εξαθλίωση, ο εγωισμός, η φιλαυτία, η εμπάθεια, ο χλευασμός και η καλλιέργεια κάθε πιθανού και απίθανου άγριου ενστίκτου του θεατή, που χειροκροτεί και επιδοκιμάζει δήθεν νωχελικά τους εκάστοτε μονομάχους, για να εκτονωθεί με μια μόνο ρουφηξιά
ανακύκλωση, η: έμπρακτη, συγκινητική, φιλεύσπλαχνη συμβολή της τηλεόρασης στη διάσωση του τηλεοπτικού περιβάλλοντος– τίποτα (κανείς) δεν πάει χαμένο(ς), τα πάντα ανακυκλώνονται και ο κύκλος-τροχός του οικείου, κι ας είναι ένα οικείο στο οποίο ο τηλεθεατής παριστάνει ότι εξεγείρεται, κυλά και κυλά και κυλά… περίπου στην ίδια θέση/ σε αντίθεση με το πραγματικό περιβάλλον που η ανακύκλωση χρησιμεύει για ένα καλύτερο μέλλον, στο τηλεοπτικό χρησιμοποιείται με μόνο γνώμονα την απέλπιδα αναβίωση του παρελθόντος (φτάνοντας ορισμένες φορές στα όρια της νεκροφιλίας)
αποχαύνωση, η: βολική κατάσταση του να καίγεται το μισό σου σπίτι κι εσύ να μπαίνεις για μπάνιο με δυνατή μουσική- όταν μόνο η ελαφρότητα φαντάζει πρακτική διέξοδος από μία ζωή που φαίνεται να κρέμεται απ’ το λαιμό σου και θες ολιγόωρες διακοπές σε ραφινάτες ουτοπίες (ή έστω διαχειρίσιμες δυστοπίες…)
.

.
Β
βαρύγδουπος, ο: κάθε εκτοξευόμενη δήλωση/παρατήρηση/προφητεία από οποιονδήποτε τηλεφιλόσοφο που συνήθως καταλήγει να συνθλίβει με το βάρος του απόλυτου… κενού της
Γ
γελοιότητα, η: ζουμερός καρπός απ’ το αειθαλές, περήφανο, διαδεδομένο δέντρο της κενολογίας, το οποίο ποτίζουν αρκετοί μίας και αδυνατούν να καλλιεργήσουν κάτι διαφορετικό- στη συνέχεια πωλούν, τα ενδιαφέροντα φρούτα για να πάρουν ένα ρολάκι στην χορεύτρια προσοχή του θεατή

Δ
διαμάχη, η: κέντρο του ηλιακού συστήματος του τηλεοπτικού σύμπαντος- είτε πρόκειται για ριάλιτυ είτε για δελτία ειδήσεων, γύρω απ’ αυτή δομείται και παρουσιάζεται η πραγματικότητα ώστε η ακτινοβολία και η βαρυτική της έλξη να εγγραφεί στο DNA των σωφρόνων παιδιών (που βλέπουν δηλαδή τον κόσμο με τους όρους της, λ.χ. «Ή εμείς ή αυτοί», «Δεν έχω τίποτα με την κατσίκα του γείτονα, αρκεί να πεθάνει», κτλ, κτλ)
διαφημίσεις, οι: προτάσεις προϊόντων/υπηρεσιών σε μορφή εύπεπτων μπουκιών- παρακολούθηση ορισμένες φορές μεγαλύτερης τέρψης απ’ τη θέαση του ίδιου του προγράμματος του καναλιού/ υπήρξαν φορές που ο συγγραφέας του λήμματος έχει παρακολουθήσει διαφημίσεις και μόλις άρχισε το πρόγραμμα έχει αλλάξει κανάλι
δελτίο (ειδήσεων), το: ταινία τρόμου σε κάτι λιγότερο από ώρα/ όση περισσότερη η παρακολούθηση του τόσο αυξανόμενα τα αντισώματα στο εμπόριο πόνου και δυστυχίας
δημοσιογράφος, ο: θηλαστικό αμφιβόλου προέλευσης- άλλοι λένε ότι πρόκειται για είδος με καταγωγή απ’ τους πυλώνες της δημοκρατίας, άλλοι μιλούν για καταγωγές απ’ τις τσέπες του πλησιέστερου επιχειρηματία (πλησιέστερου μπορεί να αποτελεί λανθασμένη ορθογραφία της λέξης πλουσιότερου/ να διερευνηθεί)
Ε
εμπόριο, το: εφαρμογή του δόγματος «Ό,τι επιδέχεται πώλησης, θα πωληθεί», εφόσον πάντα υπάρχει προθυμότατο αγοραστικό κοινό- αισθήματα, εντυπώσεις, ιδεολογίες πουλιούνται κι αγοράζονται συνήθως (δυστυχώς) σε εκπτώσεις…
ενημέρωση, η: όταν απ’ το φλεγόμενο δάσος βγάζεις φωτογραφία τα μέρη που καίγονται έτσι όπως ορίζουν οι ευαισθησίες και τα λεφτά αισθήματά σου- ζητούμενο το οποίο όποιος ψάχνει μόνο μέσω της τηλεόρασης είναι άξιος της τύχης του…
επικαιρότητα, η: τα ύστερα του κόσμου

Ζ
ζωντάνια, η: παλμός που αν μετρήσουμε με βάση τα νέα/πρωτότυπα/δημιουργικά προγράμματα της τηλεόρασης (όντας τόσο ευκολόπιστοι όσο και επιεικείς ως προς την ποιότητα), μάλλον πάμε για μνημόσυνο (αν δεν έχουμε επιστρέψει απ’ τα σαράντα…)
Η
ηρεμία, η: ένα πραγματάκι που γίνεται τραμπολίνο με το που πατήσουμε το κουμπάκι on
Θ
θέαμα, το: βωμός γύρω από τον οποίο γυρίζουν τα περισσότερα δρώμενα- αν περιέχει οποιαδήποτε μορφής επίκληση στο συγκινησιακό, η ονείρωξη των ιθυνόντων
Ι
ίντριγκα, η: φυτίλι που κάθε θεοσεβούμενος πυρομανής-παραγωγός-κριέιτιβ νταϊρέκτορ ανάβει με σκοπό η φλόγα της διαφωνίας να γίνει φωτιά της έριδας και να γιγαντωθεί στην πυρκαγιά του μίσους- ο τηλεθεατής τη θέλει τη ζέστη, την αποζητά και το μάτι του εκεί περπατά, σιωπηλά αλλά σίγουρα
Κ
καλεσμένος, ο: κομπάρσος στο show μας- άτομο το οποίο πληρώνουμε με φιλοφρονήσεις για την παρουσία του στην παρέλασή μας
κίτρινο, το: χρώμα αγαπημένο τόσο από μερίδα έντυπων μέσων όσο και από αντίστοιχη τηλεοπτικών- γενικά, προτιμούνται τα πιο χτυπητά χρώματα γιατί πώς να δημιουργηθούν εντυπώσεις και πάθη, με λεπτές αποχρώσεις/ ο ζωγράφος ψάχνει αντιθέσεις και βίαια εναλλαγή χρωμάτων για μαεστρική εναλλαγή διαθέσεων
Λ
λαός, ο: αυτός με τον οποίο διατείνονται πως συντάσσονται οι δημοσιογράφοι (και οι πολιτικοί) και που, ποιος ξέρει, μπορεί έτσι να ‘ναι- απλά οι βελόνες μάλλον ξέρουν καλύτερο κρυφτό κι εμείς μάλλον δεν το ‘χουμε με τ’ άχυρα…

Μ
μαγειρική, η: μόδα που ξεκίνησε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας στην τιβί, με εκπομπές τον ρυθμό ξεπετάγματός των οποίων πρέπει να ζηλεύουν και τα μανιτάρια… που θα υπάρχουν αναπόφευκτα και σε πολλές συνταγές αυτών των εκπομπών
μιμητισμός, ο: ιστορία των χωρών που ό,τι κάνει το USA το τοπικοποιούν με συνήθως κωμικά αποτελέσματα
Ν
νούμερα, τα: δείκτης ευφυΐας τόσο του καναλάρχη όσο και του αγοραστικού-τηλεοπτικού κοινού
Ξ
ξαναζεσταμένο (φαγητό) , το: βαρετό γεύμα που χλαπακιάζουμε παρόλα αυτά, σε ευτυχείς περιπτώσεις- σε άλλες, απλά έχει λήξει αλλά εμείς εξακολουθούμε να το τρώμε και καταλήγουμε στο νοσοκομείο… χωρίς καν να το καταλάβουμε
Ο
όραμα, το: έννοια, που κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, αγνοούν πολλοί ιθύνοντες για τα τηλεοπτικά τεκταινόμενα

Π
παράθυρο, το: χτίσμα που χρησιμοποιείται για ζωντανές αναμετρήσεις μεταξύ μονομάχων-εμπόρων πολιτικών (όχι βέβαια πάντα αλλά με τακτικό ρυθμό), από το οποίο συχνά ουσία και λογική έχουν αμφότερες τελέσει αυτοκτονία
παρουσιαστής, ο: εν δυνάμει κάθε κάτοικος της ελληνικής περιφέρειας, αρκεί α) να γνωρίζει ενδελεχώς τις καλές του γωνίες και β) να παριστάνει επαρκώς ότι γνωρίζει την κοινή νέα ελληνική (ή έστω μια αναγνωρίσιμη παραλλαγή της)
πρωινά(-δικα), τα: πηγή τέρψης ισάξιας σημασίας του να βλέπεις φρεσκοβαμμένο τοίχο να στεγνώνει/ σε παλαιότερες, ενδοξότερες εποχές πολλαπλασιάζονταν με ρυθμό που και κατσαρίδες θα ζήλευαν, τώρα μάλλον χτύπησε υπογεννητικότητα (μάλλον για καλό)
Ρ
ρεπορτάζ, το: έρευνα και παρουσίαση ενός θέματος με τέτοιο τρόπο ώστε το μόνο που μένει είναι ότι κάποιος είναι ο κακός, κάποιος ο καλός κι όλα αυτά με την κατάλληλη (δραματική συνήθως) μουσική υπόκρουση ώστε να περνάει το μήνυμα με αντίστοιχο τρόπο που περνά η μπουκιά-αεροπλανάκι απ’ το πιάτο στο στόμα του βρέφους
ριμέικ, το: οκ, παρθενογένεση δεν υπάρχει, αλλά απ’ το τόσο ξαναζεσταμένο φαγητό θα πάθουμε πολιτισμική δηλητηρίαση (στην αισιόδοξη περίπτωση που λέει ότι δεν έχουμε πάθει ακόμα…)
Σ
σειρές, οι: ασκήσεις υπομονής και διερώτησης πολλών πραγμάτων- πώς γίνεται ορισμένοι άνθρωποι να πληρώνονται, τι θεωρείται επαγγελματισμός στις μέρες μας, γίνεται να είναι τόσο άλλα ντι άλλων οι τηλεθεατές;
σοκ, το: χορήγηση προϊόντος σε υγιείς δόσεις για να μένουν τα καλά παιδιά, καλά
104.
συγκινησιακό, το: τόπος στόχευσης των πάντων- απαλό πιάνο, παραστατικές περιγραφές τύπου έκθεσης β’ γυμνασίου, κοντινό σε μάτια, χέρια, παιδιά και voila! έτοιμο το δάκρυ

Τ
ταλέντο, το: προτέρημα που θα αναγνωριστεί μεν αλλά όχι από το γενικό αγοραστικό κοινό αν δεν συντροφεύεται από βεγγαλικά δε
τηλεόραση, η: προνομιακό εργαλείο διασκέδασης που φταίει για όλα, με τον ίδιο τρόπο που φταίει για παράδειγμα ένα εργοστάσιο παρασκευής κουταλιών που κατασκευάζει κουτάλια για ευκολότερη πρωκτική διείσδυση αφού παρατηρεί ότι οι αγοραστές τα χρησιμοποιούν έτσι/ έπιπλο γύρω απ’ το οποίο διαμορφώνεται το σαλόνι μας
Υ
υγεία, η: αυτό που κλονίζεται όταν χάνεται κανείς στους λαβυρίνθους της τηλεοπτικής αρένας
Φ
φρίκη, η: αρμόζουσα συναισθηματική κατάσταση απορρέουσα απ’ το ζάπινγκ σε δελτία ειδήσεων ή στο πρόγραμμα ορισμένων καναλιών- μπορεί ν’ αλλάζει με την απορία ή την έκπληξη για μερικούς
Χ
χρόνος (τηλεοπτικός), ο: άγιο δισκοπότηρο γύρω του οποίου χορεύουν και θυσιάζονται τα πάντα- τα πάντα υποτάσσονται σε αυτόν τον αμείλικτο δυνάστη (το γνωρίζουν πωλητές κι αγοραστές μαζί), στο διάβα του οποίου η ανάγκη για εμβάθυνση, αντίλογο, επιχειρηματολογία, εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων έχουν μείνει καμπούρες απ’ τις υποκλίσεις/ «Ο χρόνος είναι χρήμα» και αλίμονο (θου Κύριε!) αν χάνουμε τις προτεραιότητές μας, παριστάνοντας τους ιδεαλιστές…
Ψ
ψυχαγωγία, η: απ’ την ετυμολογική ανάλυση της λέξης: αγωγή ψυχής- στα τηλεοπτικά τεκταινόμενα τόση σχέση διατηρεί συχνά ο ορισμός της λέξης με την πρακτική της χρήση, όση και η αστρονομία με την αστρολογία
Ω
ωμότητα, η: αρετή σφόδρα μπερδεμένη με την προστυχιά ή την ηλιθιότητα
Ξένα
Netflix: τίμιος νεκροθάφτης της τηλεόρασης- σε ορισμένες περιπτώσεις, ας είναι βαρύ το χώμα που τη σκεπάζει…

Πίνακες:
(1) Jean-Léon Gérôme, Pollice Verso, 1872.
(2) Henrique Bernardelli, Tarantella, 1886.
(3) Giovanni Francesco Romanelli, Roman Gladiators with wooden Swords, 1635-1639.
(4) Pablo Picasso, Pierrot, 1918.
(5) John William Godward, Mischief and Repose, 1895.
(6) Alessandro Maganza, Martyrium einer Heiligen, 16ος/17ος αιώνας.
(7) Paris Bordone, Gladiator Camp, 1560.
Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών:






–
–
Προσεχώς:
tbd: Μοναξιά
tbd: Περιπτύξεις (Β)
tbd: Πολιτική (Γ)
tbd: Χριστούγεννα
.
*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος άρθρου, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη*
————————
——————–
—————-
Φωτογραφικό υλικό