«Όποιος βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο»
«Αν ο γονιός δεν πληρώσει τη ζημιά, θα πηγαίνει στην εφορία»
(ΒΙΝΤΕΟ στο τέλος της σελίδας)
Τις έντεκα αλλαγές στα σχολεία, που θα ισχύσουν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας μιλώντας στην εκπομπή του ΕΡΤNews «Επίλογος» και τον Απόστολο Μαγγηριάδη.
«Για εμάς το σχολείο είναι ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική σκέψη, φαντασία και εθελοντισμός, τόνισε ο κ. Πιερρακάκης, μιλώντας στην τηλεόραση της ΕΡΤ χθες το βράδυ και αναφέρθηκε στις αλλαγές που αφορούν στη διδασκαλία των μαθημάτων της πληροφορικής, της λογοτεχνίας και της ενίσχυσης των κοινωνιολογικών μαθημάτων.
O Κυριάκος Πιερρακάκης έκανε ειδική αναφορά στον τρόπο με τον οποίο θα αποκαθίστανται οι ζημιές που προκαλούν μαθητές στα σχολεία αλλά και στο ζήτημα των κινητών τηλεφώνων και τις ποινές για τη χρήση τους.
Όσον αφορά τον νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων, ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε σχετικά με το μέτρο «το κινητό στην τσάντα», ότι άπαξ και χρησιμοποιήσει ένας μαθητής το κινητό τηλέφωνο ή φανεί ότι κρατάει ένα κινητό θα υπάρχει «ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο συνεπειών».
«Όποιος βιντεοσκοπεί θα αλλάζει σχολείο»
Ανέφερε ότι και παλιά υπήρχε μια εγκύκλιος που απαγόρευε τα κινητά τηλέφωνα όμως δεν είχε συνεπαγόμενες συνέπειες για τη χρήση τους.
Στην εμφανή κατοχή και χρήση προβλέπεται η ποινή της μιας μέρας αποβολή ενώ άπαξ και βιντεοσκοπηθεί ένα παιδί σε μια πολύ ευαίσθητη στιγμή του, αυτός ο οποίος βιντεοσκοπεί το πρόσωπο, μαθητής ή μαθήτρια που βιντεοσκοπεί, θα αλλάζει σχολείο, διευκρίνισε ο υπουργός.
Αυτά τα μέτρα από την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, όπως υπήρχε στα δικά μας χρόνια, μέχρι μέτρα που αφορούν την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος είναι ένα πλαίσιο συνεπειών που μας ζητούσαν κυρίως οι ίδιοι οι καθηγητές κατά τη διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς, είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης και επεσήμανε ότι αυτά αποτελούν εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευτικών.
Ακόμα αναφέρθηκε και στις αλλαγές που θα ισχύσουν για τις απουσίες λέγοντας ότι θα αλλάξει ο τρόπος που προσμετρώνται. Τόνισε ότι μέχρι πέρσι ήταν ένας συνολικός αριθμός, δεν υπήρχαν δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες ενώ ερωτηθείς σχετικά είπε ότι αυτό γίνεται για να μην έχουμε άδεια σχολεία και ειδικά άδεια Λύκεια κατά το τέλος της σχολικής χρονιάς σε κάποιες περιπτώσεις.
«Έχουμε 10.000 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών φέτος»
Ο υπουργός Παιδείας είπε ότι φέτος έγιναν 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών κι ότι πρέπει να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των αναπληρωτών. Τόνισε ότι κάθε χρόνο το ποσοστό των αναπληρωτών θα μειώνεται υπέρ των μόνιμων διορισμών και πρόσθεσε ότι «αυτή είναι η απόφαση του πρωθυπουργού, αυτή είναι νομίζω και η ορθή πολιτική».
Εκτίμησε ότι αυτή τη χρονιά όλοι οι χρόνοι θα έρθουν πολύ πιο μπροστά σε όλες τις ημερομηνίες που αφορούν το πώς λειτουργούν τα σχολεία. Δηλαδή, η επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει ακόμη νωρίτερα , αλλά όλα αυτά είναι πράγματα τα οποία εκ των πραγμάτων πρέπει να τα σχεδιάζεις πολύ νωρίτερα για να μπορέσεις να τα εφαρμόσεις, σημείωσε.
Για την αναλογία εκπαιδευτικών ανά μαθητή στην Ελλάδα είπε ότι «έχουμε 200.000 εκπαιδευτικούς και σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό που έχουμε το κλάσμα καταλήγει να είναι 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ξέρετε είναι; Είναι 12,1. Δηλαδή η Ελλάδα έχει πολύ καλύτερο μέσο όρο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης».
Τι ανέφερε για τα σχολικά κενά και τις συγχωνεύσεις
Ερωτηθείς για τα σχολικά κενά είπε ότι όλα αυτά τα χρόνια «δεν έχουμε κάνει στο βαθμό που πρέπει να κάνουμε μια καλή οργανωτική δουλειά, να βελτιώσουμε τα του οίκου μας, μια καλύτερη κατανομή». «Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε περίπου 61.000 τμήματα, εδώ τώρα μιλάμε για συγχωνεύσεις οι οποίες γίνονται σε κάτω από το 2% αυτών των τμημάτων[…]» τόνισε και στη συνέχεια έδωσε ένα παράδειγμα «δηλαδή στην 3η Λυκείου ένα σχολείο στην Κηφισιά έχει 6 έξι παιδιά στη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ένα πολύ κοντινό σχολείο έχει τρία παιδιά στην άλλη κατεύθυνση και απλώς ενώνεις αυτά τα δύο[…] μιλάμε για εφαρμογή του νόμου ο οποίος έχει ήδη ψηφιστεί και είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν. Κατά παρέκκλιση έχεις πολύ μικρά τμήματα».
Το θέμα των συγχωνεύσεων των τμημάτων έχει μια διάσταση οργάνωσης για να μπορέσεις να πετύχεις την καλύτερη δυνατή εκπαιδευτική διαδικασία και λειτουργία στο σχολείο είπε σε άλλο σημείο «για να μπορέσουν οι μαθητές να έχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και την καλύτερη δυνατή παιδεία».
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει γονιός ο οποίος μας βλέπει αυτή τη στιγμή πανελλαδικά, που δεν θέλει κάθε σχολείο να είναι πλήρως στελεχωμένο, να μην έχει κενά, να είναι καλή υποδομή, να δουλεύουν όλα τα πράγματα άψογα. Αυτό λοιπόν για να μπορέσουμε να το εγγυηθούμε πρέπει να οργανώσουμε το ανθρώπινο δυναμικό των δασκάλων και των καθηγητών μας βέλτιστα. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αυτά είναι πράγματα που τα κάνει κάθε χώρα στον πλανήτη, κάθε χώρα στην Ευρώπη. Θα το κάνουμε καλά λοιπόν και θα το κάνουμε κάθε χρόνο και καλύτερα» υπογράμμισε.
«Αν ο γονιός δεν πληρώσει τη ζημιά, θα πηγαίνει στην εφορία»
Για το μέτρο της αποκατάστασης των ζημιών στα σχολεία από γονείς και αν θα λειτουργήσει είπε ότι θεωρεί ότι πως κάθετα ναι και ότι είναι κάτι που το συζητάμε χρόνια. Για το ποιος θα κάνει τον καταλογισμό της ζημιάς απάντησε ότι
θα ξεκινάει από τον σύλλογο διδασκόντων στο σχολείο, θα προστίθεται ο Δήμος στην εξίσωση γιατί τα σχολεία ανήκουν στους Δήμου και από κει και πέρα αν ο γονιός δεν θελήσει να πληρώσει τη συγκεκριμένη ζημιά, αυτό πλέον θα πηγαίνει στην εφορία και θα βεβαιώνεται από εκεί.
Σχετικά με τις κτιριακές υποδομές ανέφερε μεταξύ άλλων ότι θα περιμένουμε να ακούσουμε τι έχει να πει και ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ πάνω σε αυτό το ζήτημα. «Σε κάθε περίπτωση θα δείτε το επόμενο διάστημα την αρωγή όλων μας για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση της σχολικής στέγης. Υπάρχει ζήτημα, τα σχολεία πρέπει να έρθουν το 2024 ως δημόσιες υποδομές».
Ερωτηθείς για το αν οι εκπαιδευτικοί έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία ώστε να μπορέσουν εντάξουν τους διαδραστικούς πίνακες στη σχολική δραστηριότητα, ο υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι υπάρχουν προγράμματα επιμόρφωσης τα οποία χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί και τα οποία έχει διαμορφώσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. «Πρωταγωνιστής είναι πάντα ο εκπαιδευτικός και η σχέση που αναπτύσσει με τον μαθητή» τόνισε. Διαδραστικοί πίνακες έχουν εγκατασταθεί στην πέμπτη και έκτη Δημοτικού, σε Γυμνάσιο και Λύκειο.
Πώς αλλάζει το μάθημα της Λογοτεχνίας – Προθήκη νέων βιβλίων
Για την αλλαγή της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας, υπογράμμισε ότι διαφοροποιείται «η δοσολογία σε αυτά τα βιβλία λογοτεχνίας, τα οποία έχουν μείνει σε πολύ μεγάλο βαθμό ίδια απ’ όταν ήμασταν εμείς στα θρανία. Πρέπει να κάνουμε έναν εμπλουτισμό βάζοντας και το πλήρες βιβλίο δίπλα από αυτό το κλασικό βιβλίο λογοτεχνίας. Νομίζω ότι είναι καθοριστικό το να μπορέσει ένα παιδί, ένας μαθητής να αγαπήσει το βιβλίο».
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι θα προστεθούν «πιο παλιά, πιο κλασική λογοτεχνία. Πολλά διεθνή βιβλία τα οποία θα μπουν επίσης στο σχολείο. Εγώ αναφέρω χαρακτηριστικά ότι θα είναι βιβλία που θα αφορούν τις περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς, (…) Σαίξπηρ. Θα μπει στο σχολείο ο Ιούλιος Καίσαρας, αλλά βέβαια και κλασικοί Έλληνες συγγραφείς, τους οποίους οφείλουμε να μάθουμε με έναν πιο συμπαγή τρόπο». Τα νέα βιβλία θα μπουν στις σχολικές αίθουσες, προς το τέλος της σχολικής χρονιάς
Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας γνωστοποίησε ότι «θα επενδύσουμε και στις σχολικές βιβλιοθήκες». «Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε μια πολιτική για τις βιβλιοθήκες αυτές και να δούμε πώς μπορούμε να πάρουμε και νέα, πιο σύγχρονα βιβλία. Και μια πολιτική δανεισμού, φιλαναγνωσίας, λογοτεχνικών διαγωνισμών. Θέλουμε τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο. Θα αλλάξει τη ζωή τους».
Στις 16 Σεπτεμβρίου ξεκινά το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Αναφορικά με το Ψηφιακό Φροντιστήριο, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι στις 16 Σεπτεμβρίου ξεκινά ένα κομμάτι που αφορά την Γ’ Λυκείου, «αλλά όλο το υπόλοιπο, για όλες τις άλλες τάξεις θα πάρει κάποιο χρόνο για να ολοκληρωθεί. Για να έχουμε όλο το υλικό θέλουμε μέχρι το τέλος του 2025».
«Αναγνωρίζω την ύπαρξη του φροντιστηρίου, πρέπει να αντιμετωπίσουμε όσο μπορούμε εμείς ως πολιτεία το πρόβλημα το οποίο υπάρχει, το οποίο είναι ότι η ελληνική οικογένεια επιβαρύνεται στον οικογενειακό της προϋπολογισμό για να βοηθάει τα παιδιά της, στέλνοντάς τα σε ένα φροντιστήριο. Άρα αυτό υπάρχει. Δεν μπορεί να κάνει κανένας υπουργός Παιδείας και καμία κυβέρνηση ότι αυτό δεν υπάρχει. Είναι εκεί». Για αυτό, «θα ξεκινήσουμε με ένα ψηφιακό φροντιστήριο το οποίο θα είναι ζωντανό. Θα πρέπει να εγγραφεί ένας μαθητής. Θα εγγράφονται ελεύθερα, είναι δωρεάν. Προφανώς θα είναι ζωντανό για όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα».
Ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε ότι «την πρώτη μέρα θα έχουμε τους καθηγητές μας, οι οποίοι θα κάνουν αυτά τα μαθήματα.
Στην πορεία θα προστεθεί και η δυνατότητα ερωτήσεων, οι οποίες θα γκρουπάρονται με έναν συστηματικό τρόπο». Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα αποτελέσει «εργαλείο μείωσης των ανισοτήτων».
«Φέτος έχουμε ένα ψηφιακό νέο βιβλίο πληροφορικής» στο Γυμνάσιο υπογράμμισε ο υπουργός ερωτηθείς για την αναμόρφωση του μαθήματος της Πληροφορικής. Για εμάς το σχολείο είναι ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική σκέψη, φαντασία – εδώ παίζει ρόλο Λογοτεχνία – και εθελοντισμός, τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Σχετικά με το μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι θα ενταχθεί την επόμενη σχολική χρονιά στην Α’ Λυκείου. «Θέλουμς να υπάρχει ένα εργαλείο που να πιστοποιεί τη γνώση της πληροφορικής στα σχολεία για έναν μαθητή που τελειώνει το Γυμνάσιο και νομίζω ότι θα είναι πολύ σημαντικό για κάθε καριέρα, διότι θα πιστοποιεί έναν τρόπο σκέψης, όχι μια συγκεκριμένη δεξιότητα αναγκαστικά εργασίας, αλλά έναν τρόπο σκέψης που θα μπορεί να σε οδηγήσει σε αυτή τη δεξιότητα, εφόσον εσύ το επιθυμείς».
Σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ότι «πρέπει να ανοίξει διάλογος. Το Εθνικό απολυτήριο είναι κάτι που το μελετάμε, αλλά επειδή οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι θεμελιωμένες ως ένα σύστημα αδιάβλητο, αυτός είναι όρος που θα χρησιμοποιήσω. Έχει θεμελιωθεί ότι κατοχυρώνουν ότι μπαίνει σε ένα πανεπιστήμιο αυτός που όντως έγραψε καλύτερα. Πρέπει να κρατήσουμε τον χαρακτήρα του αδιάβλητο, αλλά από ‘κει και πέρα οφείλουμε να ενισχύσουμε και το Λύκειο, γιατί είναι σαφές ότι έχει αδυνατίσει υπέρ των πανελλαδικών εξετάσεων. Πρέπει λοιπόν να μπορέσουμε να επαναφέρουμε αυτή την ισορροπία».
Τα μη κρατικά πανεπιστήμια ξεκινούν τον Σεπτέμβριο του 2025
Τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025, επεσήμανε ο κ. Πιερρακάκης. «Πρέπει να πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, να μην είμαστε φοβικοί, να μην φοβόμαστε να ανοίξουμε τις θύρες μας, να μην φοβόμαστε να αφήνουμε τα λουλούδια να ανθίσουν, όπως λέει και το γνωστό ρητό. Η Ελλάδα πρέπει να μην φοβάται να ανοίγεται. Υπάρχει ένας φόβος σε αυτή τη συζήτηση, τον οποίον προσωπικά θεμελιωδώς δεν τον καταλαβαίνω. Μπορούμε να κάνουμε θαύματα αν δεν φοβόμαστε».
Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης για τους αναπληρωτές εκαπιδευτικούς σε τουριστικούς προορισμούς και σε απομακρυσμένες περιοχές, ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Με λυπεί που εργαλειοποιείται το πρόβλημα από παρατάξεις που κυβέρνησαν και που δεν μπόρεσαν να το λύσουν. (…) Εγώ θα σας πω ότι επειδή η αυτοδιοίκηση έχει στα χέρια της πολλά εργαλεία, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που προβλέπει ο νόμος που μπορεί να κάνει ένας ταλαντούχος δήμαρχος. Έχω δει δημάρχους και μιλώ και εγώ και ο κ. Λιβάνιος με δημάρχους που κάνουν πολύ σημαντικά πράγματα για να βοηθήσουν εκπαιδευτικούς. Δεν διανοούμαι ότι ένας δήμαρχος δεν μπορεί πέντε εκπαιδευτικούς να τους βοηθήσει να βρουν ένα σπίτι. Είναι προς το συμφέρον της κοινότητας».
Σχετικά με τα ΕΠΑΛ, ο κ. Πιερρακάκης έκανε λόγο για Λύκεια τύπου campus, με σύγχρονο εξοπλισμό στα εργαστήριά τους και γνωστοποίησε ότι στόχος είναι να ιδρυθούν 10 -15 φέτος, «κάπου στα 60 θέλουμε συνολικά. Θεωρώ ότι αυτό πρέπει να γίνει με την απόλυτη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, είτε των κοινωνικών εταίρων και των επιχειρήσεων των ίδιων».
«Αν θέλουμε η χώρα αυτή να προοδεύσει, η Παιδεία είναι ο τομέας που θα καθορίσει την υπόστασή της» τόνισε στο τέλος της συνέντευξης ο κ. Πιερρακάκης.